Hyvää sunnuntai-iltaa ja tervehdys uudelta bemaristilta!
Pyydän näin alkajaisiksi vinkkejä autossani ilmenneen vian selvittämiseen.
Auto on 1990-mallinen E34, 535iA Shadowline, ajettu 280 tkm ja melkoisen täydellisellä varustuksella. Autossa on neliportainen automaattivaihteisto elektronisella ohjauksella ja kolmella esivalittavalla ajo-ohjelmalla (E, S ja M).
Vaihteisto on muuten toiminut täysin normaalisti, mutta tänään, ajossa, risteyksestä paikaltaan lähtiessäni, huomasin auton liikkuvan jotenkin laiskasti. Mittariston ajo-ohjelman ilmaisin osoitti vaihteiston olevan M-tilassa, E- tai S-tiloja se ei anna kytkeä. Ajo-ohjelman valitsinta S-asentoon painamalla ilmaisin välähtää, mutta silti palaa M-tilaan, joten ainakin valitsimen kytkin toimii.
Vaihteenvalintavipu liikkuu normaalisti, D-, R- ja P-asennot kytkeytyvät normaalisti. Jos vaihteenvalitsimen vetää 1-asentoon, 1-vaihde kytkeytyy; 2- asennossa 1 ja 2, 3-asennossa 1, 2 ja 3, mutta D-asennossa vaihteisto on koko ajan M-tilassa.
Kokeilin ensimmäisenä akun napojen irrottamista; tätä kirjoittaessani auto lepää jännitteettömänä pihalla. Lyhytaikainen jännitteettömyys ei oiretta poistanut.
Mittariston viestikenttään ei ole tullut mitään sanallista vikatiedotetta.
Nyt kysymykseni:
- mikä tuo M-asento on? Onko se tarkoitettu talviajoon, jolloin auto lähtee liikkeelle 3-vaihteella?
- miten vaihteistosta saadaan vikakoodit luettua - ohjaako sitä erillinen ohjausyksikkö, vai onko se integroitu moottorinohjaukseen?
- olisiko kenelläkään kertoa ennakkotapauksena vastaavaa ongelmaa?
Lähestymistapani autoiluun on teknis-aktiivinen, ja omaa osaamista löytyy paitsi mekaniikasta, myös sähkötekniikasta, joten ainakin toistaiseksi tarkoitus on paikallistaa ja korjata ongelma ilman kaupallista ammattiapua. Mutta tässä joudun pyytämään kokeneempien bemaristien vinkkejä; kiitos siis niistä jo etukäteen.
Ystävällisin terveisin
Pekka Harju
Helsinki
Pyydän näin alkajaisiksi vinkkejä autossani ilmenneen vian selvittämiseen.
Auto on 1990-mallinen E34, 535iA Shadowline, ajettu 280 tkm ja melkoisen täydellisellä varustuksella. Autossa on neliportainen automaattivaihteisto elektronisella ohjauksella ja kolmella esivalittavalla ajo-ohjelmalla (E, S ja M).
Vaihteisto on muuten toiminut täysin normaalisti, mutta tänään, ajossa, risteyksestä paikaltaan lähtiessäni, huomasin auton liikkuvan jotenkin laiskasti. Mittariston ajo-ohjelman ilmaisin osoitti vaihteiston olevan M-tilassa, E- tai S-tiloja se ei anna kytkeä. Ajo-ohjelman valitsinta S-asentoon painamalla ilmaisin välähtää, mutta silti palaa M-tilaan, joten ainakin valitsimen kytkin toimii.
Vaihteenvalintavipu liikkuu normaalisti, D-, R- ja P-asennot kytkeytyvät normaalisti. Jos vaihteenvalitsimen vetää 1-asentoon, 1-vaihde kytkeytyy; 2- asennossa 1 ja 2, 3-asennossa 1, 2 ja 3, mutta D-asennossa vaihteisto on koko ajan M-tilassa.
Kokeilin ensimmäisenä akun napojen irrottamista; tätä kirjoittaessani auto lepää jännitteettömänä pihalla. Lyhytaikainen jännitteettömyys ei oiretta poistanut.
Mittariston viestikenttään ei ole tullut mitään sanallista vikatiedotetta.
Nyt kysymykseni:
- mikä tuo M-asento on? Onko se tarkoitettu talviajoon, jolloin auto lähtee liikkeelle 3-vaihteella?
- miten vaihteistosta saadaan vikakoodit luettua - ohjaako sitä erillinen ohjausyksikkö, vai onko se integroitu moottorinohjaukseen?
- olisiko kenelläkään kertoa ennakkotapauksena vastaavaa ongelmaa?
Lähestymistapani autoiluun on teknis-aktiivinen, ja omaa osaamista löytyy paitsi mekaniikasta, myös sähkötekniikasta, joten ainakin toistaiseksi tarkoitus on paikallistaa ja korjata ongelma ilman kaupallista ammattiapua. Mutta tässä joudun pyytämään kokeneempien bemaristien vinkkejä; kiitos siis niistä jo etukäteen.
Ystävällisin terveisin
Pekka Harju
Helsinki
Comment