Announcement

Collapse
No announcement yet.

termostaatti-sensoreiden kytkentäsuunnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • demolition_man
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 17
    • tampere

    termostaatti-sensoreiden kytkentäsuunnasta

    Mittailin tuossa 525TDS-koneen lohkon kyljessä olevia jäähdytinnesteen lämpötilaa mittaavia sensoreita.

    Etummainen 86C sensori oli kytkeytyneenä ja auton menosuuntaan takimmainen 101C sensori oli auki. Mittaushetkellä moottori oli suomen kesän lämmöissä 13C.

    Onkohan näillä mitään vaikutusta moottorinohjausyksikön toimintaan vai ohjaavatko pelkästään varoitusvaloja? Mikään varoitusvalo ei pala.

    osanumerot
    12 63 2 243 816
    12 63 2 243 815
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by demolition_man View Post
    Mittailin tuossa 525TDS-koneen lohkon kyljessä olevia jäähdytinnesteen lämpötilaa mittaavia sensoreita.

    Etummainen 86C sensori oli kytkeytyneenä ja auton menosuuntaan takimmainen 101C sensori oli auki. Mittaushetkellä moottori oli suomen kesän lämmöissä 13C.

    Onkohan näillä mitään vaikutusta moottorinohjausyksikön toimintaan vai ohjaavatko pelkästään varoitusvaloja? Mikään varoitusvalo ei pala.

    osanumerot
    12 63 2 243 816
    12 63 2 243 815
    101 asteinen ohjaa todennäköisesti sähköflektiä ja 86 asteinen kaihdinta (tosin luulin tämän varusteen tulleen vasta e6x sarjaan) :think

    Mikäli siis uskominen osanumeroiden tarkenteisiin

    Temperature switch
    12 63 2 243 815
    101 CEL
    For vehicles with:
    Air conditioning = Yes
    And:
    Trailer coupling = Yes

    Temperature switch
    12 63 2 243 816
    86 CEL
    For vehicles with:
    Venetian blind = Yes
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • demolition_man
      Newbiemmer
      • Jul 2013
      • 17
      • tampere

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      101 asteinen ohjaa todennäköisesti sähköflektiä ja 86 asteinen kaihdinta (tosin luulin tämän varusteen tulleen vasta e6x sarjaan) :think

      Mikäli siis uskominen osanumeroiden tarkenteisiin

      Kaihdin sieltä kyllä löytyy, flekti on muistaakseni hihnapyörässä kiinni. Onkohan noista sensoreista sitten jompi kumpi rikki kun ovat eri asennoissa kylmässä moottorissa?

      Kaihtimen toimintaa olisi kyllä mielenkiintoista testata suoraan sensorijohdon päästä, mutta ei tota saa käyntiin kun imusarja on irti.

      Comment

      • demolition_man
        Newbiemmer
        • Jul 2013
        • 17
        • tampere

        #4
        Löysin sähköpiirrustukset tuohon ja näyttäisi tosiaan olevan kaihtimen ja A/C fanin kytkimet. Molempien pitäisi olla johtavassa tilassa kylmällä koneella. Mutta ei näköjään kumpikaan info mene moottorinohjaukselle.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #5
          Ilmastoinnin sähköpuhallin on kaksinopeuksinen.

          Ensimmäinen lämpötila (tässäkohtaa se 86c) antaa 1/2 nopeuden ja tuo 101c antaa 1/1 nopeuden.

          Moottoriohjaimelle, ja mittaristoon lämpötilatieto tulee käsittääkseni ihan eri anturalta, tuo kolminapainen on ihan vaan on - off tyyppinen.
          Mittaristolle/moottoriohjaimelle taas tulee läpötilatieto ihan portaattomasti resistanssiaan lämpötilan mukaan muuttavalta sensorilta.

          Comment

          • demolition_man
            Newbiemmer
            • Jul 2013
            • 17
            • tampere

            #6
            Originally posted by Klasu- View Post
            Ilmastoinnin sähköpuhallin on kaksinopeuksinen.

            Ensimmäinen lämpötila (tässäkohtaa se 86c) antaa 1/2 nopeuden ja tuo 101c antaa 1/1 nopeuden.
            Ahaa, eli se hyödyntää ilmastoinnin kennoa ja puhaltaa ylimääräiset lämmöt sen kautta pois?

            Siellä on myös kaksi analogista lämpösensoria ja ne toimivat ihan ok.

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Ei sentään kennoa, vaan puhallinta, tuuli käypi kivasti myös syylärin lävitse, vaikka siinä se ilmastoinnin ohkanen kenno onkin välissä.

              Viskovikasta ilmastoinnilla varustettua voi ajaa ihan hyvin ruuhkassa kesähelteellä, eikä ongelmia synny, siinä missä ilmastoimaton keittää....

              Ilmastoiduissa sähköflektiä käytetään viskon apuna moottorin jäähdyttämiseen tarvittaessa, ja nuo mainitsemasi sensorit ilmastoimattomasta hyvin todennäköisesti puuttuvat.

              Dieseliä en ole omistanut, joten tuosta kaihdinhommasta ei havaintoa.

              Comment

              • demolition_man
                Newbiemmer
                • Jul 2013
                • 17
                • tampere

                #8
                Originally posted by Klasu- View Post
                Ei sentään kennoa, vaan puhallinta, tuuli käypi kivasti myös syylärin lävitse, vaikka siinä se ilmastoinnin ohkanen kenno onkin välissä.
                Kiitos selvennyksistä, alkaa käymään järkeen.

                Sattuisiko muuten olemaan tietoa noista kahdesta muusta lämpöanturista. Siellä on lohkossa toinen edestäpäin, yksinapainen, kylmänä n. 1kΩ maahan nähden ja siitä seuraava on kaksinapanen 3,3kΩ ja irti maasta. Vaikuttavatko nämä ok arvoilta?

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Noille vois osanumerolla löytyä netistä ohjearvot, eli resistanssi suhteessa lämpötilaan.

                  Irroittamalla johdot saat selville kumpi on kampi, ja toisinpäin, kummasta lakkaa lämpömittari toimimasta, niin se toinen on sitten ECU:lle.

                  Comment

                  • demolition_man
                    Newbiemmer
                    • Jul 2013
                    • 17
                    • tampere

                    #10
                    Originally posted by Klasu- View Post
                    Noille vois osanumerolla löytyä netistä ohjearvot, eli resistanssi suhteessa lämpötilaan.

                    Irroittamalla johdot saat selville kumpi on kampi, ja toisinpäin, kummasta lakkaa lämpömittari toimimasta, niin se toinen on sitten ECU:lle.
                    tuo irroitteluoptio jäi testaamatta, nyt kuitenkin ruuvasin imusarjan takaisin kiinni...

                    netistä katselin niin se 13 62 2 242 184 palikka näytäisi olevan dde2:lle, mutta en löytänyt sen resistanssin ohjearvoja, sattuisko joltakin löytymään autodatasta tietoja? Tässä tapauksessa se oli 3k3Ω kylmänä eli sinänsä vaikuttaa ihan terveeltä.

                    Alkuperäinen ongelma tässä on syöttöjen puute. Mustaa savua ei tule missään vaiheessa ja tehoa tulee vasta yläkierroksilla. Anturisignaaleista en vikaa löytänyt, vikakoodeja en ole saanut luettua.

                    Ahtopaineanturi oli täynnä öljymälliä ja kone toimi samalla tavalla vaikka sen johdon irroitti kokonaan. Toisaalta putsattuna anturin signaali kuitenkin vastasi painemittarin tilaa joten ei viitsisi heti rientää anturikauppaankaan.

                    Moottorinpyörintäanturi ja neulannostoanturi antoivat myös relevanttia dataa, tosin ajoituksen tavoitearvoista ei ole tietoa. Koitan huomenna kääntää pumppua vähän aikaisemmalle.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by demolition_man View Post
                      tuo irroitteluoptio jäi testaamatta, nyt kuitenkin ruuvasin imusarjan takaisin kiinni...

                      netistä katselin niin se 13 62 2 242 184 palikka näytäisi olevan dde2:lle, mutta en löytänyt sen resistanssin ohjearvoja, sattuisko joltakin löytymään autodatasta tietoja? Tässä tapauksessa se oli 3k3Ω kylmänä eli sinänsä vaikuttaa ihan terveeltä.

                      Alkuperäinen ongelma tässä on syöttöjen puute. Mustaa savua ei tule missään vaiheessa ja tehoa tulee vasta yläkierroksilla. Anturisignaaleista en vikaa löytänyt, vikakoodeja en ole saanut luettua.

                      Ahtopaineanturi oli täynnä öljymälliä ja kone toimi samalla tavalla vaikka sen johdon irroitti kokonaan. Toisaalta putsattuna anturin signaali kuitenkin vastasi painemittarin tilaa joten ei viitsisi heti rientää anturikauppaankaan.

                      Moottorinpyörintäanturi ja neulannostoanturi antoivat myös relevanttia dataa, tosin ajoituksen tavoitearvoista ei ole tietoa. Koitan huomenna kääntää pumppua vähän aikaisemmalle.
                      Älä ajoitukseen koske jos lähtee hyvin käyntiin.. jos syöttöä haluat lisää niin hammermodia.. Noissa tds koneissa määränsäädin kuluu ja pumpun "pohjasäätö" menee koko ajan pienemmälle. Sitä saa paikattua hammermodilla siihen asti että säädin kuluu liikaa.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • demolition_man
                        Newbiemmer
                        • Jul 2013
                        • 17
                        • tampere

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        Älä ajoitukseen koske jos lähtee hyvin käyntiin.. jos syöttöä haluat lisää niin hammermodia.. Noissa tds koneissa määränsäädin kuluu ja pumpun "pohjasäätö" menee koko ajan pienemmälle. Sitä saa paikattua hammermodilla siihen asti että säädin kuluu liikaa.

                        Ok, hyvä tietää. Kone lähtee kyllä kaasun kanssa hyvin käyntiin, mutta kun kaasun varovasti nostaa se lähes sammuu ennen kuin ottaa sen 750rpm.

                        Evry modilla siihen sai vähä lisää eloa, mutta silti ilman kaasua ei ole mitään toivoa päästä liikkeelle. Täällä foorumilla on näköjään joskus ollut kuva tuosta hammer modista. Sattuisiko sitä vielä löytymään jostain?

                        Comment

                        • demolition_man
                          Newbiemmer
                          • Jul 2013
                          • 17
                          • tampere

                          #13
                          Tein koneelle tämän hammer modin ja käytös muuttui aivan täydellisesti. Kiitokset vihjeestä, nyt auto lähtee jopa tyhjäkäynnillä liikkeelle.

                          Näköjään suuttimien ylivuotoputkiin ei ole aikaisemmin mennyt tavaraa lainkaan, kun nyt paljastui että ne homehtuneet käyrät vuotavat monesta kohdasta.

                          Onkohan polttoainesuuttimia mitään järkeä alkaa irrottelemaan ja putsailemaan kun kone tuntuu nyt käyvän aivan riittävän hyvin? Niitä ei ole varmaan koskaan puhdistettu.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎