Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m50b25 käyntiongelma piinaa edelleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonte-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 46
    • Kajaani

    E34 m50b25 käyntiongelma piinaa edelleen

    Murheenkryynini e34 m50b25 vanos -96, tahtoo taas oikutella.
    Keväällä autossa oli päästöjen kanssa ongelmia, joten autoon tehtiin suht perusteellinen remontti.

    Vaihtolistalle menivät katti, lambda, tulpat, tulpanhatut, imusarjan tiivisteet sekä ne Cell:n mainitsemat kolme letkua imupuolelle, sekä muutama muu alipaineletku.
    Suuttimet myös putsattiin, sekä vaihdetiin niihin kärkikupit sekä tiivisteet. Samalla tuli putsattua tyhjäkäyntimoottori kunnolla, sekä vanoksen solenoidin piuhat korjattiin, kun joku entinen omistaja oli ne "korjannut" karvaperseellä ja jesarilla.

    Päästöt kyllä saatiin tuon rempan jälkeen heittämällä läpi, mutta käyntiongelma jäi.

    Käyntionglema on tälläinen, eli liikkeelle lähtiessä saa antaa reilusti kaasua, ettei auto rupea rötäämään. Asiasta tietämätön kuski saa sammutettua auton erittäin helposti kyseisen vian takia. Ajossa sitten jos laittaa kytkimen pohjaan taikka laittaa vapaalle niin kierrokset jäävät leijumaan hetkeksi 1500rpm, josta ne hetken kuluttua tippuvat 600-700rpm tienoille.

    Kiihdyttäessäkin ilmenee omanlaisensa ongelma. Vika ilmenee selvinten 2.vaihteella. Kiihtyvyys on aluksi kovin onnetonta aina sinne 4000rpm asti, jonka jälkeen auto ottaa ihankuin jonkinlaisen "tehopiikin" ja lähtee vetämään hieman paremmin 5000rpm asti, jonka jälkee se ottaa toisen samanlaisen piikin ja sen jälkeen veto on kuin pitäisikin aina rajottimelle asti.

    Itsellä tuli ekana mieleen, että kytkin rupeisi luistamaan, mutta on käyty testaamassa maantiellä 5.vaihteella lähtä kiihyttämään 60km/h vauhdista, sekä antaa kytkinpommia 80km/h vauhdista noin 2000rpm kierroksilla eikä kytkin luista.

    Toivottavasti tuosta saisi joku viisaampi tarpeeksi tolkkua. Itsellä rupeaa olemaan neuvot aika vähissä tämän ongelman kanssa.
    Sekundaa lähettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.
  • latsku
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 155
    • turku

    #2
    Originally posted by Jonte- View Post
    Murheenkryynini e34 m50b25 vanos -96, tahtoo taas oikutella.
    Keväällä autossa oli päästöjen kanssa ongelmia, joten autoon tehtiin suht perusteellinen remontti.

    Vaihtolistalle menivät katti, lambda, tulpat, tulpanhatut, imusarjan tiivisteet sekä ne Cell:n mainitsemat kolme letkua imupuolelle, sekä muutama muu alipaineletku.
    Suuttimet myös putsattiin, sekä vaihdetiin niihin kärkikupit sekä tiivisteet. Samalla tuli putsattua tyhjäkäyntimoottori kunnolla, sekä vanoksen solenoidin piuhat korjattiin, kun joku entinen omistaja oli ne "korjannut" karvaperseellä ja jesarilla.

    Päästöt kyllä saatiin tuon rempan jälkeen heittämällä läpi, mutta käyntiongelma jäi.

    Käyntionglema on tälläinen, eli liikkeelle lähtiessä saa antaa reilusti kaasua, ettei auto rupea rötäämään. Asiasta tietämätön kuski saa sammutettua auton erittäin helposti kyseisen vian takia. Ajossa sitten jos laittaa kytkimen pohjaan taikka laittaa vapaalle niin kierrokset jäävät leijumaan hetkeksi 1500rpm, josta ne hetken kuluttua tippuvat 600-700rpm tienoille.

    Kiihdyttäessäkin ilmenee omanlaisensa ongelma. Vika ilmenee selvinten 2.vaihteella. Kiihtyvyys on aluksi kovin onnetonta aina sinne 4000rpm asti, jonka jälkeen auto ottaa ihankuin jonkinlaisen "tehopiikin" ja lähtee vetämään hieman paremmin 5000rpm asti, jonka jälkee se ottaa toisen samanlaisen piikin ja sen jälkeen veto on kuin pitäisikin aina rajottimelle asti.

    Itsellä tuli ekana mieleen, että kytkin rupeisi luistamaan, mutta on käyty testaamassa maantiellä 5.vaihteella lähtä kiihyttämään 60km/h vauhdista, sekä antaa kytkinpommia 80km/h vauhdista noin 2000rpm kierroksilla eikä kytkin luista.

    Toivottavasti tuosta saisi joku viisaampi tarpeeksi tolkkua. Itsellä rupeaa olemaan neuvot aika vähissä tämän ongelman kanssa.
    itellä on ollut pitkään aivan samanlaine ongelma ... tismalleen samoilla oireilla. autoon ollaan tehty vaikka mitä mutta vielläkään ei ole vikaa löytynyt (ei vikakoodeja)

    lisäksi jos vaihdan vaihdetta esim 4 ---> 3 niin välillä kuuluu kipinä ääni.

    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=13_1443 voisiko kuvan nro 9 liittyä millään tavalla noihin ongelmiin ? mitä kyseinen osa edes tekee ?

    (e34 525 1994)
    Last edited by latsku; 26-07-2017, 01:44.

    Comment

    • JiiVee92
      BTCF Member
      • Mar 2017
      • 934
      • Kouvola/Myllykoski

      #3
      Kuvan osa nro 9 leikkaa tehot sutimisen estämiseksi sulkemalla kaasuläppää, ecu osaa kyllä käsitellä tilanteen, joten ei pitäisi vaikuttaa. Ja silloin pitäisi kyllä luistonesto valon vilkkua mittaristossa.
      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
      NYT: E61 530xd -08 käyttis
      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

      Comment

      • latsku
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 155
        • turku

        #4
        Originally posted by JiiVee92 View Post
        Kuvan osa nro 9 leikkaa tehot sutimisen estämiseksi sulkemalla kaasuläppää, ecu osaa kyllä käsitellä tilanteen, joten ei pitäisi vaikuttaa. Ja silloin pitäisi kyllä luistonesto valon vilkkua mittaristossa.
        luistonestoa autossani ei ole mutta oolrait : )

        tulee myös mieleen että millä tavalla vaikuttaa tuo videossa (10 sec) kohdalla oleva väljyys vanoksessa? https://www.youtube.com/watch?v=iy81cCSUuvs
        Last edited by latsku; 27-07-2017, 20:44.

        Comment

        • jope88
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 137
          • Siilinjärvi, pohjois-savo

          #5
          Originally posted by latsku View Post
          luistonestoa autossani ei ole mutta oolrait : )

          tulee myös mieleen että millä tavalla vaikuttaa tuo videossa (10 sec) kohdalla oleva väljyys vanoksessa? https://www.youtube.com/watch?v=iy81cCSUuvs
          No siis vanoksen tehtävähän on ajottaa venttiilejä. Mutta en usko että nuin pahasti vaikuttais likkkuvuuteen. Ärsyttävä ääni siitä kyllä lähtee. Oiskoan kampiakselin anturi menossa? Itellä oli ongelmaa pari kesää sitten ja melko lailla samoja ongelmia alkuun ja lopuks ei sit enää käynnistynyt ollenkaan.

          Edit: Jos kuleksit kuopiossa päin niin voin lainata toimivaa niin tarvitse ostaa +100€ anturia ainakaan turhaan
          Last edited by jope88; 31-07-2017, 19:36.
          [email protected]
          523i m52b25tu Schwarz 2 -99
          316i m40b16 Schwarz -88

          Comment

          • Jonte-
            Bimmer Rookie
            • Jan 2012
            • 46
            • Kajaani

            #6
            Kirjoitellaas päivitystä vikaan, jos joku osaisi tämän jälkeen neuvoa asiassa.

            Elikkäs maanantaina lähin käymään kylällä autolla. Lämpötila taisi olla noin +10 astetta, joten sammutin ilmastoinnin kun käynnistin auton.
            Koneen lämmittyä lähin isolle tielle kiihyttää nii vika oli poissa ja m50 repi niinkuin pitääkin.

            Eilen sitten oli hieman lämpimämpi päivä kuin maanantaina. Auto käyntiin, ilmastointi pois, kone lämpimäksi ja taas testaamaan ja eihän se toimi enää sinne päinkään.

            Eli kylmempi lämpötila, ilmastointi pois päältä ja reilusti bensaa tankissa, niin auto toimii kuin kuuluukin, mutta kun on taas n.+20 astetta niin auto toimii ihan miten sattuu.

            Voisiko imm tehdä tuollaista oiretta? Se on nimittäin ainut osa, jota en uusinut sillon keväällä kun tein isomman remontin, tosin senkin putsasin crc air sensor cleanerilla.
            Sekundaa lähettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Kyllähän tuo ilman livedatan lukua voi olla hankala, tai lähinnä kallis selvitettävä, kun tietyt osat joutuu lähestulkoon arvalla vaihtamaan, ts. ne, joita ei yleismittarilla voi mitata.

              Mittaa nyt kuitenkin jäähdytysnesteen lämpötilan anturi yleismittarilla, ja vertaa ohjearvoon sekä kone kylmänä, että käyntilämpöisenä.

              Eli kone sammuksissa liitin irti, ja anturista vaan resistanssimittaus.

              Livedatalla pääsee seuraamaan tuota ilmamassamittaria, ja sen näyttämiä arvoja, joille löytyy myös ohjearvot.

              Kai lambda-anturi on mallia original, ja liitin alkujaan autoon sopiva, ilman mitään abiko/juotospatentteja matkalla?

              Tämän ei kyllä pitäisi täyskaasuvetoon vaikuttaa.

              EDIT : Onko autossa joku aftermarket - ilmanputsari? Ne öljyttävät on tosi no-no maffin kaverina, öljyä pääsee aina vähän läpi, päätyy maffin lankaan, palaa siihen kiinni, ja homma on selvä. Puhdistusaineet harvoin palauttaa maffia enää entiselleen tän jälkeen, vaikka jotain pientä parannusta oikeaan suuntaan saattaa syntyä.
              Last edited by Klasu-; 09-08-2017, 20:38.

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2817
                • Kuusankoski

                #8
                Mites puolat? Kuulostaa täysin samalta kuin oma m50b25 ja siinä oli yksi puola sökö. Ostin yhen puolan ja vaihdoin yks kerrallaan. Jos vika ei poistu niin sit seuraavaan pyttyyn omassa onneks oli 2 pytyn puola ni ei tarvinnu pitkään vaihella
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • Jonte-
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2012
                  • 46
                  • Kajaani

                  #9
                  Lambda on ihan boschin tekele ja autoon passaavalla liittimellä.

                  Täytyypä ettiä tuo jäähdytysnesteen lämpötilan anturin ohjeisarvo ja mittailla se heti ensiksi. Onkos se nyt se sininen anturi mikä on ensimmäisenä kannessa?

                  Ilmanputsarina on ihan vakio ja keväällä vaihdettu febi bilsteinin suodatin.

                  Puolissa ei ainakaan päällepäin näkyny mitään halkemia tai muuta vastaavaa, täytyy ottaa ne seuraavaksi tutkinnan alle, kun orkkis beru näyttää maksavan alle 40e.
                  Last edited by Jonte-; 10-08-2017, 02:49.
                  Sekundaa lähettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Niitä lämpötilasensoreita on tosiaan kaksi kappaletta, etummaisen (sinisen) pitäisi olla ECU:n antura, ja takimmaisen sitten mittariston anturi lämpömittarille.

                    Voit varmistaa asian vielä mittaamalla molemmat anturit kylmänä, kirjaamalla arvot ylös, ja lämmitettyäsi moottorin, irroita tuo takimmainen, käännä virrat päälle, ja varmistu, että mittariston neula näyttää jompaa kumpaa ääripäätä, muistaakseni näyttää täysin kylmää liitin irti, olen tosin ennenkin muistanut väärin.

                    Comment

                    • jope88
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 137
                      • Siilinjärvi, pohjois-savo

                      #11
                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Niitä lämpötilasensoreita on tosiaan kaksi kappaletta, etummaisen (sinisen) pitäisi olla ECU:n antura, ja takimmaisen sitten mittariston anturi lämpömittarille.

                      Voit varmistaa asian vielä mittaamalla molemmat anturit kylmänä, kirjaamalla arvot ylös, ja lämmitettyäsi moottorin, irroita tuo takimmainen, käännä virrat päälle, ja varmistu, että mittariston neula näyttää jompaa kumpaa ääripäätä, muistaakseni näyttää täysin kylmää liitin irti, olen tosin ennenkin muistanut väärin.
                      Ja näis antureis muistaakseni kylmänä 5-7kohm ja vastus pienenee lämmetessään ja johdot yhdes lämmöt tapissa. Vai oliko just toiste päin?
                      [email protected]
                      523i m52b25tu Schwarz 2 -99
                      316i m40b16 Schwarz -88

                      Comment

                      • Jonte-
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2012
                        • 46
                        • Kajaani

                        #12
                        Tälläiset ohjeet ja arvot löysin bentleyn oppaasta.

                        Sekundaa lähettiin hakemaan, mutta sutta tuppasi tulemaan.

                        Comment

                        • kp21121
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 240
                          • Tampere

                          #13
                          Selvisikö tämä vika joskus?

                          Olihan moottorin ja auton rungon välinen maakaapeli varmasti hyvässä kunnossa? Itsellä ei periaatteessa ollut vikaa, mutta kummasti se vain alkoi aiheuttamaan oireilua vanhetessaan. Rinnalle kun heitti uuden niin ongelmat hävisi. Tämä siis jo kahdessa E34:ssa, toisessa mystistä käyntiongelmaa ja toisessa käynnistysongelmaa.

                          Comment

                          • latsku
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 155
                            • turku

                            #14
                            Originally posted by kp21121 View Post
                            Selvisikö tämä vika joskus?

                            Olihan moottorin ja auton rungon välinen maakaapeli varmasti hyvässä kunnossa? Itsellä ei periaatteessa ollut vikaa, mutta kummasti se vain alkoi aiheuttamaan oireilua vanhetessaan. Rinnalle kun heitti uuden niin ongelmat hävisi. Tämä siis jo kahdessa E34:ssa, toisessa mystistä käyntiongelmaa ja toisessa käynnistysongelmaa.
                            missä tämä kaapeli tarkalleen sijaitsee?

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by latsku View Post
                              missä tämä kaapeli tarkalleen sijaitsee?
                              Ainakin itselläni moottorin kannatinkumin pultissa oikealla puolen moottorin alaosassa. Toinen pää rungossa kiinni mutterilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎