Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Big Brake Topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daa Daa
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 910
    • Jyväskylä

    E34 Big Brake Topic

    Tehdääs uusi topic erilaisista jarrupäivityksistä eli Big Brake kiteistä joita e34 korimalliin on mahdollista toteuttaa käyttäen joko e34 omia tai jonkun muun mallin/merkin osia, vaihtoehtoja pikaisella tutustumisella aiheeseen tuntuu olevan aika reilusti. Jos tiedät jonkun hyvän toteuttamisen arvoisen setin niin kerro toki.

    Oma lehmä on ojassa siltä osin, että jarrut pitäisi päivittää vastaamaan vähintään 540i mallia, vaikka nuo satulat löytyvätkin hyllyltä ne ei kuitenkaan tule tällä kertaa olemaan vaihtoehto. Suunnitelmissa on ollut setti joka mahtuisi 17" vanteen sisälle ja satuloina olisi jotkut nelimäntäiset. Bmw:n omat suoraan käyvät nelimäntäiset etusatulat tahtoo olla vähän hakusessa ja hinnat pilvissä, joten ajatuksena oli sovittaa eteen ja taakse brembon satulat jotka ovat kotoisin 996 korisesta kansanmallin porsaasta ja näille kaveriksi eteen 324x30 ja taakse 300x20 levyt. Näitä satuloita on maailmalla laitettu vaikka mihin, mutta kertaakaan en ole nähnyt näitä sovitettuna kolmenepaan. Onko joku muu nähnyt näitä e34 tai e32 korissa, tai jopa löytänyt valmiita adaptereita jostain myynnistä?
  • Jondis
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 698
    • Tuusula

    #2
    Mulla oli myös ensin omaan tulossa 540 jarrut, mutta totesin että on vähän orvon näköiset satulat. Laitoin siihen E32 750i autobahn mallin 4 mäntäiset satulat ja e39 540i:n levyt. Jarrutuntuma parani mielestäni aika paljon noilla ainakin vrt. 535i:n vakiot ja pysähtyykin aika kivasti. Ainakin omalla kohdalla paketti oli aika edullinen: satulat käytettynä 130€ pari, mtec uritetut ja rei-itetyt levyt muistaakseni 100€ luokkaa setti ja palojen hintaa en nyt muista mutta ne hain ihan perus tarvikeliikkeestä muistaakseni brembon tmv. Varaosat noihin satuloihin on tosin järkyttävän hintasia, omiin en onneksi joutunut uusimaan kuin palojen kiinnitys setin(tapit ja se pelti niiden väliin) mutta sekin setti maksoi 80€ orkkiksena. Setissä siis kahteen satulaan tarpeet eli 4 tappia ja kaksi peltiä. Osia en löytänyt mistään aftermarket tavarana noihin..
    MB E55 AMG -05
    E36 318TiA -96
    E34 535i -89 imolarot
    Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

    Comment

    • Daa Daa
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 910
      • Jyväskylä

      #3
      Jatketaas tätä jarrujen ihmettelyä. Monenlaisia setuppeja on tullut mietittyä, selattua brembon katalogia, sekä mittailtu monen eri mallin levyjä ja satulan kiinnityspisteitä. Yhdet 324x30mm Zimmermanin sport levytkin tuli hommattua, että pääsin tekemään sovitus juttuja. Satuloiksi noille levyille olin suunnitellut noita Porsche 911 996.351.425 ja 426 bremboja, mutta satulan kiinnityspinnasta joutuisi koneistamaan 12mm pois, että satulan ja tolpassa olevien satulan kiinnityspisteiden väliin saisi mahtumaan adapterin. Ei hyvä, menee vähän pilalle mielestäni noi brembot jos koneistellaan..

      No mitäs sitten? Levyyn pitäisi saada lisää halkaisijaa ettei tarvitsisi satuloita koneistella, jälleen katalogi auki ja ihmettelemään, kappas e60 korisissa on käytössä 348x30mm levy, joka muuten mitoitukseltaan samanlainen kuin tuo 324x30mm. Siinäpä ratkaisu ja nyt mahtuu tekemään adapterinkin, vai löytyiskö jostain valmis? Aika nihkeästi löytyy valmiina e34:seen, e36 ja e46 adaptereita löytyy kyllä. Tallissa sattui olemaan e36 m3 olka-akselit joista pääsi mittaamaan kiinnityspisteiden paikkoja ja hämmästyneenä piti mitata toisenkin kerran, nehän on ihan samassa kohdassa kun e34:ssa. Tilasin valmiit e36 m3 adapterit jotka on tarkoitettu käytettäväksi 345mm levyn kanssa, ne kun saapuu niin pääsee sovittamaan mahtuuko tuo setti 17" vanteen sisälle ja joutuuko levystä sorvaamaan tuon ylimääräisen 3mm pois.

      Takajarruja en ole vielä päässyt sovittelemaan, näihin reseptinä tulee näillä näkymin olemaan seuraava: Satuloiksi Porsche 911 brembo 996.352.421 ja 422, Palat Porsche Boxter 2.7 etupalat, Levyiksi e38 750i 328x20mm, Käsijarru e34 oem, Adapteri ???


      Kuva on aina kiva..

      Last edited by Daa Daa; 18-10-2018, 20:32.

      Comment

      • Jondis
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 698
        • Tuusula

        #4
        Hyvä, että joku jaksaa jakaa tämmösiä tietoa Mullakin on jollain aikataululla ollut suunnitelmissa päivittää vielä vähän isompia jarruja tuohon omaan, kun nuo nykyiset on aika orvon näköiset 18" vanteen kanssa. Toki jarrutehoa en kaipaa lisää, mutta ihan ulkonäkösyistä. Olin jo suunitellut seuraavaksi etusetiksi f3x 348mm levyllä olevia jarruja niiden omilla nelimäntäisillä satuloilla. Levyjen speksit osuu noiden nykyisten kanssa yhteen, joten ainoa muuttuja on satulan kiinnityspisteet. Jossain projektitopikissa noita satuloita oli soviteltu m5 315mm levyn kanssa, mutta jäi siitä epäselväksi että oliko tuo f3x levy bolt on. Noissa f3x levyissä olisi myös se hyvä puoli, että ne on alumiinisellä keskiöllä joten ne painaa jopa vähemmän kuin nuo nykyiset, jotka on 24mm pienemmät. Tuo porschen satula olisi kyllä myös mukavan näköinen ja nippeliä niihin saanee paremmin. Päivittelehän lisää kun pääset sovittelemaan adaptereita!
        MB E55 AMG -05
        E36 318TiA -96
        E34 535i -89 imolarot
        Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

        Comment

        • Daa Daa
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 910
          • Jyväskylä

          #5
          Mitähän 348mm f3x levyä mahdat tarkoittaa, kun mielestäni niissä ei ole kun 340mm ja 370mm levyjä?

          Myös tuo e60 348mm levy on alumiini keskiöllä, tuossa sovitus kuvassa on e60 324x30 levy joka tosiaan on vielä koko rautainen malli.

          Täytyy mittailla tuota takapään adapteria varten vielä e36 takasatulan kiinnitys pisteet, kun nuo kaikki e34, e36 ja e38 levyt on käytännössä samalla mitoituksella jos kävisi vaikka taaksekin suoraan e36 adapterit..

          Comment

          • Jondis
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 698
            • Tuusula

            #6
            No nyt meni levyt sekaisin, tarkoitin nimenomaan noita 340mm levyjä. Myös tuota isompaa 370mm levyllä olevaa settiä olen miettinyt, kun se ainakin noissa f3x laitteessa mahtuu 18" vanteen sisään. Noita 340mm levyillä olevia jarruja vaan puoltaisi se, että ruotsin purkaamoilta löytyi ainakin viimeksi katsellessa satuloita n.250€/kpl hintaan.
            Last edited by Jondis; 20-10-2018, 13:46.
            MB E55 AMG -05
            E36 318TiA -96
            E34 535i -89 imolarot
            Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Eikös e34 mee myös e39 m5 levyt?
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Daa Daa
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 910
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jannmann View Post
                Eikös e34 mee myös e39 m5 levyt?
                Meneehän ne toki, mutta maksimi levyn paksuus noihin porschen satuloihin on 30mm ja tuo e39 m5 levy on 32mm paksu.

                Comment

                • Daa Daa
                  BTCF Member
                  • Aug 2004
                  • 910
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Nyt tuli englannista adapterit ja pääsi mallailemaan satuloita paikoilleen. Sinnehän ne sujahti style21 vanteen sisään ihan heittämällä, 10mm kuusiokoloavain mahtuu satulan ja vanteen väliin. Tuo adapteri kun on mitoitettu 345mm levylle, niin vaihtoehtoina olisi nyt sorvata 348mm levystä 345mm, tai sitten shimmata tuota satulaa 1.5mm ulommaksi.


                  Last edited by Daa Daa; 24-10-2018, 19:16.

                  Comment

                  • Daa Daa
                    BTCF Member
                    • Aug 2004
                    • 910
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Mittailin e36 takajarruja ja niissä on sama offset tukivarressa olevien satulan kiinnityspisteiden ja levyn keskilinjan suhteen kun e34, myös tukivarren korvakoiden väli on sama 75mm molemmissa, eli taakse kävisi mittojen puolesta kansanmallien e36:sen adapteri kun käyttää 8mm spaceria adapterin ja satulan välissä.

                    E36 m3 on jotenkin eri mitoituksella ja kiinnostaisi tietää tuo ero on? Oiskos kellään tietoa? Tai olisiko jyväskylässä jollain e36 m3 josta voisi nämä mittailla? Jos vaikka selviäisi ilman tuota 8mm spaceriä..

                    Comment

                    • ooopeee
                      BTCF Member
                      • Dec 2011
                      • 2111
                      • Kouvola

                      #11
                      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                      Tästä mietteitä? Jotain päivitystä vois alkaa miettii :think
                      VW passat 1.9tdi 4motion
                      E36 "328" cabrio

                      Comment

                      • Jondis
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 698
                        • Tuusula

                        #12
                        Mulla on tuollaiset omassa edessä, 340mm versiona tosin. F31 lci 335dx karvalakkijarrut, m sport jarruissa sitten tuo 370mm levy. En viitsinyt omaan noita isompia laittaa, kun olisi joutunut vannekoon päivittämään sitten 19" ja ne on omasta mielestä jo turhan isot tähän koppaan. Levyt myös samasta paketista, satulan ja olka-akselin väliin joutuu noilla levyillä laittamaan 10mm palikat mutta muuten bolt-on. Ja toki jarrulevyn kiinnitysreikä eri paikassa, mutta se nyt ei kummonen homma ole porata uusi. Tuolla mun projekti topikissa on pari kuvaa jarruista.
                        MB E55 AMG -05
                        E36 318TiA -96
                        E34 535i -89 imolarot
                        Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                        Comment

                        • ooopeee
                          BTCF Member
                          • Dec 2011
                          • 2111
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by Jondis View Post
                          Mulla on tuollaiset omassa edessä, 340mm versiona tosin. F31 lci 335dx karvalakkijarrut, m sport jarruissa sitten tuo 370mm levy. En viitsinyt omaan noita isompia laittaa, kun olisi joutunut vannekoon päivittämään sitten 19" ja ne on omasta mielestä jo turhan isot tähän koppaan. Levyt myös samasta paketista, satulan ja olka-akselin väliin joutuu noilla levyillä laittamaan 10mm palikat mutta muuten bolt-on. Ja toki jarrulevyn kiinnitysreikä eri paikassa, mutta se nyt ei kummonen homma ole porata uusi. Tuolla mun projekti topikissa on pari kuvaa jarruista.

                          Tämä olikin jo päässy unohtumaan eipä ole vaikea päättää mitä sinne sitte laittaa
                          VW passat 1.9tdi 4motion
                          E36 "328" cabrio

                          Comment

                          • Jondis
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 698
                            • Tuusula

                            #14
                            Kannattaa noissa huomioida sitten se, että tota 340mm versiota on neloskoneisissa msport jarruna ja kutoskoneisissa ns vakiojarruna. Eli normijarruissa harmaat satulat ja msporteissa siniset, kannattaa hakea niitä noiden normijarrujen osanumeroilla myös. Nuo mun satulat oli melkein puolet halvemmat kuin msport versiot, vaikka satula on ihan sama kikkare eri värisenä Kutoskoneisen msportit on sitten nuo 370mm levylle, jos sille linjalle haluaa lähteä.
                            MB E55 AMG -05
                            E36 318TiA -96
                            E34 535i -89 imolarot
                            Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2089
                              • Naantali

                              #15
                              Originally posted by Jondis View Post
                              Kannattaa noissa huomioida sitten se, että tota 340mm versiota on neloskoneisissa msport jarruna ja kutoskoneisissa ns vakiojarruna. Eli normijarruissa harmaat satulat ja msporteissa siniset, kannattaa hakea niitä noiden normijarrujen osanumeroilla myös. Nuo mun satulat oli melkein puolet halvemmat kuin msport versiot, vaikka satula on ihan sama kikkare eri värisenä Kutoskoneisen msportit on sitten nuo 370mm levylle, jos sille linjalle haluaa lähteä.
                              Noi 370mm siniset m-sport jarrut ei ole vakiona 6 koneisissa vaan lisävaruste. Löytyy myös samoja 370mm jarruja performance jarruina joiden satulat ovat punaisia, keltaisia tai oransseja. Myös m135 ja m140 löytyy nuo samat siniset 340mm m-sport jarrut vakiona. Eli jos etsii vaikka Ebaysta käytettynä noita kannattaa myös hakea 1 sarjan jarruja.
                              Jos haluaa reijitetyt niitattu alumiinikeskiöllä olevat levyt mitkä ovat noissa performance jarruissa vakiona löytyy Brembolta niitä suoraan molemmissa koossa 340 ja 370. On hinnaltaan edulliset verrattuna oem levyihin ja toimii hyvin rata- ajossakin.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎