Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LL_520i
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 47
    • Helsinki

    E34 lämmöt nousee

    Morjens.

    Katsastuksessa päästöjä otettaessa konetta huudatettiin ja yhtäkkiä lämmöt singahti tappiin ainakin mittarin mukaan. Katsastusmieskin siinä ihmetteli, että johan pitäisi kohta keittää yli, mutta ei. Ongelma lienee siis jossain muualla kuin itse koneessa. Tässä kunhan töistä kerkeän, niin ajattelin ensin tarkistaa sulakkeet ettei ole joku sulake mennyt joka säätelee flektin käynnistymistä tms. Sitten varmaan olisi hyvä tarkistaa lämpöanturi ja flektiä säätelevä anturi.

    Kovassa ajossa lämmöt pysyy siis tiukasti puolivälissä, mutta kun pysähtyy esim. valoihin, niin lämmöt alkaa nousta.

    Onko muita ideoita? Vesipumppu, termostaatti??

    Pistän tietenkin heti infoa, että oliko vika noissa sulakkeissa tai antureissa, mutta heitelkää vaan ideoita..

    PS. Ja katsastus karahti käsijarruun.. Päästötkin oli ok eli sekin viittaisi, että kansi on ok..

    Ja luin tämän: http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=35288 mutta ei vaikuttais ihan samalta..
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by LL_520i
    Morjens.

    Katsastuksessa päästöjä otettaessa konetta huudatettiin ja yhtäkkiä lämmöt singahti tappiin ainakin mittarin mukaan. Katsastusmieskin siinä ihmetteli, että johan pitäisi kohta keittää yli, mutta ei. Ongelma lienee siis jossain muualla kuin itse koneessa. Tässä kunhan töistä kerkeän, niin ajattelin ensin tarkistaa sulakkeet ettei ole joku sulake mennyt joka säätelee flektin käynnistymistä tms. Sitten varmaan olisi hyvä tarkistaa lämpöanturi ja flektiä säätelevä anturi.

    Kovassa ajossa lämmöt pysyy siis tiukasti puolivälissä, mutta kun pysähtyy esim. valoihin, niin lämmöt alkaa nousta.

    Onko muita ideoita? Vesipumppu, termostaatti??

    Pistän tietenkin heti infoa, että oliko vika noissa sulakkeissa tai antureissa, mutta heitelkää vaan ideoita..

    PS. Ja katsastus karahti käsijarruun.. Päästötkin oli ok eli sekin viittaisi, että kansi on ok..

    Ja luin tämän: http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=35288 mutta ei vaikuttais ihan samalta..
    Jos lämmöt oikeasti nousee korkealle, viskokytkin uuvahtanut - muussa tapauksessa lämpömittarin anturi kaput.
    e90 330d -05

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1847
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Termostaatti voi olla kaputt. Tuleeko lämppäristä lämmintä tyhjäkäynnillä ? Vaikuttaako lämmityslaitteen päällä/poissa olo viisarin näyttämään ?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • LL_520i
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 47
        • Helsinki

        #4
        No niin, ajoin töistä eilen illalla kotiin ja mittari näytti normaalisti koko ajan puolta väliä ja ajattelin, että se aiempi oli jotain tilapäistä vaan.

        No, tänään tuli pikkasen enemmän ajoa ja taas se alkoi.. Eli kun on pidempään paikallaan ja nimenomaan tyhjäkäynnillä niin lämmöt alkaa kivuta ylöspäin. Yritin kokeilla lämppärin säätämistä niin, että lämmöt täysille ja puhallus täysille. Mun mielestä ei ollut mitään merkitystä.

        Täytyy nyt vielä kerran tarkistaa, että jäähdytinnestettä on tarpeeksi, mutta luulen kyllä että nyt on tosiaan ihan jotain vikaa. Termostaatti voisi olla kyllä yksi vaihtoehto. Tuuletin pyörii mainiosti myös tyhjäkäynnillä ja myös silloin kun lämmöt on tapissa.

        Comment

        • hopeanuoli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 211
          • Helsinki

          #5
          Eihän näistä koskaan satavarma voi olla, mutta oireet viittaavat nimenomaan viskokytkimeen eivätkä termostaattiin. Kyllähän se tuulettimen ropeli tietysti pyörii aina - kyse on siitä, pyöriikö se riittävän nopeasti.
          e90 330d -05

          Comment

          • mallat78
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 148
            • Kymi

            #6
            Mulla oli sama edellisessä 520 bemarissa. Visko oli paskana, mutta ehti mennä myös kansipahvi kun en ajoissa viskoa vaihtanu. En suosittele ajelua ennen vian korjaamista. Ikävää viedä kansi oikastavaksi.

            Comment

            • LL_520i
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 47
              • Helsinki

              #7
              Kiitos kaikille vastauksista. Täytyy tosiaan vältellä ajamista toistaiseksi. Tänään alkaakin sitten toimenpiteet eli osien vaihto ym.

              Kokeilen kuitenkin ensin termostaattia ja kunnon ilmaamista (joskus myös ilmalukko voi olla aiheuttajana). Jos ei apua, niin sitten se on kyllä tuo viskokytkin. Onneksi kyseiset osat ovat melko helppoja vaihtaa itse.

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                sen viskon voipi testata käsin, jos visko on paskana se pysähtyy kun siitä ottaa kiinni koneen käydessä kone lämpimänä. Jos se lyöpi napakasti käsille ni sitten se on kunnossa Ei vaan kannata ihteesä pahasti sen kanssa teloa
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • puuhajanne
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 45
                  • Jyväskylä

                  #9
                  ...

                  mulla sama ongelma. visko, termostaatti ja vesipumppu on vaihdettu. mutta ongelma jatkuu. kun laittaa puhaltimen ykkös asentoon niin lämmöt pysyy puolessa välissä. kun kääntää tuulettimen kakkoselle tai kolmoselle niin alkaa tikku taas seilata. voisiko vika olla lämpötila anturissa??
                  kuin tikku paskassa...

                  Comment

                  • LL_520i
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 47
                    • Helsinki

                    #10
                    No niin. Viskokytkin ja termari vaihdettu ja vika vaikuttais poistuneen. Itse vika taisi olla viskossa, mutta samalla kannatti vaihtaa termarikin. Kiitos kaikille auttaneille. Toivotaan, että lämmöt pysyy kohdillaan..

                    Comment

                    • deezaye
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 185
                      • Turenki Rock City

                      #11
                      lämpöongelmia kans

                      Jepjep, eli mulla samanlaista ongelmaa.. Auto on -88 E34 535. Tyhjäkäynnillä nousee lämmöt tappiin, aika nopeestiki, ja sit ku antaa jenkaa niin laskee taas siihen puoleenväliin... lämmintä tulee rööreistä sisään mun mielestä koko ajan... tän threadin nyt luettuani, vikaa voipi olla siis termarissa, vesipumpussa tai flektissä... ajaessa normi-maantienopeutta viisari pysyttelee mukavasti keskellä mut tyhjäkäynnillä tosiaan nousee äkkiä punaiselle ja check control alkaa huomautteleen coolant tempistä. Missälie sit vikaa, täytyy vissiin se termari ja visko tsekata ensimmäisenä.
                      E53/M54B30 -04
                      E39/M57D30 -99
                      E34/M30B35 -88
                      E28/M10B18 -85

                      Comment

                      • 535_M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 221
                        • Masku

                        #12
                        Originally posted by deezaye
                        Missälie sit vikaa, täytyy vissiin se termari ja visko tsekata ensimmäisenä.
                        Mutta älä vaan koita ropelia kädellä koneen käydessä niinku joku hurjapää ehdotti! Sammuta ensin kone, sen viskon kuuluu olla jäykkä kun sammutat kuuman koneen ja koitat pyörittää niistä siivistä.

                        Comment

                        • LL_520i
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 47
                          • Helsinki

                          #13
                          Joo, jos sulla on kone pois päältä ja pystyt pyörittämään flektiä ihan mennen tullen suuntaan jos toiseen niin sitten on kyllä viskokytkin paskana. Sen pitäisi ottaa pikkaisen vastaan jos viskokytkin on kunnossa. Toi mitä kuvailit niin kuulostaa just samalta kuin mitä mulla oli. Termari kannattaa vaihtaa samalla, vaikka todennäköisesti vika onkin viskokytkimessä. Helppo vaihtaa molemmat. Osat maksoi mulla yhteensä 100 euroa (viskokytkin 88€).

                          Comment

                          • deezaye
                            Bimmer Rookie
                            • May 2005
                            • 185
                            • Turenki Rock City

                            #14
                            Originally posted by 535_M5
                            Mutta älä vaan koita ropelia kädellä koneen käydessä niinku joku hurjapää ehdotti!
                            No joo, eipä tullu mieleen ensimmäisenä mennä kättä sinne sörkkimään

                            Originally posted by LL_520i
                            Joo, jos sulla on kone pois päältä ja pystyt pyörittämään flektiä ihan mennen tullen suuntaan jos toiseen niin sitten on kyllä viskokytkin paskana. Sen pitäisi ottaa pikkaisen vastaan jos viskokytkin on kunnossa. Toi mitä kuvailit niin kuulostaa just samalta kuin mitä mulla oli. Termari kannattaa vaihtaa samalla, vaikka todennäköisesti vika onkin viskokytkimessä. Helppo vaihtaa molemmat. Osat maksoi mulla yhteensä 100 euroa (viskokytkin 88€).
                            Jeh, mutta huomenna tutkitaan missä on vika
                            Last edited by deezaye; 06-06-2005, 23:40.
                            E53/M54B30 -04
                            E39/M57D30 -99
                            E34/M30B35 -88
                            E28/M10B18 -85

                            Comment

                            • deezaye
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 185
                              • Turenki Rock City

                              #15
                              Kävinpä nyt tossa vielä tsekkaan sen viskon, niin kyllä siinä ainakin vastusta tuntuu ku koittaa pyöritellä... täytyy päivällä vielä tutkia tarkemmin asiaa ja tsekata sen termarin toiminta.
                              E53/M54B30 -04
                              E39/M57D30 -99
                              E34/M30B35 -88
                              E28/M10B18 -85

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎