Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Lämmöt koholla...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    E34 Lämmöt koholla...

    Tästä on monen monta keskustelua olemassa mutta kertauksen vuoksi kaipaisin hyviä neuvoja ja viimeisiä kokemuksia.

    Ilmiö on siis se, että ajossakin lämpömittarin neula kiipeää pystyviivasta seuraavalle. Lämpöjen kääntö täysille auttaa asiaa hiukan. Tyhjäkäynnilläkin lämpöä tulee jos nuppia vaan vääntää kaakkoon. Sähköflekti hurisee, joten ihan oikeasti lämmöt lienevät koholla, eikä mittarissa siis ainakaan isoa vikaa. Missä on muuten sähköflektin anturi ?

    Nestettä olen lisäillyt ja yrittänyt ilmaruuvia löysäilemällä ilmata järjestelmää, ilmiö vaan on ja pysyy. Totta puhuen nestettä on mennyt kyllä sisään jo ainakin reilu pari litraa.

    Ja kaikkein ihmeellisintä on, että tämä ilmeni ihan yht'äkkiä. Toissapäivään asti ei mitään lämpöongelmia ole ollut kuin pari viikkoa sitten yhden kerran tyhjäkäynnillä seisoessa viisari alkoi kivuta ylös. Silloin laski heti kun nosti kiekat hetkeksi tonnin paikkeille. Nesteen vähyydestä johtui varmaan tuo kerta.

    Termostaatti jumissa ? Mihin asti syyläri kuumenee jos vesi ei kierrä ? Ainakin ylävesiletku on kuuma, alempaa en ole vielä kokeillut.

    Vesipumppu ? Kuitenkin lämpöä lykkää tyhjäkäynnilläkin.

    Syyläri tukossa ? Mikä sen olisi yhtäkkiä niin pahasti tukkinut ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Vaihda termostaatti ensin ja ilmaa sen jälkeen huolella, arvotaan sitten lisää jos ei sillä parane...

    Ps.Toivotaan että vika ei ole kannessa...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1855
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Nonii, 12 kilsan ajon jälkeen lämppäristä tunkee kuumaa, ylävesiletku tulikuuma, alavesiletku jääkylmä.

      Summa summarum: Termostaatti jumissa/sökö tms. Eikö ??

      Mimmoinen on vaihto, kone siis M50B25. Termari on kai siinä kannen etuosassa, sen kopan sisällä mihin ne paksut vesiletkut tulee.. ?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4339
        • Turku

        #4
        Originally posted by 525iiäxä
        Mimmoinen on vaihto, kone siis M50B25. Termari on kai siinä kannen etuosassa, sen kopan sisällä mihin ne paksut vesiletkut tulee.. ?
        Termari on juuri sen kopan sisällä.
        Kannattaa ottaa se muovinen tuuletinropelli viskosta irti tai vaihtoehtoisesti koko visko irti, niin pääsee paremmin käsiksi niihin pultteihin.
        Kun ostat uuden termarin, varmista että mukaan tulee paperitiiviste ja o-rengas. Ainakin merkkiliikkeestä ne pitää ostaa erikseen.

        Edit:tarkennusta.
        Last edited by jani73; 19-05-2005, 20:04.

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by jani73
          Kannattaa ottaa se tuuletin viskosta irti tai vaihtoehtoisesti koko visko irti.
          Ite irrotin sen pelkän muoviropellin (jota ilmeisesti tarkoitit tuulettimen irrottamisella) vaihtaessani termaria. Ensin tietysti piti irrottaa se muovikaulus sen tuulettimen ympäriltä... Se syylärin väli on melko tiukka ainakin E36:ssa ja vaatii vähän sorminäppäryyttä, muistaakseni 4kpl 6mm pultteja joilla se muoviropelli on kiinni tms... Mutta ei ollut loppujen lopuksi paha rasti vaikka ahdasta olikin...

          Ps.Kun irrotat sen kotelon niin näet myös vesipumpun rattaan samalla, jonka kunto kannattaa tarkastaa...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1855
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Varaosakaupassa ei ollut tiivistettä, eikä o-rengasta hyllyssä joten oli tyytyminen vanhoihin. Ei ole varaa seisottaa autoa yhtään ylimääräistä päivää, joten oli saatava saman tien nippuun. Aika hyvin ne asettui paikoilleen. Mieluummin vaikka pieni vuoto kuin ylikuumentunut kone. Nyt kun tuon on kerran tehnyt, niin seuraava kerta menee jo helposti jos tarvitsee tiivisteitä vaihdella. Pitää seurata miten käyttäytyy.

            Onnistui muuten irrottamatta ropelia, ahdasta on kyllä.

            Vesipumpun siipiä en älynnyt kurkata kun tuon vinkin luin vasta äsken.

            Huomenna sitten lisää ilmailua ja testiajoa, saas nähdä miten käy. Vanha termari oli muuten 80-asteinen, uusi on 88. Lämppäristä ainakin tuli jo hönkää pienellä koekäytöllä. Hillitön vesisade keskeytti hommat. Jospa joskus sais sen tallin tohon pihaan väsättyä...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1855
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Termostaatti se oli. Nyt pysyy lämmöt siinä missä pitääkin, eikä tiivistekään näytä vuotavan vaikka vanha piti laittaa takaisin. Omituisesti meni termari rikki lyhyellä aikaa ei juuri varoitellut.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4339
                • Turku

                #8
                Originally posted by 525iiäxä
                Varaosakaupassa ei ollut tiivistettä, eikä o-rengasta hyllyssä joten oli tyytyminen vanhoihin.

                Onnistui muuten irrottamatta ropelia, ahdasta on kyllä.
                Tein sen paperitiivisteen itse kaupasta saatavasta tiivistepaperista.

                Ensi kerralla otat vain suosiolla sen propellin irti, se on kahden minuutin homma ja helpottaa kummasti termarin vaihtoa. Mulla se on kiinni neljällä kuusiokoloruuvilla.

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by jani73
                  Mulla se on kiinni neljällä kuusiokoloruuvilla.
                  Niimpäs muuten olikin...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎