Jää se rako e30:kin. Siis ainakin alkuperäisissä 316M malleissa joissa on iso tolppa ja Bilsteinin iskari, jää jonkinlainen rako iskarin ja tolpan väliin. Muttä kyllä se iskari sinne kiristyy, kun iskarissa on pyöreä reunainen pohja joka istuu tukevasti tolpan pohjaan. Samoin mutteri istuu tiukasti iskarin ympärille yläpäässä eli ei se iskari pääse mitenkään heilumaan.
Näissähän laitetaan alle 325i mallin iskaria ainakin minä laitoin aikoinaan..
Minä vahingossa Volkkarin onko tämä paha?
Ex. X3 -04 "tarvin vetokoukun edition"
Ex. 740iA -97 "Wanha rouwa"
Ex. 328i -95 Jokohan seuraava ois seiska?
Ex. 525Tds -94 Hirvipalovarkaus.
Ex. 316 -87 Elämäni ensirakkaus.
Kyllä minäkin olen nyt vahvasti sitämieltä että tuo p36-3019 on oikea iskari, ja että sinne jää se 4mm rako. Tuo 4mm rako sitten täytetään tavallisella moottoriöljyllä?
Lue mun postaus tuolta ylempää...
Originally posted by VNT
Mutta entä millaiset suojakumit ja pohjaanlyöntikumit asennan iskareihin?
Etuiskareiden mukana tuli koko matkan mittaiset suojakumit, mutta ei minkäänlaisia pohjaanöyntikumeja. Bilstein sprintin mäntä on tunnetusti paksu joten vakio pohjaanlyöntikumi ei mahtunut mitenkään iskarin ympärille. Tarvitseeko sprintit ylpäätänsä pohjaanlyöntikumia?
Sprinttien etuiskareissa, ainakin P36-3019 on sisäänrakenetut pohjaanlyöntivaimennukset.
Originally posted by VNT
Entä taakse? Millainen suojakumi sinne kuuluu? Mukana ei tullut minkäänlaisia.
Vanhoissakaan iskareissa ei ollut suojakumia.
Entä millainen pohjaanlyöntikumi, kelpaako vakio?
Takana voit käyttää vakiota pohjaanlyöntikumia lyhennettynä, n.1/3 yläpäästä pois esim. noin. Takaiskareissa ei ole pölysuojaa ja vakio muovisuoja jää lyhyeksi. Jonkun japsikinnerin pölysuojat laitoin omiin, halkaisijat saa mitattua alkuperäisitä pölysuojista.
Itselläkin 540 93:ssa p36-3019 ja siinä oli kyllä väljää iskarin ja tolpan välissä. Tolppahan kapenee alhaalta jonne iskarin alaosa sitten tiivistyy ja yläpäähän tulee se kiinnitysmutteri. Öljyt käsketään ohjeissa jättämään pois.
Joo ei pohjaanlyöntikumeja, kun siellä (siis ainakin normi Bilsteinin) sisällä on oma pohjauskuminsa. Eikä myöskään öljyjä, kun ei se edes tarvi niitä. Kun se öljy on siellä sitä varten, että lämpö siirtyisi iskarista tolppaa, mutta Bilsteinin rakenne on erilainen ja iskarin öljy on juurikin siinä paksussa osassa mitä kutsutaan "männän varreksi".
Olen purkanut yhden BMW orkkis Bilsteinin ja voisin pyytää kaveria laittamaan kuvan tänne niin näette millainen se on.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Leka, millaiset suojakumit laitoit takaiskareille?
Kävin motonetissä ja hessumobiilissa katselemassa yleismallisia kumia mutta ei tuntunyt löytyvät sopivaa (myyjiä ei kiinnostanut etsiä).
Leka, millaiset suojakumit laitoit takaiskareille?
Kävin motonetissä ja hessumobiilissa katselemassa yleismallisia kumia mutta ei tuntunyt löytyvät sopivaa (myyjiä ei kiinnostanut etsiä).
Oliskohan nuo olleet carinan tai corollan mustat haitarikumit, lyhensin niitä sitten vielä jonkun verran. Sisämitan haitarikumeille otin pojaanlyöntikumin ulkohalkaisijasta ja sitten vaan myyjän kanssa työntömitta kourassa mittailemaan hyllyjen väliin. Haitarikumit kiinnitin pohjaanlyöntikumehin kapeilla rosteriklemmareilla jotka nippanappa mahtuivat jousien sisään, nippusidekkin riittää.
Ei ole p36-3020 50mm halkaisijaltaan. Kokeilin tuossa iskaria tolppaan ja menee niinkuin vanhaan ihmiseen eli jää tosi väljäksi mutta tuntui kuitenkin istuvan kiristettynä ihan passelisti sinne tolppaan.
Nyt kaivattais tietoa että kuuluuko sen iskarin todella sitten olla niin väljä sinne tolppaan ja pitääkö sinne laittaa öljyä?
pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..
Sopiiko kaikki E34 tolpat keskenään? Täytyisi vaihtaa pyörännapa 535:n, se on vääntynyt ja rengas on kenossa. Auto on tullut tehtaalta M-alustalla. Vai saako navan tolpasta irti ehjänä? Ei taida saada?
Lainataas tätä threadia, kun ei viitti uutta alottaa.
Elikkäs homman nimi on seuraava. Päivitin tohon sigun autoon keväällä Bilstein/h&r alustan ja nyt on ajo ominaisuudet kohdallaan. Kesän aikana on kuitenkin ruvennu tekee mieli lisätehoja, joten järkevin vaihtoehto olis auton vaihto. Tosta alustasta en aio luopua ja kiikarissa olis mikäs muukaan kuin
E34 M5. Nyt kysynki että meneekö noi bilsteinit tohon ämmään heittämällä vai onko niissä niin paljon eroa että ei mene.
Bilstein malli on sprint ja edessä on P36-3019 ja takana B46-1486.
Omaa autoa ei olis tarkoitus myydä, kun siitä ei kuitenkaa saa sellasta summaa mitä haluis. Siihen ajattelin sit laittaa takas vakiopumput.
Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.
Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.
Ok kiitti. Ton etuyläpään laakerin olin kans suunnitellu ottavani mukaan, koska ne tuli kanssa uusittua ja ovat 134€ kpl joten niistä ei pitäis tulla ropleemaa. Tosta tasonsäätö jutusta on varmanki jotain juttua foorumilla, joten pitää lueskella.
Tämä yksilö olis kiikarin alla: http://www.nettiauto.com/1321344
Käyttöautona menee toi työrassi, joten tosta sais hyvän "kesälelun" (ens kesäks).
Menee samat. Takana on ämmässä tasonsäätö, joten sen joudut poistamaan käytöstä jos sitä ei ole jo poistettu. Kovaa ajoa vaan. Etu yläpään laakeri on ainoa mikä ei välttämättä sovi koska sitä on 535:ssä ainakin ollut eri kokoisina.
Pyörän laakeri menee tolppaan kuin tolppaan olen niitä heitellyt miten mihinkin..Etupyörän laakeri on vaan Isompi
"Ulkomitoiltaan ns. isommissa koneellisissa versioissa...
olen asentanut E28:iin E34 tolpat menee heittämällä ja sama
pätee 635i:hin eli saa hyvät päivitykset Isommat jarrut vanhoihin autoihin ja samalla tolpat paksunee ja saa paremmat yläpään laakeroinnit kuin E28/E30 tyyppisiin verrattuna.
En ole vielä testannut käykö miten E34 etutolpat E30:seenkun ei ole nyt tolppia kotona jos joltakin löytyy
yli määräiset E34 tolpat laakereineen voisin ostaa pois ja alkaa mitoittaa ja sovittaa niitä E30:seen.
Comment