Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 letkulämmitin, lämpeämis ja ihka ropleema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DreE30
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 115
    • Lahti

    E34 letkulämmitin, lämpeämis ja ihka ropleema

    92vm m50b25

    Ostin biltemasta letkulämmittimen. Asensin alavesiletkuun ja hyvin lämpiää vesi, mutta vain yläpuolelta lämmitintä. (muutenkin alavesiletku ajon jälkeenkin kylmä eikä ole paineita järjestelmässä??)

    eli siis asiaan... Jaksaisiko vesiventtiileillä oleva pumppu kierrättä nesteitä pitkin konetta vai mikä olisi hyvä tähän hommaan ? Jos värkkäilis sellaisen piirin että kun pistää lämppärin päälle niin alkaisi lämmittämään ja kierrättämään nesteitä jottai lämpiäisi jokapuolelta.

    Ja toinen asia vielä. Miksi ihka puhaltaa vain kylmää mutta kun pistää sisäilma kierron päälle niin tulee lämmintä ja samalla huurustaa kopin täysin.
    F31 318d -14 Alpinweiss III
    Ex:
    E53 4,4i -00 Stahlgrau
    E61 530xd -08 alpinweiss III
    E38 740iA -98 Orientblau
    E34 525iA touring -92 Sterlingsilber
    E38 730iA -95 Orientblau
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Tuon alavesiletkun kanssa ongelmana on vähän se termostaatti, estää veden kiertoa kylmänä, eikä tuo letkulämppäri sitä varmaankaan jaksa avata, jolloin ns. luonnollinen kierto pääsisi syntymään.

    Tästä syystä näihin yleisesti asennetaan vastuselementti lohkon kylkeen, pakkaspropun paikalle. Tällöin elementti lämmittää sylinteriryhmässä olevan veden ensimmäisenä, ja sieltä lämpöä sitten vasta vähän siirtyy letkuihin ym.

    Puhallusongelma kuulostaisi vähän ohjainpaneelin vialta, jos ei ohjaa vesiventtiileitä oikein kuin ainoastaan sisäilmakierrolla.

    Comment

    • DreE30
      Bimmer Rookie
      • Feb 2014
      • 115
      • Lahti

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Tuon alavesiletkun kanssa ongelmana on vähän se termostaatti, estää veden kiertoa kylmänä, eikä tuo letkulämppäri sitä varmaankaan jaksa avata, jolloin ns. luonnollinen kierto pääsisi syntymään.

      Tästä syystä näihin yleisesti asennetaan vastuselementti lohkon kylkeen, pakkaspropun paikalle. Tällöin elementti lämmittää sylinteriryhmässä olevan veden ensimmäisenä, ja sieltä lämpöä sitten vasta vähän siirtyy letkuihin ym.

      Puhallusongelma kuulostaisi vähän ohjainpaneelin vialta, jos ei ohjaa vesiventtiileitä oikein kuin ainoastaan sisäilmakierrolla.
      Mites tuo termostaatti ohjaa sitä veden pääsyä. Estääkö se tuon lämmenneen veden koneeseen pääsyn ? Kun yläletku ja syyläri lämpiää tuolla letkulämppärillä. Missä lämpötilassa termari aukeaa ?
      F31 318d -14 Alpinweiss III
      Ex:
      E53 4,4i -00 Stahlgrau
      E61 530xd -08 alpinweiss III
      E38 740iA -98 Orientblau
      E34 525iA touring -92 Sterlingsilber
      E38 730iA -95 Orientblau

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Termostaatti vaatii sen n.90 celsiusastetta auetakseen, ja termostaatin vahapatruuna on vieläpä moottorin puolella. Letkulämmittimen lämmittämä vesi tyssää jo "portin toiselle puolelle" eli ei siis pääse suroaan kosketukseen tuon vahapatruunan kanssa.

        Termostaatti on alavesiletkussa, ja ei kiinni ollessaan salli liikennettä alavesiletkusta moottoriin. Ylävesiletkun kautta lämmennyt neste pääsisi moottoriin, mutta se ei sinne mene, kun ei saa korvaavaa, kylmää nestettä tilalle alavesiletkusta.

        Kerroitkin viestissäsi osan ongelmastasi : syyläri lämpenee. Syylärin tarkoitus on siirtää jäähdytinnesteen lämpöä ympäröivään ilmaan, ja se on erittäin tehokas siinä.

        Etenkin näillä kovemmilla pakkasilla syylärin lämmittäminen vie oletettavasti lähes koko letkulämppärin tehon.

        Mulla on M30 - moottorissa tollanen vesimarkan tilalle tuleva lämppäri lohkossa. Kun se on 3h ollut päällä, on sylinterikansi jo käsin tunnustellen lämmin, mutta vesiletkut ja syyläri ovat täysin kylmät.

        Jos nyt tosiaan haluat sitä letkulämmitintä käyttää, niin todennäköisesti siitä saisi enemmän irti, kun sen kytkisi juurikin lämppärin kennon letkuihin, ja sitten jonkinlainen pakko-ohjaus kiertovesipumpulle.

        Tällöin tarvitsisit jonkin muuntajan 230vac --> 12vdc, ja kiertovesipumpulle pitäisi lisätä uusi töpseli, josta sille voisi syöttää virtaa alkuperäisen ohjauksen ohi.
        Muuntaja ja letkulämmitin olisivat sitten samassa defan haarassa.
        Last edited by Klasu-; 09-01-2016, 19:27.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Jos ei kuitenkaan tehdä mitään muuntaja virityksiä vaan hankkii samalla vaivalla ja kenties halvemmalla letkulämppärin missä on kiertovesipumppu.
          Niitä myydään ainakin vajaan kolmen kilowatin kokoisina

          Sellaisen kun asentaa lämppäriltä tulevaan letkuun saa aikaiseksi todella tehokkaan lämmityksen joka peittoaa tehollaan myös perinteisen lohkolämppärin.

          Edit: eihän tässä puhuttukkaan mitään vuodosta mutta sellaisella saa aikaan huonoa lämpeämistä.
          Sisäkierrolla luonnollisesti menee huuruun.
          Last edited by Muurahainen; 09-01-2016, 23:39.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎