Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nicahl
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 1
    • tammela

    M30B34 ahtaminen

    Eli lähtisin kyselemään neuvoja ahtamisesta. Auto on e34 535i -88vm. Moottorina m30b34. Eli mitä kaikkea tarvii ottaa huomioon? Mistä saaa parhaiten osia? Nokka-akselit. Kannen tiiviste. Kannen pultit. Männät. Kiertokanget. Laakerit. Kampiakseli. Turbo pakosarja. Kaikki vinkit on tervetulleita. Kiitoksia etu käteen.
  • mokanen
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 600
    • Rajamäki

    #2


    Ja tuosta eteenpäin jotain juttua m30 ahtamisesta
    Last edited by mokanen; 21-10-2014, 11:45. Reason: linkin lisäys
    käyttöpeli 94 Chevrolet silverado 3500 ext.cab 6.5td 4x4
    Projekti 89 e34 "5##" "bemrolet"

    kesälelu Chevrolet c10 67 pick-up
    ex: 86 e30 325ix(warsteiner),91 e34 535ia, 84 pontiac parisienne 87 g20 chevy van 6.2dE28 535tic e36 318i sedan, renault 1.6 megane coupe,
    e36 touring1.8i,
    e30 325i,e30 320i, e30 318i, e30 318i

    Comment

    • Fanatic21
      Bimmer Rookie
      • Jun 2014
      • 131
      • P-karjala

      #3
      Minkälaista turboa olet tekemässä? Ihan jokapäiväseen ajoon, vai enempi renkaan polttoon? Ihan tuollaisen jokapäivän turbon saa kasaan halvalla osiin 700-1500€ menee.. Saahan tuollakin renkaanpoltto turboa kasaan, mutta kestää tuurilla 1-2kk. Itselläni oli E30 tbo ihan jokapäiväsessä käytössä, eikä mitään vikaa ollut sen 4vuoden aikana mitä autoa pidin.. Kasasin sen mahdollisimman halvalla osiin meni about 900€ ( toki käytettyjä osia ).. Turbona oli oli 525 tds turbo, eli garretin pikku puhallin. Kyllä sillä saatiin 196hv ja takapyörille jäi 179hv. 0,6kilon ahdoilla.
      E34 M50b25 turbo

      Ex: E34 525i vm91


      Joensuu Connection

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Riippuu mitä haet.

        Jos miedon voiman paketti, niin ihan perusremontti koneelle, laakerit, mrenkaat, uusi öljypumppu, venttiilinostajat epäkeskoineen, kannen öljyputki, ja passelin kokoinen ahdin.
        Tällöin puristussuhde jää kohtalaisen korkeaksi ahtokäyttöön, mutta kunnollinen ahtojäähdytin kyllä pitää nakutukset poissa.
        Bensalla ahtopaineiden kanssa kannattaa olla varovainen nakutuksen vuoksi, Re85:lla kestää paineistaa enemmän ilman vaaraa nakutuksesta.

        Ahdettuun voi suositella S38 moottorin öljynsuodinjalkaa, siitä saa öljynjäähdyttimelle lähdön, sekä öljylähdön painemittarille/lämpömittarille, tai jakotukilla molemmille.

        Isompaan voimaan saa kaivaa taskua syvemmältä, JE turbomännät passaa muistaakseni orkkis kankien kanssa, tasapainottaa pitää toki.
        Kangethan näissä ei mitkään linnunluut ole, ja alakerta on muutenkin jykevää tekoa.
        Kangen alapäihin arppilaiset originellien tilalle.
        Kannessa alkujaan venyvät pultit, enemmän paineistaessa arppilaiset hyvä idea.
        Orkkis kansipahvi lienee ihan hyvä.
        Jo ihan venttiilikoneistosta johtuen kierrokset kannattaa pitää alle 6,5krpm.
        Polttoaineena Re85.

        Moottoriohjaukseen voi käyttää 3.x megaruuttaakin, jos oikeen sniiduttaa, ihan toimiva, joskin ihan rehti "proto".

        Kertauksen vuoksi, setupista riippumatta:
        -Oikeat säädöt : polttoaine/ilmasuhde kunnossa ahdoilla, samoin kuin sytytysennakko. Kenties nopein tapa rikkoa vahvinkin moottori, on mennä metsään näissä. Varttimaililla viivalta lähdettäessä ehjä kone on vainaa ennen maaliviivaa, jos näissä ollaan metsässä.
        -Uudet laakerit
        -Kunnollinen öljypumppu = kunnollinen öljynpaine kuumanakin.
        -Öljyjäähdytin = Öljynlämmöt kestää siinä 100-110 pintaan vedossakin
        -Kunnollinen ahtojäähdytin, koneeseen tungettava ilma ei tulikuumaa
        -Moottorin jäähdytys kaikinpuolin kunnossa, lämmöt ei missään tapauksessa saa nousta yli alkuperäisen käyntilämmön
        -Ahdin suunniteltuun käyttöön riittävän suuri, ettei pakopuoli ahdista, ja aiheuta suunnitellussa käytössä tarpeettoman suurta pakopainetta, tai ole parhaan käyttöalueensa ulkopuolella --> huono hyötysuhde, ja lisää lämpöä.
        -Laadukkaat öljyt ja tiuha vaihtoväli, etenkin tärkeää Re85:n kanssa johtuen öljynlaimentumasta.
        -Kierrostenrajotin max. 6.5krpm
        -Kuskilla järki päässä, ja seuraa mittareita.
        Last edited by Klasu-; 28-10-2014, 17:48.

        Comment

        • Fanatic21
          Bimmer Rookie
          • Jun 2014
          • 131
          • P-karjala

          #5
          Ihan käyttö turboa jos tekee ja kone toimii hyvin, ei tarvihe kyllä mitään remppoja hirveemmin tehä. Puristuksia toki voi laskea hieman Mut jos rupeet oikeesti voimaa ehtii, sitten kaikkea hienoa messiin, takomäntää jne..
          E34 M50b25 turbo

          Ex: E34 525i vm91


          Joensuu Connection

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎