Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i -91 hajottaa puolaa, miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronaslak
    Newbiemmer
    • Nov 2015
    • 22
    • helsinki

    535i -91 hajottaa puolaa, miksi?

    535i m30b34 3,5 kutonen koneena ja ongelma on seuraavanlainen.

    Auto rupesi pätkimään ja sammuilemaan ajosta. Loppujenlopuksi auto rupesin kokoajan käymään huonosti (4 sylinterillä tms.).

    Sytyspuolella oli selvästi ongelmaa. Vaihettua osaa on virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat, puolanjohto tms. No sitten kun siihen toisen puolan vaihdoin niin auto toimi kivasti hyvin jonku 20km ja ajoin takasin pihaan ja laitoin käyntiin niin sama vika jatkui, eikä autoa saanut taaskaan kunnolla käymään. No puola jonka vaihdoin oli käytetty joten vaihdoin kokonaan uuden puolan ja taas onnellisia kilometrejä noin 20km ja sitten ajosta taas sama vika jatkui ja auto jätti tienpäälle. Joten todennäköisesti jokin nyt hajottaa puolaa. Ennenkö rupean sähköjä purkamaan puolalta eteenpäin, niin onko näissä jotain tyypillistä mitä hajoaa tai onko muilla ollut samaa vikaa, jotta olis helpompi vikaa lähteä ettimään?

    Kiitoksia. Ps. On tää e34 omistaminen ihanaa, vikaa on ollut tarpeeksi D mutta pitää mielen virkeänä.
    nykynen:
    e34 535i 1991

    ex:
    e36 316 compact, e39 520 1997 x2, e46 316 1999, e39 525i 2002
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 460
    • Joensuu

    #2
    Tyhmä kysymys mut ootko nyt katsonut uudella puolalla kipinän?

    Comment

    • ronaslak
      Newbiemmer
      • Nov 2015
      • 22
      • helsinki

      #3
      katsottu on. Sain tossa kivat ohjeet mittailla puolan, että onko ehjä, niin se varmaan tossa viikonloppuna pitääpi tehä, jotta tietää onko puola oikeasti hajonnut.
      nykynen:
      e34 535i 1991

      ex:
      e36 316 compact, e39 520 1997 x2, e46 316 1999, e39 525i 2002

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        M30 puola on varsin simppeli, yksinkertainen, ja etenkin luotettava kapine.

        Kun niitä noin monta on nyt rikkoutunut, tai niiden toiminta on heikennyt nopeasti sille tasolle, ettei auto käy kunnolla, olisi erittäin aiheellista hankkiutua paikkaan jossa on oskilloskooppi, ja kaveri, joka osaa sitä käyttää...

        Miten puola tuottaa kipinän? Puolalle syötetään 12v jännitettä, muistaakseni oli niin, että virrat 2-asennossa puolalle tulee jatkuva + ja ecu ohjaa maadoitusta sulkien virtapiirin.

        Kun puolalla halutaan tuottaa kipinä, ecu maadoittaa puolan toisen navan hetkellisesti (eli 12v puolan läpi), ja kun maadoitus lopetetaan, syntyy puolan toisiokäämiin korkea jännite --> kipinä.

        Kullakin puolalla on oma latausaikansa. Eli kuinka kauan virtaa pidetään päällä ennen sen katkaisua. Jos tämä aika on väärä, tapahtuu jotain seuraavista;
        Ei kipinää
        Heikko Kipinä
        Hyvä kipinä
        Hyvä kipinä, mutta puolaa ladataan liikaa, se kuumenee liiaksi, ja palaa.

        Skoopilla saa hyvän kuvan, miten ecu tuota puolaa ohjaa, onko puolan plus-virta kunnossa, eli kaiken asiaan liittyvän, tarpeellisen.

        Comment

        • Zetz
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 3230
          • Joensuu

          #5
          moottorinohjaus boxi vaihtoon.... mulla on pihassa nyt yks boxi mikä polttaa puolaa, joten kannattaa kokeilla toisella boxilla
          puh/txt/whatsapp: 0452673541
          näillä mennään talvella:
          e39 523ia arctic silver
          e87 116i Japanrot
          ja näillä kesällä:
          e30 328i *Rot m50b28

          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

          Comment

          • ronaslak
            Newbiemmer
            • Nov 2015
            • 22
            • helsinki

            #6
            Onkos sulla ehjää ylimäärästä boxia?

            Tänään mitattu puolat, tuntuu jopa olevan ehkä ehjiä. Oli ohmit ohjearvoissa. Myös moottoritilan sähköt purettu ja sulakerasian pohja katottu. Ja kaikki tuntuupi olevan kunnossa. Joten vois olla se motronicci mikä on hajalla.

            Juupajaapa, kiinnostus autoa kohtaan rupee lähentelemään nollaa...
            nykynen:
            e34 535i 1991

            ex:
            e36 316 compact, e39 520 1997 x2, e46 316 1999, e39 525i 2002

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Ainakin rahaa ja aikaa saa kulumaan tuolla tavalla, mutta eihän siinä mitään.

              Mittauttaisit nyt vaan sen puolan ohjauksen, niin ei tarvitsisi arvalla lähteä vaihtamaan vasemman eturenkaan venttiilihatusta lähtien kaikkea....

              Comment

              • Zetz
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 3230
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by ronaslak View Post
                Onkos sulla ehjää ylimäärästä boxia?

                Tänään mitattu puolat, tuntuu jopa olevan ehkä ehjiä. Oli ohmit ohjearvoissa. Myös moottoritilan sähköt purettu ja sulakerasian pohja katottu. Ja kaikki tuntuupi olevan kunnossa. Joten vois olla se motronicci mikä on hajalla.

                Juupajaapa, kiinnostus autoa kohtaan rupee lähentelemään nollaa...
                ei löydy, mut tuolle teidän pienell äkylällä on aikasta monta bmw harrastajaa joka omistaa e34 m30 tai e32 m30 joka varmasti lainaa boxia kokeiluun, sillä se vika on varmasti selvitgetty
                puh/txt/whatsapp: 0452673541
                näillä mennään talvella:
                e39 523ia arctic silver
                e87 116i Japanrot
                ja näillä kesällä:
                e30 328i *Rot m50b28

                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                Comment

                • ronaslak
                  Newbiemmer
                  • Nov 2015
                  • 22
                  • helsinki

                  #9
                  Originally posted by Klasu- View Post
                  Ainakin rahaa ja aikaa saa kulumaan tuolla tavalla, mutta eihän siinä mitään.

                  Mittauttaisit nyt vaan sen puolan ohjauksen, niin ei tarvitsisi arvalla lähteä vaihtamaan vasemman eturenkaan venttiilihatusta lähtien kaikkea....
                  totta tuo. autoa en vaan saa liikkumaan nyt yhtään mihinkään ja tässä lähistöllä ei tunnu kellään olevan oskiloskooppia. Noh pikkuhiljaa kaikki ecua lukuunottamatta on käyty läpi ja mitattu jokatapauksessa. Auto ei siis ole Helsingissä vaikka oma sijainti sitä näyttääkin. Ja myöskin nyt kun puolat mitkä ollu kiinni oon mitannu, niin eipä näytä olevan hajonneen.
                  nykynen:
                  e34 535i 1991

                  ex:
                  e36 316 compact, e39 520 1997 x2, e46 316 1999, e39 525i 2002

                  Comment

                  • ronaslak
                    Newbiemmer
                    • Nov 2015
                    • 22
                    • helsinki

                    #10
                    Originally posted by Zetz View Post
                    ei löydy, mut tuolle teidän pienell äkylällä on aikasta monta bmw harrastajaa joka omistaa e34 m30 tai e32 m30 joka varmasti lainaa boxia kokeiluun, sillä se vika on varmasti selvitgetty
                    ois tuo skooppi paras vaihtoehto ku jos tuolla nyt sattuis sähköis olee viturallaa pahasti jotain nii ei kehtaa keltää lainaa ecua kokeiluu ettei toi auto hajota sitäkin sitte.
                    nykynen:
                    e34 535i 1991

                    ex:
                    e36 316 compact, e39 520 1997 x2, e46 316 1999, e39 525i 2002

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎