Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansiko mennyt? E34 535

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vicmackey
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 78
    • Finland

    #16
    Ei tunnu nousevan maantie ajossa lämmöt, kaupunkissa tosin nousee mutta myöskin laskee sitten kuitenkin ennalleen hetken päästä. Ei ole sähköflektiä, jos tällä nyt tarkoitetaan sitä kytkettävää flektiä (?)

    Apulaite hihna vinkuu välillä ihan helvetisti, ei tosin autoon kuule mutta pelti auki kuulee kyllä liiankin hyvin, eli joo kyllä sekin on hyvä saada vaihtoon. En tiedä onko jossain siinäkin mielessä sitten vikaa, ettei BMW oikeastaan kauhean hyvin ilmaa edes puhalla sisään. Täysillä saa olla usein puhaltimet ettei ikkunat vedä huuruun.

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      #17
      Originally posted by vicmackey View Post
      Ei tunnu nousevan maantie ajossa lämmöt, kaupunkissa tosin nousee mutta myöskin laskee sitten kuitenkin ennalleen hetken päästä. Ei ole sähköflektiä, jos tällä nyt tarkoitetaan sitä kytkettävää flektiä (?)

      Apulaite hihna vinkuu välillä ihan helvetisti, ei tosin autoon kuule mutta pelti auki kuulee kyllä liiankin hyvin, eli joo kyllä sekin on hyvä saada vaihtoon. En tiedä onko jossain siinäkin mielessä sitten vikaa, ettei BMW oikeastaan kauhean hyvin ilmaa edes puhalla sisään. Täysillä saa olla usein puhaltimet ettei ikkunat vedä huuruun.
      Ettei sulla nyt kuiteskaa vuotais lämppärin kenno? Kyllä ne ikkunat huurusta puhtaana pysyy, jos auto ei nyt tulvi vettä sisältä.
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #18
        Voi pojat, hommat vaan laajenee.

        Noniin, tuossa nyt oikeastaan vastasitkin jo itsellesi vian.

        Elikka syynä on mitä todennäköisimmin viskoflekti. Maantieajossa ajoviima riittää jäähdyttämiseen, eikä ongelmia tule.

        Se apulaitehihna pyörittää vesipumppua, ja vesipumpun akselilla olevaa viskoflektiä. Visko on suuri kuormittaja, joten sillon hihna todennäköisesti viimeistään rupeaa parkumaan, jos/kun visko tarraa kiinni.
        Viskoa/vesipumppua ja laturia pyörittävän hihnan kireyttä säädetään liikuttamalla laturia.
        Laturin kannakkeessa on pultti, ja toisella puolen mutteri.
        Pultti on hammastettu kannakkeeseen. Eli MUTTERIA PYÖRITTÄEN (ei pulttia) mutteri löysälle, ja sitten pulttia pyörittämällä liikkuu laturi edestakaisin, niillä kiinnikkeen hampailla. Kun sopiva kireys saavutettu, kiristetään se mutteri, joka lukitsee homman paikalleen.
        ÄLÄ yritä saada vanhaa hihnaa pitämään ylikiristämällä, hihnan ei kuulu olla viulunkieli, rikkoo vesipumpun, laturin laakerit ym. ennenaikojaan.


        Alkuperäinen sähköflekti on ilmastoinnilla varustetuissa autoissa. Onko autossasi ilmastointi?

        Voin kattoa omasta autosta sulle vielä sen sähköisen vesipumpun releen oikein kuvan kanssa, niin voit testata sen toimivuuden vaikkapa hyppylangalla.

        Puhallin saa varmaan olla täysillä siksi, että sulla on se alkuperäinen 25v vanha raitisilmasuodatin siellä, eikä meinaa laskea mitään läpi. Ohjeet netistä.

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #19
          Niin kokeile/varmistu nyt ens siitä viskon toiminnasta...eli kun kone kuuma niin koita käärityn sanomalehden kulmaa vähä tarjota sille viskoflektin siiven kulmalle. Ehjänä ollessaan ei pitäis saada pysähtyy kuumana. Nostaa lämpöjä juurikin kaupunkiajossa silloin. Kannattaa myös tuo vuotokohta yrittää varmistaa...Jos ilmatasku järjestelmässä niin tulee myöskin ilmaa. Oletko kokeillut avata ilmausruuvia? Tuleeko ilmaa?

          Comment

          • vicmackey
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 78
            • Finland

            #20
            On ilmastointi, ja ilmausruuvin avasin eilen hetkeksi, alkoi heti sylkemään nestettä. Pitää valosamalla kokeilla tuon viskon toimivuutta.

            Ja tuosta lämpeämisestä vielä, eilen kokeilin lisää eri olosuhteissa ja TODELLA rauhallisessa ajossa lämmöt pysyy kurissa, mutta kierroksia nostaessa yleensä nousee sitten yli normin, vaikkakin hitaasti. Hölläämällä sitten lämpöjen noustessa laskeepi takaisin normeihin jonkin ajan päästä. Rajoitusten mukaan olen maantiellä mennyt, mutta enpä ihmettelisi jos lämmöt nousisi ohitustilanteissa yms. touhussa.

            Missä VM nuo raitisilmasuodattimet onpi? Itellä on 1992 ja muistaisin että näissä se jo on?

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1193
              • Muhos

              #21
              Originally posted by vicmackey View Post

              Missä VM nuo raitisilmasuodattimet onpi? Itellä on 1992 ja muistaisin että näissä se jo on?
              Raitisilmasuodatin FAQ:ssa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=35811
              Noista ohjeista tosin 1 ja 2 ei enää löydy.

              Jos ikkunat huurtuu, niin myös lämppärin kennon o-renkaat voivat vuotaa nesteet pihalle.

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #22
                Pitäis löytyä raikkari kun omassa 3/91 löytyy myös (ilmastoinnilla)

                Se luistava hihna voi myös aiheuttaa tollasta jos vesipumppu ei korkeammilla kierroksilla (vaatii enemmän voimaa) enää pysy mukana huonon hihnan takia.

                Ei tuo enää ilmauksesta ole kyllä kiinni, vikaa on myös muualla, vuoto/neste kiertää huonosti/visko ehtoolla....aloittaisin viskosta ja uudesta apulaitehihnasta.

                Samalla tarkastaa sitten vesipumpun mahdollisten vuotojen/akselin välyksen varalta. Viskohan siis sijaitsee vesipumpun akselilla.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by Klasu- View Post
                  Pitäis löytyä raikkari kun omassa 3/91 löytyy myös (ilmastoinnilla)

                  Se luistava hihna voi myös aiheuttaa tollasta jos vesipumppu ei korkeammilla kierroksilla (vaatii enemmän voimaa) enää pysy mukana huonon hihnan takia.

                  Ei tuo enää ilmauksesta ole kyllä kiinni, vikaa on myös muualla, vuoto/neste kiertää huonosti/visko ehtoolla....aloittaisin viskosta ja uudesta apulaitehihnasta.

                  Samalla tarkastaa sitten vesipumpun mahdollisten vuotojen/akselin välyksen varalta. Viskohan siis sijaitsee vesipumpun akselilla.
                  Toimiikos näissä m30 pohjaisissa ilmastoiduissa myös nuo sähköflektit jäähdytyksen apuna?
                  Oliko niin että kun jäähdyttimessä on 88 asteista nestettä niin flekti kytkeytyy? Jos näin ja sähköflekti kunnossa niin ei viskolla ole niin vakavaa merkitystä. Mittari ei nouse puolesta välistä ennenkuin flekti pyörii.

                  Comment

                  • vicmackey
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 78
                    • Finland

                    #24
                    Joo-o.... nyt tosiaan taas pelaa lämmöt täydellisesti olosuhteista huolimatta, kun aloin kelaamaan tuota termostaattia vähän enemmän... kotelo auki, termostaatti pois ja OIKEIN päin se sisälle. Ei saatana!!!

                    Joo, eli ilmasta tässä tais alunperin olla kyse. Lämmöt jatko pelleilyä tuon termostaatin takia. Heti en olis veikannut että se vois tuollaista tehdä, mutta joskus näin.

                    Kiitos kuitenkin helvetisti kaikille auttaneille, paljon jaksatte nähdä vaivaa auttaessanne tietämättömiä täällä ilmaiseksi.

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      #25
                      Ainakin omassa autossa on syylärin päädyssä 2 - asentoinen lämpötunnistin, en nyt suorilta muista kytkeytymislämpötiloja, mutta...

                      Jokatapauksessa ensimmäinen lämpötila kytkee puolitehon sähköflektiin, ja seuraava täyden tehon.

                      Omasta kokemuksesta tuo puoliteho saattaa joskus kuumana kesäpäivänä hetken käydä, kun siirtyy esimerkiksi maantieltä huoltiksen pihaan, ja auto käy tyhjäkäyntiä.
                      Melkolailla vähän sitä siis ehjän viskon kanssa tarvitaan moottorin jäähdyttämiseen.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎