Kuulostaa venttiilikoneiston ääneltä videon perusteella.
Venakoppa auki, ja katsot, missä keinussa on huomattavasti muita suurempi välys.
Imu&pako säädetään näissä .30mm välykselle, mitaten venttiilin varren ja keinuvivun välistä.
Itse olen aina säätänyt "tiukalle", jolloin venttiilikoneiston ääni on miedompi, eikä tämä vielä aiheuta ongelmia..
Samalla tarkastetaan kannen öljyputken banjopulttien (2kpl) kireys, näillä on tapana löystyä näissä moottoreissa.
Varaudu aiheeseen uudella venttiilikopan tiivisteellä, jos elähtänyt, jää vuotamaan proseduurin päätteeksi.
Mikäli aihe on vieras, konsultoi ensimmäisellä kerralla kokeneempaa henkilöä, ja katso sivusta. Ei rakettitiedettä, mutta ei täysin "rookie" - hommiakaan, jos ei teknistä tietämystä.
EDIT : tieltä puretaan pois venttiilikopan kannessa kolmella 10mm mutterilla kiinni oleva ilmamäärämittari, ja siihen ilmansuodattimelta menevä 90 asteen mutkapätkä, sekä siitä kaasuläpälle jatkava suora osuus. Venttiilikopan kannesta irroitetaan huohotuslähtö (letku) ja sytytyskaapelien suojakuori irroitetaan (2x10mm mutteri) ja siiirretään sivuun, johtoja ei ole pakko irroittaa kummastakaan päästä, jos ei halua.
Moottorin pyöritys prokkiksen aikana käy helpoiten moottoritilan vasemmasta laidasta (takaa eteen katsottuna) löytyvästä pyöreästä, kannellisesta diagnostiikkapistokkeesta. Pinni 11 on suora virta akulta, ja pinni 14 startin heräte.(hatara muistikuva, tarkasta pinnit!) Näiden väliin rakennat katkaisijan, joka yltää auton oikealle puolelle johtoineen. Nyt voit helposti pyöritellä moottoria venttiilin välysten säätöä varten. Paljon nopeampaa ja helpompaa, kun pyörittää moottoria dampperilta/hihnan välityksellä viskolta.
Moottorin pyöritys prokkiksen aikana käy helpoiten moottoritilan vasemmasta laidasta (takaa eteen katsottuna) löytyvästä pyöreästä, kannellisesta diagnostiikkapistokkeesta. Pinni 11 on suora virta akulta, ja pinni 14 startin heräte.(hatara muistikuva, tarkasta pinnit!) Näiden väliin rakennat katkaisijan, joka yltää auton oikealle puolelle johtoineen. Nyt voit helposti pyöritellä moottoria venttiilin välysten säätöä varten. Paljon nopeampaa ja helpompaa, kun pyörittää moottoria dampperilta/hihnan välityksellä viskolta.
Miten tällä tavalla varmistat, että moottori pysähtyy aina oikeaan yläkuolokohtaan? Yritys ja erehdys? Itse ole käyttänyt sopivaa hylsyä ja väännintä ja pyörittänyt moottoria käsin siitä kampiakselin "kuningaspultista", vai miksi sitä isoa pulttia ruukataan sanoakaan. Kun säätää venttiiliti vielä sytytysjärjestyksessä, niin jää vielä turha pyörittäminenkin minimiin.
Katson vain, että nokka-akselin "lobet" jää osoittamaan alaspäin säädettävän sylinterin osalta.
Säädän Imu&pakoventtiilin saman sylinterin osalta aina "samalla pyöräytyksellä", eli en vaivaudu moottoria pyörittämään saadakseni molemmat lobet eksaktisti tasan alaspäin. Säätäessäni imupuolen lobe on siis "matkalla" alinta kohtaansa, ja pakopuolella jo ohittanut alimman kohtansa. Tällä ei ole mitään käytännön merkitystä, nostoprofiilit kun ovat luonnollisesti "nolla" ainakin sen n.180 asteen matkalta per lobe. Imu - ja pakonokan välinen astelukukin on senverran pieni, että jää vielä hyvä marginaali molempien osalta.
Sytytysjärjestystä noudatan tässäkin, tosin sillä erolla, että alotan aina siitä satunnaisesta sylinteristä, jossa nokan lobet on lähtökohtaisesti lähinnä oikeaa asentoa säätöä silmälläpitäen.
Startin "täpillä" saa melkolailla pienen liikkeen aikaiseksi nokassa.
Dampperin yläkuolomerkintää en katso lainkaan prosessin aikana, ja se tuskin koskaan onkaan täsmälleen kohdallaan.
Comment