Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 TD:n turbosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parantala
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 62
    • Westcoast

    E34 TD:n turbosta

    Tietääkö kukaan, onko ko. turbo sähköisesti ohjattu. Esim. kellolle menevä alipaine olis ohjattu magneettiventtiilillä tms?

    Mietin vaan, että pystyykö lastulla nostamaan ahtopaineita vai vaikuttaako ne vain polttoaineen syöttöön tai ajoituksiin.

    autodata2004 ainakin antoi mittausohjeet turbon ahtopaineanturin jännitesignaaleille..?

    -pasir
    525TD Touring
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

    #2
    Sähköllä toimii, kuten oletitkin.
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...

    Comment

    • Velho
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 267
      • Tampere

      #3
      E34 TD:n turbosta

      Ainakin mun E34 524TDA:ssa on ihan perinteisesti ohjattu hukkaportti eli letku kompurakotelon kyljestä hukkaportin kellolle !

      324TD:ssä taasen on alipainepumpun alipaineella toimiva hukkaportti ja tuota alipainetta säädellään sähköisellä venttiillillä jonka ohjausta hyvä laatuinen lastu muuttaa !

      M21 EDC moottoreissa ahtopainetta voi nostaa korkeintaan 1.3bar koska 1.4 on moottorin turvaraja eli jos ahtopaineentunnistimelle tulee 1.4bar pistää aivo syötöt pois vaikka kaasu olis pohjassa !
      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

      Comment

      • mr..d
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 32

        #4
        Ei kannata nostaa ahtoja ilman välijäähdytintä. Tietysti, jos välttämättä haluaa päästä kantta vaihtamaan, niin silloin asia on toinen. Ensin cooleri keulaan, ennen kuin ahtojen nostamista kannattaa harkitakaan :!:
        Dieselvoima on mustaa.

        Comment

        • Rocker
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1023
          • Suburb of SUUR-Oulu

          #5
          324TD:ssä taasen on alipainepumpun alipaineella toimiva hukkaportti ja tuota alipainetta säädellään sähköisellä venttiillillä jonka ohjausta hyvä laatuinen lastu muuttaa !

          Nyt täytyy sen verran korjata ettei se ahtopaineen nousu johdu siitä että lastu ohjaisi sitä alipainekelloa, vaan kun poltetun polttoaineen määrä kasvaa, siittä johtuu paineen nousu. Alipainekellon ohjaus on paineventtiili, joka sijaitsee imusarjassa, ja siinä on suojajärjestelmä joka rajoittaa syöttöä paineen noustessa yli 1,4bar. Lastun vaihto ei vaikuta alipainetoimisen hukkaportin toimintaan, vaan sen vedon paranemisen aiheuttaa lisäkakun anto koneelle, paineen pysyessä 0,85bar. VW-groupin turboissa on sähköinen hukkaportin säätö, ja siihen vaikuttaa lastu. Ahtopainetta voi nostaa esimerkiksi näin, että imusarjan paineanturilta lähtevä muistaakseni musta/valkeaan johtoon asennetaan n.300ohmin vastus rinnalle, ahtopaine nousee n.1,2bar, ja sehän tietää jo kivasti lisää heposia . Tosiaan cooleri kannattaa asentaa ennen moista operaatiota, Td:n kansi ei ole ihan halpa rempata . Ja syöttöähän voi myös lisätä samanlaisella vastustsydeemillä, ja hyvin toimii, kakkua saa kiitettävästi ja liikahtelee Td hieman eri malliin.
          T:Tero
          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
          EX: 524Tda, 324TdicT
          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

          Comment

          • Heikki.Niemi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1180
            • Kalajoki-Bemareiden mekka

            #6
            joo on aika tuoreessa muistissa mitä tuommonen kansiremppa maksaa ja kuin vittumainen sitä olis tehdä useasti...
            520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
            525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
            525 TDS m51d25 Touring E34 -94
            Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
            Ex-320i E30 m20b20 -86
            Ex-318i E30 m20b20 -87
            Ex-320i E30 m20b20-83

            Comment

            • Velho
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 267
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rocker
              324TD:ssä taasen on alipainepumpun alipaineella toimiva hukkaportti ja tuota alipainetta säädellään sähköisellä venttiillillä jonka ohjausta hyvä laatuinen lastu muuttaa !

              Nyt täytyy sen verran korjata ettei se ahtopaineen nousu johdu siitä että lastu ohjaisi sitä alipainekelloa, vaan kun poltetun polttoaineen määrä kasvaa, siittä johtuu paineen nousu. Alipainekellon ohjaus on paineventtiili, joka sijaitsee imusarjassa, ja siinä on suojajärjestelmä joka rajoittaa syöttöä paineen noustessa yli 1,4bar. Lastun vaihto ei vaikuta alipainetoimisen hukkaportin toimintaan, vaan sen vedon paranemisen aiheuttaa lisäkakun anto koneelle, paineen pysyessä 0,85bar. VW-groupin turboissa on sähköinen hukkaportin säätö, ja siihen vaikuttaa lastu. Ahtopainetta voi nostaa esimerkiksi näin, että imusarjan paineanturilta lähtevä muistaakseni musta/valkeaan johtoon asennetaan n.300ohmin vastus rinnalle, ahtopaine nousee n.1,2bar, ja sehän tietää jo kivasti lisää heposia . Tosiaan cooleri kannattaa asentaa ennen moista operaatiota, Td:n kansi ei ole ihan halpa rempata . Ja syöttöähän voi myös lisätä samanlaisella vastustsydeemillä, ja hyvin toimii, kakkua saa kiitettävästi ja liikahtelee Td hieman eri malliin.
              T:Tero
              Korjauksen korjausta !

              Mulla oli 324td:ssä saksasta tilattu lastu jonka luvattiin nostavan ahtopaine 0,85bar:ista 1.2 bar:iin juurikin sen sähköisen venttiilin avulla joka on hukkaportin kellon ja alipainepumpulta lähtevän letkun välissä ja niin se nostikin ahdot 1.2 bar
              Jos tuonne ahtopainetunnistimen johtoihin laitellaan vastuksia/potikoita niin moottorin ohjainyksikkö saa ahtopainetunnistimelta sellaista tietoa, että koneessa on normaalia matalammat ahdot ja moottorinohjainboksi antaa tuolle ahtopaineen säätely venttiilille signaalia, että venttiili kuristaa alipaineen pääsyä hukkaportin kellolle ja näin ahdot nousevat.

              Ja tuo 1.4bar:in suoja järjestelmä on boksin järjessä sillä jos boksi saa ahtopaneen tunnistimelta 1.4bar:ia vastaavan signaalin syötää se välittömästi pumpun karalle signaalin, että syöttö täysin pois.

              Ja vinkiksi kaikille jotka noita td:eitä aikovat viritellä niin virityksessä pitää lähteä liikkeelle kunnon coolerilla ja imusarjan muokkaamisella siten että ahtoputki tulee suoraan imusarjan päähän.
              Sen jälkeen ruvetaan laitteleen noita vastuksia/potikoita/lastuja ym.
              Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
              Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

              Comment

              • Mauri H.
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 270
                • Salo

                #8
                Kyllä se turbokin kannattaa vaihtaa suurempaan jos mielii suurempia ahtoja. Ja sen jälkeen on sitten vuorossa pakosarja + putki.

                Vakioturbolla kilokin on ihan liikaa.
                F11 530D xDrive

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎