Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voimaa m51:stä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tounela
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 283
    • Pori

    Voimaa m51:stä.

    Eli tarkoituksena on ottaa m51:stä "kaikki irti" mitä saatavilla on. Taustatietona tekniikasta:

    -300tkm ajettu vakio m51d25
    -Omavalmiste lyhyt ja virtaava pakosarja
    -TRS:n kt480 ahdin
    -3"downpipe, tyhjä 2,5" loppuputki
    -Mekaaninen syöttöpumppu 14mm nestepäällä ja 2,8mm jyrkällä nokkalevyllä
    -255lph ruiskupumppu(bensa) siirtopumppuna
    -Välijäähdytin päivitetty
    -3.2 M3 vauhtipyörä
    -Sachs SRE asetelma
    -Sintterilevy

    Vetoja tuntuu alkavan olemaan kohtalaisesti, mutta eihän siellä vielä kaikki konit tallissa ole.

    Kysymys kuuluukin, että miten pitkälle vakiosuuttimet mahtaa riittää? Jossain on nyt tullut raja vastaan, koska 1.5-2bar ahtojen paikkeilla loppuu savutus. Ahdot nyt 2.5bar, eikä ylemmäs nouse akuutista ruokapulasta johtuen.

    Alkaa tuntumaan siltä, että kaikkea on kokeiltu. Pumppu ei takuulla lopu kesken noilla leluilla, mutta joku ahdistaa. Pumppu on ruuvattu "täysille" ja ahtokara on muokattu "tappiin". Ajoitusta on säädetty aikaiselta myöhäiselle ja kaikkea siltä väliltä.

    Tuo bensapumppu siirtopumpuksi -temppu auttoi huomattavasti asiaan. Vakio siirtopumpulla jaksoi ahtaa noin 1.5bar asti, savutus loppui jo alle 1bar.. Nyt on syöttöpumpulle menevässä linjassa siis täysi 6bar polttoaine paine, mitä tuo bensapumppu nyt sinne jaksaa tuupata.

    Kuten sanottu, niin kulkupuolta on kyllä jo sen verran, että talviautona toimiva 525i m50b25 vanos koneella oleva samanmoinen tuntuu melko laiskalta tuon jälkeen. Tavoitteena olisi nyt ainakin alkuun, että dieseliin saisi 3bar ahtopainetta niin, että vielä riittäisi mustaa huntua. Siinä kohtaa voisi käydä jo rullilla mittauttamassa, että joko riittää..

    Nyt diesel tietäjät kertokaa viisautenne
    Los Automobilos:

    E36 Touring 328i Msport man.
    +
    Volkswagen FT Bonito, coupe.
    +
    Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
  • Läbä
    Aluevastaava
    • Sep 2013
    • 760
    • Tampere

    #2
    Tässähän alkaa oleen ihan hyvän kuulosta osaa kiinni Suuttimia itsekkin veikkaisin. Eri asia vain, että mitkä muut suuttimet tuohon kanteen saa kiinni,kun nuo vakiot :think

    Millanen turbo toi TRS kt480 on? Olisko specsejä ja kuvaa?
    Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

    E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

    EX E36 320iA -98
    EX E39 520i -01
    EX E34 525 Tds -95

    Comment

    • Tounela
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 283
      • Pori

      #3
      Eli tällänen ahdistin olis kyseessä. http://www.nahux.com/NPOWER/product.php?part_no=TRS4876

      Tätä suutinasiaa tässä juuri pohdin. Jos ei löydy suoraan sopivia suuttimia mistään, niin pitänee katsella kuorma-auton suuttimia soviteholkeilla. Ei ole vaan sekään helppo homma, kun ne ei sais olla kovin isot fyysisesti..

      Ei keltään löydy tietoa suuttimista?
      Los Automobilos:

      E36 Touring 328i Msport man.
      +
      Volkswagen FT Bonito, coupe.
      +
      Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Tounela View Post
        Eli tällänen ahdistin olis kyseessä. http://www.nahux.com/NPOWER/product.php?part_no=TRS4876

        Tätä suutinasiaa tässä juuri pohdin. Jos ei löydy suoraan sopivia suuttimia mistään, niin pitänee katsella kuorma-auton suuttimia soviteholkeilla. Ei ole vaan sekään helppo homma, kun ne ei sais olla kovin isot fyysisesti..

        Ei keltään löydy tietoa suuttimista?
        Siis jos siinä on ihan perinteiset boschin suuttimet niin niiden kärjet ja neulat on vaihdettavissa eli kyllä niitä erilaisia sisuskaluja löytyy. Eli missään tapausessa suuttimen runkoa ei pidä mennä vaihtamaan vaan nimenomaan kärkiosa, ne varmaan on ristiin yhteensopivia monenkin merkin hilujen kanssa.

        Comment

        • Tounela
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 283
          • Pori

          #5
          Jep. Tiedän, että kärjet on vaihdettavissa, mutta minkä laitteen kärjet mahtaisi sopia? Eron pitäisi kuitenkin olla huomattava vakioon. Eli ei mitään +10% kärkiä.. Jotenkin tuo kärkien vaihto tuntuu vähän "tekohengitys" viritykseltä, paitsi jos suuttimen virtausta saisi kasvatettua vaikka esim 50%?
          Los Automobilos:

          E36 Touring 328i Msport man.
          +
          Volkswagen FT Bonito, coupe.
          +
          Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5134
            • Pirkkala

            #6
            Soitappa asiansa osaavaan dieselmoottorikorjaamoon, veikkaan että osaavat kertoa mitä kärkiä on saatavilla.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Nuo nyt ei ole mitään rakettitiedettä, osaava dieselpaja varmaan pystyy vaikka tekemään just sellaiset kärjet kuin sinne haluaa. Virtauksen lisäksihän noista pystyy muuttamaan ruiskutuskuviota yms. mistä voi olla paljonkin hyötyä suuremmilla syötöillä.

              Comment

              • Tounela
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 283
                • Pori

                #8
                Kyllä nyt on kaikki mahdolliset temput koitettu. Vakio suuttimien absoluuttinen maksimi on saavutettu.. Paluulinjoja tukkimalla tavaraa on saatu hieman lisää sylinteriin, ja pumpun syöttöpainetta nostamalla samaten. Ei vaan silti riitä. 2bar loppuu ruoka kesken.. Ahdot nousee sinne 2,5bar asti, mutta tuo loppu meneekin ilmaylimäärällä, eli ei tuota tehoa enään lisää... Kevään hommia taitaa olla tuo suuttimien muokkaus..
                Los Automobilos:

                E36 Touring 328i Msport man.
                +
                Volkswagen FT Bonito, coupe.
                +
                Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

                Comment

                • Fanatic21
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2014
                  • 131
                  • P-karjala

                  #9
                  Holset Hx55 ja paineita 1-2bar ja säädöt kohilleen
                  E34 M50b25 turbo

                  Ex: E34 525i vm91


                  Joensuu Connection

                  Comment

                  • compoundturbo
                    Newbiemmer
                    • Apr 2022
                    • 1
                    • nivala

                    #10
                    mites tän projektin kans on käyny?

                    Comment

                    • Atsu
                      BTCF Member
                      • Jul 2012
                      • 78
                      • Helsinki

                      #11
                      Tuli mulle, sitten kaverille, jonka jälkeen joku sen hajotti ja män paaliin

                      Nestepään vaihtoa tohon tais tulla suunniteltua, ei se kyllä tuolla kokoonpanolla juurikaan liikahtanut, savua vaan tuli niin maan perkeleesti
                      e46 330i
                      e36 m50b25
                      e34 540i/5

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎