Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 puhallin/lämppäriongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E34 puhallin/lämppäriongelmia

    -93 vuosimallin E34, lämmitys toimii miten sitä nyt sattuu huvittamaan. Toimii lähinnä nuppien ollessa ääriasennoissa: puhaltaa joko tulikuumaa tai sitten ulkoilman lämpöistä, eli nyt kevään tultua haaleaa ja talvella jääkylmää. Jos nuppia kieräyttää vaikkapa 22-24 asteen kohdalle, alkaa pian huoneenlämmön sijaan tulla jäitä.

    Ja tänään huomasin huvittavan yksityiskohdan, kun istuin apparin paikalla, missä en siis yleensä istu koska omasta autosta on kyse: apparin puolelle tulee VAIN kuumaa, riippumatta siitä missä asennossa namiska on ja mitkä säätönapit on pohjassa. Kuumaa pöhöttää sekä mankan yläpuolella olevasta ritilästä että oven ritilästä.

    Puhallus tuulilasille on olematonta, ja lasi huurtuu vähänkin kosteammalla kelillä niin talvella kuin kesälläkin. Säädöt eivät yhtään toimi kuten pitäisi, tuntuu että puolet nappuloista on pimeinä vaikka kyllä niissä valot palaa iloisesti.

    Ilmastointihan tuosta on kaputt (vissiin nesteet karanneet), mutta eihän sen pitäisi näihin manuaalisäätöihin vaikuttaa? Mikä noista puhaltimen aivoista on mennyt pimeäksi ja miten sen voisi korjata?

    Kyseessä on siis tämän näköinen systeemi.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Kv1984 View Post
    -93 vuosimallin E34, lämmitys toimii miten sitä nyt sattuu huvittamaan. Toimii lähinnä nuppien ollessa ääriasennoissa: puhaltaa joko tulikuumaa tai sitten ulkoilman lämpöistä, eli nyt kevään tultua haaleaa ja talvella jääkylmää. Jos nuppia kieräyttää vaikkapa 22-24 asteen kohdalle, alkaa pian huoneenlämmön sijaan tulla jäitä.

    Ja tänään huomasin huvittavan yksityiskohdan, kun istuin apparin paikalla, missä en siis yleensä istu koska omasta autosta on kyse: apparin puolelle tulee VAIN kuumaa, riippumatta siitä missä asennossa namiska on ja mitkä säätönapit on pohjassa. Kuumaa pöhöttää sekä mankan yläpuolella olevasta ritilästä että oven ritilästä.

    Puhallus tuulilasille on olematonta, ja lasi huurtuu vähänkin kosteammalla kelillä niin talvella kuin kesälläkin. Säädöt eivät yhtään toimi kuten pitäisi, tuntuu että puolet nappuloista on pimeinä vaikka kyllä niissä valot palaa iloisesti.

    Ilmastointihan tuosta on kaputt (vissiin nesteet karanneet), mutta eihän sen pitäisi näihin manuaalisäätöihin vaikuttaa? Mikä noista puhaltimen aivoista on mennyt pimeäksi ja miten sen voisi korjata?

    Kyseessä on siis tämän näköinen systeemi.
    Nuo "aivot" luultavasti ok mutta vesiventtiili ja lämpöanturit risoja / likaisia.

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Nuo "aivot" luultavasti ok mutta vesiventtiili ja lämpöanturit risoja / likaisia.
      Missä ko. vempaimet sijaitsee ja mistä saa uusia? Motonetti tarjoaa ehkä kahdeksaa eri lämpöanturia.
      Last edited by Kv1984; 13-04-2015, 07:50.

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • Fanatic21
        Bimmer Rookie
        • Jun 2014
        • 131
        • P-karjala

        #4
        Vesiventtiilit 😉
        E34 M50b25 turbo

        Ex: E34 525i vm91


        Joensuu Connection

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          Vesiventtiilien sijanti onkin tuttu. Eksässä oli sama homma, venttiilit rikki ja sisälle tuli vaan tulikuumaa.

          Riittääkö puhdistus vai joutuuko uusimaan koko paketin? Tietääkö niistä ulkonäöltä, jos ne on rikki? Uusi venttiilipaketti maksaa 150-160 e ja en viittisi ostaa niitä jos entiset osoittautuukin ehjiksi...

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Kv1984 View Post
            Vesiventtiilien sijanti onkin tuttu. Eksässä oli sama homma, venttiilit rikki ja sisälle tuli vaan tulikuumaa.

            Riittääkö puhdistus vai joutuuko uusimaan koko paketin? Tietääkö niistä ulkonäöltä, jos ne on rikki? Uusi venttiilipaketti maksaa 150-160 e ja en viittisi ostaa niitä jos entiset osoittautuukin ehjiksi...
            Sitä ei oikein näe ulospäin miten risoja ovat.
            Avaa varovasti, varo katkaisemasta niitä ohuita johtimia ja kokeile jos puhdistus auttaa.

            Comment

            • Kv1984
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 584
              • Jyväskylä

              #7
              Nyt olis romuautosta hankittu kuulemma toimiva vesiventtiilisysteemi ja pitäisi ruveta vaihtamaan.

              Onkos kukaan vaihtanut tuota aikaisemmin? Mitä työkaluja tarvii ja minkämoiseen jäähynestesotkuun saa varautua? Kannattaako samalla uusia kiertovesipumppu?

              E34 518i Jet Black (ex)
              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
              E38 M52B28 Oxfordgrün

              Comment

              • Roisto
                BTCF Member
                • Nov 2010
                • 2538
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Kv1984 View Post
                Nyt olis romuautosta hankittu kuulemma toimiva vesiventtiilisysteemi ja pitäisi ruveta vaihtamaan.

                Onkos kukaan vaihtanut tuota aikaisemmin? Mitä työkaluja tarvii ja minkämoiseen jäähynestesotkuun saa varautua? Kannattaako samalla uusia kiertovesipumppu?
                Ei kai tuossa muistaakseni muuta ku pistoke, pari-kolme pulttia ja letkujen klemmarit irti. Pikkusen valuttaa nestettä, sen mitä siellä on sisällä mutta laittaa rätin alle niin aika pienellä sotkulla selviää :think Kiertovesipumpusta en osaa sanoa..
                2001 E39 525iA
                1992 E34 "540i/5"

                Comment

                • Kv1984
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2013
                  • 584
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Venttiilit vaihtu ja taas toimii lämmityslaite niinkun pitää

                  E34 518i Jet Black (ex)
                  E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                  E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                  E38 M52B28 Oxfordgrün

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎