E34 lämppäri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1872
    • Lappeenranta, Finland

    E34 lämppäri

    Tästä olen jo aiemminkin tänne kirjoitellut, mutta nyt hiukan uutta tietoa.

    Eli, ongelma on siis se kun automatiikka ei pidä asetettua lämpötilaa. Alkuvaiheessa lämpö nousee esim. 21 asteeseen mutta sen saavutettuaan alkaa sisääntuleva ilma kylmetä ja sisätilat samoin.

    +1 kelissä sisälämpö pysyttelee noin 7 astetta alempana kuin säätimillä asetettu arvo. -3 kelissä ero näytti olevan pari astetta pienempi. Siispä voisi olettaa, että ulkoilman lämpötilan anturi on väärä/sökö/huonosti kiinni. Anturi on jossain lämppärin kennon tulopuolella, mistä sinne pääsee käsiksi ? Eikös sen johdot kuitenkin tule lämppärin taakse johonkin säätöyksikköön. Pääseekö sieltä mittaamaan onko vastukset ok ? Onko kellään ilmennyt vastaavaa ?

    Vesiventtiilit lienee kunnossa. Täysillä kun lämmittää niin sisään tulee yli 70 asteista ilmaa, mittarin tarkkuuden rajoissa. Kiinnikin ne kai menee kun tuloilma myös viilenee.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4339
    • Turku

    #2
    Ulkolämpöanturi löytyy puhaltimen päältä. Eli ei muuta kuin konehuoneen puolelta paikkoja auki.
    Anturi vaihdetaan näköjään käyttämällä puukkoa ja tinakolvia.
    Testiarvot anturille.
    0c 2.69-3.46 kohm
    10c 1.74-2.11 kohm
    20c 1.15-1.32 kohm
    25c 0.95-1.05 kohm

    Ja kyllä sieltä lämppärinkennostakin taitaa löytyä pari anturia.
    Last edited by jani73; 11-02-2005, 17:49.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tuossa on selitetty lämppärin toimintaa.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1872
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Alkaa näyttää hyvältä...

        Nonii. Tämä auton ostosta lähtien ollut epämiellyttävä ominaisuus saattaa nyt olla tipotiessään. Samaten luulisi ensi talvena akkunoiden olevan kirkkaita kun pahasti vuotanut lämppärin kenno vaihtui myös uuteen. Paikkansa löysi myös uusi raitisilmasuodatin. Tai vanhaa ei ollut ollenkaan ja kenno sitten sen näköinen...

        Mitäkö tuli tehtyä ? No, kennon vaihdon takia kojelaudan keskusta oli siis pilkkeinä ja samalla pääsi helposti noihin sähköihin käsiksi. Autosta löytyi tasan neljä anturia, jotka liittyvät lämmityslaitteeseen. Keskikonsolissa sen pikku ritilän takana oleva, lämppärin kennon kupeilla kaksi ja ulkoilman lämpötilan anturi siellä lämppärin päällä sisääntuloilman röörien paikkeilla. Mittarilla kokeillen kaikkien arvot olivat ihan taulukkojen mukaisia, kunnossa olivat siis. Jalkatiloista ei antureita löytynyt ollenkaan.

        Keskikonsolissa olevaan lämppärin säätöyksikköön tulee töpseli, jossa on 18 johtoa. ETM:stä löytyy kaavio siitä, minne mikin johto menee (tai pitäisi mennä) sekä johtojen värit. Armottoman jalkatiloissa ryömimisen ja johtojen penkomisen seurauksena selvisi, että 18 johdosta 14 oli kuten kaaviossa kerrotaan. Loput neljä olivat sitten väärissä paikoissa. Ja nuo neljä olivat pääasiassa juuri antureiden johtoja. Kennon kyljissä olevat anturit tulivat oikeisiin pinneihin. Mm. ulkoilman anturin pinni oli maissa, mikä taas tarkoittaa äärettömän lämmintä säätöyksikön mielestä.

        Onneksi kyseinen pistoke on purettavissa. Siitä vaan rohkeasti johdot irti ja oikeille paikoilleen. Nyt oli värit kohdallaan ja jalkatilojen antureita lukuunottamatta anturitkin kohdallaan. Sitten otin käyttöön vähän radikaalimmat temput. Pistokkeen kaaviossa ei puhuta mitään kojelaudassa olevasta anturista. Kojelaudan anturi sai luvan siirtyä apukuskin jalkatilaan, vähän johtoon lisää pituutta ja se oli siinä. Ostin toisen samanlaisen anturin, jonka sitten sijoitin kuskin jalkatilaan ja pistokkeelta tuleva johto liitettiin anturiin. Omatekoisella T-kappaleella sain imuletkut kumpaankin anturiin.

        Parin päivän koeajon jälkeen tuntuu erittäin lupaavalta. Automatiikkaan tuntuu tulleen jonkinlainen järki. Lopullinen tuomio luetaan toki vasta sitten kun oikeasti tulee kylmät ilmat.

        Kova oli homma ja päätä sai raapia ihan riittämiin mutta toistaiseksi tuntuu kannattaneen. Nyt odottelemme motivaatiota siirtyä kuskin penkin verhoilun kimppuun...

        Täysin hämärän peitossa on se, miksi ne johdot olivat väärin...

        PS. Olis yhdet tuliterät ylimääräiset Behrin kennolta konehuoneeseen menevät vesiputket O-renkaineen. Uuden kennon mukana tuli uudet putketkin, mutta vanhat saivat kelvata.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        Working...
        X