Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    E34 Tasonsäätö

    Onko normaali ilmiö, että seisoessaan jonkin aikaa perä vajoaa ja sitten kun höräyttää käyntiin niin perä taas pomppaa ylös kuin sitikassa konsanaan ?

    Itse säätö tuntuu pelaavan, eikä tuokaan menoa haittaa. Ovatko muut kiinnittäneet asiaan huomiota ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Äkkiseltään tulis mieleen että "paineakut" vuotaa.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Tuota, tuota, syy voi olla monessakin kohdassa, ei pelkästään paineakuissa. Itseasiassa olsiin ennemminkin sillä kannalla että vikaa kannattaa etsiä ensin muualta.

      E34:n (ja sitä uudempien) sydeemeistä en ole tarpeeksi perillä, joten esitän asioita E23:n kannalta. Mutta tässäpä muutama vaihtoehto:
      - Liitin vika (likainen/hapettunut liitin/piuha, piuha melkein poikki, ottaa runkoon tms.). Liitin/piuhat "asentoanturilta" (jossainpäin taka-akselia) "pumpulle/säätöyksikölle" (integroitu kokonaisuus), paineanturilta/antureilta pumpulle/säätöyksikölle. Yleensäkin ko. johtosarjaan/systeemiin liittyvät piuhat/liitokset/liittimet
      - Paineventtiili viallinen/vuotaa. Vuotaminen (eli venttiilin avautuminen) voi johtua myös yllä olevasta syystä.
      - Asentotunnistin viallinen
      - Järjestelmässä on vuoto, hydrauliikkanestettä vuotaa ulos jostain
      - Paineakku/akut sökönä

      Sinuna hommaisin kytkiksen (E34 ETM löytynee "stickystä") ja tarkistaisin johdotuksen ko. sydeemin osalta. Liittimet ja liitokset, piuhat jne.

      Omassani oli samaa vikaa, tai itseasiassa ollut kaksikin kertaa sama vika.Iskarit painuivat alas, kun auto oli seissyt jonkinaikaa. Eräänä syynä oli hapettunut liitin, asentoanturilta "pumpulle/säätöyksikölle". Yksi ainoa piuha ko. liittimessä oli hapettunut, putsauksen ja korjauksen jälkeen pelasi jälleen hienosti.

      Toisella kertaa kyseessä oli hydrauliikkavuoto. "Pumpulla/säätöyksiköllä" oleva paineanturi (110 bar) vuoti "läpi", anturi oli antanut periksi. Nestettä valui suoraan läpi, norui ulos "takasiipikotelosta" vasta kun lähti liikkeelle (eli nesteetkin tippuivat matkalla maantielle).

      t: Timo

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1855
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Nesteet tuntuu pysyvän sisällä, joten joku fuskaa paineet pois. Kun kerran ajossa pelaa niin olkoon noin.

        Vastaisen varalle kyllä hyvä tietää noita kokemuksia jos se rupeaa enemminkin temppuilemaan. Kiitos !

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1855
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Toinen juttu liittyen tasonsäätöön.

          Onko se systeemi miten herkkä ja nopealiikkeinen reagoimaan perän liikkeisiin ? Eli, jos huitaisee kunnon töyssyyn ja perä niiaa alas, niin herääkö systeemi säätämään ? Jos ajaa reipasta vauhtia tien poikki kulkevaan painaumaan, niin montun pohjalla perähän painuu alas, tai viimeistään kun takarengas tulee "ylämäkeen". Jos tasonsäätö vastaa tähän, niin töyssyn lopussa olevassa "hyppyrissä" tasonsäätö ponnistaa lisää ja kamat takakontissa saavat kyytiä... Olosuhteet toki vakiintuvat heti töyssyn jälkeen ja tilanne normalisoituu. Keväiset roudan aikaansaamat painaumat tuntuvat ehdottomasti hurjemmilta kuin missään muussa aikaisemmassa autossa. Tosin akseliväliltään tuon mittaista autoa ei ole ennen ollutkaan.

          Entäs jos takarengas/renkaat ei olekaan ihan pyöreitä, niin voiko niiden aikaansaama pompotus ja pieni perän liike herättää tasonsäädön ja sopivalla pomppimistaajuudella systeemi alkaisi resonoida ja pompotus vaan yltyä ?

          Mahdollisuus lienee teoreettinen. Tuli vaan mieleen kun kesärenkailla pomppii ahteri silloin tällöin häiritsevästi, talvirenkailla ei yhtään.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Ihan noin herkkä se ei toki ole, kyllä se vaatii että taso on ollut alhaalla jonkin aikaa, ennenkuin sydeemi reagoi. Näin ainakin E23:ssä.

            Sinällään (E23:n) sydeemi kykenisi/saataisiin reagoimaan nopeammin, kuvaamallasi tavalla, jos niin haluttaisiin. Mutta itse en todellakaan moista halua. Se saataisiin aikaan "herkistämällä" anturia, tavalla tai toisella.

            Timo

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1855
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Onko havaintoja miten auto käyttäytyy jos paineakut on sökönä ? Oheisessa linkissä väitetään, että perä alkaa pomppia jos akut on finaalissa.

              http://shrubbery.student.utwente.nl/...cumulators.htm

              Oma vehje pomppii kyllä aika pahasti tien töyssyissä, mahtaisko vika olla tuossa vai missä... ? Miten sen voi todeta ovatko akut missä kunnossa ?

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • Kump
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 83

                #8
                Originally posted by 525iiäxä
                Onko havaintoja miten auto käyttäytyy jos paineakut on sökönä ? Oheisessa linkissä väitetään, että perä alkaa pomppia jos akut on finaalissa.

                http://shrubbery.student.utwente.nl/...cumulators.htm

                Oma vehje pomppii kyllä aika pahasti tien töyssyissä, mahtaisko vika olla tuossa vai missä... ? Miten sen voi todeta ovatko akut missä kunnossa ?
                Terve,

                Perän vajoaminen johtuu ainoastaan pentosiinin vuotamisesta, jos kaikki on ulkopuolelta kuivaa niin Regulating valve(suomeks en tiedä) vuotaa öljyn takaisin etu-säiliöön jonka pysytyy helposti toteamaan kun mittaa öljyn pinnan aamulla/kun perä on vajonnut ja vertaa öljyn pintaan koneen ollessa käynnissä.
                Pomppuisen kyydin syyksi veikkaan 99% tod.näk juurikin näitä LAD accumulators.Jos typpi näiden "pommien" sisältä on karaannut niin joustavuus siinä samalla,öljy ei puristu kasaan.
                Itselläni perä vajosi ja kyyti oli pomppuista....vaihtoon meni Reg.valve molemmat accumulators ja pari hydrauliikka letkua jotka vuotivat.
                Perä pysyy nyt ylhäällä eikä pompi,EDC ei vieläkään toimi kunnolla koko aikaa vaan nappia täytyy painella useasti että valo jää palaan.
                Kalliit osat tilasin saksasta käytettyinä vuoden takuulla,letkut uusina.
                Auto 750 il -87

                Kump

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Originally posted by Kump
                  Terve,

                  Perän vajoaminen johtuu ainoastaan pentosiinin vuotamisesta, jos kaikki on ulkopuolelta kuivaa niin Regulating valve(suomeks en tiedä) vuotaa öljyn takaisin etu-säiliöön jonka pysytyy helposti toteamaan kun mittaa öljyn pinnan aamulla/kun perä on vajonnut ja vertaa öljyn pintaan koneen ollessa käynnissä.
                  Pomppuisen kyydin syyksi veikkaan 99% tod.näk juurikin näitä LAD accumulators.Jos typpi näiden "pommien" sisältä on karaannut niin joustavuus siinä samalla,öljy ei puristu kasaan.
                  Itselläni perä vajosi ja kyyti oli pomppuista....vaihtoon meni Reg.valve molemmat accumulators ja pari hydrauliikka letkua jotka vuotivat.
                  Perä pysyy nyt ylhäällä eikä pompi,EDC ei vieläkään toimi kunnolla koko aikaa vaan nappia täytyy painella useasti että valo jää palaan.
                  Kalliit osat tilasin saksasta käytettyinä vuoden takuulla,letkut uusina.
                  Auto 750 il -87

                  Kump
                  Miten on pojat noiden nelivetobemarien suhteen, taitavat olla SUHTEELLISEN harvinaisia täällä Suomen perukoilla (en tarkoita X5 jne., vaan katumalleja)? Saako noihin osia tarvikkeina tms, iskareita tarkoitan? Onko kukaan tuonut Saksanmaalta noita, ovatko kelpo laitteita?

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1855
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Originally posted by Kump
                    Terve,

                    Perän vajoaminen johtuu ainoastaan pentosiinin vuotamisesta, jos kaikki on ulkopuolelta kuivaa niin Regulating valve(suomeks en tiedä) vuotaa öljyn takaisin etu-säiliöön jonka pysytyy helposti toteamaan kun mittaa öljyn pinnan aamulla/kun perä on vajonnut ja vertaa öljyn pintaan koneen ollessa käynnissä.
                    Pomppuisen kyydin syyksi veikkaan 99% tod.näk juurikin näitä LAD accumulators.Jos typpi näiden "pommien" sisältä on karaannut niin joustavuus siinä samalla,öljy ei puristu kasaan.
                    Itselläni perä vajosi ja kyyti oli pomppuista....vaihtoon meni Reg.valve molemmat accumulators ja pari hydrauliikka letkua jotka vuotivat.
                    Perä pysyy nyt ylhäällä eikä pompi,EDC ei vieläkään toimi kunnolla koko aikaa vaan nappia täytyy painella useasti että valo jää palaan.
                    Kalliit osat tilasin saksasta käytettyinä vuoden takuulla,letkut uusina.
                    Auto 750 il -87

                    Kump
                    Tänä aamuna ruuvasin säiliön kannen irti ja:

                    a) Kuinka paljon pytyssä pitäisi olla ainetta ? Omani oli melkein tyhjä.

                    b) Vähätkin nesteet hupeni kun laittoi koneen käyntiin, onneksi sitä jäi sentään vielä. Eli, reg valve siis fuskaa, sitäkö se tarkoittaa ?

                    c) Miksi se siivilä on semmoisella jousella kuormitettuna ?

                    d) Onko joku 100% varma konsti todeta "pommien" kunto.

                    e) Mistä tilasit ja mitä maksoi? Minkälainen on vaihtohomma ?

                    Jos liikut Lappeenrannan suunnalla niin ilmoittele, saat tulla koeajamaan ja toteamaan ilmiön.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä
                      Tänä aamuna ruuvasin säiliön kannen irti ja:

                      a) Kuinka paljon pytyssä pitäisi olla ainetta ? Omani oli melkein tyhjä.
                      Tuollaisen kirjoituksen olen joskus laittanut, tosin E32:sta. Samalla tavalla E34:ssa.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Jeff
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 202
                        • Mämmilä

                        #12
                        Originally posted by karnage
                        Miten on pojat noiden nelivetobemarien suhteen, taitavat olla SUHTEELLISEN harvinaisia täällä Suomen perukoilla (en tarkoita X5 jne., vaan katumalleja)? Saako noihin osia tarvikkeina tms, iskareita tarkoitan? Onko kukaan tuonut Saksanmaalta noita, ovatko kelpo laitteita?
                        E34 nelivetoisina on valmistettu 4783 kpl, joten ainoastaan niihin sopivia osia ei varaosahyllyillä loju.

                        Omaani tilattiin oikea alatukivarsi BMW:ltä 2.5.05. Eilen tuli. Mitään iX -spesifisiä osia tuskin on tarvikkeina saatavana.

                        Pelkästään iX:n sopivia osia ovat mm. etupään joustintuet ja iskarit, vanteet, kardaani, moottorin alakerrassa ainakin öljypohja, mahdollisesti myös hammastanko.

                        Hieno kärry on, talvella suorastaan mahtava. On ainakin etupäästään hieman korkeampi, eikä mitään "madallussarjoja" ole saatavissa.

                        -Jeff
                        Last edited by Jeff; 27-05-2005, 09:12.

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1855
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Joo, X-osien takia turha mennä tarvikeliikkeeseen. Muuta kamaa kyllä löytyy.

                          Itselläni etupäähän vaihdettu jo molemmat alatukivarret, kuskin puolelle vetarin molemmat kumit, apukuskin puolelta ratkesi juuri ulompi. Apukuskin puolen jarrumäntä ja kumit vaihdettu. Toin maahan viime syksynä, joten lyhyellä aikaa on tavaraa mennyt vaihtoon... Kuskin puolen raidetanko menee luultavasti myös vaihtoon, sisäpäässä väljää. Kunhan nuo saan laitettua ja takarenkaiksi kunnolliset niin eiköhän vapinat ja tutinat ole tipotiessään.

                          Rahaa on kyllä menny, tuskin silti pois antaisin hyvälläkään rahalla kun vastaavaa ei tilalle helposti löydä. Talvella on todella mahtava laite. Ainut miinus tulee siitä kun umpihankeen pidempään paahtaa, niin pakkaa lunta konehuoneeseen. Etupään runkorakenteessa oleva alimmainen palkki on alempana kuin etuhelma ja haukkaa lumet mukavasti sisään.
                          Last edited by 525iiäxä; 27-05-2005, 10:23.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Mistä tietää onko tasonsäätö? Jos ei viitti hiekkasäkeillä kokeilla. Auto -94 525ia touring ja taka iskareiden tuntumassa jotain Citroen tyyppisiä purtiloita...

                            Comment

                            • Kump
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 83

                              #15
                              Originally posted by 525iiäxä
                              Tänä aamuna ruuvasin säiliön kannen irti ja:

                              a) Kuinka paljon pytyssä pitäisi olla ainetta ? Omani oli melkein tyhjä.

                              b) Vähätkin nesteet hupeni kun laittoi koneen käyntiin, onneksi sitä jäi sentään vielä. Eli, reg valve siis fuskaa, sitäkö se tarkoittaa ?

                              c) Miksi se siivilä on semmoisella jousella kuormitettuna ?

                              d) Onko joku 100% varma konsti todeta "pommien" kunto.

                              e) Mistä tilasit ja mitä maksoi? Minkälainen on vaihtohomma ?

                              Jos liikut Lappeenrannan suunnalla niin ilmoittele, saat tulla koeajamaan ja toteamaan ilmiön.
                              a) olikos se 2.5 cm siivilän alapuolella vai 2.5 kannesta...en muista mutta melkein tyhjä on liian vähän,Auto-sunilta hakeen vaan pentosiiniä 13,50e litra taitaa olla tämäkin tieto käyttöohjekirjassa.

                              b) taitaa fuskata.Jos painelee jarrua kun auto ei käynnissä niin jarru accumulator työntää nesteet takas.

                              c) BMW insinöörien kikkailua,ei hajua

                              d) toi perän pomppiminen pitäis kohtuullisella (90%) osua oikeeseen

                              e) www.gebrauchtee32teile.de reg.valve 39e pommit 29e kpl. pommien vaihto helppo jos letkut lähtee helpost irti(ei varmasti lähde) mutteri pyöristyy todella helposti,itse ähelsin lopulta lukkopihdeillä. V 12.ssa on kaikki aikas ahdasta(myös takana) mutta reg. valven sain helposti irti kun vasen pommi oli pois.Tarkkana pitää olla törkyjen suhteen,herkkä systeemi ei siedä yhtään likaa.

                              Lpr:ssä liikun maanantaista eteenpäin

                              Kump

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎