Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i M60b30 käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RipuRapJ
    Newbiemmer
    • Oct 2015
    • 11
    • Jämsä

    530i M60b30 käyntiongelma

    Oon nyt Marraskuusta asti kamppaillut käyntivaivan kanssa, joulun alla lopetin ajamisen kun oireet kävi niin pahaks. Eli siis käy vajailla, paukkuu, röpisee ja on täysin voimaton. Boschin Kts :llä testattu kaikki anturit ja luettu koodit (joita ei ollut ensimmäistäkään). Uusittu : Maffi, imuputki, imusarja, sen takakansi ja kaikki tiivisteet, tulpat, "tulpanhatut", uusia puolia kokeiltu, nokka- ja kampiakselin asentoanturit, kaasuläpän asentoanturi ja lambdat.
    Huomioita : Kaasun kun käyttää vähän syvemmällä, niin ylös nostaessa ihan viimesillä milleillä käynti kevenee. Aikasemmin saatto ihan yhtäkkiä alkaa taas käydä kun kello, mut nyt on ollut kauan samanlainen. Alkaa olla kallis vika jo
    Edit : Niinjoo ja suuttimet on käytetty Finjektorilla.
    Last edited by RipuRapJ; 19-02-2017, 20:48.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by RipuRapJ View Post
    Oon nyt Marraskuusta asti kamppaillut käyntivaivan kanssa, joulun alla lopetin ajamisen kun oireet kävi niin pahaks. Eli siis käy vajailla, paukkuu, röpisee ja on täysin voimaton. Boschin Kts :llä testattu kaikki anturit ja luettu koodit (joita ei ollut ensimmäistäkään). Uusittu : Maffi, imuputki, imusarja, sen takakansi ja kaikki tiivisteet, tulpat, "tulpanhatut", uusia puolia kokeiltu, nokka- ja kampiakselin asentoanturit, kaasuläpän asentoanturi ja lambdat.
    Huomioita : Kaasun kun käyttää vähän syvemmällä, niin ylös nostaessa ihan viimesillä milleillä käynti kevenee. Aikasemmin saatto ihan yhtäkkiä alkaa taas käydä kun kello, mut nyt on ollut kauan samanlainen. Alkaa olla kallis vika jo
    Poltto-aineen paine kannattaisi kenties seuraavaksi mitata.

    Comment

    • RipuRapJ
      Newbiemmer
      • Oct 2015
      • 11
      • Jämsä

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Poltto-aineen paine kannattaisi kenties seuraavaksi mitata.
      Sitä ei ole vielä tehty, mutta se ei minusta selitä sitä että se käy tosi huonosti läpi koko kierrosalueen ja kaikki kaasun asennot. Luulis b.paineen vaikuttavan enemmän kuormitukseen/korkeisiin kierroksiin:think

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by RipuRapJ View Post
        Sitä ei ole vielä tehty, mutta se ei minusta selitä sitä että se käy tosi huonosti läpi koko kierrosalueen ja kaikki kaasun asennot. Luulis b.paineen vaikuttavan enemmän kuormitukseen/korkeisiin kierroksiin:think
        Jos sitä on ihan liian vähän niin suuttimista ei tule enään kelvollista suihkua. Rötää sitten jo tyhjäkäynniltäkin pikkasenkin painaessa.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4320
          • Turku

          #5
          Voihan se olla ecucin sökönä. Ehjä jollain oskilloskoopilla tai jollain näkisi millaista "kipinää" se antaa tai miten ne niitä mittailee.

          Vähän tuon tapaisia oireita mun m50b20 tuli kun ecu oli hajonnut ja oskilloskoopilla ne sitä mittaili. En tiedä antoiko mitään vikakoodia.

          Comment

          • RipuRapJ
            Newbiemmer
            • Oct 2015
            • 11
            • Jämsä

            #6
            No periaatteessa kyllä noinkin, eipä siinä mitään häviä jos b.paineet mittaa. Ecua oon itekkin pohtinu kun tuntuu olevan aika yleinenkin vika tämän ikäsissä bemareissa. Ja vois ainakin kuvitella että ei ilmota vikakoodiakaan jos ecu paskana.

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #7
              Syy miksi mulla oli ecu hajonnut, oli kovettuneet ruiskusuuttimien johdot, jotka meni oikkariin.

              Comment

              • RipuRapJ
                Newbiemmer
                • Oct 2015
                • 11
                • Jämsä

                #8
                b.paineet mittailtu ja tutkittu taas muutama ilta. Aika varmasti kansipahvi(t) paskana, ovat vaan pikkuhiljaa palaneet, niin vika on tullu pikkuhiljaa pahemmaks:think

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #9
                  Tehtiinkö puristuspaine- tai ohivuotomittaus, vai miten päädyttiin kansipahvivikaan?
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Tarkasta dampperi moottorin keulalla.

                    Siellä on kumiosa ulkokehän (hammaskehä, jota kampiakselin asentotunnistin lukee) ja sisäkehän välissä.

                    Jos kumi antautuu, ja ulkokehä pyörähtää suhteessa sisäkehään, on siellä ajoitus pielessä sekä ruiskutushetken, että kipinän osalta.

                    M60 - moottorissa kun on nokkatunnistus, niin en tiedä, kuuluisiko tuon osata antaa vikakoodi siitä, että luetut asentotiedot eivät ole oikeassa suhteessa toisiinsa. Tähän ei kuitenkaan kannata luottaa.


                    Kansipahvien palaminen tuollatavoin kuulostaa kyllä kovin oudolta. Tuon kaltaista huonokäyntisyyttä syntyisi korkeintaan, jos siellä on monen sylinterin väliltä pahvi palanut reilusti.

                    Tälläinen vika ei synnyttyään poistu itsestään hetkeksikään, eli auton satunnainen oikea toiminta ennen ongelmien vakiintumista ei kuulosta loogiselle epäillyn syyn osalta.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by RipuRapJ View Post
                      b.paineet mittailtu ja tutkittu taas muutama ilta. Aika varmasti kansipahvi(t) paskana, ovat vaan pikkuhiljaa palaneet, niin vika on tullu pikkuhiljaa pahemmaks:think
                      3,0l koneessa sylinterien väli niin iso, etten kyl ihan äkkiä usko pahvivikaan.
                      Pitäis ton diagnoosin mukaan olla oikea maanvaiva jo 4,0 koneessa..

                      Taas joku essonbaarin haista paska vika diagnoosi.

                      ps. voin ostaa sun kansivikasen koneen pois 100eskolla jos oot niin varma tosta viasta.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • RipuRapJ
                        Newbiemmer
                        • Oct 2015
                        • 11
                        • Jämsä

                        #12
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Tehtiinkö puristuspaine- tai ohivuotomittaus, vai miten päädyttiin kansipahvivikaan?
                        On tästä nyt jo tovi, mut 13bar rutut mittasin koneesta, joka pytystä


                        Originally posted by Klasu- View Post
                        Tarkasta dampperi moottorin keulalla.

                        Siellä on kumiosa ulkokehän (hammaskehä, jota kampiakselin asentotunnistin lukee) ja sisäkehän välissä.

                        Jos kumi antautuu, ja ulkokehä pyörähtää suhteessa sisäkehään, on siellä ajoitus pielessä sekä ruiskutushetken, että kipinän osalta.

                        M60 - moottorissa kun on nokkatunnistus, niin en tiedä, kuuluisiko tuon osata antaa vikakoodi siitä, että luetut asentotiedot eivät ole oikeassa suhteessa toisiinsa. Tähän ei kuitenkaan kannata luottaa.


                        Kansipahvien palaminen tuollatavoin kuulostaa kyllä kovin oudolta. Tuon kaltaista huonokäyntisyyttä syntyisi korkeintaan, jos siellä on monen sylinterin väliltä pahvi palanut reilusti.

                        Tälläinen vika ei synnyttyään poistu itsestään hetkeksikään, eli auton satunnainen oikea toiminta ennen ongelmien vakiintumista ei kuulosta loogiselle epäillyn syyn osalta.

                        Dampperia en oo sen suuremmin tutkaillu, sen mitä sinne näkee. Tämäkin kyllä kävi mielessä, täytyypä kattoo vielä tarkemmin.
                        Ja kyllä, oireet ei missään nimessä vahvasti viittaa kansipahveihin, itekkin epäilen koko vaivaa. Mutta syö nestettä aikalaillakin ja kerää mun mielestä vähän kohtuuttomasti painetta paisariin.


                        Originally posted by jannmann View Post
                        3,0l koneessa sylinterien väli niin iso, etten kyl ihan äkkiä usko pahvivikaan.
                        Pitäis ton diagnoosin mukaan olla oikea maanvaiva jo 4,0 koneessa..

                        Taas joku essonbaarin haista paska vika diagnoosi.

                        ps. voin ostaa sun kansivikasen koneen pois 100eskolla jos oot niin varma tosta viasta.

                        Totta tuokin, mut on tolla nyt jo +360tkm mittarissa, niin en pidä mahottomuutena.
                        Voi olla sitäkin
                        Teen ennemmin lohkosta pöydän kun myyn satasella

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #13
                          Kyllä 13bar/muki tasaisesti kaikissa viittaa ainakin käyntiongelmien osalta ihan johonkin muuhun, kun kansipahviongelmaan.

                          Noilla puristuksilla jokin vuoto kansitiivisteessä on varmaankin mahdollinen, mutta se ei varmasti saa konetta käymään noin huonosti, kun olet kuvannut.

                          Töissä noita kansipahvivammaisia toisinaan näkee, ja harvoin ne vaikuttavat käyntiin, usein käy niin, että jäähdytinnesteet lentää korkin/ylivuodon kautta pellolle nopeastikin, mutta moottori käy vielä ihan asiallisesti, pahemmissa tapauksissa tyhjäkäynti voi vähän ontua pahimmin vuotavan sylinterin osalta, mutta tämäkin tasoittuu kierrosten myötä.

                          Ohivuotomittauksella saisit tästäkin kiinni, jatkuva paineilmalinjaston paine heittää kansinahkavammaisesta kyllä liemet pihalle paisarin korkin kautta, tai aiheuttaa vähintään jonkinasteista poreilua.
                          Ohivuotomittauksessa olen huomannut tämän ilmiön korostuvan merkittävästi verrattuna tyhjäkäyntiä käyvään moottoriin.

                          Mutta yksi melkolailla varma keino on pakokaasuanalysaattori.
                          Käytetään moottori kutakuinkin käyntilämpöiseksi, paisarista varovasti korkki auki, ja analysaattorin letkulla imetään ilmaa paisarin korkin suulta.
                          Nestettä kannattaa poistaa senverran, että paisariin jää reilusti ilmatilaa testiä varten. Analysaattoriin ei luonnollisesti saa päätyä tippaakaan jäähdytinnestettä.
                          Jos paisuntasäiliöstä löytyy häkää ja hiilivetyjä, lähinnä hiilivetyjä, reilusti, on syytä epäillä vuotoa.

                          Tämä paljastaa tapaukset, jossa vuoto on vielä niin pientä, ettei vaikuta mitenkään moottorin käyntiin, eivätkä nesteetkään usein lennä korkista pihalle.

                          Jos häkää/hiilivetyjä ei tällä testillä löydy, voit täysin poissulkea koko ajatuksen kannentiivisteongelmasta, ja keskittyä käyntivikaan, ja ulospäin vuotavaan jäähdytysjärjestelmään.

                          Comment

                          • RipuRapJ
                            Newbiemmer
                            • Oct 2015
                            • 11
                            • Jämsä

                            #14
                            Originally posted by Klasu- View Post
                            Kyllä 13bar/muki tasaisesti kaikissa viittaa ainakin käyntiongelmien osalta ihan johonkin muuhun, kun kansipahviongelmaan.

                            Noilla puristuksilla jokin vuoto kansitiivisteessä on varmaankin mahdollinen, mutta se ei varmasti saa konetta käymään noin huonosti, kun olet kuvannut.

                            Töissä noita kansipahvivammaisia toisinaan näkee, ja harvoin ne vaikuttavat käyntiin, usein käy niin, että jäähdytinnesteet lentää korkin/ylivuodon kautta pellolle nopeastikin, mutta moottori käy vielä ihan asiallisesti, pahemmissa tapauksissa tyhjäkäynti voi vähän ontua pahimmin vuotavan sylinterin osalta, mutta tämäkin tasoittuu kierrosten myötä.

                            Ohivuotomittauksella saisit tästäkin kiinni, jatkuva paineilmalinjaston paine heittää kansinahkavammaisesta kyllä liemet pihalle paisarin korkin kautta, tai aiheuttaa vähintään jonkinasteista poreilua.
                            Ohivuotomittauksessa olen huomannut tämän ilmiön korostuvan merkittävästi verrattuna tyhjäkäyntiä käyvään moottoriin.

                            Mutta yksi melkolailla varma keino on pakokaasuanalysaattori.
                            Käytetään moottori kutakuinkin käyntilämpöiseksi, paisarista varovasti korkki auki, ja analysaattorin letkulla imetään ilmaa paisarin korkin suulta.
                            Nestettä kannattaa poistaa senverran, että paisariin jää reilusti ilmatilaa testiä varten. Analysaattoriin ei luonnollisesti saa päätyä tippaakaan jäähdytinnestettä.
                            Jos paisuntasäiliöstä löytyy häkää ja hiilivetyjä, lähinnä hiilivetyjä, reilusti, on syytä epäillä vuotoa.

                            Tämä paljastaa tapaukset, jossa vuoto on vielä niin pientä, ettei vaikuta mitenkään moottorin käyntiin, eivätkä nesteetkään usein lennä korkista pihalle.

                            Jos häkää/hiilivetyjä ei tällä testillä löydy, voit täysin poissulkea koko ajatuksen kannentiivisteongelmasta, ja keskittyä käyntivikaan, ja ulospäin vuotavaan jäähdytysjärjestelmään.

                            Kiitoksia infosta sillä tuota epäilin että lyö pytyt keskenään, joka taas aiheuttaa yskää.
                            Eilen tarkistin dampperin, mutta se on kyllä yhtä mönttiä, pelkkää rautaa, jotenka siinä ei kyllä pitäs olla vaivaa.

                            Tänään siirsin autoo kiireellisempien tieltä. Suorastaan räjähti käyntiin ja kävi kun kello pienen hetken. siirsin autoo niin pikkuhiljaa alko käydä raskaammin. Kaasutellessa työnti mustaa aikalailla, sit kun se loppu niin alko paukkua. Viittais minusta seoksen juoksemiseen, mut minkä takia :think Lambdojenkaan ei luulis noin suurta vaivaa tekevän

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Mitkä lambdat siellä on nyt kiinni?

                              Orkkikset vai tarvikkeet?


                              Lambdaohjausta ei käytetä kylmäkäynnistyksessä, sensorit tarvitsevat hetken aikaa lämmetäkseen käyttölämpöön, ja tätä ennen mennään kiinteällä kartalla.

                              Testaa irroittamalla molempien anturien liittimet, ja törppää auto käyntiin. Tällöin on varakartalla kokoajan, ja pitäisi käydä kohtalaisesti ainakin kevyellä kuormalla/tyhjäkäyntiä.

                              EDIT : pakoputkistossa ei saa olla vuotoja ennen antureita, eikä niiden jälkeenkään, sanotaan 40cm. matkalla. Mulla jäi joskus omasta anturi hieman löysälle, kun ei ollut sopivaa työkalua käsillä. Tämä aiheutti jo suuria käyntiongelmia, kuten pysähtyessä humppaamista ja jopa sammumisen. Auto nosturille, kunnollisella työkalulla anturia sai kiristettyä ehkä neljänneskierroksen --> en mitään ongelmia sen saralla tähän päivään asti. Kertoo jotain, että miten pieni vuoto anturin voi sotkea...
                              Last edited by Klasu-; 29-03-2017, 21:17.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎