Hei,
Kärsin parhaillaan varsin haastavasta ongelmasta, kun
Auto toimi moitteetta ainakin jo pari vuotta, kunnes eräänä aamuna mietin että onko käyntiäänessä jotain outoa. Ei kuitenkaan mitään hälyyttävää, joten lähdin ajamaan. Matkalla kohdalle osui ulosajanut auto, laskin sähköikkunan ja kysyin onko kaikki ok. Kaikki oli ok ja jatkoin matkaa, mutta ikkuna ei enää suostunut nousemaan. En muistanut, että sulake on takapenkin alla ja kokeilin sitten vain sammuttaa autoa ja käynnistää, vaikka tiesin ettei se auta. Mutta auto ei inahtanutkaan! Apuvirtakaan ei autoa käynnistänyt, vasta vetämällä lähti käyntiin ja ajoin pajalle, jossa laturin huomasin olevan tulikuuma.
BMW E34 525i 24V 192hp 1996, ajettu 380 000 km
Ensin ostin uuden akun, koska vanhalla oli jo matkaa takana. Laturi ei ladannut uuttakaan akkua vaan kävi koko ajan tulikuumana. Tilasin autopurkaamolta 150tkm käytetyn laturin, jonka piti toimia. Tänä aamuna pistin sen autoon ja se latasikin 14V. Mutta puolen minuutin jälkeen alkoi savu nousta nopeasti ja lataus hävisi kokonaan (kahteentoista).
- Ei pitäisi olla maakosketusta
- Moottorin maakaapeli on hyvällä kontaktilla.
- Kun laturi on irti, mittasin kulutukseksi 0,5A.
- Akun/latauksen polttimo mitttaristosta ei ole palanut, kun laturin herätevirran yhdistää maihin, valo syttyy palamaan
- Akun/Latauksen valo ei kuitenkaan pala virta-asento kakkosella!
Voisiko tässä vain voinut olla ollut niin huono tuuri että käytetty laturi, jonka piti toimia, ei toiminutkaan enkä tätä tajunnut testata ennen koetusta? Huomenna olen saamassa paljon ajetun laturin koetukseen. Mitähän ennen testausta testaisi? Ainakin virrankulutus laturi paikallaan, koska rikkinäisen laturin kera se oli 4,5 A.
Kärsin parhaillaan varsin haastavasta ongelmasta, kun
Auto toimi moitteetta ainakin jo pari vuotta, kunnes eräänä aamuna mietin että onko käyntiäänessä jotain outoa. Ei kuitenkaan mitään hälyyttävää, joten lähdin ajamaan. Matkalla kohdalle osui ulosajanut auto, laskin sähköikkunan ja kysyin onko kaikki ok. Kaikki oli ok ja jatkoin matkaa, mutta ikkuna ei enää suostunut nousemaan. En muistanut, että sulake on takapenkin alla ja kokeilin sitten vain sammuttaa autoa ja käynnistää, vaikka tiesin ettei se auta. Mutta auto ei inahtanutkaan! Apuvirtakaan ei autoa käynnistänyt, vasta vetämällä lähti käyntiin ja ajoin pajalle, jossa laturin huomasin olevan tulikuuma.
BMW E34 525i 24V 192hp 1996, ajettu 380 000 km
Ensin ostin uuden akun, koska vanhalla oli jo matkaa takana. Laturi ei ladannut uuttakaan akkua vaan kävi koko ajan tulikuumana. Tilasin autopurkaamolta 150tkm käytetyn laturin, jonka piti toimia. Tänä aamuna pistin sen autoon ja se latasikin 14V. Mutta puolen minuutin jälkeen alkoi savu nousta nopeasti ja lataus hävisi kokonaan (kahteentoista).
- Ei pitäisi olla maakosketusta
- Moottorin maakaapeli on hyvällä kontaktilla.
- Kun laturi on irti, mittasin kulutukseksi 0,5A.
- Akun/latauksen polttimo mitttaristosta ei ole palanut, kun laturin herätevirran yhdistää maihin, valo syttyy palamaan
- Akun/Latauksen valo ei kuitenkaan pala virta-asento kakkosella!
Voisiko tässä vain voinut olla ollut niin huono tuuri että käytetty laturi, jonka piti toimia, ei toiminutkaan enkä tätä tajunnut testata ennen koetusta? Huomenna olen saamassa paljon ajetun laturin koetukseen. Mitähän ennen testausta testaisi? Ainakin virrankulutus laturi paikallaan, koska rikkinäisen laturin kera se oli 4,5 A.
Comment