Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 520 -90 täristää, miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daniela
    Newbiemmer
    • May 2017
    • 4
    • Helsinki

    E34 520 -90 täristää, miksi?

    Moikka eli jos jollain ois omakohtasta kokemusta tai osais kertos vähän mistä voi johtua melko suuri tärinä 80-120km/h. Raidetanko vaihdettu, tämän jälkeen tärinä tippui 80-100km/h. Täristää niin talvi kuin kesä vanteillakin. Vähän aikaa sitten vaihdettu vasen taka olka-akseli tai millä nimellä kukin sitä haluaa kutsua, mutta muuta muutoksia alustan osiin ei ole tehty. Ja kardaanit rättinivel on vaihdettu n. 1v sitten en usko siis että siitäkään johtuis. Alkanut siis yhtäkkiä.
    Last edited by Daniela; 29-05-2017, 10:38.
  • latsku
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 155
    • turku

    #2
    Originally posted by Daniela View Post
    Moikka eli jos jollain ois omakohtasta kokemusta tai osais kertos vähän mistä voi johtua melko suuri tärinä 80-120km/h. Raidetanko vaihdettu, tämän jälkeen tärinä tippui 80-100km/h. Täristää niin talvi kuin kesä vanteillakin. Vähän aikaa sitten vaihdettu vasen taka olka-akseli tai millä nimellä kukin sitä haluaa kutsua, mutta muuta muutoksia alustan osiin ei ole tehty. Ja kardaanit rättinivel on vaihdettu n. 1v sitten en usko siis että siitäkään johtuis. Alkanut siis yhtäkkiä.
    koska viimeks on renkaat tasapainotettu? itsellä oli samoilla nopeuksilla sairasta tärinää ... 2 kertaa kävin tasapainottamassa ... ei mitään vaikutusta, kolmannella kerralla vaihdoin rengasliikettä (50g) gramman heitto etupyörissä ?! minkä jälkeen tärinät olivat poissa.

    Comment

    • Daniela
      Newbiemmer
      • May 2017
      • 4
      • Helsinki

      #3
      Kesä renkaat tasapainotettu viikko sitten ja talvirenkaat viime kesänä, ei voi johtua siis siitä. Aattelin eka samaa mutta ku vaihdoin just tasapainotetut kesärenkaat alle ja sama homma jatku samoissa nopeuksissa niin ei voi kyllä olla vika siinä vaan jossain syvemmällä.. Keskiviikkona aurauskulmien säätö, jos se veis vielä vähän pois mut en usko että silti kokonaan poistuu. Tarkistan kans sillon viel tasa-painotukset kun noitten kesä vanteitten kanssa on ollu aina ongelmaa, mut ois aika erikoista jos ois vaan se kun samat ongelmat oli kuitenkin talvikumeillakin.. Ja tosiaan alko 3-4vko sitten. Kardaanissakaan ei oo väljää ja ainoo alustan välys oli raidetangossa joka nyt uusittiin mutta muualla ei tuntunut/näkynyt.
      Last edited by Daniela; 30-05-2017, 16:37.

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Yhtä, yksittäistä syytä tuollaisille tärinöille on vaikea lähteä netin yli arpomaan, mutta yksi homma on selvä, ja se on se, että kolmenepa on kyllä kovin altis tärisemään, jos jokin on edes vähän sinnepäin.

        Tuo mainitsemasi nopeusalue on juurikin se, missä tutinat näissä yleensä ilmenevät.

        Olet nyt koittanut kahta rengas/vannesettiä, ja jos auto tosiaan on näillä aikaisemmin ollut tärisemättä, on syytä epäillä, ettei vika suoraan olisi renkaissa/vanteissa.

        -Koliseeko auto kuoppiin/hidastetöyssyihin ajettaessa, tai täristääkö jarrut havaittavasti?
        Nämä monivarsituennalliset alustat on sellaisia, ettei niistä purkamatta löydä välyksiä, jotka jo vaikuttavat alustan toimintaan, tai aiheuttavat kolinaa.

        Olen käyttänyt kolmenelkun todella pahasti keulasta kolisevana tutulla katsurilla, ja mainitsin, että keula kolaa, jossain on väljää.
        Katsurikaveri totesi itsekin kolinan pienellä lenkillä konttorin ympäri, ja sitten ruvettiin syynäämään.
        Hän ei osannut eritellä ainoatakaan väljää palloniveltä, hänen kollega ei myöskään löytänyt mitään, enkä sen paremmin itsekään.

        Purin keulan ripustuksen, ja kävin käsin kaikki pallonivelet läpi. Lopputulema oli neljä väljää palloa, joiden vaihdolla hävisi kaikki kolinatkin.

        -Millaiset rengaskoot on käytössä kesä/talvi? Isompi vanne ja matalaprofiilisempi rengas tuovat ongelmat paremmin esiin, ja se veltto paloletku piilottaa ne aika tehokkaasti.

        -Onko käytetyt vanteet oikealla keskireikäkoolla, vai käytätkö keskitysrenkaita/spacereita?

        -Vaikuttaako tärinään lainkaan se, ajatko tasanopeutta/kiihdytätkö/moottorijarrutatko?
        Jos auto on manuaalivaihteinen, paina kytkin pohjaan/jos automaatti, tökkää N:lle. Vaikuttiko millään tavoin tärinään?

        -Missä kunnossa renkaat ovat? Tarkastele erityisesti renkaiden epätasaista kulumaa sisä/ulkoreunoista, jos tälläistä löydät, on syytä epäillä, että pyöränkulmat ovat joskus ko. renkaita käytettäessä olleet pielessä, ja rengas on tämän jälkeen yhtä kuin pilalla.

        -Kun käyt pyöränkulmilla, pyydä mukaasi kulmiensäätölappu ennen/jälkeen suuntauksen, ja lataa vaikka tänne, niin ollaan viisaampia.
        Pielessä olevat pyöränkulmat yhdistettynä alustan väljiin ovat hyvä yhtälö tärinöille.

        Comment

        • Daniela
          Newbiemmer
          • May 2017
          • 4
          • Helsinki

          #5
          Ohan tää aika mahotonta kieltämättä autoa näkemättä ja kokeilematta neuvoa! Mut sen takii mä tässä yritän kysellä viisaammilta kun en enään ite keksi oikein mitään, ja alustan osat on kaikki kokeiltu eikä viittis ihan kaikkia niveliä,puslia ja palloja alkaa heti vaihteleen..
          Ajoin viimekesän samoilla vanteilla ja renkailla ja sillon ei täristänyt yhtään vaan oikeestaan oli parempi ajaa niillä kun talvirenkailla.
          Talvirenkaat on siis aluvanteilla 195/65/15 ja kesä 215/45/17 ja takana 225/45/17 ja on pultattavilla spacereilla ja keskitysrenkailla. Mutta tosiaan ei Oo aiemmin täristänyt niillä ja ei oo ajettu kiinni. Ja on ostettu viime kesänä uudet kesärenkaat niissä ainakaan ei näy mitään normaalista poikkeavia kulumia eikä näkynyt muistaakseni edellisissäkään.
          Kolahtaa vähän mutta en osaa sanoa johtuuko pelkästään siitä että takaa on myös vasen perän etummainen pusla aika moro, mutta ei pitäis kuitenkaan mun mielestä rattiin vatkata niin pahasti.
          Jarrut ei täristä mutta vetää nyt jarruttaessa reippaasti vasemmalle, eli oikeen puoleinen mäntä vähän jumissa varmaan. Raidetangon vaihdon jälkeen alkanut jarruttaessa yli 30 km/h hakemaan aika pahasti mutta se korjaantuu varmaan keskiviikkona.
          Manuaali, vedettäessä tuntuu vähän enemmän tärinää en Oo kyllä kokeillut sillon laittaa vapaalle, mutta n.90 ajaessa annoin rullailla vapaalla kytkin pohjassa ja vaihdekeppi ei täristänyt yhtään. Täristää tällä hetkellä enemmän kun vaihde on silmässä kun vapaana ollessa.
          Itekin oon tässä useamman kanssa ihmetellyt eikä muuta välystä löytynyt kun raidetanko ja pusla josta jo mainitsinkin, vaikka on täristimilläkin kokeiltu.
          Huomista viisaampana odotellessa ja jos ei asia etene yhtään niin sit ei varmaan auta kun alkaa nimenomaan kokeilemaan.. Laitan huomenna kuvan lapusta ja kerron tapahtuko tärinälle muutoksia!
          Last edited by Daniela; 30-05-2017, 20:31.

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Nodiin, tässä tulikin jo useampi hyvä havainto.

            Vetäminen jarrutettaessa tuskin johtuu laahaavasta jarrusta, vaan huonokuntoisesta reaktiotangosta, siellä vasemmalla puolella.
            Jarruttaessasi koko ripustus pääsee elämään taaksepäin, jolloin ko. rengaskulma muuttuu.

            Jos jarru laahaa niin, että sillä tuollainen puoltaminen aikaansaadaan, on vähänkään pidemmän ajon jäljiltä koko vannekin aivan kuuma.

            Osansa vetämiseen tuonee mainitsemasi vasemman puoleinen (ilmeisesti puhut taka-apurungon isoista) puslista.

            Mainitsit, että tuntuu tärräävän enemmän vaihde silmässä kun vapaalla. Lisäämällä vetoa luot takatukivarsiin eteenpäin työntävää voimaa, joka taas voi huonojen puslien kanssa aiheuttaa tukivarsien/koko takakelkan elämistä, ja taas mennään mihin sattuu, ja täristellään.

            Tehdessäni omaan -91 autoon takakelkkaremontin, saatoin todeta, että kaikki puslat oli ihan vaihtokunnossa, osa huonompia kun toiset.
            Parannus oli merkittävä.

            Sitten on tietysti muuttuja spacerit ja keskitysrenkaat. Ne on aina näissä vähän rasite, kun auto on muutenkin altis kaikelle epätasapainolle ym.
            Jos saat jostain lainaan suorat vanteet, jotka menee ilman spaceria, ja keskitysrenkaita, koita.

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #7
              Originally posted by Klasu- View Post
              Nodiin, tässä tulikin jo useampi hyvä havainto.

              Vetäminen jarrutettaessa tuskin johtuu laahaavasta jarrusta, vaan huonokuntoisesta reaktiotangosta, siellä vasemmalla puolella.
              Jarruttaessasi koko ripustus pääsee elämään taaksepäin, jolloin ko. rengaskulma muuttuu.
              Mä jouduin edelliseen katsastukseen vaihtaa paloja edessä sopivasti "ristiin" että sain jarruvoimat tasaiseksi. Itsekin ajattelin että jarruttaessa vetäminen johtuu tuosta reaktiotangon väljyydestä, mutta olikin ihan selvä jarruvoimaero etuakselilla joka siis tasaantui kun vaihdoin yhden jarrupalan puolta toiselle.

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • Daniela
                Newbiemmer
                • May 2017
                • 4
                • Helsinki

                #8
                Tuli vähän mutkia matkaan ja kaveri peru aurauksien säädön ens viikolla uus yritys. Mutta siis jarruja herkisteltiin tossa vähän aikaa sitten kun ei oikeen ottanut pysähtyäkseen ja palat oli lasittunut, ja silloin oikeen puoleinen satula oli enemmän jumissa kun vasen puoli, siitä johtuen veikkaan että vika vois olla ihan siinäkin.
                Tänään taas satasesta reippaasti jarruttaessa ratista kuulu vinkumista, ohjaussimpukka on säädetty aikalailla tappiinsa ja uus maksaa sen n 700-800€ eli sitä en nyt ihan heti lähe uusimaan, mutta ajattelin vaihtaa sen ratti nivelen (?) kun tuntuu sekin väljältä. Silläkin voi olla osuutensa tärinään, tai näin olettaisin. Toisaalta enemmän se kyllä alustasta tuntuu tulevan. Ja puslat takaata menee vaihtoon hetikun kerkeää ja on noi auraukset saatu kuntoon.
                Joo kyllä tossakin on puslia mitä vois vaihdella mut yritän nyt eka noi kriittisimmät saada pois alta.. Tottahan se on kun auto ei ole mikään uusi että monet osat on aikansa elänyt ja tehtävää riittää vaikka kuinka paljon.
                Ja talvirenkaat on ilman spacereita ja keskitysrenkaita mutta niilläkin auto käyttäytyi samalla tavalla..
                Aatelin eka että tärinä loppuisi kun vaihtaa kesä pyörät alle, mutta kun ei vaikuttanut niin tajusin vaan että kusessa ollaan.

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Rattiakselin nivelissä oleva välys ei saa autoa tärisemään, mutta tekee siitä kyllä levottoman ajaa.

                  Jarrujen osalta, jos ne tuollatavoin jumivat, kannattaa kyllä ostaa ATE:n omat korjaussarjat vaikka motonetistä, ne oli jotain 30e /satula, saa uuden männän ja kumit.

                  Jumittavat jarrut kun kierouttaa levyt nopeasti, ja sitten tärrää aina jarrutettaessa, ja ainoa hoito tähän on enää uudet levyt.

                  Jos kulmiensäätäjä on tuttu, niin kannattaapa tehdä vielä niin, että kun kulmat on säädetty, käy ajamassa lenkki, johon sisältyy pari reipasta jarrutusta ja kiihdytystä, ja sitten mittalaitteet kiinni.

                  Jos arvot on radikaalisti muuttuneet, jossakin on varmasti väljää, joka ei palaudu enää vanhaan paikkaansa.
                  Tämä ei ole varmistus alustan kunnosta, sillä pehmenneet puslat voivat sallia liian suuren liikkeen, mutta vielä palautua kutakuinkin oikeille paikoilleen kun auto on taas pysähdyksissä.

                  Comment

                  • -Markus-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1463
                    • Ihan Savossa

                    #10
                    Ja jos mitä tukivarsia menee vaihtoon, ni Lemförderiä vaan tilalle, ni ei tarvii seuraavaan katsastukseen olla samoja osia uusimassa!

                    Ford Mondeo Mk3 STW
                    VW E-Golf 2015
                    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                    Comment

                    • [Snowboarder]
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 2187
                      • Karstula

                      #11
                      Ja kannattaa ne tiedossa olevat rikkonaiset puslat vaihtaa ennen kun vie kulmien säätöön..
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4328
                        • Turku

                        #12
                        Mulla sama kokemus, että kolinaan edessä vasemmalla katsuri ei löytänyt vikaa, vaikka etsi sitä todella kauan. Mutta kun otin niitä palloniveliä/liitoksia auki, niin kulunut pallonivel oli helppo todeta.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎