Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525 tyhjäkäyntihäiriöt -> Ojasta allikkoon..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BcB
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 222
    • Tampere

    e34 525 tyhjäkäyntihäiriöt -> Ojasta allikkoon..

    Eli aloin korjaamaan tota omasta mielestäni röpöttävää tyhjäkäyntiä, ja aloitin homman vaihtamalla tulpat ja irroittamalla ja putsaamalla tyhjäkäyntiventtiilin. Uitin sitä venttiiliä bensassa ja puunasin crc:llä ja tuuppasin takasin kiinni. Tulos ei ollut tosiaankaan hyvä, nyt tyhjäkäynti on aivan sekaisin. Kierrokset ei laske alle 1000prm, kun tippuu siihen tonnin rajalle, ihan ku joku painelis kaasua mun puolesta ja kiekat nousee 2000rpm:ään ja siitä taas laskee tonniin ja taas nousee jne... WTF?

    Rikoinko tyhjäkäyntiventtiilin? Testasin aiemmin sen toimintaa irroittamalla sen sähköjohdon, ja se ei mitenkään siis vaikuttanut? Sen sijaan kun irroittaa ilmamassamittarin johdon, niin kone sammuu..
    Putsasin myös kaasuläpääkotelon, ja sen ison kumisen imuilmaputken pohjalta lorahti mustaa öljystä nestettä jonkun verran kun sen irrotin? Onko normaalia?

    Ja mitäs tollanen tyhjäkäyntiventtiili maksaa uusi? En löytänyt motonetistä enkä KL varaosista?
    Last edited by BcB; 04-04-2005, 13:15.
    Näillä mennään...

    530d e60 sedan

    Ex:
    320 e30 Imola Red Coupe
    525i e34 Luxorbeige Sedan
    535i e34 Shadowline Sedan
    328i e36 Touring M-Sport
    535 e39 sedan V8- manual
  • rocroc
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 573
    • keminmaa

    #2
    Lisäilmaluisti 9/87 -11/88 205e ja 11/88 -> 235e, puhutaan kait samasta osasta? Tämä siis KL:n sivuilta

    Comment

    • BcB
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 222
      • Tampere

      #3
      jeps kiitos, en muistanut tota nimikettä.. Onpas mutikalla hintaa?
      Millähän ton toimivuuden testais? Ei ton hintaista osaa ihan hakuammunnalla voi hankkia..
      Näillä mennään...

      530d e60 sedan

      Ex:
      320 e30 Imola Red Coupe
      525i e34 Luxorbeige Sedan
      535i e34 Shadowline Sedan
      328i e36 Touring M-Sport
      535 e39 sedan V8- manual

      Comment

      • bmw e34
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 633
        • raahe

        #4
        oletko tarkastanut että "kantaako" kaasuläppä ihan vähän auki kun olet sen ympärillä työskennellyt ja kun tyhjäkäyntikin on noin reilusti yli 1000 rpm ?,eihän sen servon kautta mahdu ilmaakaan niin paljon että vaikka se olisi täysin auki niin tyhjäkäynti 2000 rpm .jos se kantaa ja sen lisäksi tyhjäkäynti servo (joka ohittaa kaasuläpän)säätää ohjelman mukaan lisää kieroksia = tyhjäkäynti 1000 - 2000 rpm.kyllähän se kylmästä kun räjäyttää käyntiin niin tk.kierokset huopaamalla (aiankin omassa rouskussa ) laskee 1200 :sta 750 kun on jokun aikaa ollut käynnissä.

        Comment

        • BcB
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 222
          • Tampere

          #5
          täytyy tarkistaa toi.. Testailin kyllä sitä läppää, ja eikö sitä vähän kääntämällä pitäisi kuulua joku releen naksaus? Mitään ei kuulunut.. Ja toi kaasu siis tempoilee itsekseen 1000:sta 2000rpm:ään ihan ajossakin, vaikka on vaihde päällä ja jalka pois kaasulta.. aaarrghh..
          Näillä mennään...

          530d e60 sedan

          Ex:
          320 e30 Imola Red Coupe
          525i e34 Luxorbeige Sedan
          535i e34 Shadowline Sedan
          328i e36 Touring M-Sport
          535 e39 sedan V8- manual

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by BcB
            täytyy tarkistaa toi.. Testailin kyllä sitä läppää, ja eikö sitä vähän kääntämällä pitäisi kuulua joku releen naksaus? Mitään ei kuulunut.. Ja toi kaasu siis tempoilee itsekseen 1000:sta 2000rpm:ään ihan ajossakin, vaikka on vaihde päällä ja jalka pois kaasulta.. aaarrghh..

            Kaasuläppäanturi on rikki tai johto irti, katso siitä kaasuläpän alta se musta muovimötikkä, onko liitin kiinni?

            Comment

            • mukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 5965
              • Uleåborg

              #7
              Ja onko ihan varmasti kaikki letkut kiinni ja klemmarit kiristelty, kovasti imuvuodolta kuulostaa tuollainen humppaaminen. Varsinkin jos olet siellä suunnalla touhunnut.
              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

              Save the World, Fuck The Fuel Economy
              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

              Comment

              • BcB
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 222
                • Tampere

                #8
                liittimet ja johdot on kiinni ja klemmarit kiristelty joo.. Tosin noissa päällimmäisissä kumiputkissa ei ole kiristimiä, vaan ne ainoastaan painetaan kiinni tyhjäkäyntiventtiilin putkiin? Ja pikku halkeama on toisen juuressa? Taitaa kannattaa hakea niihin letkunkiristimet huoltoasemalta varmuuden vuoksi? Ja joku kirjoitti jostain spraysta millä noita vuotoja vois paljastaa?
                Näillä mennään...

                530d e60 sedan

                Ex:
                320 e30 Imola Red Coupe
                525i e34 Luxorbeige Sedan
                535i e34 Shadowline Sedan
                328i e36 Touring M-Sport
                535 e39 sedan V8- manual

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by BcB
                  liittimet ja johdot on kiinni ja klemmarit kiristelty joo.. Tosin noissa päällimmäisissä kumiputkissa ei ole kiristimiä, vaan ne ainoastaan painetaan kiinni tyhjäkäyntiventtiilin putkiin? Ja pikku halkeama on toisen juuressa? Taitaa kannattaa hakea niihin letkunkiristimet huoltoasemalta varmuuden vuoksi? Ja joku kirjoitti jostain spraysta millä noita vuotoja vois paljastaa?
                  Motor starter spray pitäis nostaa kierroksia jos imupuolen vuotoja kun sitä suihkuttelee kumiputken ympäristöön ja muualle mistä koneen EI pitäisi saada ilmaa.

                  Oliko sulla varmasti akun kenkä irti kun teit huoltoa?
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • BcB
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 222
                    • Tampere

                    #10
                    no eipä ollut.. Unohtu se akunkenkä homma.. Myöhemmin kyllä nollailin, mutta tais olla hiukka liian myöhäistä.. Eli oisko se voinut nyt aiheuttaa esim. kaasuläpän asentotunnistimen hajoamisen? Äsken vetelin kiristimiä putkiin ja erkkaa sinne minne kiristintä ei saanut.. Eipä auttanut mitään.. Kokeilen seuraavaks sitä spray-hommaa..
                    Näillä mennään...

                    530d e60 sedan

                    Ex:
                    320 e30 Imola Red Coupe
                    525i e34 Luxorbeige Sedan
                    535i e34 Shadowline Sedan
                    328i e36 Touring M-Sport
                    535 e39 sedan V8- manual

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      nooo

                      enpä usko että se mitään hajottanut ole, mutta Motronic on hyvä nollata sillä akun kenkä hommalla kun tekee huoltoa.

                      Mulla täytyy pitää pari kolme tuntia akun kenkää irti, niin sitten vasta nollaantuu
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • BcB
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 222
                        • Tampere

                        #12
                        saaspa nähdä. Huomenna tulee uusi (käytetty) tunnistin ja lisäilmaluisti, niin ainakin pystyy eliminoimaan noi kaksi mahdollista vikakohdetta. Vika meinaan on ja pysyy.. (btw: sprayaamisella ei ilmennyt mitään vuotokohtia..)
                        Näillä mennään...

                        530d e60 sedan

                        Ex:
                        320 e30 Imola Red Coupe
                        525i e34 Luxorbeige Sedan
                        535i e34 Shadowline Sedan
                        328i e36 Touring M-Sport
                        535 e39 sedan V8- manual

                        Comment

                        • Tomp_pa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 749
                          • Helsinki (e30 garage)

                          #13
                          sama vika mul...

                          kirjottelehan sit jos sitä vikaa alkaa löytyy...
                          oot nimittäin kirjottanu meikäläisen viat ja tutkinut näköjää asiankii mun puolest
                          xXx

                          Comment

                          • BcB
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 222
                            • Tampere

                            #14
                            No niin, korjaantuihan tuo! Huh.. Vika olis siellä missä ensin epäilinkin, eli se lisäilmaluisti, eli tyhjäkäyntiventtiilihän se tosiaan paskana oli. Kun vaihdoin uuden (käytetyn) osan kiinni, niin tilanne palasi täysin normaaliksi laakista... Helppo osa vaihtaakin.. (kun vaan muistaa irroittaa akun kaapelin ensin..) Ja kiitoksia Jani1632:lle pikaisesta varaosatoimituksesta!
                            Näillä mennään...

                            530d e60 sedan

                            Ex:
                            320 e30 Imola Red Coupe
                            525i e34 Luxorbeige Sedan
                            535i e34 Shadowline Sedan
                            328i e36 Touring M-Sport
                            535 e39 sedan V8- manual

                            Comment

                            • samivaan
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 176

                              #15
                              Täällähän on ihan identtinen ongelma löytynyt ja korjattu, mitä itellä on.

                              Mulla tyhjäkäynti kylmänä sahaa ekat 30 sekkaa 500-1200rpm väliä.
                              Ainoo vaan, että eihän tuota paska lisäilmaluistia saa kirveelläkään auki, että vois puhdistaa sitä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎