Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 takapyörän navan vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vicmackey
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 78
    • Finland

    E34 takapyörän navan vaihto?

    Mitenköhän onnistuu, probleemana se kun takarenkas ei pysy paikallaan kierteet sileänä... hotfixit ei tosiaan auta kuin sen päivän, joten ei oikein ole muita vaihtoehtoja kun lyödä uutta tilalle. Joutuuko koko akselin vaihtamaan, vai pääseekö helpommalla?
  • Bansku
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2011
    • 1493
    • Savo

    #2
    Joudut uusimaan pyöränlaakerin samalla kun navan vaihdat

    Comment

    • vicmackey
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 78
      • Finland

      #3
      Originally posted by Bansku View Post
      Joudut uusimaan pyöränlaakerin samalla kun navan vaihdat
      Siinäkö kaikki? Laakeriin toki tarvii jotain erityistyökaluja? :think

      Comment

      • Bansku
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2011
        • 1493
        • Savo

        #4
        Eipä oikeestaan, navan vetäsee vaikka massaulosvetäjällä irti laakerista, napaan todennäköisesti jää toinen laakerin sisäkooli kiinni, irtoaa kun rälläkällä tekee yhen viillon lähes läpi asti ja lyö vasaralla ja tampilla halki lopullisesti. Laakerin ulkokooli ja laakerin sisuksista loput on vielä tukivarressa kiinni. Lyöt sieltä laakerista loput irtoavat romut helvettiin, ulkoa en muista oliko laakerissa vielä sokkaa, jos on niin se pois, tämän jälkeen hitsikoneella räkien laakerin ulkokooliin sauma ympäri asti ja tän jälkeen hakkaa ulkokoolin irti tukivarresta. Uusi laakeri sitten paikalleen ulkokoolista painamalla/lyömällä. Mahdollinen sokka tässä vaiheessa paikalleen. Sitten napa jollain tavalla soveltaen paikalleen hajottamatta laakeria.
        Napa on 2 osainen, sen verran napaa vaikka väärällä tavalla eli lyömällä paikalleen että napaa kasassa pitävä mutteri ylttää KUNNOLLA kierteilleen. Tän jälkeen saakin mutterilla vedätettyä navan puolikkaat paikalleen. Momenttina voidaan pitää yleistä kiinni asti, en jaksa uskoa että kierteitäkään sileäksi saat :think
        Joku korjatkoon asia virheet mutta talliolosuhteissa noin kai se helpoin ellei oikeita työkaluja laakerin vaihtoon ole saatavilla

        Comment

        • vicmackey
          Bimmer Rookie
          • Aug 2013
          • 78
          • Finland

          #5
          Mistä tuollainen uusi napa kannattaa autoon ostaa? Pyöränlaakereita onkin muutama ylimääräinen...

          Comment

          • Bansku
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2011
            • 1493
            • Savo

            #6
            Purkuautosta tod näk halvin

            Comment

            • vicmackey
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 78
              • Finland

              #7
              Myykö näitä edes mikään liike uutena?

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #8
                Juuri ko. Osat autosta auki voin kyllä antaa sympatiani sille, ken tuon tukivarsi paikallaan tekee.

                Itse purin muista syistä tukivarret kokonaan autosta irti, ja lähdin irrallisesta tukivarresta napaa ja laakeria irroittamaan.

                Mutterin avattua (sisäpuolelta) saa sisäpuolen laipan/vetarin vastakappaleen irti ihan helposti. Mutterissa on vielä peltinen lukituslätkä, joka on kohtalaisen paksua peltiä. Muistaakseni lätkä peittää lähes koko mutterin, joten hylsyä ei saa päälle, ellei lätkää irroita. Paikka hankalasti käsillä, tämä voi tuottaa kiroilua.

                Napa istui laakerissa siten, että tukivarsi pukissa käytin vanhan perän keskitappia tuurnana ja kaksin käsin moskalla pieksin vartin per puoli.

                Vanhat laakerit lähti prässillä voiman ollessa noin 15 tonnia, eli tässäkin olisi itkua tuherrettu.

                Uudet laakerit ei puhdistettuun pesään vaatinut kun noin 3 tn voiman, joten nuo voisi ehkä saada piestyä paikalleen, jos vain saa laakerin lähtemään täysin suorassa.

                EDIT :

                Uusia napoja saa helposti, KL-varaosat, Schmiedmann, marmori....tämä ei ole mikään ongelma.

                Suuria ongelmia, joita näen tehtäessä laakerinvaihto tukivarsi paikallaan ilman erikoistyökaluja:

                - Navan irroitus laakerista. Paikka on sellainen, ettet saa voimaa lyömiseen/mahdu lyömään napaa oikeaoppisesti takaapäin.

                - Laakerin irroitus tukivarresta, et saa lyötyä takaapäin samaisesta syystä. Laakeri on leveä, joten ulkokoolin snurraaminen kahtia vahingoittamatta tukivartta tulee olemaan erityisen ikävä homma. Hitsaamisessa riskinä on laakerin ulkoreunassa oleva lukkorengasura.

                - Uuden laakerin asentamiseen varmasti voisi tehdä vanhan laakerin ulkokoolista, latasta ja isosta pultista työkalun, jolla uuden laakerin saa prässättyä paikalleen tukivarsi kiinni.

                - Navan asentaminen uuteen laakeriin takomalla napaa on hyvä keino tuhota uusi laakeri heti alkajaisiksi. Oikeaoppisessa asennuksessa vastinkappale on laakerin sisäkoolia vasten, kun napa prässätään laakeriin. Tällöin laakeriin ei kohdistu sivuttaisvoimia.

                Oma suositukseni onkin irrottaa tukivarsi, jos omaa kattavasti työkaluja, ja prässin, voi homman tehdä itse, muussatapauksessa tukivarren kiikuttaminen koneistamolle voi olla varsin viisas veto. Homma ei ole millään tapaa vaikea tai ikävä, kun on oikeat työkalut ja metodit. Ilman oikeita työkaluja tuosta voi tekijä varmaan saada tanakan sarven otsaan.

                Muuta huomioitavaa :
                -Jos jarrukilvessä on sanomista, tämä on erittäin viisas kohta uusia jarrukilpi samalla. Uudet ovat halpojakin vielä. Jarrukilpeähän ei saa uusittua oikeaoppisesti ilman navan irroittamista.
                -Vetarin kiinnityspultit on kuusiokolokannalla, olisko ollut 8mm. Tähän kunnollinen 1/2" kuusiohylsy, ja putsaa pulttien kannat _huolellisesti_, ovat todella tiukassa, ja tuollaisen pyöristettyä pääsee poraushommiin. Itse otin vetarit sisäpäästä irti, ja pääsin kahdesta ulkopään pultista kannan poraamaan huolellisesta puhdistuksesta ja hyvästä työasennosta huolimatta.
                Last edited by Klasu-; 17-05-2016, 00:57.

                Comment

                • Bansku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2011
                  • 1493
                  • Savo

                  #9
                  Itsehän hurjana joskus kyseisen toimen piteen toteutin talvipakkasella kylmässä tallissa lattian varassa. Ei mukavaa mutta tehtävissä. Tosiaankin napa lähtee sisäkooli mukanaan todella helposti massa ulos vetäjällä, tämäpä olikin ehkä se helpoin rasti. Ja kylmänviileästi vaan hitsisauma sinne laakeriin niin lähtee todella paljon mukavammin kun kylmiltään, pakkoko sinne lukkorengas uraan on hitsata :think
                  En kellekkään kyllä suosittele tuota urakkaa ns. Kenttä olosuhteissa, päivänkin kun makaa auton alla turatessa niin kyllä se korjaamon tuntiveloitus parin tunnin hommasta ei ahdistakkaan enään niin paljoa
                  Ja noista vetarin pulteista, jos on uusia käsillä niin rälläkällä vaikka pultin kannat varovasti muuta hajottamatta pois niin ehkä nopeiten irti vrt. Poraaminen
                  Last edited by Bansku; 17-05-2016, 11:20.

                  Comment

                  • mazajns
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 511
                    • Joensuu

                    #10
                    massa ulosvetäjä ja bilteman etupyörän laakerin vaihtosarja. Ei tarvitse prässiä eikä tarvitse lekalla pieksää uutta laakeria paikalleen. 99euroa biltemasta työkalu, honda crv:hen tuolla työkalulla molemmat takapyörän laakerit 1.5tuntia vaihto aika. audi a6:seen vaihtaa etupyörän laakerit 30min per puoli

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎