Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 jarruista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    E34 jarruista

    Jarruista: Toissapäivänä sattui outo juttu. Tulin Lahdesta Lappeenrantaan yhtä soittoa, eikä mitään ongelmia ollut. Sitten vajaan tunnin jälkeen uudestaan baanalle ja ohjaus alkoi 80 vauhdissa ravistaa oikein kunnolla. Lopulta ajonopeus piti tiputtaa alle 70 kun vatkasi kuin hullun m...u mielettömän per...ssä. Pikainen tutkimus ja rengaspaineet ok, päällisin puolin eturenkaat muutenkin ok ja pultit kiinni. Pyörän napa tosin oli aika kuuma ja kun löin lunta vanteen läpi jarrulevyyn, niin ihan kuin olisi kiukaalle vettä lyönyt. Silmämääräisesti katsoen jarrupalat näyttivät olevan aika finaalissa. Voisiko olla, että kun palat on loppu, niin mäntä jää jotenkin jumiin ja jarru siis päälle. Ravistuksen synty on vähän outo, vai voisiko levy kunnolla kuumennuttuaan mennä hiukan kieroksi ? Varsinkin jos vain toisen puolen pala hinkkaa levyyn. Lyhyessä ajossa ja kaupunkinopeuksissa ei ongelmia. En muista renkaanvaihdon yhteydessä tarkistaneeni onko tuossa kulumisanturia ollenkaan (eikös se ole vasemmalla puolella), saattaa olla että joku Gyntteri on pistänyt johdot yhteen kun ei ole kehdannut katsella varoitusvaloja. Näin oli ainakin takalasin pesurin nestemäärän anturin osalla.

    Vuosia sitten yksi italialaisvalmisteinen hirvitykseni teki juuri tuon suuntaisia temppuja. Palat kun loppui, niin jarrut jäi jumiin.

    Ostin kyllä jo palat ja kulumisanturin, joten ainakin niistä aloitetaan. Onko hyviä vinkkejä palojen vaihtoon, vai onko ihan tavallinen homma ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No nimenomaa on mahdollista että kun palat on tarpeeksi loppu, niin jarrumäntä ei pääsekkään vetäytymään sisälle päin. On myös täysin mahdollista että kuumetessaan levyt voivat mennä kieroksi kun niihen tulee yhtäkkiä vettä jäähdyttämään. Lämpötilaerot ovat siinä vaiheessa aika isot ja teräskin taipuu.

    Kai palojen vaihto on ihan järkevä homma ekaksi toimenpiteeksi. Ei kai siinä ole mitään isompia yllätyksiä tulossa. Räikkä, 7mm kuusikoloavain ja jonkin sortin puristimet tarvitaan.

    Comment

    • bmw e34
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 633
      • raahe

      #3
      kyllähän se levy voi mennä,ja meneekin kieroon jos pala/palat laahaa levyn pinnalla,minulle kun kävi takajarrun kanssa noin,niin vaihdoin vain uudet palat mutta en siinä vaiheessa tajunnut kiinnittää huomiota pikkasen tiukkaan jarrusatulan mäntään joka ei tahtonut mennä pohjaan asti että olisi palat saanu kunnolla paikalleen.eipä siinä puolimetrisillä putkipihteillä mäntä väkisin tappiin,palat kiinni ja jarrut nippuun.ei menny kuin hetki niin palat taas vaihtoon ja aloin tutkiin hommaa.levy kiero ja vaihtoon,jarrusatulasta sylinteri ja se mäntä aivan paskana eli umpi ruosteessa ilmeisesti päässyt aikasemmin palojen loppuessa liian ulos ja jumittunut siihen ja maantiesuola ja vesi tehnyt tehtävänsä eli satula vaihtoon,oli alkuperäisellä hintaa muuten 165 € ilman mäntää ja tiivisteitä,käytettynä 85 € +tiivisteet+palat+levy = reilu 100 € .olis vissiin selvinny halvemmalla jos aikanaan tajunnut kahtella vähän tarkemmin.no ompahan pelittävät jarrut ainakin nyt.tavallinen hommahan se satula irti ja halki,liukupinnoista ruosteet pois,kuparitahnat väliin,uudet palat kiinni ja satula paikoilleen.suosittelisin myös levyn vaihtoa tai ainakin suoruuden tarkistusta / sorvausta,eipähän tarvi tehdä samaa jarru remppaa moneen kertaan.

      Comment

      • very heavy
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 137

        #4
        voipi olla pyörän laakerikin nosta ilmaan ja kato ennen kun ostelet levyjä/paloja

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by 525iiäxä
          Ostin kyllä jo palat ja kulumisanturin, joten ainakin niistä aloitetaan. Onko hyviä vinkkejä palojen vaihtoon, vai onko ihan tavallinen homma ?
          Perushuoltoa: http://www.bmwe34.net/e34main/mainte...rakes/pads.htm
          Tarkista vielä ettei liukutapit ahdista jarrusatulan liikkumista.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Nonii...

            Jarrut pistettiin tänään pilkkeiksi. Paloissa olikin yllättäen pintaa aika reippaasti jäljellä. Silmä siis valehteli. Liukupinnatkin liikkuivat etten sanoisi erittäin hyvin. Pistin silti tahnaa väliin ja vanhat palat takaisin, kulumisanturikin oli paikoillaan. Sekin tuli kokeiltua, eli johto irti ja virrat päälle, niin jo gongi kumahti.

            Joten alkuperäinen ravistusjuttu jäi nyt mysteerioksi. Joka tapauksessa apukuskin puoleinen jarru oli jonnii verran jumissa, se on selvää. Oliskohan ABSien joku venttiili kanittanut kun näin jälkikäteen muisteltuna viimeinen kunnon jarrutus ennen sitä ravistelua oli semmoinen, että ABSit narisi. Olisiko sinne voinut jäädä jotenkin paine päälle. No, mene ja tiedä. Omituinen kertaluonteinen ilmiö...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1842
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Nojuu, viikonloppuna tuli sitten vaihdettua alatukivarret molemmin puolin. Elikkäs jos joku iX -omistaja haluaa hyviä vinkkejä, niin rohkeasti yhteyttä.

              Samalla selvisi tämän topicin alkuperäisen ongelman syy. Apukuskin puolen jarrumäntä on ihan rokkoinen, en saanut edes uusia paloja vaihdettua kun mäntä ei mennyt millään tapeeksi sisään. Mäntä siis pahasti jumittavaa mallia... Korjaussarja on jo tilauksessa, eli uusi mäntä ja tiivisteet sisään, niin eiköhän se siitä. Sylinterikin pitää tarkistaa/putsata/kiillottaa samalla. Kuskin puolella ei ollut mitään ongelmia.

              Vitu...aa vaan merkkihuolto. Viime tiistaina oli auto etuvetarin ulomman kumin takuuvaihdossa. Akselia paikalleen laitettaessa on isoa lekaa käytetty aika surutta ja pyörän napa on sitten sen näköinenkin. Rälläkällä sitten pahimmat tyssääntymät hiottu veks että on edes saatu rengas paikoilleen. Vanteessa sitten ikävää nirhaumaa. Jarrulevyn kiinnityskin murtunut samalla vaikka väittivät että oli jo ennestään rikki. PRKL... Minkäs teet, ei kuulemma muuten onnistunut. Arvatkaa, vienkö sinne enää ellei ole ihan pakko.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎