Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 Jousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bavaria!
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 99
    • Helsinki

    e34 Jousitus

    Hieman ehkä naivi kysymys, mutta mistä tietää että iskarit on loppu? Itse huomasin kesärenkaat vaihtaessani, että ajettessa moottoritiellä auton oikea puoli pomppii töyssyissä vasenta puolta voimkakkaammin.

    Eli jos iskari ovat kuluneet niin löystyvätkö ne vai miten ne käyttätyvät ja mistä tietää että ne todella tulisi vaihtaa ASAP?


    Mitä iskareita suosittelette 525 T joissa hyvä hinta/laatu suhde?
    :: Pling!
    Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    kyllä tuo pomppiminen kuulostaa siltä oireelta että vähintään yksi iskari olisi lopussa. katsastusasemilla on nykyään aika fiksut laitteet iskareiden ja alustan testailuun. saisikohan siellä testata pientä korvausta vastaan iskarit ilman että tarvii katsastaa autoa?

    iskarit menettävät vaimennustehoaan pikkuhiljaa ja jos iskari on aivan lopussa sen vaimennusteho on käytännössä nolla. tällöin kyseinen kulma on pelkän jousen varassa eikä iskunvaimennin vaimenna heilahdusliikkeitä.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Bavaria!
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 99
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Juhis
      kyllä tuo pomppiminen kuulostaa siltä oireelta että vähintään yksi iskari olisi lopussa. katsastusasemilla on nykyään aika fiksut laitteet iskareiden ja alustan testailuun. saisikohan siellä testata pientä korvausta vastaan iskarit ilman että tarvii katsastaa autoa?

      iskarit menettävät vaimennustehoaan pikkuhiljaa ja jos iskari on aivan lopussa sen vaimennusteho on käytännössä nolla. tällöin kyseinen kulma on pelkän jousen varassa eikä iskunvaimennin vaimenna heilahdusliikkeitä.

      Kiitos. Kannattaako vaihdossa vaihtaa eteen ja taakse saman tien vai voiko vaihtaa vain etteen. Entä tarvitseeko myös jouset vaihtaa?
      :: Pling!
      Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #4
        pakko kai tämä on kirjoittaa kun sitä ei kukaan muukaan näy tekevän.

        noi iskaritestit on kaikkein lahjomattomin tapa, mutta vanha kaikkien renkaanpotkijoiden tuntema heilahdustesti on halvin ja nopein tapa todeta iskareiden kunto:

        auto tasaiselle alustalle ja vaihde vapaalle+käsijarru pois (näin eliminoidan jarrujen "vaimentava" vaikutus ja vaihteen päällä makaaminen). sitten vain painelemaan autoa joka kulmasta ja tarkkailemaan niiaamista. uudella iskarilla auto palaa suoraan lähtöasentoon, myös heilahdus alhaalta ylös ja sitten takaisin alkuperäiseen tilaan on hyväksyttävissä. jos heilahtelu jatkuu pidempään, on iskari loppu. pahimmillaan autoa pystyy "heijaamaan" niin että liike suurenee jatkuvasti. silloin kunto on jo todellinen turvallisuusriski, mutta yleensä ajettavuus on jo niin kamala että sen huomaa tottumatonkin heti.

        samalla kannattaa kuunnella lähteviä ääni, menossa oleva vaimennin tai kuluneet ylälautaset/löysät pultit ilmentyvät kolinana ja lotisevana äänenä. iskarit pitää aina vaihtaa pareittain/akseli. kun etu/takapäässä on uudet vaimentimet, huomaa kyllä pian jos toinenkin pää on vaihtokunnossa.

        nii, ja jouset kannattaa vaihtaa jos ovat poikki tai auto on mielestäsi väärällä korkeudella (liian matala-> uudet vakiojouset, liian korkea-> tuninkijouset), mitään pakkoa ehjien jousien vaihtoon ei ole vaimentajien vaihdon yhteydessä.
        Last edited by ankkuli; 12-04-2005, 00:53.
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by ankkuli
          noi iskaritestit on kaikkein lahjomattomin tapa, mutta vanha kaikkien renkaanpotkijoiden tuntema heilahdustesti on halvin ja nopein tapa todeta iskareiden kunto:
          Mikähän iskaritesti on lahjomattomin? Ei ainakaan katsastuskonttorien, eikös näistä just oo puhetta ollut vaikka ja kuinka. Et monella, juuri uuden alustasatsin laittaneella, on pompannut katsastuksen testissä...?
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #6
            Käsittääkseni ainakin aluksi (en ole varma nykyisestä tilanteesta) pomppasi vain, jos erot eri pyörien välillä olivat liian suuret. Testin antamilla absoluuttisilla prosenttiarvoilla ei niinkään ollut merkitystä edellä mainitun alustasarjaongelman takia.

            Edit: Jos katsastus on lähellä (ja miksei muutenkin) niin voi yrittää käytättää autoa vain iskaritestissä, jos vaikka päästäisivät ilmaiseksi johonkin väliin, jos oikein kauniisti pyytää.
            Last edited by O.K.; 12-04-2005, 08:48.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎