Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525i touring vm95 sammui ajosta eikä käynnisty enää.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stenkka
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 33
    • finland

    e34 525i touring vm95 sammui ajosta eikä käynnisty enää.

    Eli auto jätti välille. Hinattiin kotiin. Besapumppu nostettu ylös ja annettu suoraa virtaa= toimii.

    Antaa kirkkaan sinisen kipinän.
    Antaa polttoainetta kun tulppa lievästi kiiltää ja haisee bensalle.
    Ajoneston boxista käytetty pistokkeet irti= ei käynnisty.
    Sulakkeet katottu= ehjät.

    Alkaa loppumaan jo ideat, että missä vika.

    Missä se näissä toukissa sijaitsee tarkalleen tuo PA-pumpun rele?
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1463
    • Ihan Savossa

    #2
    Originally posted by Stenkka View Post
    Eli auto jätti välille. Hinattiin kotiin. Besapumppu nostettu ylös ja annettu suoraa virtaa= toimii.

    Antaa kirkkaan sinisen kipinän.
    Antaa polttoainetta kun tulppa lievästi kiiltää ja haisee bensalle.
    Ajoneston boxista käytetty pistokkeet irti= ei käynnisty.
    Sulakkeet katottu= ehjät.

    Alkaa loppumaan jo ideat, että missä vika.

    Missä se näissä toukissa sijaitsee tarkalleen tuo PA-pumpun rele?


    Ja sit kannattaa varmaan testata sieltä bensapumpulta, että sinne tulee ihan oikeeta virtaa esim koetinkynällä.

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • Stenkka
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 33
      • finland

      #3
      Originally posted by -Markus- View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37680

      Ja sit kannattaa varmaan testata sieltä bensapumpulta, että sinne tulee ihan oikeeta virtaa esim koetinkynällä.
      Ok,kiitoksia. Pitääpä tarkistaa.

      Comment

      • Stenkka
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 33
        • finland

        #4
        Originally posted by -Markus- View Post
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37680

        Ja sit kannattaa varmaan testata sieltä bensapumpulta, että sinne tulee ihan oikeeta virtaa esim koetinkynällä.
        Nonii,monellekko navalle 5:stä pitää virran tulla,ja pitääkö olla kaikkiin se 12V. Kolmeen tuli 10. jotaki.

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          #5
          Originally posted by Stenkka View Post
          Nonii,monellekko navalle 5:stä pitää virran tulla,ja pitääkö olla kaikkiin se 12V. Kolmeen tuli 10. jotaki.
          Luulis että bensapumppulle riittää yksi plus ja yksi maa. Testaa tosiaan niin, että koetinkynällä lamppu syttyy startatessa. Yleismittari saattaa lukemia näyttää vaikka sieltä ei sitten kunnolla virtaa oikeesti tulekaan kun laitetaan kuormaa jos sopivasti johdot hapettunut/poikki.

          E: vai onko helpoimpi ottaa pa-painelinjaa auki moottorin päästä ja startata ja kaveri kattoo että sitä bensaa oikeesti tulee....
          Last edited by -Markus-; 24-08-2014, 11:44.

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • sLedge
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 110
            • Espoo

            #6
            Voihan sen pumpun jännitteen ja virran tarkistaa ottamalla sulakkeen(nro 23) pois ja siitä yleismittarilla. Saattaa vetää vaan yli 10A, jota mittari ei kestä.
            E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
            Ex E39 540i -97

            Comment

            • Stenkka
              Bimmer Rookie
              • Jan 2012
              • 33
              • finland

              #7
              Originally posted by sLedge View Post
              Voihan sen pumpun jännitteen ja virran tarkistaa ottamalla sulakkeen(nro 23) pois ja siitä yleismittarilla. Saattaa vetää vaan yli 10A, jota mittari ei kestä.
              Pumppu tuntus olevan tien päässä. Pyörii ja virtaa tulee tartatessa,vaan ei jaksa alkaa nostamaan ku ei menopuolelta tule ainetta startatessa.

              Comment

              • smeagul
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 334
                • Salo

                #8
                Lainataan topiccia, kun itsellä vastaava potilas.

                Eli 93 525i sammui kesken ajon, eikä ole käynnistynyt sen jälkeen.

                -Kipinä OK
                -Sulakkeet OK
                -Benspumpun rele ja DME päärele testattu toimivaksi
                -Kun virrat kääntää päälle, niin bensapumppu ei surise. Kun ohittaa bensapumpun releen niin pumppu surisee ja konehuoneen puolellakin kuuluu jotai "porinaa". Auto ei silti käynnisty jos koittaa startata tuo rele ohitettuna.

                Kuuluisiko bensapumpun surista jo kun kääntää virrat päälle vai vasta startatessa?

                Bensapumppu voi ilmeisesti olla rikki vaikka suriseekin? Mutta voiko se tosiaan hajota noin kuin "salamaniskusta" ilman mitään ennakovaroituksia? Autossa ei aikaisemmin ole ollut minkään näköisiä käynnistys/käyntihäiriöitä ja nyt sammui kertalaakista, eikä ole sen jälkeen edes lupaillut, muutaman kerran pössäyttänyt putkeen kylläkin.

                Eli neuvoja kaivataan mitä tarkistetaan seuraavaksi? Lisäksi kysyisin, että toimiiko tuollainen 20pin to OBD2 adapteri jos hommaisi sellaisen, kun työkaverilta saisi tuollaisen OBD2 lukijan lainaksi?
                My BMW is using what your hybrid is saving

                E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
                ex E34 520i 24V -91

                Originally posted by Rockford
                Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by smeagul View Post
                  Lainataan topiccia, kun itsellä vastaava potilas.

                  Eli 93 525i sammui kesken ajon, eikä ole käynnistynyt sen jälkeen.

                  Eli neuvoja kaivataan mitä tarkistetaan seuraavaksi? Lisäksi kysyisin, että toimiiko tuollainen 20pin to OBD2 adapteri jos hommaisi sellaisen, kun työkaverilta saisi tuollaisen OBD2 lukijan lainaksi?
                  Ei toimi E34 yleismallin lukijalla vaikka olisi adapteri.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Kolmenelkussa bensapumppu ei käy (edes sitä muutamaa sekuntia), kun virrat kääntää päälle, vasta kampiakselin asentotunnistimen havaitessa, että moottori pyörii virrat päällä.


                    Tuo kuvaamasi "porina" konehuoneen puolelta viittaisi, että pumppu kyllä pumppaa bensaa. Voit testata irrottamalla bensan paluuletkun, ja hypyttämällä pumpun käyntiin releen kannasta.
                    Jos paluulinjasta tällöin tulee bensaa, voit varmistua, että pumppu toimii, ja tuottaa myös riittävän paineen (eli riittää ylittämään regulaattorin avautumispaineen. Tämä kertoo suoraan, että käynnistettäessä suuttimille tulee oikea paine, olettaen että bensapaineensäädin ei ole yhtäkkiä kypsynyt (epätodennäköistä)

                    Toinen tarkastuksen kohde on moottorin etupäästä löytyvä dampperi lukukehineen. Jos lukukehä on päässyt irtoamaan itse keskiöstä, mutta pyörii vielä osittain mukana, lukee asentotunnistin moottorin asennon väärin, voisi selittää tota putkeen paukuttelua.

                    Comment

                    • smeagul
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 334
                      • Salo

                      #11
                      Kiitoksia vastauksista.

                      Tuon bensapumpun tuoton ajattelin mitata seuraavaksi paluuletkusta. Noin 9dl sieltä pitäisi näköjään tulla 30 sekunnissa bentleyn manuaalin mukaan.

                      Tuosta lukukehän irtoamisesta, niin voiko noin tosiaan käydä?
                      My BMW is using what your hybrid is saving

                      E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
                      ex E34 520i 24V -91

                      Originally posted by Rockford
                      Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Dampperin hajoaminen ei ole yleistä, mutta ei tavatontakaan.

                        Kyseessä on kuitenkin vulkanoitua kumia rakenneosanaan sisältävä kiekko, ja kumi ei kahdessakymmenessä vuodessa ainakaan parane.

                        Nopea, helppo ja ilmainen tarkastuskohde, jo siitä syystä kannattaa sulkea se ensimmäisten joukossa pois listalta, jos ei muuta.

                        Comment

                        • smeagul
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 334
                          • Salo

                          #13
                          Päivitystä tilanteeseen:

                          -Dampperi/lukukehä tarkastettu ja on kunnossa.
                          -Kampuran asentoanturi vaihdettu uuteen oem anturiin.
                          -Bensapumpun tuotto mitattu paluuletkusta ja aika tarkkaan 9 desiä sieltä tuli 30 sekunnissa, eli tuon luulisi olevan kunnossa.
                          -Kun sytystulpan ruuvaa irti heti starttausyrityksen jälkeen, niin tulppa on märkä ja haisee bensalle, eli ainakin jonkun verran bensaa pitäis mennä pyttyynkin asti.
                          -Kipinää tarkastettu uudestaan ja kipinä kyllä tulee, mutta vaikuttaa vähän heikolta. Väriltään kipinä on keltainen/oranssi, eikä sininen.

                          Voiko tuollainen keltainen kipinä olla tosiaan niin paljon viileämpi lämpötilaltaan, ettei riitä sytyttämään muuta kuin satunnaisia pössähdyksiä putkeen, vai onko tässä nyt vaan ajoitukset jostain syystä sekaisin?

                          Mites tuo kannen päässä oleva jäähdytysnesteen lämpötila-anturi? Voiko aiheuttaa tällaisia ongelmia? Ainakin se olisi seuraavana vuorossa tuossa bentleyn troubleshooting listassa, mitä olen tässä käynyt läpi. Mikäli paikallistin oikean anturin, niin sen johto näytti sukeltavan niin syvälle imusarjan alle, ettei eilen enää riittänyt motivaatio sen tarkastamiseen.

                          Muita ideoita/vinkkejä?
                          My BMW is using what your hybrid is saving

                          E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
                          ex E34 520i 24V -91

                          Originally posted by Rockford
                          Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            M50 koneessa kun on 6 puolaa niin ei luulisi jokaisen tuottavan huonoa kipinää.

                            Comment

                            • smeagul
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 334
                              • Salo

                              #15
                              Ei luulis ei

                              Mutta joku tässä nyt ei täsmää, kun kipinä ja bensa molemmat näyttäisi olevan tallella.

                              Eihän tässä DME 3.3.1:ssä pitäisi minkään muun kuin kampuran anturin ja nakutusantureiden vaikuttaa ajoitukseen? Ja jos nakutusanturi olsi rikki, niin pitäisi silti ilmeisesti käydä jossain kierrosrajotetussa moodissa.
                              My BMW is using what your hybrid is saving

                              E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
                              ex E34 520i 24V -91

                              Originally posted by Rockford
                              Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎