Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturit sulaa käsiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    Laturit sulaa käsiin

    Hei,

    Kärsin parhaillaan varsin haastavasta ongelmasta, kun

    Auto toimi moitteetta ainakin jo pari vuotta, kunnes eräänä aamuna mietin että onko käyntiäänessä jotain outoa. Ei kuitenkaan mitään hälyyttävää, joten lähdin ajamaan. Matkalla kohdalle osui ulosajanut auto, laskin sähköikkunan ja kysyin onko kaikki ok. Kaikki oli ok ja jatkoin matkaa, mutta ikkuna ei enää suostunut nousemaan. En muistanut, että sulake on takapenkin alla ja kokeilin sitten vain sammuttaa autoa ja käynnistää, vaikka tiesin ettei se auta. Mutta auto ei inahtanutkaan! Apuvirtakaan ei autoa käynnistänyt, vasta vetämällä lähti käyntiin ja ajoin pajalle, jossa laturin huomasin olevan tulikuuma.

    BMW E34 525i 24V 192hp 1996, ajettu 380 000 km
    Ensin ostin uuden akun, koska vanhalla oli jo matkaa takana. Laturi ei ladannut uuttakaan akkua vaan kävi koko ajan tulikuumana. Tilasin autopurkaamolta 150tkm käytetyn laturin, jonka piti toimia. Tänä aamuna pistin sen autoon ja se latasikin 14V. Mutta puolen minuutin jälkeen alkoi savu nousta nopeasti ja lataus hävisi kokonaan (kahteentoista).

    - Ei pitäisi olla maakosketusta
    - Moottorin maakaapeli on hyvällä kontaktilla.
    - Kun laturi on irti, mittasin kulutukseksi 0,5A.
    - Akun/latauksen polttimo mitttaristosta ei ole palanut, kun laturin herätevirran yhdistää maihin, valo syttyy palamaan
    - Akun/Latauksen valo ei kuitenkaan pala virta-asento kakkosella!

    Voisiko tässä vain voinut olla ollut niin huono tuuri että käytetty laturi, jonka piti toimia, ei toiminutkaan enkä tätä tajunnut testata ennen koetusta? Huomenna olen saamassa paljon ajetun laturin koetukseen. Mitähän ennen testausta testaisi? Ainakin virrankulutus laturi paikallaan, koska rikkinäisen laturin kera se oli 4,5 A.
    Last edited by kp21121; 21-12-2015, 21:25.
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Eiköhän sinulle myyty viallinen laturi.

    Laturi nyt on senverran tärkeä osa bensa-auton luotettavuutta, että uusi voisi olla suositeltava...


    Usein noi vielä hajoaa laakereistaan, sitten palaa/katkeaa moniurahihna, ja meno päättyy samantien...

    Lepokulutus pitäisi olla alle 0,01a.
    Tämä tietenkin sisävalot ym. Pois päältä, ja konepellin polttimo irroitettuna.

    Jo 0,04a kulutus tyhjentää 65ah akun 2kk aikana niin, että autoa turha yrittää käyntiin.
    Last edited by Klasu-; 21-12-2015, 21:33.

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Eiköhän sinulle myyty viallinen laturi.

      Laturi nyt on senverran tärkeä osa bensa-auton luotettavuutta, että uusi voisi olla suositeltava...

      Usein noi vielä hajoaa laakereistaan, sitten palaa/katkeaa moniurahihna, ja meno päättyy samantien...
      Tuota todella toivon, sillä muun vian kaivaminen on jo aika vaikeaa ja raastavaa. Juu, toki uusi aina uusi on, mutta kun edellisen kerran laturi meni 2012 ja ostin täyskorjatun laturin, joka meni nyt jo rikki niin ajattelin että kyllä alkuperäinen 150tkm ajettu vähintään yhtä hyvin kestää

      Lepokulutus pitäisi olla alle 0,01a.
      Tämä tietenkin sisävalot ym. Pois päältä, ja konepellin polttimo irroitettuna.

      Jo 0,04a kulutus tyhjentää 65ah akun 2kk aikana niin, että autoa turha yrittää käyntiin.
      Tämä on siis yksi varsin hämärä juttu, koska valot ja virta oli pois päältä.

      Kiitos vastauksesta!
      Last edited by kp21121; 22-12-2015, 00:17.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #4
        Tietysti asian voi kääntää myös niin päin, että millainen vika rikkoo "toimivan" laturin puolessa minuutissa. :think

        Täytyy työ asia ainakin varmistaa vanhalla laturilla, ennen kuin tuliterää heittää paikalleen.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #5
          Laturin tuotto on 100+a, joten jokainen ohuempi piuha, joita 95% auton johdotuksista on, palaa samantien poikki.

          Laturi on lisäksi suorassa yhteydessä akkuun jatkuvasti, joten jos akku ei tyhjene hetkessä, niin laturin rikkova oikosulku voidaan kyllä poissulkea.

          Kun saat toimivan laturin asennettua, suorita muutama mittaus; jännite-eromittaus väliltä laturin runko - iskunvaimentimen kiinnitysmutteri, auto luonnollisesti käynnissä mittauksen aikana. Yli 0,5v, jotain on pielessä maadoituksen osalta. Tämä kukaties voisi laturin rikkoa.

          Edit; muistanpa tapauksen kun kaverin kyydissä istuskelin, ja ihmeteltiin ajossa satunnaista palaneen hajua. Pysähdyttiin levikkeelle jopa tutkimaan, mitään ei löytynyt hajun aiheuttajaksi. Jätettiin auto parkkiin, ja palattiin n.30min kuluttua. Ovet aukes, mutta ei juuri enempää. Akku täysin sippi. Laturi savus konetilassa, hyvä ettei lähes punahehkuinen ollut. Tuuroa myös, ettei auto palanut. Laturi oli siis hajonnut siten, että purki akkua kauhealla vauhdilla, ja poltti kääminsä.
          Last edited by Klasu-; 22-12-2015, 16:27.

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #6
            Totta tosiaan, nyt hommattiin uusi (=korjattu) laturi autoon ja kappas; laturi lämpenee vain vienosti ja lataa tarkasti 14,00 V. Ajoin sillä juuri 40 km tehden useita käynnistyksiä (kaupoilla käydessä) ja kaikki toimii kuin unelma. Täytyy toki olla tarkkana, mutta hyvältä vaikuttaa.

            Originally posted by Klasu- View Post
            Kun saat toimivan laturin asennettua, suorita muutama mittaus; jännite-eromittaus väliltä laturin runko - iskunvaimentimen kiinnitysmutteri, auto luonnollisesti käynnissä mittauksen aikana. Yli 0,5v, jotain on pielessä maadoituksen osalta. Tämä kukaties voisi laturin rikkoa.
            Erinomainen neuvo, mittaankin heti kun käynnistän auton seuraavan kerran

            Kiitos asiantuntemuksesta! Mukava saada auto kuntoon jouluksi.

            EDIT: Mainittakoon, että jännite-ero laturin rungon ja iskarin kotelon mutterin välillä oli 0,015 V.
            Last edited by kp21121; 23-12-2015, 22:10.

            Comment

            • kp21121
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 240
              • Tampere

              #7
              Jaa, kyllä se 35 km ajon jälkeen oli melkein yhtä lämmin kuin vesiletkut.. laturi on 80A. Lienee syytä kiirehtiä 140A Bosch-laturin kunnostusta. Mistä noita diodisiltoja mahtaa saada hommattua?

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #8
                Mittasitko jännite-eron kuorman kanssa, vai ilman?

                Unohdin tuossa aiemmin mainita, että laita vaikkapa lyhkäset + pitkät ajovalot päälle, ja takalasinlämmitin suorittaessasi tuon mittauksen.

                Jännite-ero laturin rungon ja iskarin kiinnitysmutterin välillä?

                Latausjännite kuormalla versus ilman kuormaa?

                Laturi kyllä lämpeneekin ihan kunnolla tehdessään töitä, tämän vuoksi BMW lienee tuohon isoon laturiin kehittänyt tuon jäähdytysilmakanavan, joka ottaa ilmansa vasemman etuvalon takaa.

                Se, miksi normaali ajaminen laturia niin rasittaisi, enpä tiedä.

                Ajovalot 2x55w = 110w 12v = 9,2a
                Parkit etu&taka ja rek kilven valot = 4x5w +2x10w = 40w 12v = 3,33a
                Bensapumppu 10-15a
                Sisäilmanpuhallin 5a?
                ECU sisältäen suuttimien ohjauksen + puolien ohjauksien, ehkä 15a?

                Näistä nyt sitten tulisi noin 47a.


                Onko autossasi ilmastointi? Mikäli on, miten toimii ilmastoinnin kennon etupuolella oleva sähköflekti?

                Tämä vie paljon, jos ohjaus on viallinen ja flekti huutaa jatkuvasti, voi 80a laturi tosiaan ollakin ahtaalla.

                Toimiiko takalasinlämmitin mielestäsi normaalisti, ja kytkeytyy myös pois, kun ei ole päälle painettuna?



                EDIT : Onko tuo nyt kiinni oleva, kunnostettu laturi, oikea tyyppi autoosi? Voit varmistaa vaikka syöttämällä autosi valmistenumeron http://www.realoem.com/bmw/enUS/select

                Jos oikein varusteltuun laittaa hinnat-alkaen 518 laturin, se varmaan jää pieneksi.
                Last edited by Klasu-; 25-12-2015, 16:28.

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #9
                  Kiitos jälleen hyödyllisestä tietoiskusta, noihin onkin paneuduttava. En tiedä onko sillä merkitystä että pistin 2014 keväällä eteen nämä kaiuttimet ja niille uutta 2.5mm johtoa: http://www.powerset.fi/rainbow_dl-c52 mutta en vahvistinta. Voin sitä ainakin testata pitämällä ne ääneti seuraavan matkan ajan.

                  Ilmastointi on mutta harvakseltaan pidän päällä. Täytyy tosiaan paneutua noihin muihin.

                  Öljyä oli huohottanut ohjauksentehostimen? isoon töpselin lähelle. Täytyy se putsata jos öljyä on siihen menny ja tekee oikosulkua tms

                  Comment

                  • kp21121
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 240
                    • Tampere

                    #10
                    Mittaustuloksia:

                    Laturin rungon ja iskarin kotelon mutterin jännite-ero ilman kuormaa 0.02V ja kaikella kuormalla 0.03V.

                    Latausjännite paremmalla mittarilla tasan 14V mutta tällä halvemmalla 14.15V ilman kuormaa. Lyhyet ja pitkät päällä 14.08V ja puhallin, ilmastointi ja musiikki kovalla siihen 14.03V. Tämän kaiken päälle kun nappasi takalasin lämmittimen, tippuikin lataus jo moottorin huokaistessa 13 volttiin. Kun lämmittimen otti pois päältä, kohosi lataus hitaasti takaisin 14 volttiin. Takalasin lämmitys yksin päällä lataus pysyi toki 14 voltissa.

                    Tämä kaikki tyhjäkäynnillä.

                    Editoin tähän vielä tiedon mitä valmistenumerolinkki kertoo.

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      #11
                      Mittaustesi perusteella maadoitus vaikuttaa olevan kunnossa.

                      Laturin tuotto on myöskin alle ilmoitetun tyhjäkäyntikierroksilla, ja ilmeisesti valot+takalasinlämmitin tyhjäkäynnillä ylittää laturin kapasiteetin.
                      Tämä todennäköisesti muuttuu kierrosten myötä, mutta laturi voi olla tehonsa puolesta siinä rajoilla.

                      Katsopa etupuskurin ritilän lävitse, niin näet tuon sähköpuhaltimen, se kuuluu automaattisesti mikaan ilmastoinnin kanssa. Pyöriikö se auton käydessä, ilman ilmastointia? Kytke ilmastointi päälle, pyötiikö nyt?

                      Ilmastointi ei välttämättä kytkeydy ulkolämpötilan ollessa lähellä nollaa, joten tätä haluat ehkä kokeilla hallissa tmv. Auton lämmettyä.

                      Pyöriikö sähköpuhaltimen siivet esim. Kepillä siivestä kevyesti pyörittäen? Ettei puhallin ole jumissa...

                      Edit; ota kuva tuosta öljyisestä liittimestä. Ohjaustehostimeen ei pitäisi mitään sähköä liittyä, joten lienee jokin muu...
                      Last edited by Klasu-; 25-12-2015, 21:59.

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #12
                        Juu, ilmastoinnin flekti onkin tuttu, koska se vaihdettiin pari vuotta sitten kun ilmastointia laitettiin kuntoon. Oli silloin täysin jumissa. Nyt ei pyöri kun auto on käynnissä, mutta lähtee heti pyörimään kun ilmastoinnin laittaa päälle. Ilmastointi ei kuitenkaan ole näiden ongelmien aikaan ollut päällä.

                        OEM-sivusto antoi tälläiset laturit:


                        Alkuperäinen Valeo rikkui 12/2013 ja silloin myös asennettiin äskettäin rikkunut Bosch 80A. Nyt olisi tarkoitus kunnostaa alkuperäisosa 140A, koska koko ajanhan tuota uudenkin 80A:n laukeamista saa pelätä. Komponenttien elinikä lyhenee, mitä lämpöisempänä ne käyvät.





                        Yleisesti sähköt ja konepellinalunen ja kaikki muukin näyttää suht siistiltä:

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #13
                          Liitin on ABS - yksikön liitin.

                          Tuskinpa se tuosta öljystä on itseensä ottanut, mutta tietysti on suotavaa vaihtaa korppuuntunut ja vuotava huohotinputki, ja pestä konetila.

                          Ilmastoinnin sähköflekti on näinollen suljettu pois ylimääräisistä sähkösyöpöistä.

                          Täten jää hyvin pitkälti vain se vaihtoehto, että tuo 80a laturi on liian pieni autoosi.

                          Tuo näyttääkin, että ENDED = osaa ei valmisteta enää, ja korvaava on tuo 140a kaikkiin malleihin, ilmeisesti.

                          Onko tuossa 80A mallissa jäähdytysilmaputken paikkaa laisinkaan? Ainakin 140a - mallissa jäähdytyksen tuuletin on laturin sisällä, eikä näy ulkopuolelle.
                          Pohdin vielä mahdollisuutta, että laturisi vaatisi ulkoisen flektin hihnapyörän ja laturin rungon välille.

                          Comment

                          • kp21121
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 240
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Klasu- View Post
                            Onko tuossa 80A mallissa jäähdytysilmaputken paikkaa laisinkaan? Ainakin 140a - mallissa jäähdytyksen tuuletin on laturin sisällä, eikä näy ulkopuolelle.
                            Pohdin vielä mahdollisuutta, että laturisi vaatisi ulkoisen flektin hihnapyörän ja laturin rungon välille.
                            On toki se, mihin asennetaan vasemman valon paikkeilta tuleva ilmanohjainputki. Täytyykin tutkia mahdollisuutta tuohon flektijuttuun. Ja ennen kaikkea kiirehtiä 140A -laturin kunnostusta, jos diodisiltoja saa vielä jostain. Ellei sitten pelkkien diodien vaihto sujuisi.

                            Startti kyllä laitettiin joskus kuntoon hiilet vaihtamalla, mut se on vähän erilainen työ.
                            Last edited by kp21121; 26-12-2015, 19:50.

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Jos en nyt ihan väärin muista, niin 140a laturiin sai hiilet/diodisilta/jännitteensäädin - paketin ihan motonetistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎