Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i EML/ASC järjestelmän korvaus perus ABS:llä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jondis
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 698
    • Tuusula

    535i EML/ASC järjestelmän korvaus perus ABS:llä

    Otsikon mukainen projekti pitäisi jollain tapaa toteuttaa ja kaikki vinkit on nyt tarpeen. On koitettu googlella ja kaikella muullakin mahdollisella ja mahdottomalla kaivella infoa hommasta, mutta ei oikein ole löytynyt kuin 540i:tä koskevia juttuja. Niissä taas on koko systeemi aika erilainen. Syy tähän on siis se, että talvella tehtiin vähän tekniikkamuutoksia ja moottoria ohjaa nyt megasquirt. Näin ollen autossa ollut sähköinen kaasuläppä jouduttiin poistamaan ja sitä myöten ABS:it ei toimi(toki aikalailla kokonaan muukin eml systeemi on poistettu). Realoemin perusteella tällaisella eml/abs kombolla olevassa autossa normimalliin verrattuna erovia osia löytyy korin etuosan ja keskiosan johtosarjasta, moottorin johtosarjasta(joka nykykään siis mekaanisella kaasuläpällä varustetusta versiosta peräisin) ja abs ohjausboxista. Perusmallin abs boxi on jo hommattuna, mutta se nyt oli tietysti fyysisestikkin täysin erilainen kuin autossa kiinni oleva boxi, ettei homma vaan olisi liian helppo.

    Elättelen vieläkin toiveita, että ABS:ät saisi toimimaan muokkaamalla johtosarjaa tai jopa hankkimalla vain normimallin boxiin sopivan liittimen ja tökkimällä siihen oikeat johdot korin johtosarjasta. Ainoa kytkentäkaavio, jonka ABS järjestelmälle löysin ei oikein auennut ja myönnän, että sähköhommat on muutenkin vähän hakusessa kaavioiden tulkinnan ja ymmärtämisen osalta.

    Jos jollain sähköhommista enemmän ymmärtävällä on aikaa paneutua asiaan ja kykyjä kehitellä joku ratkaisu ongelmaan niin voin siitä jotain vaikka maksaakkin.
    MB E55 AMG -05
    E36 318TiA -96
    E34 535i -89 imolarot
    Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos
  • Zetz
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 3233
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Jondis View Post
    Otsikon mukainen projekti pitäisi jollain tapaa toteuttaa ja kaikki vinkit on nyt tarpeen. On koitettu googlella ja kaikella muullakin mahdollisella ja mahdottomalla kaivella infoa hommasta, mutta ei oikein ole löytynyt kuin 540i:tä koskevia juttuja. Niissä taas on koko systeemi aika erilainen. Syy tähän on siis se, että talvella tehtiin vähän tekniikkamuutoksia ja moottoria ohjaa nyt megasquirt. Näin ollen autossa ollut sähköinen kaasuläppä jouduttiin poistamaan ja sitä myöten ABS:it ei toimi(toki aikalailla kokonaan muukin eml systeemi on poistettu). Realoemin perusteella tällaisella eml/abs kombolla olevassa autossa normimalliin verrattuna erovia osia löytyy korin etuosan ja keskiosan johtosarjasta, moottorin johtosarjasta(joka nykykään siis mekaanisella kaasuläpällä varustetusta versiosta peräisin) ja abs ohjausboxista. Perusmallin abs boxi on jo hommattuna, mutta se nyt oli tietysti fyysisestikkin täysin erilainen kuin autossa kiinni oleva boxi, ettei homma vaan olisi liian helppo.

    Elättelen vieläkin toiveita, että ABS:ät saisi toimimaan muokkaamalla johtosarjaa tai jopa hankkimalla vain normimallin boxiin sopivan liittimen ja tökkimällä siihen oikeat johdot korin johtosarjasta. Ainoa kytkentäkaavio, jonka ABS järjestelmälle löysin ei oikein auennut ja myönnän, että sähköhommat on muutenkin vähän hakusessa kaavioiden tulkinnan ja ymmärtämisen osalta.

    Jos jollain sähköhommista enemmän ymmärtävällä on aikaa paneutua asiaan ja kykyjä kehitellä joku ratkaisu ongelmaan niin voin siitä jotain vaikka maksaakkin.
    sähkökaavio käteen ja piuhoja yhteen, ei ole rakettitiedettä kun vertaat tavalliseen abs järjestelmään. kaasuläpälle, jarrupolkimelle sekä abs pumpulle menevät piuhat joudut vaihtaa, tosin kaikkein helpoin homma olisi vaihtaa opel:in abs pumppu jossa aivot itsessään. lukee jopa samoja abs antureita :think
    puh/txt/whatsapp: 0452673541
    näillä mennään talvella:
    e39 523ia arctic silver
    e87 116i Japanrot
    ja näillä kesällä:
    e30 328i *Rot m50b28

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

    Comment

    • Jondis
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 698
      • Tuusula

      #3
      Oliskos tarjota tarkempia speksejä opelin pumpusta? Kun meikäläisen taidot sähköhommissa otetaan huomioon, on se helpoin vaihtoehto varmasti paras Sen kanssa siis selviäisi vetelemällä orkkis johtosarjasta vain virrat, anturijohdot jne?
      MB E55 AMG -05
      E36 318TiA -96
      E34 535i -89 imolarot
      Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

      Comment

      • Zetz
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 3233
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Jondis View Post
        Oliskos tarjota tarkempia speksejä opelin pumpusta? Kun meikäläisen taidot sähköhommissa otetaan huomioon, on se helpoin vaihtoehto varmasti paras Sen kanssa siis selviäisi vetelemällä orkkis johtosarjasta vain virrat, anturijohdot jne?
        kyllä, ooppelin pumppuun virrat, aturien johdot sekä mittaristolle piuha
        puh/txt/whatsapp: 0452673541
        näillä mennään talvella:
        e39 523ia arctic silver
        e87 116i Japanrot
        ja näillä kesällä:
        e30 328i *Rot m50b28

        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

        Comment

        • Jondis
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 698
          • Tuusula

          #5
          Olisko vielä tarkempia speksejä, että millasesta ooppelista tuollasia boxeja löytyy?
          Edit: ja mistähän sais kaiveltua pinoutit orkkis hässäkälle? ETM:ästä löytyi vain kytkikset.
          MB E55 AMG -05
          E36 318TiA -96
          E34 535i -89 imolarot
          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6



            Tuolta löytyy eriytettynä myös nämä EML - versiolliset.

            Näyttää siltä, että ECU:lta menee ainakin väännön pudottamista pienentävä yksi datajohto ABS - Yksikölle, ECU:n pinnistä 50 (sivu 104 linkin diagrammissa)

            ABS - yksikössä kyseinen (torque control) komento menisi pinniin 47 (sivu 119) SW/BR värisellä johdolla (meinaako schwartz/brun = musta/ruskea? ) pardon my german...

            Sitten menee ABS:ltä ECU:lle pinnit 34 = vähennä vääntöä ja 35 vääntöä lisää, näiden osalta on mainittu, että signaali on pulssimoduloitu (kanttiaalto)
            (sivu 178)

            ABS- yksikön (luistonestollisen) pinoutit löytyvät (sivu 231)


            Toivotaan, että tästä oli jotakin apuja. Täytyy itsekin viettää useampi ilta tämän parissa, ja tutustua.
            Mulla on vielä auto ajossa mallilla originel, ja tarkotus oli, että ennen tekniikkaswappia suoritan jonkinsortin tutkimustyötä signaalilaaduista, ja niiden sielunelämästä oskiloskoopin kanssa.

            Täysin erillinen asia sitten on, että mikä aftermarket - ecu on riittävän monipuolinen kommunikoimaan, ja missä on riittävä määrä säädettäviä outputteja tämän systeemin kanssa toimimiseen, vaikka hommasta onnistuisikin pääsemään täysin jyvälle.

            Kerro ihmeessä myös omia löydöksiäsi tänne, niin ei tarvitse jokaisen asiaan törmäävän kaikkea itse opiskella

            EDIT : paras mahdollinen tilannehan olisi se, että löytäisi aftermarket - ecun, joka tukee tälläistä, ja duunaisi sen vaan alkuperäiseen liittimeen kiinni, olis tosi siivo ja huomaamaton ratkaisu. Tietysti ahtopeli vaatii tiettyjä lisäjohtosarjoja, mutta aika pienellä selviäisi tällä metodilla.
            Last edited by Klasu-; 21-06-2017, 23:27.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎