Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mekaaninen vai sähköinen syöttöpumppu m51:seen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tounela
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 283
    • Pori

    Mekaaninen vai sähköinen syöttöpumppu m51:seen?

    Katkastaanpas nyt kerralla huhuilta siivet, kun on itselle tullut tilanne, että tds:sä pyytää tosissaan lisää soppaa.

    Eli, kysyn teiltä, jotka ovat tämän pelin pelanneet loppuun, että mikä käytännön ero on mekaanisen ja sähköohjatun pumpun välillä.

    Olen lukenut, että sama "alakerta" molemmissa pumpuissa kuitenkin olisi, joten miksi vaihtaisin sähköisen pumppuni mekaaniseksi?

    Se nyt on tullut selväksi jo ensimmäisellä vedolla, että vakio pumppu ei riitä mihinkään. Tein kunnolla virtaavan pakosarjan m51:sen kylkeen, johon pulttasin uuden TRS KT-480 ahtimen. (on isohko kikkare),. Lisäksi tietenkin keulacooleri ja uudet ahtoputket.

    Vakiopumpun ruuti vain ei riitä edes siihen, että mörkö heräisi käytännössä ollenkaan. Kolmosella noin 4000rpm alkaa ahdot nousta, 4500rpm loppuu savutus (vakiopumppu + evry tapissa) kun ahtoja on noin 0,5. +5000rpm ahtoja on noin 1,5, mutta eihän se tietenkään mihinkään mene, kun ruoka loppuu kesken.


    Nyt siis kysyisin, että hommaanko mekaanisen pumpun, esim 12mm nestepäällä (mihin asti riittää??) vai vaihdetaanko sähköpumppuun se isompi nestepää.

    Sähköpumpun modauksen jälkeen joutuu varmaan käymään penkissä ohjelmoinnissa, mutta mitenkäs mekaaninen säädetään?

    Miksi ylipäänsä suurin osa on heti vaihtamassa mekaanista pumppua sähköohjatun tilalle? Koska aita on siinäkohtaa matalin, eikä tarvi penkissä säätää??

    Kytkin pitää tietysti vielä päivittää, mutta ideana olisi saada reilummin sitä voimanpaskaa ulos tuosta nokilekasta.
    Los Automobilos:

    E36 Touring 328i Msport man.
    +
    Volkswagen FT Bonito, coupe.
    +
    Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
  • Tounela
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 283
    • Pori

    #2
    Vastauksia on ilmeisesti turha odotella?

    Kytkinpuoli olis tilattu. Tulossa on e36 m3 3.2 vauhtipyörä, Sachs SRE 792 HD asetelma, sekä 4lapainen 240mm/9,6mm jousittamaton sintterilevy. Väännönkestoa luvattu noin 700nm tälläsellä paketilla shimmattuna. Toivottavasti kestää.

    Mutta tuohon pumppuhommaan nyt ei ole tullut järkevää vastausta, vaikka olen kaikenmaailman foorumit kahlannut läpi, sekä soitellut erinäisille dieselpajoille.

    Tarjolla olisi nyt siis mekaaninen ve6 m21:stä vaihtoehdoksi tuolle sähköpumpulle.

    Se on tässä käynyt jo selväksi, että kumpaa tahansa pumppua käytänkin, niin nokkalevy on oltava melko laimea, kun koneessa kuitenkin riittää kierroksia. Jotain 2,1mm nokkalevyä olen kaavaillut 14mm nestepään kaveriksi. Niillä eväillä pumpun pitäisi syöttää sinne +500hp lukemiin, joka jo varmasti riittää.

    Tosin, en tiedä vieläkään teenkö tuosta omasta sähköpumpustani sen, vai ostanko aihioksi sen mekaanisen. Tähän haluaisin sen vastauksen, ja mieluiten tietysti aika nopeasti..
    Los Automobilos:

    E36 Touring 328i Msport man.
    +
    Volkswagen FT Bonito, coupe.
    +
    Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

    Comment

    • Tounela
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 283
      • Pori

      #3
      Jatketaan nyt tätä monologia, kun on kerran aloitettu.. Saapahan joku muu mahdollisesti samojen asioiden kanssa painiva vastauksia, joita itse en saanut yhdestä paikkaa, vaan soittelemalla ja selvittelemällä.

      Kai tämä olis jo ollut projektit osion kamaa, mutta kerran olen sen ruljanssin läpi käynyt, toisen auton kohdalla vuosia sitten, (siis että kirjoittelee tänne projektikertomusta), niin annetaan sen olla.

      Itse asiaan. Ostin nyt siis täysin huolletun, vakion mekaanisen pumpun, joka on pirrattu tds moottoriin sopivaksi (olemattoman pieni muutos). Mekaaniseen pumppuun tulee 14mm nestepää ja tds sähköpumpun nokkalevy, joka on hieman korkeampi nostoinen, kuin mekaanisen pumpun oma.

      Ja miksikö sitten se mekaaninen? Sähköpumpusta saa aivan samanverran soppaa ulos, kuin mekaanisesta, sen saa myös säädettyä huomattavasti sivistyneemmäksi, kuin mekaanisen pumpun. Kuitenkin e34:sen DDE:n (sähköpumpun ohjainyksikkö) on sen verran monimutkainen säätää, että käytännössä sitä ei kukaan ikinä koskaan säätäisi ihan "viimeisen päälle" kuitenkaan. Vaatii siis yksikön fyysisen avaamisen, ohjelmamuutoksen (uv valolla suoraan eepromiin) ja aina uudelleen testauksen. Sitä ei siis pysty "lennosta" säätämään millään kaapelilla, kuten bensavehkeissä. Tämän vuoksi se on käytännössä se ja sama, kumpi pumppu autossa on, mutta mekaaninen pumppu on PALJON helpompi säätää "sinnepäin" kuten sähköpumpunkin säädöt käytännössä jäisivät.

      Miinuksena mekaanisella pumpulla automaattiautoissa laatikon huono toiminta, sekä vakkarillisessa autossa (vakio)vakkarin toimimattomuus. Itselläni auto on ZF:n manuaalilla ja ilman vakkaria, joten eipä hetkauta kumpikaan.

      Sitten vain odotellaan kaikkien osien saapumista, kasataan auto uusilla osilla, ja katsellaan paljonko tuosta m51:stä on mahdollista saada pihalle nyt alkuun vakio kannella ja pahvilla, ja varmaan seuraavaksi, kunhan kone ensimmäisen kerran porsii, niin vahvistehitsatulla kannella, vahvemmalla pahvilla ja kunnon studeilla.
      Los Automobilos:

      E36 Touring 328i Msport man.
      +
      Volkswagen FT Bonito, coupe.
      +
      Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎