Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 vanos ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    M50B25 vanos ei käynnisty

    Elikkäs kokeillaas jos täältä löytys apuja kun itellä loppuu ideat...

    5/94 tehty e34 m50b25 vanos koneella ja lisävarusteena ajonesto. Oon netistä kattellu että pitäs olla ews 1 ja valmistuskuukauden mukaan ei pitäs liiemmi olla ees ecuun kytketty ajonesto eli ovien lukoista menis pois päältä jne.

    Auto tuli itelle ilman avainta ja menneisyys on täys kysymysmerkki. Viimeks katsastettu 2015 syksyllä ja jäänyt ajosta seisoon. Tilasin uuden avaimen ja onnekseni huomasin sen sopivan lukkoihin eli orggislukot vielä paikoillaan.

    Ongelma: auto kyllä pyörittää startilla konetta hyvin, mutta ei lupaakkaan käyntiin. Startatessa puski hyvin bensaa pa-kiskolle ku otti tuloletkun irti. Kampuran asentotunnistin näytti keskimmäisen ja reunimmaisen nastan välille vastusta 468 ohm, eli pitäis olla kunnossa (?)...vähän vanhemmasta NV-koneesta mittasin samaa luokkaa samoista nastoista. Aivan ensimmäisissä NV-koneissa vastus lienee laitimmaisista navoista sen 520 +/- 50 ohm (?)...

    Moottorinohjauksena tässä boschin -413 loppunen punasella tarralla.

    Eli ilmeisesti suuttimet ei aukee ja/tai kipinää ei tuu mutta mistä lähtis vikaa ettiin? Kaikki sulakkeet näytti olevan ehjiä...

    E: ja käsittääkseni näis jos ajonesto on päällä niin ei tule startille herätettä eli ei edes starttais?

    E2: ews-tietoa:
    http://http://www.europeantransmissi...0EWS%20BMW.pdf
    Last edited by Make H.; 11-02-2017, 18:13.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Make H. View Post
    Elikkäs kokeillaas jos täältä löytys apuja kun itellä loppuu ideat...

    5/94 tehty e34 m50b25 vanos koneella ja lisävarusteena ajonesto. Oon netistä kattellu että pitäs olla ews 1 ja valmistuskuukauden mukaan ei pitäs liiemmi olla ees ecuun kytketty ajonesto eli ovien lukoista menis pois päältä jne.

    Auto tuli itelle ilman avainta ja menneisyys on täys kysymysmerkki. Viimeks katsastettu 2015 syksyllä ja jäänyt ajosta seisoon. Tilasin uuden avaimen ja onnekseni huomasin sen sopivan lukkoihin eli orggislukot vielä paikoillaan.

    Ongelma: auto kyllä pyörittää startilla konetta hyvin, mutta ei lupaakkaan käyntiin. Startatessa puski hyvin bensaa pa-kiskolle ku otti tuloletkun irti. Kampuran asentotunnistin näytti keskimmäisen ja reunimmaisen nastan välille vastusta 468 ohm, eli pitäis olla kunnossa (?)...vähän vanhemmasta NV-koneesta mittasin samaa luokkaa samoista nastoista. Aivan ensimmäisissä NV-koneissa vastus lienee laitimmaisista navoista sen 520 +/- 50 ohm (?)...

    Moottorinohjauksena tässä boschin -413 loppunen punasella tarralla.

    Eli ilmeisesti suuttimet ei aukee ja/tai kipinää ei tuu mutta mistä lähtis vikaa ettiin? Kaikki sulakkeet näytti olevan ehjiä...

    E: ja käsittääkseni näis jos ajonesto on päällä niin ei tule startille herätettä eli ei edes starttais?

    E2: ews-tietoa:
    http://http://www.europeantransmissi...0EWS%20BMW.pdf
    Tuosta voisi testerillä katsella näkyykö pyörimisnopeudet yms. oleelliset.
    Tarvittaessa ews1 katoaa helposti.

    Comment

    • Aakoo86
      BTCF Member
      • Apr 2015
      • 50
      • häme

      #3
      Kannattaa katsoa ne 3 relettä jotka ovat irrallaan että niihin tulee virta ja että myös lähtee. Ja anturithan kannattaa mitata boxin liittimestä jolloin eliminoi johtosarja ongelmat. Ews:n voi elimoida pois yhdistämällä boxilta 1 ja 3 pinnin, korjatkaa jos olen väärässä.

      Itsellä oli rele viallinen, naksui mutta ei lähtenyt virta eteenpäin. Relehän on hieman erilainen kun normaali rele.

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by Aakoo86 View Post
        Kannattaa katsoa ne 3 relettä jotka ovat irrallaan että niihin tulee virta ja että myös lähtee. Ja anturithan kannattaa mitata boxin liittimestä jolloin eliminoi johtosarja ongelmat. Ews:n voi elimoida pois yhdistämällä boxilta 1 ja 3 pinnin, korjatkaa jos olen väärässä.

        Itsellä oli rele viallinen, naksui mutta ei lähtenyt virta eteenpäin. Relehän on hieman erilainen kun normaali rele.
        Testasin ne kolme moottorinohjaukseen liittyvää relettä toisessa autossa ja toimivat siinä, eli lienevät ehjiä. Ruskean boschin releen 30 nastaan (jatkuva 12v) ei tullut yhtään virtaa. Muiden vastaaviin tuli kyllä +12v. Ohitin releen hyppyjohdolla yhdistämällä 30 ja 87 navat releen vieressä olevaan paksumpaan +12v johtoon, jolloin se herätti muutkin releet (naksaukset)...silti, ei luvannutkaan käyntiin vaikka kuinka startilla pyöritti...

        Yhdestä tulpasta katoin kipinän startatessa ja tuli hyvä tasanen kipinä. Eli suuttimet ei vaan jostain syystä aukea? Suuttimien maajohto kannen etupäässä on ehjä.

        Mikä neuvoksi? Voiskohan tuo boxi/lastu olla vaan sipannu?

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Nyt oos hyvät neuvot tarpeen...alkaa loppuun iteltä ideat.

          Bensaa tulee, tulpat kastuu, kipinää tulee...koitettu kolmilla eri tulpilla, viimesimpänä vakioita vastaavilla 1-kärkisillä 0,5mm kärkivälillä.

          Puolien vastukset ok 0,9ohm. Kampuran tunnistin 470ohm, nokan anturi 1400ohm...käytössä kiinalainen launch vikakoodien lukulaite millä pystyy livedataaki lukeen. Mitään erikoisia vikakoodeja ei dme:stä löytyny.

          Puristukset joka pytyssä 13-16 bar. Eli kaikki edellytykset pitäis olla kunnossa että räjähtäs, mutta ei, ei lupaakkaan yhtään yski tms. vaikka kuinka starttaa....

          Käyntiinkään ei voi paljo koittaa vetää ku on automaatti. Aiemmin mainitsin ton yhen releen mille ei tullut virtaa niin oli vissiin lambdan lämmitysrele, eli ei oleellinen. Vähän erikoisesti ku katto livedataa dme:stä niin näytti muistaakseni "battery voltage" 0,00V....

          Noniin ehdotuksia mitä lähetään sitte koittaan? Aattelin jos koittaa bensat huomenna vielä vaihtaa ku tiiä kauanko tuo on seissy...

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Make H. View Post
            Nyt oos hyvät neuvot tarpeen...alkaa loppuun iteltä ideat.

            Bensaa tulee, tulpat kastuu, kipinää tulee...koitettu kolmilla eri tulpilla, viimesimpänä vakioita vastaavilla 1-kärkisillä 0,5mm kärkivälillä.

            Puolien vastukset ok 0,9ohm. Kampuran tunnistin 470ohm, nokan anturi 1400ohm...käytössä kiinalainen launch vikakoodien lukulaite millä pystyy livedataaki lukeen. Mitään erikoisia vikakoodeja ei dme:stä löytyny.

            Puristukset joka pytyssä 13-16 bar. Eli kaikki edellytykset pitäis olla kunnossa että räjähtäs, mutta ei, ei lupaakkaan yhtään yski tms. vaikka kuinka starttaa....

            Käyntiinkään ei voi paljo koittaa vetää ku on automaatti. Aiemmin mainitsin ton yhen releen mille ei tullut virtaa niin oli vissiin lambdan lämmitysrele, eli ei oleellinen. Vähän erikoisesti ku katto livedataa dme:stä niin näytti muistaakseni "battery voltage" 0,00V....

            Noniin ehdotuksia mitä lähetään sitte koittaan? Aattelin jos koittaa bensat huomenna vielä vaihtaa ku tiiä kauanko tuo on seissy...
            Koita starttisprayllä jos kerran kipinääkin on. Jos ei silläkään niin ei ehkä kannata sitä bensaa enään vaihtaa.
            Tosin hyvä syypää tuo nykyaikainen poltto-aine kyllä.

            Comment

            • Make H.
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1278
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Koita starttisprayllä jos kerran kipinääkin on. Jos ei silläkään niin ei ehkä kannata sitä bensaa enään vaihtaa.
              Tosin hyvä syypää tuo nykyaikainen poltto-aine kyllä.
              Koitettu suihkepullolla bensaa suoraan kaasuläpälle ennen ku tuli varmistuttua suuttimien toiminnasta...bensa oli tosin samaa tavaraa tuolta tankista....jostain lukenu että lähtee tilkut kannen välistä pilotilla, ettei ehkä paras ratkasu?

              Vähän kaukaa haetulta kuulostaa kyl tuo bensa ku ennenki starttailtu näitä vuosia vanhoilla bensoilla...mutta sormet ristis että ois siinä vika :s...

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by Make H. View Post
                jostain lukenu että lähtee tilkut kannen välistä pilotilla, ettei ehkä paras ratkasu?
                Huonolla tuurilla voi lähteä. Bräkleen ei ole niin rajua, mutta jos kipinäpuoli toimii, niin auto käynnistyy.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Huonolla tuurilla voi lähteä. Bräkleen ei ole niin rajua, mutta jos kipinäpuoli toimii, niin auto käynnistyy.
                  Pitääpä kokeilla vielä bräkleenillä mikäli bensojen vaihto ei auta....sehän tuossa ihmetyttääkin kun kaiken pitäis olla kunnossa että räjähtäs mutta kun ei ees lupaa. Sytty testattu kaikilta puolilta laittamalla lamppu puolan ja tulpan väliin ja ykkösestä vielä ihan tulppa irrallaan kantta vasten ja hyvin tuli kipinää...tai ainaki niin että pitäis syttyä...lämpötila-anturitki näytti oikein eli 0C tuolla pikku pakkasessa...eli tokko mitenkään liikaa nakkaa tuonne bensaa tms....

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    #10
                    Vika selvis...bensat vaihtamalla rupes heräileen. On ilmeisesti reilun vuoden tai puolitoista vuotta seissyt auto käyttämättä ja oli bensat vanhentunu niin, että ei räjähtäny, kasteli vaa tulpat....haisikin kyllä tosi miedosti bensalle uuteen bensaan verrattuna. Kauan aikaa yski ennen ku rupes käymään kaikilla ilman kaasua ja nostajatki lopulta hiljeni kokonaan....eipä olis tullu mieleen ekana tuosta lähtee ettiin vikaa! Kiitos neuvoista, jätettäköön tää tähän vinkiksi muille!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎