Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, 535iA, automaatin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pekkaharju
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 3
    • Helsinki

    E34, 535iA, automaatin ongelma

    Hyvää sunnuntai-iltaa ja tervehdys uudelta bemaristilta!

    Pyydän näin alkajaisiksi vinkkejä autossani ilmenneen vian selvittämiseen.

    Auto on 1990-mallinen E34, 535iA Shadowline, ajettu 280 tkm ja melkoisen täydellisellä varustuksella. Autossa on neliportainen automaattivaihteisto elektronisella ohjauksella ja kolmella esivalittavalla ajo-ohjelmalla (E, S ja M).

    Vaihteisto on muuten toiminut täysin normaalisti, mutta tänään, ajossa, risteyksestä paikaltaan lähtiessäni, huomasin auton liikkuvan jotenkin laiskasti. Mittariston ajo-ohjelman ilmaisin osoitti vaihteiston olevan M-tilassa, E- tai S-tiloja se ei anna kytkeä. Ajo-ohjelman valitsinta S-asentoon painamalla ilmaisin välähtää, mutta silti palaa M-tilaan, joten ainakin valitsimen kytkin toimii.

    Vaihteenvalintavipu liikkuu normaalisti, D-, R- ja P-asennot kytkeytyvät normaalisti. Jos vaihteenvalitsimen vetää 1-asentoon, 1-vaihde kytkeytyy; 2- asennossa 1 ja 2, 3-asennossa 1, 2 ja 3, mutta D-asennossa vaihteisto on koko ajan M-tilassa.

    Kokeilin ensimmäisenä akun napojen irrottamista; tätä kirjoittaessani auto lepää jännitteettömänä pihalla. Lyhytaikainen jännitteettömyys ei oiretta poistanut.

    Mittariston viestikenttään ei ole tullut mitään sanallista vikatiedotetta.

    Nyt kysymykseni:

    - mikä tuo M-asento on? Onko se tarkoitettu talviajoon, jolloin auto lähtee liikkeelle 3-vaihteella?

    - miten vaihteistosta saadaan vikakoodit luettua - ohjaako sitä erillinen ohjausyksikkö, vai onko se integroitu moottorinohjaukseen?

    - olisiko kenelläkään kertoa ennakkotapauksena vastaavaa ongelmaa?

    Lähestymistapani autoiluun on teknis-aktiivinen, ja omaa osaamista löytyy paitsi mekaniikasta, myös sähkötekniikasta, joten ainakin toistaiseksi tarkoitus on paikallistaa ja korjata ongelma ilman kaupallista ammattiapua. Mutta tässä joudun pyytämään kokeneempien bemaristien vinkkejä; kiitos siis niistä jo etukäteen.

    Ystävällisin terveisin

    Pekka Harju
    Helsinki
  • rei7pir8
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 248

    #2
    Originally posted by pekkaharju
    Hyvää sunnuntai-iltaa ja tervehdys uudelta bemaristilta!

    Pyydän näin alkajaisiksi vinkkejä autossani ilmenneen vian selvittämiseen.

    Auto on 1990-mallinen E34, 535iA Shadowline, ajettu 280 tkm ja melkoisen täydellisellä varustuksella. Autossa on neliportainen automaattivaihteisto elektronisella ohjauksella ja kolmella esivalittavalla ajo-ohjelmalla (E, S ja M).

    Vaihteisto on muuten toiminut täysin normaalisti, mutta tänään, ajossa, risteyksestä paikaltaan lähtiessäni, huomasin auton liikkuvan jotenkin laiskasti. Mittariston ajo-ohjelman ilmaisin osoitti vaihteiston olevan M-tilassa, E- tai S-tiloja se ei anna kytkeä. Ajo-ohjelman valitsinta S-asentoon painamalla ilmaisin välähtää, mutta silti palaa M-tilaan, joten ainakin valitsimen kytkin toimii.

    Vaihteenvalintavipu liikkuu normaalisti, D-, R- ja P-asennot kytkeytyvät normaalisti. Jos vaihteenvalitsimen vetää 1-asentoon, 1-vaihde kytkeytyy; 2- asennossa 1 ja 2, 3-asennossa 1, 2 ja 3, mutta D-asennossa vaihteisto on koko ajan M-tilassa.

    Kokeilin ensimmäisenä akun napojen irrottamista; tätä kirjoittaessani auto lepää jännitteettömänä pihalla. Lyhytaikainen jännitteettömyys ei oiretta poistanut.

    Mittariston viestikenttään ei ole tullut mitään sanallista vikatiedotetta.

    Nyt kysymykseni:

    - mikä tuo M-asento on? Onko se tarkoitettu talviajoon, jolloin auto lähtee liikkeelle 3-vaihteella?

    - miten vaihteistosta saadaan vikakoodit luettua - ohjaako sitä erillinen ohjausyksikkö, vai onko se integroitu moottorinohjaukseen?

    - olisiko kenelläkään kertoa ennakkotapauksena vastaavaa ongelmaa?

    Lähestymistapani autoiluun on teknis-aktiivinen, ja omaa osaamista löytyy paitsi mekaniikasta, myös sähkötekniikasta, joten ainakin toistaiseksi tarkoitus on paikallistaa ja korjata ongelma ilman kaupallista ammattiapua. Mutta tässä joudun pyytämään kokeneempien bemaristien vinkkejä; kiitos siis niistä jo etukäteen.

    Ystävällisin terveisin

    Pekka Harju
    Helsinki
    Pura se ohjelmakytkin ja putsaa niin saattaa sen jälkeen toimia. Jos se ei auta niin vaihda se kytkin.
    525iA -91
    518i -90
    324tdic -88

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      M-asento on manuaali 535:ssa, 520/525:ssa tuolla paikalla on talviasento, tämä ainakin E34:n käyttöohjekirjan mukaan joka löytyy tästä topikista.

      Vikakoodeja voi lukea E34:ssa myös itse, mutta vaatii check engine valon toimintaan. Tuossa yhdet ohjeet ko. hommaan.

      Akunkenkien irroitus nollaa mm. vikakoodit.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • pekkaharju
        Newbiemmer
        • May 2005
        • 3
        • Helsinki

        #4
        Kiitos ystävällisistä ja ripeistä vinkeistä!

        Kävin alustavasti vilkuilemassa ko. linkkejä, ne vaativat hieman tarkempaa perehtymistä. Kokeilen nyt kuitenkin enshätään ohjelmanvalitsinkytkimelle perinteistä viiden kohdan hoito-ohjelmaa (irrotus-purku-puhdistus-voitelu-kasaus). Samalla on hyvä etsiä vaihteenvalitsimen paneelin alta esimerkiksi nirhautuneita johtimia tai irronneita liittimiä.

        Aiemmin tänään vaihdoin autoon toisen soittimen. Samassa yhteydessä purin lämmityslaitteen säädinpaneelin ja vaihdoin lämmönsäädinyksikköön taustavalon lampun. Samalla irrotin myös tuhkakupin tarkistaakseni, onko siinä valaistusta (ei ollut). Periaatteessahan voisi olla vaikka mahdollista, että vaihteenvalitsimelle ja ajo-ohjelman valintakytkimelle tuleva johdinnippu menisi kojetaulun sisällä soittimen ja lämmityslaitteen säätimien takana - tällöin oire voisi selittyä sillä, että tuon työvaiheen aikana olisi tapahtunut jokin johdinvaurio. Oirehan ilmeni 3 km:n ajon jälkeen...

        Itse vaihteiston perusmekaniikka lienee kunnossa, sähkövialtahan tuo vahvasti tuntuu. Ja lisäksi infonäyttöönhän ei tule vaihteisto-ongelman viestiä.

        Jatkan askartelua ja raportoin tänne, miten asia etenee.

        Kiitos vielä kerran!

        Comment

        • pekkaharju
          Newbiemmer
          • May 2005
          • 3
          • Helsinki

          #5
          Noniin, kytkinvikahan se oli - sähkökytkinvika siis!

          Irrotin ajo-ohjelman valintakytkimen ja käänsin sytytysvirran päälle, jolloin ajo-ohjelman valintaruutu ilmoitti vaihteiston olevan E-tilassa. Kun liitin kytkimen pistokkeeseensa, ohjelmaksi vaihtui heti M.

          Irrotin kytkimen uudelleen ja purin sen. Äkkikatsomalta vaikuttaisi siltä, että kytkimen kansiosan mekanismissa on muoviväkänen vääntynyt, jolloin kansiosan liuku pitää M-tilaa väkisin valittuna. Kytkimen pohjaosassa, jossa kontaktit sijaitsevat, on periaatteessa kolme palautuvaa yksinapaista kytkintä, yksi kullekin ajo-ohjelmalle. Kun liitin pelkän pohjaosan paikoilleen, ajo-ohjelmat vaihtuivat normaalisti kontakteja painelemalla.

          Enää tarvitsee selvittää, onko kuoriosa korjattavissa - jos ei, niin sitten täytyy lähteä etsimään uutta kytkintä.

          Periaatteessa pienestä ja yksinkertaisesta asiasta kasvoi iso tivoli. Lähdin hakoteille sen vuoksi, että vaikka kokeilin sunnuntaina irrottaa kytkimen, en nähtävästi huomannut ajo-ohjelman vaihtuvan E-asentoon kytkimen ollessa irrotettuna. Olin nähtävästi liittänyt kytkimen melkein saman tien takaisin, jolloin ohjelma oli taas vaihtunut siihen M-asentoon.

          Kerrankin taisi olla yksinkertainen autohomma...

          Comment

          • konsumies
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1046
            • Turkkussesss

            #6
            Hieno homma että tuli kuntoon.
            Noi laatikkojutut on v-mäisiä nimim. kokemusta on
            Seat Leon Cupra ST
            F20 116d
            e87 116i

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎