Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525 -94 Touring nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    E34 525 -94 Touring nykii

    Velipojalla on otsikon mukainen bemu, joka oireilee säännöllisesti. Eli nykii ja vetää huonosti. Laakkosella ovat muutaman lambdan vaihtaneet, jonka jälkeen toimii muutaman viikon/kuukauden normaalisti. Nykiminen on pahinta kun auto on ollut pätkäajossa, pitkällä matkalla toimii yleensä normaalisti. Voisiko kyseessä olla "thermoshokki", kuten vanhemmissa M50-koneissa, vaikka ko. autossa pitäisi olla vanos-kone?

    Entä tietääkö kukaan Joensuussa asiantuntevaa korjaamoa, jossa kyseinen vika voitaisiin selvittää ja jopa korjata?
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    #2
    Onkos kokeiltu uusia sytkäpuolia?
    Ilmeneekö nykimistä jos lähtee isolla vaihteella pienestä nopeudesta syöttö pohjassa?
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • Lemon
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 198
      • Joensuu

      #3
      eikös hartikainen oo bmw liike joensuussa ? osaisivatkoha siellä..

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Aksu|
        Onkos kokeiltu uusia sytkäpuolia?
        Ilmeneekö nykimistä jos lähtee isolla vaihteella pienestä nopeudesta syöttö pohjassa?
        Ei oo puolia uusittu. Sillon kun nykii niin nykii kaikilla vaihteilla ja kaikilla kaasun asennoilla. Nykiminen ei siis ole jatkuvaa, vaan yleensä ilmaantuu kun ajettu noin viikon verran pelkkää kaupunkiajoa. Matka-ajoon lähettäessä nykiminen loppuu yleensä ekan parinkymmenen kilsan jälkeen.

        Jos vian vaivatessa yrittää painaa reilummin kaasua niin tulee sellainen "ryyppy-päällä-efekti", eli röpöttää ja vedot loppuu..

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Lemon
          eikös hartikainen oo bmw liike joensuussa ? osaisivatkoha siellä..
          Hartikainen on tosiaan merkkiliike Joensuussa, mutta tähän asti ovat osanneet vain lukea vikamuistia ja ihmetellä noissa merkkikorjaamoissa.. näin ainakin Lohjalla ja Salossa.

          Lähinnä ajattelin jotain autosähköliikettä tai vastaavaa pienempää puljua, joka on pysynyt vuosikaudet pystyssä osaamisensa ansiosta.. Nykyään tuntuu ettei merkkikorjaamossa osata kuin lukea noita vikamuisteja..

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #6
            Löytyykö lisää ideoita ongelmaan??

            Comment

            • harri525ixTA
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 101

              #7
              Originally posted by Tojopa
              Löytyykö lisää ideoita ongelmaan??
              helpot ja nopeat tarkistettavat (vaikkakin hieman epätodennäköiset tässä tapauksessa):

              - imusarjan kumitötterö irti ja varmuus siitä ettei missään olosuhteissa vuoda (eli käsin sitä puristelee niin näkee onko ne palkeet revenneet)
              - jäänestoa tankkiin

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by harri525ixTA
                helpot ja nopeat tarkistettavat (vaikkakin hieman epätodennäköiset tässä tapauksessa):

                - imusarjan kumitötterö irti ja varmuus siitä ettei missään olosuhteissa vuoda (eli käsin sitä puristelee niin näkee onko ne palkeet revenneet)
                - jäänestoa tankkiin
                Tuon kumitötterön vois tarkistaa, vaikka muistelen että se on tsekattu. Jäätymisestä tuskin on kyse kun oireilee kesälläkin.

                Kiitokset vinkeistä. Lisää kuitenkin kaivataan!

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Löytyskö vielä ideoita mistä tuo nykiminen voisi johtua??

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Tojopa
                    Löytyskö vielä ideoita mistä tuo nykiminen voisi johtua??
                    Ootko nyt nuo kaikki mainitut jutut menny läpi?
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • Sami
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1332
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Tojopa
                      Velipojalla on otsikon mukainen bemu, joka oireilee säännöllisesti. Eli nykii ja vetää huonosti. Laakkosella ovat muutaman lambdan vaihtaneet, jonka jälkeen toimii muutaman viikon/kuukauden normaalisti. Nykiminen on pahinta kun auto on ollut pätkäajossa, pitkällä matkalla toimii yleensä normaalisti. Voisiko kyseessä olla "thermoshokki", kuten vanhemmissa M50-koneissa, vaikka ko. autossa pitäisi olla vanos-kone?

                      Entä tietääkö kukaan Joensuussa asiantuntevaa korjaamoa, jossa kyseinen vika voitaisiin selvittää ja jopa korjata?
                      Joo kuten edelläkin jo mainittu niin minunkin mielestä puolavika on aika todennäköisin syy nykimiseen näillä tiedoilla...Itse tarkastaisin vielä motronicille menevän moottorin lämpötilatiedon että pitää paikkaansa....Mutta varsinkin terävä nykiminen on aika varma merkki puolaviasta...Myös paikallaan tasaisesti kierroksia nostamalla jossain kierrosalueella voi alkaa tuntumaan epämääräistä tärinää moottorista ja tämä alue voi olla aika kapea esim. 1000 rpm laajuinen siinä keski kierrosalueella...

                      Tämän jälkeen testaamaan puolia eli merkkiliikkeessä löytyy/tai ainakin saavat lainaan BMW työkalusetin joka tarkoitettu kyseisen moottorin puolatestiin....Laitetaan puolien päälle semmoset jousihärdellit ja kytketään bmw testeriin jolloin jokaisen sylinterin puolaa voi tarkastella oskiloskoopilla ja näkee suoraan jos jossain sylinterissä heikompi "piikki"...Tämä ainakin helpottaa viallisen puolan löytymistä niin ei tarvii alkaa summassa vaihtelemaan...Tämän mittauksen kanssa ei kannata tosin olla hätäinen ja aluksi viallinenkin puola näyttää käyrien mukaan ehjältä mutta aikansa eri kierrosalueilla kun tarkastelee niin pitäisi se heikoin lenkki sieltä löytyä...

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by mailman
                        Ootko nyt nuo kaikki mainitut jutut menny läpi?
                        Oon "raportoinut" mahdolliset viat eteen päin (veli asuu Hangossa ja ite oon Joensuussa) Eiköhän nuo tähän asti annetut vihjeet oo jo käyty läpi (ei tosin puolia vielä) Toivottavasti vika löytyy niin ei joudu hyvä auto kiertoon..

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Sami
                          Joo kuten edelläkin jo mainittu niin minunkin mielestä puolavika on aika todennäköisin syy nykimiseen näillä tiedoilla...Itse tarkastaisin vielä motronicille menevän moottorin lämpötilatiedon että pitää paikkaansa....Mutta varsinkin terävä nykiminen on aika varma merkki puolaviasta...Myös paikallaan tasaisesti kierroksia nostamalla jossain kierrosalueella voi alkaa tuntumaan epämääräistä tärinää moottorista ja tämä alue voi olla aika kapea esim. 1000 rpm laajuinen siinä keski kierrosalueella...

                          Tämän jälkeen testaamaan puolia eli merkkiliikkeessä löytyy/tai ainakin saavat lainaan BMW työkalusetin joka tarkoitettu kyseisen moottorin puolatestiin....Laitetaan puolien päälle semmoset jousihärdellit ja kytketään bmw testeriin jolloin jokaisen sylinterin puolaa voi tarkastella oskiloskoopilla ja näkee suoraan jos jossain sylinterissä heikompi "piikki"...Tämä ainakin helpottaa viallisen puolan löytymistä niin ei tarvii alkaa summassa vaihtelemaan...Tämän mittauksen kanssa ei kannata tosin olla hätäinen ja aluksi viallinenkin puola näyttää käyrien mukaan ehjältä mutta aikansa eri kierrosalueilla kun tarkastelee niin pitäisi se heikoin lenkki sieltä löytyä...
                          Pitää noi puolat tarkistella. Eikös tuon puolavian voi ettiä vaihtamalla ehjän puolan vuorotellen vanhojen tilalle kun vika päällä.. paitsi jos useemmassa puolassa vika.. :( Kiitti vinkistä!!

                          Comment

                          • nut
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1613
                            • Vaasa/Kauhajoki

                            #14
                            Originally posted by Tojopa
                            Pitää noi puolat tarkistella. Eikös tuon puolavian voi ettiä vaihtamalla ehjän puolan vuorotellen vanhojen tilalle kun vika päällä.. paitsi jos useemmassa puolassa vika.. :( Kiitti vinkistä!!
                            Jep itse vaihdoin tuolla tavalla, osui vieläpä ekalla oikeeseen Ainakin omalla kohdalla varmuus että tuli oikee puola vaihdettua synty heti kun höräytti tulille, hyvin selvä ero käynnissä.
                            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                            Comment

                            • Sami
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1332
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Tojopa
                              Pitää noi puolat tarkistella. Eikös tuon puolavian voi ettiä vaihtamalla ehjän puolan vuorotellen vanhojen tilalle kun vika päällä.. paitsi jos useemmassa puolassa vika.. :( Kiitti vinkistä!!
                              Joo voi sen ettiä silläkin lailla ja tulpista voi myös jotain päätellä jos jokin esim. erivärinen....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎