Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaatti ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockwell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 1713
    • Helsinki

    E34 automaatti ilmastointi

    Moi pitkästä aikaa.

    Ostin naiselle harjotteluautoksi tommosen -91 535i:n automaatti ilmastoinnilla.

    Siinä tullut esiin seuraavanlaisia ongelmia ilmastoinnin kanssa:

    - Ilmastointi aina päällä. Merkkivalo kyllä sammuu mutta ilmastointi jää päälle.

    - Automaattinen puhalluksen voimakkuus ei toimi. Eikö sen pitäisi olla siitä 0-asennosta seuraava viiva?

    Viime lauantai päivällä tuntui että ilmastointi lopetti toimintansa, kylmän ilman tulo loppui. Mutta kun ulkona ei ollut enään niin lämmin niin ilmastointikin rupesi pelaamaan.

    Jos noihin saisi jotain korjausvinkkejä niin olisin kiitollinen.
    BMW F31 330d M-Sport -13
    ex. BMW F21 116i -13
    ex. BMW 540i(g) Touring -01
    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
    ex. BMW 316g -99
    ex. BMW M5 Touring -92
    ex. BMW 535i -91
    ex. BMW M5 -91
    ex. BMW 325i Touring -90
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    #2
    Jos ilmastointi on aina päällä, niin syy voi olla kompuran kytkimessä (itsellä ongelma toisin päin, eli silloin tällöin liian ison raon takia kytkin ei jaksa käynnistää kompuraa -> pikku napautus kompuran päähän ja taas toimii). Minulla tutkittiin tuota kompuran toimintaa ja tehtiin testi (muistaakseni) seuraava testi: Laita ilmastointi täysille kylmää puhaltamaan (eli kuljettajan puolen lämpötilansäädön pykälään), jolloin ilmastointilaitteisto antaa suurimman jäähdytystehon. Jonkun ajan kuluttua laitetaan puhallus minimille (ei kuitenkaan pois). Ilmastoinnin kylmätuotto pysyy edelleen suurena, mutta pienentyneen ilmanvirtauksen takia on vähemmän jäähdytettävää ilmaa -> lämppärinkennon lämpötila lähtee laskemaan -> automatiikka avaa kompressorin kytkimen lämppärin kennon jäätymisen estämiseksi. Vaarana on tietenkin, että jos ilmastoinnin kompura jää päälle, niin sitten kenno jäätyy...

    Ensimmäinen puhallinasento on käsittääkseni pienin mahdollinen puhallusnopeus, ei automaattiasento ja juuri sitä asentoa voi käyttää tuossa em. testissä.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Rockwell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 1713
      • Helsinki

      #3
      Missäs tuo kompuran kytkin sijaitsee? Jos se olisikin vaan jumissa tai jotain vastaavaa..

      Ehkä vähän huonosti selitin tuon kompura "vian". Tarkoitin sitä että en saa ilmastointia pois päältä. Vaikka nappulasta valo sammuu niin ilmastointi jää päälle. Eli aina välillä kompura käynnistyy, kiekat laskee ja naksahtaa

      Luulin että kun on automaatti ilmastointi niin se osaisi puhallusvoimakkuudenkin säätää itse.
      Last edited by Rockwell; 25-05-2005, 16:16.
      BMW F31 330d M-Sport -13
      ex. BMW F21 116i -13
      ex. BMW 540i(g) Touring -01
      ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
      ex. BMW 316g -99
      ex. BMW M5 Touring -92
      ex. BMW 535i -91
      ex. BMW M5 -91
      ex. BMW 325i Touring -90

      Comment

      • pete81
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 2056
        • .........

        #4
        kompuran päässä, eli missä hihnapyörä sun muut.

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          Originally posted by Rockwell
          Missäs tuo kompuran kytkin sijaitsee? Jos se olisikin vaan jumissa tai jotain vastaavaa..

          Ehkä vähän huonosti selitin tuon kompura "vian". Tarkoitin sitä että en saa ilmastointia pois päältä. Vaikka nappulasta valo sammuu niin ilmastointi jää päälle. Eli aina välillä kompura käynnistyy, kiekat laskee ja naksahtaa

          Luulin että kun on automaatti ilmastointi niin se osaisi puhallusvoimakkuudenkin säätää itse.

          jos sisäkierto on päällä niin ilmastointi kompura naksuttelee vaikka kytkimestä onkin pois.

          puhallin nopeus säätyy automaattisesti jonkun verran, voi kokeilla sitä kun käännät lämpötilan säätövipua niin "ympäröivässä" lämpötilassa puhallin on hiljaisin.

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            #6
            Ahaa.. pitääkin kokeilla miten käyttäytyy kun ottaa automaattisen sisäilmankierron pois päältä. Nyt olen pitänyt sitä aina päällä.

            Jos vika on ollut siinä niin mistäs se johtuu että on aina pitänyt automaattisesti sisäilmankirtoa päällä?
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • Rockwell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 1713
              • Helsinki

              #7
              Jes! Nyt lähtee ilmastointi pois napista.

              Mikäköhän voi tuossa automaattisisäilmankierrossa olla kun on kokoajan päällä?
              BMW F31 330d M-Sport -13
              ex. BMW F21 116i -13
              ex. BMW 540i(g) Touring -01
              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
              ex. BMW 316g -99
              ex. BMW M5 Touring -92
              ex. BMW 535i -91
              ex. BMW M5 -91
              ex. BMW 325i Touring -90

              Comment

              • 525TDS Touring
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 483
                • Sahalahti

                #8
                Originally posted by Rockwell
                Jes! Nyt lähtee ilmastointi pois napista.

                Mikäköhän voi tuossa automaattisisäilmankierrossa olla kun on kokoajan päällä?
                Sillä estetään lasien huurtuminen. Aivan tarkoituksellinen asia.
                Ex-525TDSa Touring -98
                Ex-MB E220T CDi -02
                E61 520D -09
                F11 518d -16

                Comment

                • Rockwell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 1713
                  • Helsinki

                  #9
                  Eikö automaattinensisäilmankierto päällä ilmastointi haistele ulkoilmaa ja jos havaitsee epäpuhtauksia niin laittaa kierron päälle?? Korjatkaa jos väärässä.

                  Vai mikä idea on siinä että siinä on kiertomerkki missä A sisällä ja tavallinen kiertomerkki?
                  BMW F31 330d M-Sport -13
                  ex. BMW F21 116i -13
                  ex. BMW 540i(g) Touring -01
                  ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                  ex. BMW 316g -99
                  ex. BMW M5 Touring -92
                  ex. BMW 535i -91
                  ex. BMW M5 -91
                  ex. BMW 325i Touring -90

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎