Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525, mikä takapäässä kalisee??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E34 525, mikä takapäässä kalisee??

    Niin pienessä kuin suuremmissakin vauhdeissa takapäästä kuuluu pientä kalinaa, etenkin kun tiessä on vähän epätasaisuutta tai pieniä monttuja. Kuulostaa ihan siltä kuin iskarien yläpäät olisi löystyneet, mutta tarkistin molemmat, ja kireällä ovat. Koiranluut ja apurungon puslat on vaihdettu - ja niistä lähtevä kolina on erilaista, se aiheutuu vaaka- eikä pystysuuntaisesta liikkeestä.

    Mistä tuo ääni tulee? Huonolaatuiset iskarit (testistä menivät läpi kuitenkin)? Voiko se kuulua vetonivelistä? Vetarien kumit on ainakin ihan nyppyyntyneet jo, vaikkakaan eivät vielä puhki.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    #2
    Miten tarkistit ne iskarien yläpäät? Nuohan menee yleensä rikki niin että keskeltä se holkki, minkä läpi iskari menee, irtoaa kumista. Paikallaan ollessa tilannetta on hankala todeta, mutta niin voi yrittää että nostaa auton perän ilmaan ja kaveri yrittää vängätä rengasta ylös samalla kun itse tutkii tilannetta sieltä iskari yläpäästä. Tai sitten katsoo miten tilanne muuttuu samalla kun tunkkaa sitä auton perää ilmaan...

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Iskarit mahdollisesti tai sitten ne iskareiden yläpäät ovat rikki. Siihen ei kiristys auta.

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by MPV View Post
        Miten tarkistit ne iskarien yläpäät?
        Tsekkasin vaan että yläpään ruuvit on tiukalla. Kiitti vinkistä, pitääpä tutkia nuo iskarit tarkemmin ihan käsipelillä.

        Koulun jarrudynamo näytti kyllä jo pari kuukautta sitten noista takaiskareista aika huonoja tuloksia. Ne meni läpi ihan rimaa hipoen, ja kun kerroin opettajalle että iskarit ei ole vielä vuodenkaan vanhat, niin hän sanoi, että tulos saattaa johtua myös huonoista takakelkan puslista. Mutta nyt kun miettii, niin se takapään kolina ei puslien vaihdolla tosiaankaan korjaantunut, joten selitys voisi hyvinkin olla, että iskarit on entiset.

        Alle vuoden vanhat iskarit -kele. Viime heinäkuussa vaihdettu. Tais olla viimenen kerta, kun tilailen yhtään mitään Alvadista...

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Kv1984 View Post
          Tsekkasin vaan että yläpään ruuvit on tiukalla. Kiitti vinkistä, pitääpä tutkia nuo iskarit tarkemmin ihan käsipelillä.

          Koulun jarrudynamo näytti kyllä jo pari kuukautta sitten noista takaiskareista aika huonoja tuloksia. Ne meni läpi ihan rimaa hipoen, ja kun kerroin opettajalle että iskarit ei ole vielä vuodenkaan vanhat, niin hän sanoi, että tulos saattaa johtua myös huonoista takakelkan puslista. Mutta nyt kun miettii, niin se takapään kolina ei puslien vaihdolla tosiaankaan korjaantunut, joten selitys voisi hyvinkin olla, että iskarit on entiset.

          Alle vuoden vanhat iskarit -kele. Viime heinäkuussa vaihdettu. Tais olla viimenen kerta, kun tilailen yhtään mitään Alvadista...
          Tarkista nyt ne yläpäät myös.

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Tarkista nyt ne yläpäät myös.
            Täytyy tarkistaa kunhan saan auton jonnekin halliin.

            Tyhmä kysymys... Meinaatko siis että rikki on sittenkin todennäköisemmin se lautassysteemi mihin iskari yläpäästään kiinnittyy, eikä iskunvaimennin itse?

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • juha_s
              Alueaktiivi
              • May 2008
              • 447
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Kv1984 View Post
              Meinaatko siis että rikki on sittenkin todennäköisemmin se lautassysteemi mihin iskari yläpäästään kiinnittyy, eikä iskunvaimennin itse?
              Kyllä, ne sieltä hajoaa.
              F11 535d xDrive M-Sport -13

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by juha_s View Post
                Kyllä, ne sieltä hajoaa.
                No hitto, tulipas tyhmä olo. Nyt vasta tajusin mitä Muurahainen itse asiassa meinasi sillä iskarin yläpäällä.

                Mut joo, täytyypä irrotella nuo ja tarkistaa!

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎