Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 etutolpat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bassmekanik
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 507
    • Raahe

    #16
    Originally posted by Freak
    Jää se rako e30:kin. Siis ainakin alkuperäisissä 316M malleissa joissa on iso tolppa ja Bilsteinin iskari, jää jonkinlainen rako iskarin ja tolpan väliin. Muttä kyllä se iskari sinne kiristyy, kun iskarissa on pyöreä reunainen pohja joka istuu tukevasti tolpan pohjaan. Samoin mutteri istuu tiukasti iskarin ympärille yläpäässä eli ei se iskari pääse mitenkään heilumaan.

    Näissähän laitetaan alle 325i mallin iskaria ainakin minä laitoin aikoinaan..
    Minä vahingossa Volkkarin onko tämä paha?
    Ex. X3 -04 "tarvin vetokoukun edition"
    Ex. 740iA -97 "Wanha rouwa"
    Ex. 328i -95 Jokohan seuraava ois seiska?
    Ex. 525Tds -94 Hirvipalovarkaus.
    Ex. 316 -87 Elämäni ensirakkaus.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #17
      Originally posted by VNT
      Kyllä minäkin olen nyt vahvasti sitämieltä että tuo p36-3019 on oikea iskari, ja että sinne jää se 4mm rako. Tuo 4mm rako sitten täytetään tavallisella moottoriöljyllä?
      Lue mun postaus tuolta ylempää...

      Originally posted by VNT
      Mutta entä millaiset suojakumit ja pohjaanlyöntikumit asennan iskareihin?

      Etuiskareiden mukana tuli koko matkan mittaiset suojakumit, mutta ei minkäänlaisia pohjaanöyntikumeja. Bilstein sprintin mäntä on tunnetusti paksu joten vakio pohjaanlyöntikumi ei mahtunut mitenkään iskarin ympärille. Tarvitseeko sprintit ylpäätänsä pohjaanlyöntikumia?
      Sprinttien etuiskareissa, ainakin P36-3019 on sisäänrakenetut pohjaanlyöntivaimennukset.

      Originally posted by VNT
      Entä taakse? Millainen suojakumi sinne kuuluu? Mukana ei tullut minkäänlaisia.
      Vanhoissakaan iskareissa ei ollut suojakumia.
      Entä millainen pohjaanlyöntikumi, kelpaako vakio?
      Takana voit käyttää vakiota pohjaanlyöntikumia lyhennettynä, n.1/3 yläpäästä pois esim. noin. Takaiskareissa ei ole pölysuojaa ja vakio muovisuoja jää lyhyeksi. Jonkun japsikinnerin pölysuojat laitoin omiin, halkaisijat saa mitattua alkuperäisitä pölysuojista.
      Last edited by Leka; 23-03-2005, 10:06.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • hep
        Newbiemmer
        • Feb 2005
        • 20

        #18
        Itselläkin 540 93:ssa p36-3019 ja siinä oli kyllä väljää iskarin ja tolpan välissä. Tolppahan kapenee alhaalta jonne iskarin alaosa sitten tiivistyy ja yläpäähän tulee se kiinnitysmutteri. Öljyt käsketään ohjeissa jättämään pois.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2561
          • .

          #19


          Joo ei pohjaanlyöntikumeja, kun siellä (siis ainakin normi Bilsteinin) sisällä on oma pohjauskuminsa. Eikä myöskään öljyjä, kun ei se edes tarvi niitä. Kun se öljy on siellä sitä varten, että lämpö siirtyisi iskarista tolppaa, mutta Bilsteinin rakenne on erilainen ja iskarin öljy on juurikin siinä paksussa osassa mitä kutsutaan "männän varreksi".
          Olen purkanut yhden BMW orkkis Bilsteinin ja voisin pyytää kaveria laittamaan kuvan tänne niin näette millainen se on.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • VNT
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1410
            • Tuusula

            #20
            Leka, millaiset suojakumit laitoit takaiskareille?
            Kävin motonetissä ja hessumobiilissa katselemassa yleismallisia kumia mutta ei tuntunyt löytyvät sopivaa (myyjiä ei kiinnostanut etsiä).
            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by VNT
              Leka, millaiset suojakumit laitoit takaiskareille?
              Kävin motonetissä ja hessumobiilissa katselemassa yleismallisia kumia mutta ei tuntunyt löytyvät sopivaa (myyjiä ei kiinnostanut etsiä).
              Oliskohan nuo olleet carinan tai corollan mustat haitarikumit, lyhensin niitä sitten vielä jonkun verran. Sisämitan haitarikumeille otin pojaanlyöntikumin ulkohalkaisijasta ja sitten vaan myyjän kanssa työntömitta kourassa mittailemaan hyllyjen väliin. Haitarikumit kiinnitin pohjaanlyöntikumehin kapeilla rosteriklemmareilla jotka nippanappa mahtuivat jousien sisään, nippusidekkin riittää.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Juho_P
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 313
                • p-pohjanmaa

                #22
                Originally posted by VNT View Post

                Onko tuo p36-3020 sitten 50mm halkaisijaltaan?
                Lainataanpa vanhaa topikkia.

                Ei ole p36-3020 50mm halkaisijaltaan. Kokeilin tuossa iskaria tolppaan ja menee niinkuin vanhaan ihmiseen eli jää tosi väljäksi mutta tuntui kuitenkin istuvan kiristettynä ihan passelisti sinne tolppaan.

                Nyt kaivattais tietoa että kuuluuko sen iskarin todella sitten olla niin väljä sinne tolppaan ja pitääkö sinne laittaa öljyä?
                pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2561
                  • .

                  #23
                  Originally posted by Juho_P View Post
                  pitääkö sinne laittaa öljyä?
                  Ei öljyä.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    #24
                    Sopiiko kaikki E34 tolpat keskenään? Täytyisi vaihtaa pyörännapa 535:n, se on vääntynyt ja rengas on kenossa. Auto on tullut tehtaalta M-alustalla. Vai saako navan tolpasta irti ehjänä? Ei taida saada?

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • Kal.ju
                      BTCF Member
                      • Mar 2003
                      • 2883
                      • Akaa / Toijala

                      #25
                      Lainataas tätä threadia, kun ei viitti uutta alottaa.

                      Elikkäs homman nimi on seuraava. Päivitin tohon sigun autoon keväällä Bilstein/h&r alustan ja nyt on ajo ominaisuudet kohdallaan. Kesän aikana on kuitenkin ruvennu tekee mieli lisätehoja, joten järkevin vaihtoehto olis auton vaihto. Tosta alustasta en aio luopua ja kiikarissa olis mikäs muukaan kuin
                      E34 M5. Nyt kysynki että meneekö noi bilsteinit tohon ämmään heittämällä vai onko niissä niin paljon eroa että ei mene.

                      Bilstein malli on sprint ja edessä on P36-3019 ja takana B46-1486.

                      Omaa autoa ei olis tarkoitus myydä, kun siitä ei kuitenkaa saa sellasta summaa mitä haluis. Siihen ajattelin sit laittaa takas vakiopumput.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Kal.ju
                          BTCF Member
                          • Mar 2003
                          • 2883
                          • Akaa / Toijala

                          #27
                          Originally posted by Cell View Post
                          Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.

                          Ok kiitti. Ton etuyläpään laakerin olin kans suunnitellu ottavani mukaan, koska ne tuli kanssa uusittua ja ovat 134€ kpl joten niistä ei pitäis tulla ropleemaa. Tosta tasonsäätö jutusta on varmanki jotain juttua foorumilla, joten pitää lueskella.
                          Tämä yksilö olis kiikarin alla: http://www.nettiauto.com/1321344

                          Käyttöautona menee toi työrassi, joten tosta sais hyvän "kesälelun" (ens kesäks).

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #28
                            Menee Laakeri

                            Originally posted by Cell View Post
                            Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.
                            Pyörän laakeri menee tolppaan kuin tolppaan olen niitä heitellyt miten mihinkin..Etupyörän laakeri on vaan Isompi
                            "Ulkomitoiltaan ns. isommissa koneellisissa versioissa...
                            olen asentanut E28:iin E34 tolpat menee heittämällä ja sama
                            pätee 635i:hin eli saa hyvät päivitykset Isommat jarrut vanhoihin autoihin ja samalla tolpat paksunee ja saa paremmat yläpään laakeroinnit kuin E28/E30 tyyppisiin verrattuna.
                            En ole vielä testannut käykö miten E34 etutolpat E30:seenkun ei ole nyt tolppia kotona jos joltakin löytyy
                            yli määräiset E34 tolpat laakereineen voisin ostaa pois ja alkaa mitoittaa ja sovittaa niitä E30:seen.

                            325E

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Toki toki, mutta puhe olikin yläpään laakerista...
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #30
                                Kannattaa se öljy laittaa, ettei iskari ruostu tolppaan kiinni. Kiva ottaa irti 15v päästä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎