Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 bemusta meni kone(M20B20) sököksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesipumppu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 57

    E34 bemusta meni kone(M20B20) sököksi?

    Tuli mustakin sitten bemun onnellinen(?) omistaja . Sain E34 konevikaisen bemarin. Kone mennyt ajosta rikki. Kuului pari tussahdusta, rupesi tulemaan savua putkesta ja tehot hävisivät. Kone hinattiin tallille, kattoin jakohihnan ja pyörittelin käsin konetta. Tuntui olevan kunnossa. Moottori käynnistyi huonosti ja valkoista öljyn hajuista savua tuli putkesta. Öljyä alkoi vuotamaan kannentiivisteen välistä pakopuolelta.

    Seuraavaksi otettiin kansi irti. Lohkossa olevat vesitilat oli täynnä öljyä. Venttiilikoneistossa oli jäähdytysnestettä ja imusarja oli täynnä ruskeaa lietettä. Eli nesteet oli mennyt sekaisin. Kannentiivisteessä ei näyttänyt olevan mitään selkeää vikaa, mutta näkyykö kannentiiviste viat kuin selkeesti tiivisteessä?

    Kantta en ehtinyt tarkemmin tutkimaan, mutta näytti olevan kunnossa.

    Kori olisi tosi hyvässä kunnossa. On säilytetty lattialämmitettyssä tallissa ja ajettu 90 prosenttisesti maantieajoa. Nyt tarttis vaan miettiä mitä tolle tekisi.

    Vaihtoehto 1:

    Koneella on ajettu noin 280 000 km:ä. Sylinteriputkissa ei juurikaan ollut pykälää ja jopa hoonausjäljet oli jäljellä. kannattaisiko alakerta tarkistaa vai onko nuo koneet muuten ikuisia? Eli tekisi budjettiratkaisun ja laittaisi pelkällä yläpuolen tiivistesarjalla koneen kokoon? Minkälaisia kilometrejä nuo koneet ylipäätänsä kestää?

    Vaihtoehto 2:

    Mitäs jos vaihtaisi toisen koneen tohon esimerkiksi 2 litraisen 24 venttiilisen tai jopa johonkin isompilavuuksiseen moottoriin. Kokemuksia kaivattaisiin siitä minkälainen homma on sorvata johtosarja sopimaan?

    Ilmeisesti jarruihin ja alustaan ei tarvitsisi tehdä muutoksia moottorin vaihdon
    vuoksi. Entä voimansiirto?
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    ainakin vahvasti epäisen että siinä m20 koneessa on kansi halki. rupeas syynäilemään kantta tarkkaan että jos jossain näkyy halkeamia... mutta jos 24v koneen sinnelaitat niin sitten sulla pitää vaihtaa myös vaihdelaatikko (ehkä kardaani??) jarruihin ei tietääkseni tarvitse koskea...
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • BcB
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 222
      • Tampere

      #3
      m20b25 kone menee heittämällä sisään , eikä vaadi isoja muutostöitä. ECU ja vanha putkikin käy suoraan, eli ei vaadi edes sähkötöitä.. Etujarrut täytyy tosin uusia tehokkaampiin, mutta jos vanhassa kärryssä on valmiiksi ABS, ei tämäkään ole iso homma.. Teetin itselleni vastaavan tekniikanvaihdon ja tyytyväinen olen ollut..
      Näillä mennään...

      530d e60 sedan

      Ex:
      320 e30 Imola Red Coupe
      525i e34 Luxorbeige Sedan
      535i e34 Shadowline Sedan
      328i e36 Touring M-Sport
      535 e39 sedan V8- manual

      Comment

      • zewiz
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 62
        • vantaa

        #4
        jos saan kysyä niin paljonko maksoi tuo tekniikanvaihto?

        Comment

        • ZoMbiE
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2583
          • Lohja, Virkkala

          #5
          Originally posted by bmwbmw
          ainakin vahvasti epäisen että siinä m20 koneessa on kansi halki. rupeas syynäilemään kantta tarkkaan että jos jossain näkyy halkeamia...
          Yleensä vielä taitaa haljeta 5 ja 6 palotilojen välistä.. Sieltä silmäilemään..

          Comment

          • BcB
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Tampere

            #6
            Originally posted by zewiz
            jos saan kysyä niin paljonko maksoi tuo tekniikanvaihto?
            1300 € sisältäen uudet etujarrut, 190tkm ajetun vaihtokoneen ja asennuksen.. Ei ollut mun mielestä paha hinta kun vanhat jarrut olis tarttenut arviolta 400 egen rempan joka tapauksessa.. Ja halvemmalla olis tietty päässyt jos olis ollut aikaa, omat vehkeet ja talli missä tehdä. Mutta kun ei ollut..
            Näillä mennään...

            530d e60 sedan

            Ex:
            320 e30 Imola Red Coupe
            525i e34 Luxorbeige Sedan
            535i e34 Shadowline Sedan
            328i e36 Touring M-Sport
            535 e39 sedan V8- manual

            Comment

            • Vesipumppu
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 57

              #7
              Originally posted by BcB
              m20b25 kone menee heittämällä sisään , eikä vaadi isoja muutostöitä. ECU ja vanha putkikin käy suoraan, eli ei vaadi edes sähkötöitä.. Etujarrut täytyy tosin uusia tehokkaampiin, mutta jos vanhassa kärryssä on valmiiksi ABS, ei tämäkään ole iso homma.. Teetin itselleni vastaavan tekniikanvaihdon ja tyytyväinen olen ollut..
              Ei ole absia, mutta riittääkö pelkät jäähdytetyt levyt eteen? Eli tarteeko jarrusatuloita vaihtaa?

              Riittääkö tuohon tekniikan vaihtoon purkamolta haettu moottori? Vai kannattaisiko hankkia itselle purkuauto? Kuinka täydellisiä paketteja noin ourkumoottorit yleensä on? Voi tulla vaan kalliiksi kun joutuu joitain pisteosia hankkiin erikseen.

              Comment

              • BcB
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 222
                • Tampere

                #8
                Mulle sanottiin että ABS ja jäähdytetyt etujarrut vaaditaan että saa tolla 172 heppasella e34:seen leiman. En tiedä mihin perustuu? Täällä on kyllä aika hyvin noita tekniikanvaihto-threadeja aiheesta.. Ja jos sulla säilytytilaa on, niin itse hommaisin kyllä koko romuauton enkä pelkkää konetta, jos hinta menee lähelle.. Ainahan jotain muutakin hajoaa, jos ei heti, niin myöhemmin varmasti..
                Näillä mennään...

                530d e60 sedan

                Ex:
                320 e30 Imola Red Coupe
                525i e34 Luxorbeige Sedan
                535i e34 Shadowline Sedan
                328i e36 Touring M-Sport
                535 e39 sedan V8- manual

                Comment

                • XXX
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 54

                  #9
                  Originally posted by Vesipumppu
                  Vaihtoehto 1:

                  Koneella on ajettu noin 280 000 km:ä. Sylinteriputkissa ei juurikaan ollut pykälää ja jopa hoonausjäljet oli jäljellä.
                  Joo hoonausjäljet näkyy kyllä, vaikka olisi ajettu 500 000km. Tuppaa vaan olemaan vähän soikeaksi kuluneet sylinterit paljon ajetuissa...

                  Comment

                  • Vesipumppu
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 57

                    #10
                    Asiahan on nyt tutkittu! Kansi on halki 1 ja 6 sylintereiden väliltä. Halkeama on nokka-akselin puolella, mutta palotilojen puolella ei näy halkeamaa. Sylinterit oli vielä ohjearvoissa.

                    Tammer-dieselin BMW-tietäjä tiesi kertoa, että lähes kaikista m20 sarjan motooreista on kansi halki.

                    Nyt olisi haussa sitten ehjä kansi tai koko tekniikka. Mitä isompi sen parempi .

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎