Tuli mustakin sitten bemun onnellinen(?) omistaja
. Sain E34 konevikaisen bemarin. Kone mennyt ajosta rikki. Kuului pari tussahdusta, rupesi tulemaan savua putkesta ja tehot hävisivät. Kone hinattiin tallille, kattoin jakohihnan ja pyörittelin käsin konetta. Tuntui olevan kunnossa. Moottori käynnistyi huonosti ja valkoista öljyn hajuista savua tuli putkesta. Öljyä alkoi vuotamaan kannentiivisteen välistä pakopuolelta.
Seuraavaksi otettiin kansi irti. Lohkossa olevat vesitilat oli täynnä öljyä. Venttiilikoneistossa oli jäähdytysnestettä ja imusarja oli täynnä ruskeaa lietettä. Eli nesteet oli mennyt sekaisin. Kannentiivisteessä ei näyttänyt olevan mitään selkeää vikaa, mutta näkyykö kannentiiviste viat kuin selkeesti tiivisteessä?
Kantta en ehtinyt tarkemmin tutkimaan, mutta näytti olevan kunnossa.
Kori olisi tosi hyvässä kunnossa. On säilytetty lattialämmitettyssä tallissa ja ajettu 90 prosenttisesti maantieajoa. Nyt tarttis vaan miettiä mitä tolle tekisi.
Vaihtoehto 1:
Koneella on ajettu noin 280 000 km:ä. Sylinteriputkissa ei juurikaan ollut pykälää ja jopa hoonausjäljet oli jäljellä. kannattaisiko alakerta tarkistaa vai onko nuo koneet muuten ikuisia? Eli tekisi budjettiratkaisun ja laittaisi pelkällä yläpuolen tiivistesarjalla koneen kokoon? Minkälaisia kilometrejä nuo koneet ylipäätänsä kestää?
Vaihtoehto 2:
Mitäs jos vaihtaisi toisen koneen tohon esimerkiksi 2 litraisen 24 venttiilisen tai jopa johonkin isompilavuuksiseen moottoriin. Kokemuksia kaivattaisiin siitä minkälainen homma on sorvata johtosarja sopimaan?
Ilmeisesti jarruihin ja alustaan ei tarvitsisi tehdä muutoksia moottorin vaihdon
vuoksi. Entä voimansiirto?

Seuraavaksi otettiin kansi irti. Lohkossa olevat vesitilat oli täynnä öljyä. Venttiilikoneistossa oli jäähdytysnestettä ja imusarja oli täynnä ruskeaa lietettä. Eli nesteet oli mennyt sekaisin. Kannentiivisteessä ei näyttänyt olevan mitään selkeää vikaa, mutta näkyykö kannentiiviste viat kuin selkeesti tiivisteessä?
Kantta en ehtinyt tarkemmin tutkimaan, mutta näytti olevan kunnossa.
Kori olisi tosi hyvässä kunnossa. On säilytetty lattialämmitettyssä tallissa ja ajettu 90 prosenttisesti maantieajoa. Nyt tarttis vaan miettiä mitä tolle tekisi.
Vaihtoehto 1:
Koneella on ajettu noin 280 000 km:ä. Sylinteriputkissa ei juurikaan ollut pykälää ja jopa hoonausjäljet oli jäljellä. kannattaisiko alakerta tarkistaa vai onko nuo koneet muuten ikuisia? Eli tekisi budjettiratkaisun ja laittaisi pelkällä yläpuolen tiivistesarjalla koneen kokoon? Minkälaisia kilometrejä nuo koneet ylipäätänsä kestää?
Vaihtoehto 2:
Mitäs jos vaihtaisi toisen koneen tohon esimerkiksi 2 litraisen 24 venttiilisen tai jopa johonkin isompilavuuksiseen moottoriin. Kokemuksia kaivattaisiin siitä minkälainen homma on sorvata johtosarja sopimaan?
Ilmeisesti jarruihin ja alustaan ei tarvitsisi tehdä muutoksia moottorin vaihdon
vuoksi. Entä voimansiirto?
Comment