Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansiko mennyt? E34 535

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vicmackey
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 78
    • Finland

    Kansiko mennyt? E34 535

    Joo, eli alko keittämään viikonloppuna. Lämmöt putosi aina takas normiin kun hieman polki, mut esim tyhjäkäynnillä nousi uhkaavan nopeasti punaista kohden. -> pelti auki, sylkenyt bemari nesteet melkeen kokonaan pihalle. Tänään kun ei ollut enään pakkasnestettä mistään saatavilla, heitin vettä ihan reilusti paisariin ja käytin hetken pihalla, lämmöt nousi taas punaiseen hetkessä. Ei kierrä enään vesi ilmeisesti ollenkaan. :think

    Eipä puhalla enään edes lämmintä, eilen puhalsi vielä. Ihankun ois vaan hajonnut enemmän nesteen lisäämisen jälkeen !!!
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Kuulostaa ainakin siltä, että jos kansipahvi vielä onkin ehjä, niin ei välttämättä enää huomenna...

    Heti alkuun syylärin kuskin puolen ylänurkasta pieni letku irti, paisarista korkki irti, ja vaikkapa paineilmalla tarkastaa, että letkusta puhaltamalla ilma kulkeutuu esteettä paisuntasäiliön yläosaan.
    Tämän letkun tarkoitus on ilmata järjestelmää, ja tukossa ollessaan voi aiheuttaa kaikenlaista.

    Kun tämä on tarkastettu, letkut takaisin kiinni, ja järjestelmään asianmukaiset pakkasnesteet, ettei se ole kohta jäässäkin.
    Kun nestettä ei paisariin kaatamalla mene enempää, lypsetään ylävesiletkua, ja sitä lyhyttä vesipumpun letkua käsin, ja seurataan paisarin nestepintaa, täytetään tarpeen mukaan.

    Seuraavaksi lämmönsäätimet kabiinista täysille, puhallusta päälle, ja kone käyntiin, lypsetään samoja letkuja, paisarin korkki irti. Lisätään nestettä tarvittaessa, siten että paisuntasäiliössä on kokoajan riittävästi. Paisarin korkki kiinni, ja autoon istumaan ja seuraamaan lämpömittaria, ja että sisälle tulee lämmintä.
    Jos lämmöt alkaa karata, peli välittömästi seis. Mittari ei saa nousta yli puolivälin.

    Mikäli näin, tarkastetaan viskon toiminta, eli kun lämmöt meinaa karata, pyöriikö viskoflekti kunnolla, saako pysäytettyä helposti sormin. Ehjää ei todellakaan saa.
    Varovaisuutta, ehjä visko vie sormet mennessään, ja sitten itkettää. Jotkut on käyttänyt sanomalehteä tmv. välissä, mutta taas varovasti, jos propelli imaisee sanomalehden tuulitunnelin tai syylärin väliin, voi romua ruveta lentämään.
    Onko autossa ilmastointi? Jos on, siellä on vielä sähköinen, kahdella nopeudella toimiva puhallin. Jos ilma ei liiku syylärin läpi, auto keittää satavarmasti.

    Näillä alkuun. Tärkeää on välttää ylikuumenemista koko prosessin aikana.
    Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 05:18.

    Comment

    • vicmackey
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 78
      • Finland

      #3
      Otin termostaatin irti ja kyllä vesi ainakin niissä isommissa putkissa kiersi, mutta lämmintä ei puhaltanut ja jonkin ajan päästä taas nousi normilämmöistä varmaan 10 sekunnissa seuraavaan viivaan...

      Täytyy töistä tullessa katsastaa tuo pienempi letku.

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Mitenkäs vesipumppu kun noin nopeasti nousee lämmöt?

        Comment

        • vicmackey
          Bimmer Rookie
          • Aug 2013
          • 78
          • Finland

          #5
          Käytin nyt tota pienempää letkua irti, sylkäs vettä sieltä ulos hieman (?!) ja heitin auton käyntiin (oli lämmin) niin lämmöt laski jonkin verran ja alko puhaltaa taas lämmintä? Mitä tästä nyt pitäis aattella? Ei nouse nyt ainakaan lämmöt yli normin.

          EDIT: Käyntiin siis kun kiristin tuon letkun takaisin paikalleen.

          EDIT 2: Täytyy tosiaan ruokatunnilla hakea pakkasnestettä jostain puljusta ja heittää termostaatti takaisin ja heittää pari lenkkiä, niin näkee miten pelaa. Raportoin tänne sitten...
          Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 08:44.

          Comment

          • vicmackey
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 78
            • Finland

            #6
            Eipä nouse lämmöt enään, outoa että korjaantui vain käyttämällä tuota pienempää letkua irti... mistäköhän johtui, vai ilakoinko turhain aikaisin?

            EDIT: Lämmintä puhaltaa, lämmöt pysyy kurissa ja ei kerry enään painetta putkiin ja kiertää nesteet joka paikassa. Selvisköhän tässä säikähdyksellä?
            Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 12:51.

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Kai sä nyt siis tarkastit sen pienen letkun/putken puhtauden koko matkaltaan paineilmalla tmv?

              Jos se putki on tukossa (edelleen) keittää se kohta uudelleen.

              Sen putken tarkoitus on normaalissa toiminnassa kuljettaa pieni määrä jäähdytinnestettä syyläristä paisuntasäiliön nestepinnan yläpuolelle.
              Näinollen, jos järjestelmään jostain pääseekin vähän ilmaa, kertyy se syylärin yläosaan, josta pieneen letkuun, ja ilmakuplat päätyy paisarin yläosaan = automaattinen ilmaus.

              Jos ei mitänä tietoa milloin on osaa uusittu, laittaisin heti tilaisuuden tullen uuden vesipumpun, termarin ja viskoflektin. Halpa vakuutus työläämmälle/kalliimmalle kansirempalle.

              EDIT : Kai sulla toimii se paisuntasäiliössä oleva alhaisen jäähdytinnesteen anturi? Kun on sekä lämpömittaus, että tasopinnan mittaus, ja se toimiva automaatti-ilmaus, on jäähdytinjärjestelmä hyvällä tolalla. Ei pääse kovin helposti tulemaan mitään yllätyksiä, kun pienet vuodotkin auto ilmoittaa hyvissä ajoin ennen sitä tienvarressa kiroilua.
              Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 16:18.

              Comment

              • vicmackey
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 78
                • Finland

                #8
                Jep, käytin termostaattia kattilassa ja heitin takaisin paikalleen: ei puhaltanut taaskaan lämmintä. Uudestaan pieni letku irti; paineilmalla läpi ja takaisin kiinni. Nyt taas pelaa... :think

                Nesteet tuntuu olevan edelleen liian vähissä, paljonko tossa 3.5 mahtaa se tilavuus olla? Joku 10-12L?
                Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 17:14.

                Comment

                • Dalglish
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 468
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Originally posted by vicmackey View Post
                  Jep, käytin termostaattia kattilassa ja heitin takaisin paikalleen: ei puhaltanut taaskaan lämmintä. Uudestaan pieni letku irti; paineilmalla läpi ja takaisin kiinni. Nyt taas pelaa... :think

                  Nesteet tuntuu olevan edelleen liian vähissä, paljonko tossa 3.5 mahtaa se tilavuus olla? Joku 10-12L?
                  Tuoltahan FAQ osiosta löytyy kaikkea hyödyllistä.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Jotain 13l sinne tosiaan menee.

                    Ainakin omassa autossa, kun kaikki on kunnossa, on tuo ilmaus varsin helppo homma.

                    Vaihdoin vastikään lohkolämmittimen vastuksen, ja näinollen jouduin suurelta osin tyhjentämään järjestelmän.

                    Varmaan n. 10l meni ihan kaatamalla paisarista, jonka jälkeen lypsämällä letkuja se muutama litra.
                    Kone käyntiin, hetki lypsämistä, niin olikin käytännössä valmis.
                    Tässäkohtaa voikin pistää paisarin korkin takaisin, ja käyttää koneen lämpimäksi, tietysti se lämppäri kokoajan täysillä, että ilma poistuu sieltä.

                    Vähän kierroksia voi korottaa, 2-3krpm pitää hetkenaikaa...sitten vaan sammutus, antaa auton jäähtyä kylmäksi, ja tarkastaa nestetason paisarissa, lisäys merkkiin, ja pitäisi olla sillä selvä.
                    Jonkun tilkan saatoin lisätä vielä tämän jälkeen ajettuani autolla jokusen päivän.

                    EDIT : Sitten on tietenkin aina mahdollisuus, että järjestelmässä on vuoto, imee ilmaa sinne, ja tekee ilmalukkoa. Syylärin muovipäätyjen visuaalinen tarkastus paikallaan. Onko auto hävittänyt nestettä ennen tätä oireilua?
                    Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 20:35.

                    Comment

                    • peeämwee
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1822
                      • I sink hell

                      #11
                      Näissä vähän vanhemmissa voi olla myös ihan viisasta kirrata kansi momenttiin.
                      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                      http://velkakello.fi/

                      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Venyvät kansipultit, ei kovin suotavaa lähteä jälkikiristelemään.

                        Comment

                        • vicmackey
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 78
                          • Finland

                          #13
                          On vuotanut nestettä aikaisemmin, mutta TODELLA vähän. Tänään kävi taas ajossa lämmöt yli normin, mutta laski nopeasti ennalleen. Ilman termostaattia ei lämpeä oikeastaan ollenkaan. Pakko varmaan se ja vesipumppu uusia, vielä kun kansi ainakin tuntuu olevan ehjä, ei ole nesteet sekoittunut yms. mukavaa..

                          edit: Tappiin asti ei oikeastaan enään tunnu nousevan missään olosuhteissa, mutta ennen pienen letkun läpikäyntiä nousi ilman termostaattiakin lämmöt hetkessä punaiseen. Ilmeisesti kuitenkin jotain on edelleen "rikki" koska eivät silti lämmöt pelaa kovinkaan normaalisti vieläkään.
                          Last edited by vicmackey; 03-02-2015, 17:47.

                          Comment

                          • 525TurboIC
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 663
                            • Pomarkku

                            #14
                            Ei sitä termostaattia kannattais poistaa. Ei kierrä nesteet kunnolla ilman sitä.

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Nostaako lämpöjä sekä ihan maantie - että kaupunkiajossa?

                              Tällä nyt pyrin miettimään tuulettimen toimintaa, eli virtaako syylärin läpi reilusti ilmaa tapahtumahetkellä.

                              Se nestevuoto olisi myös hyvä löytää. Kun nestettä katoaa, tulee sen tilalle myös ilmaa, ja sitä voi kertyä esimerkiksi juuri siihen termostaatin luokse, jossa se voi aiheuttaa sen, että itse termarin vahapatruuna on ilmassa, eikä termostaatti reagoi oikein.
                              Tuo ilmausputki auttaa ongelmaan, mutta ei välttämättä poista sitä kokonaan.

                              Ei yhtään huono idea uusia visko, termari ja vesipumppu. Samalla menee apulaitehihnakin uusiksi kivasti, niin ei tarvitse siitäkään sitten murehtia.

                              Onko autossa sähköflekti? Jos on, tämän kuuluu myös tulla moottorin jäähdytystalkoisiin mukaan, mikäli visko ei riitä. Tuuletin on tehokas, ja oletettavasti riittää itsessään, vaikka visko leviäisi.

                              Onko autossa sähköinen kiertovesipumppu vielä paikallaan/toiminnassa, eli se sisäkennon kiertoa tehostava siinä vesiventtiilien alapuolella? Rikkinäisenä/patentoituna mahdollinen vuotopaikka, ja toimivana edesauttaa järjestelmän ilmausta, sekä tietysti kabiinin lämmitystä tehostaa.
                              Last edited by Klasu-; 04-02-2015, 03:02.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎