Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ja lämmitettävät pissapojan suuttimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juse132
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 163
    • Preiviiki

    E34 ja lämmitettävät pissapojan suuttimet?

    Ajattelin vaihtaa roiskeeseeni lämmitettävät suuttimet, koska viime talvena osoittautui, että ne olivat aina jäässä kun niitä olisi tarvinnut ja koska johdotus on valmiina äänieristeen alla. Mutta mutta, missä tilanteessa noihin liittimiin pitäisi tulla virta? Auton käydessä, takalasin lämmityksen ollessa päällä, vaimon kokatessa lasagnea vai ovatko ne kukaties termostaatin takana?
    Kysyn koska en viitsisi ostaa sellaisia turhaan ja suurempiin sähkötöihin ei ole innostusta.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Tutkailin tuossa E34:n ETM:ää. Sen mukaan siellä on osa nimeltä "thermal switch" elikkä "lämpökytkin", jonka kautta virta suuttimille syötetään (sulakkeen F12 kautta). Eli jos sinulla on autossasi myös tuo lämpökytkin, riittää pelkkien suuttimien lisäys.

    Lämpökytkin lienee tavallinen termostaatti, joka asetettu tiettyyn lämpötilaan. Jos ko. lämpötilan alle asetetun => virta suuttimille, lämpötila yli asetetun => suuttimille ei virtaa.

    Jos se lämpökytkinkin puuttuu, sillekin löytynee paikka valmiina, eli riittää kun tökkää sen paikoilleen + suuttimet ja sydeemi toimii. Sen isompia homma ei liene vaadi.

    t: Timo

    EDIT. Ai niin, ETM:stä ne löytää nimellä "windscreen washer jet heaters".

    Comment

    • juse132
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 163
      • Preiviiki

      #3
      Kiitos vaivannäöstä

      On tämä foorumi toisinaan upea paikka, tietoa on vaikka millä mitalla. Upeeta, mahtavaa.
      Mutta, kysyn vielä missä tuon lämpökytkimen pitäisi piileskellä ja onko F12 sulakkeen takana muutakin?

      juha

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        kytkin

        ainakin e30 korissa virta suuttimille "ryöstetään" pissapojan pesimiltä ja lämmitys on ilmeisesti päällä suuttimissa kun läpötila laskee tarpeeksi alas, samaan tapaan kuin peileissäkin, kait suuttimissa on jokin bimetalli kytkin...

        tämä siis e30 korissa.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4339
          • Turku

          #5
          Kyllä E30 on myös ihan erillinen anturi suuttimille. Se sijaitsee jossakin puskurin alla olevassa ilmanottoaukossa.
          Kuvassa on E34 anturi (E30 on vastaavan näköinen), mutten vielä ole löytänyt omastani sellaista.
          Tietääkö kukaan missä se on tarkalleen?
          Last edited by jani73; 06-10-2017, 18:51.

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            #6
            Originally posted by jani73
            Kyllä E30 on myös ihan erillinen anturi suuttimille. Se sijaitsee jossakin puskurin alla olevassa ilmanottoaukossa.
            Kuvassa on E34 anturi (E30 on vastaavan näköinen), mutten vielä ole löytänyt omastani sellaista.
            Tietääkö kukaan missä se on tarkalleen?
            Hmm, ettei toi oo siinä, missä siinä konepellin saranan vieressä olevasta reiästä näkyy liitin (siis vaakatasossa olevassa pellissä olevasta noin 4 cm halkaisijaisesta reiästä)? Ihan arvaus, mutta enpä muutakaan ole sille tähän hätään keksiny virkaa.
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              e30

              vanhassa autossani oli lämmitys suuttimille, saivat virran pissapojan johdoista ja välissä ei todellakaan ollut mitään anturia. annatko osanumeron niin voin katsoa etk:sta....
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                ETM ei tunne "thermal switchiä" E34:ssa ennen vuotta -93 ja sen sijainniksi mainitaan vuosimallista riippuen vain Front LH/RH engine compartment. Yleensä ETM:stä löytyy komponenttien sijainnit, mutta ei tälle lämpökytkimelle...
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • juse132
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 163
                  • Preiviiki

                  #9
                  .

                  Olisiko nyt kuitenkin niin, että lämmitettävät suuttimet liittimineen paikoilleen ja toimii? Liittimien vastapelurit kuitenkin ovat olemassa, olisiko tuo piiri toisesta päästä puutteellinen.
                  Olen jo asentanut sivuvilkut ja vakionopeussäätimen "liitin kiinni"-periaatteella ja kumpainenkin toimi heti ilman ongelmia.
                  Olisiko BMW jättänyt asian puolitiehen?

                  Comment

                  • samu
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2003
                    • 58

                    #10
                    suuttimen lämmittimet

                    Jostain luin että E32/E34 jos on ns iso ajotietokone ne on päällä silloin kun lämpötila laskee alle +3 asteen? silloin kun se rääkäisee siitä sen varoituksen pitäis lähtee päälle samalla kun peilinlämmittimet ja etulasin lämmitin...
                    V12 rules

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4339
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Leka
                      ETM ei tunne "thermal switchiä" E34:ssa ennen vuotta -93 ja sen sijainniksi mainitaan vuosimallista riippuen vain Front LH/RH engine compartment. Yleensä ETM:stä löytyy komponenttien sijainnit, mutta ei tälle lämpökytkimelle...
                      Näin.

                      Bentleyn manuaali taas väittää että se on kaikissa samanlainen, eikä ETK:kaan herjaa mitään eri vuosimalleista, hämärää.

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by jani73
                        Näin.

                        Bentleyn manuaali taas väittää että se on kaikissa samanlainen, eikä ETK:kaan herjaa mitään eri vuosimalleista, hämärää.
                        Tuossa kuva -92:sta by ETM
                        Attached Files
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎