ongelmat ilmeni tossa pari päivää sitten kun piti lähteä töihin aamulla. auto lähti mukavasti käyntiin mutta sammui heti ja sen jälkeen ei enään käynnistynyt, startti kyllä pyöri mutta ei vain käynnistynyt. kokeilin tänään uudestaan startata ja sama juttu ekalla käynnisty mutta sammui ja sitten taas vain startti pyöri. pumppu vaihettu talvella, pitäisi toimii. olisiko ehdotuksia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e34 525 ei käynnisty!
Collapse
X
-
Boksissa joka on konehuoneessa aapparin puolella, melkein tuulilasissa kiinni. Oranssi rele tuossa kuvassa. Releen testaamiseen löytyy haulla paljon ohjeita ja voihan sieltä olla johtokin bensapumpulle melkein poikki.
Last edited by Leka; 18-06-2005, 00:33.
Comment
-
-
Kannattaa myös tarkastaa hyvin ne kontaktit. Itsellä myös talvella vaihdettu bensapumppu ja pari kertaa jo luullu, että pumppu taas paskana. Ekalla kerralla pientä hellää läimää pumpulle ja rupes pelittää. Seuraavalla kerralla tajusin pienen tarkastelun jälkeen, että virta liitin melko hapettunut. Puhdistusta ja nyt ei ole temppuillut.E46 330i M-sport touring
ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
sigpic
Comment
-
-
Polttoaine relettä ohjaa motronic, katkomalla releen "vetokelan" maita (pinni 85). Releen pinniin 86 (vetokelan + pinni) tulee +12V virtalukon kautta, kun laitat virrat päälle. Pinniin 30 tulee suoraan akulta +12V (eli siinä on AINA +12V), virta pumpulle menee releen pinnin 87 kautta, tosin pumpun ja releen välillä mahdollisesti vielä sulake.
Kun vika on "päällä", tarkista releen kannalta yleismittarilla mittaamalla että jännitteet on OK, että pinneissä 30 ja 86 on +12V, kun virrat on päällä. Tarkista myös "vetääkö" rele, eli napsahtaako se kun kytkee virrat päälle.
Sinuna uusisin sen releen, ihan vain varmuuden vuoksi. Ei se niin paljoa maksa. Uusisin myös sen sulakkeen. Myös varmuuden vuoksi. Samalla tarkista onko releen ja sulakkeen kannalla liitokset OK, ei hapettumia yms. paskaa. Putsaa tarvittaessa.
Jos edellä mainitut asiat on OK ja vika jatkuu, syy voi olla motronic ECU:ssa. Se ei "ohjaa" relettä oikein. Kun laitat virrat päälle, se kyllä kytkee pumpun pyörimään oikein => putkistoon tulee oikea paine => bensa riittää, jotta saat auton käyntiin, mutta sammuu pian koska "löpö" loppuu. Eli syystä tai toisesta motronic ei kenties maadoita releen pinniä 85, kuten sen pitäisi. Silloin kun auto toimii oikein, rele on välillä päällä, välillä pois (ja samalla myös pumppu). Tosin se tapahtuu nopeasti. Sitä nopeammin mitä isommat kierrokset/moottorin kuorma. Eli kun auto käy, pumppu ei ole kokoajan päällä.
Asiaa voi kokeilla siten, että ottaa releen irti ja pistää releen kannalta pinnit 30 ja 87 yhteen ("hyppylangalla"). Jos auto lähtee käyntiin ja käy ja kukkuu oikein, vika lienee motronicissa. Tällöin on muistettava ottaa se "hyppylanka" IRTI kun sammutat auton, muuten pumppu jää pyörimään "maailman tappiin" eli kunnes akku on loppu.
t: Timo
Comment
-
-
Ilmeisesti vika jo korjattu (?!?) Mikä mahtoi olla syynä?
Täällä nimittäin sama kone - ja vaivojen pohjalta kuulostettuna sama vika! Enää ei edes lupaa.
Huoltikan käynnin (tankkaus) yhteydessä lakkasi toimimasta - pääsi tankkauksen jälkeen 5m ja sammui - lähti kerran käyntiin (ei kestänyt kaasua) -> sammui eikä sen jälkeen enää edes lupaillut.
Eli täytyy itsekin tutkailla vinkkien pohjalta tuota asiaa.
Hyvä aihe täällä voisi olla myös ns. "Hyvät ja edukkaat BMW korjauspajat" ympäri suomen. Eli vaikkapa ihan vaan kokemuspohjaisesti hihatuntuman mukaan. Netistä toki löytyy hakusanoilla, mutta paljon löytyy varmaankin niitä "nyrkkipajoja" ja/tai kavereita, joille kannattaa viedä jne.
Samaan yhteyteen voisi olla lista myös "Ei ainakaan tänne" ...Last edited by sodtom; 19-07-2006, 11:10.***************
- T.O.M -
Comment
-
-
Vanha mutta sopiva aihe löytyi. Eilen hyytyi 525i ja sen verran testasin, että bensapumppu ei pumppaa edes startatessa. Yleismittaria ei ollut siinä saatavilla niin jäi sähköpuoli tarkastamatta.
Nyt olen ilman autoa liikkeellä ja ajattelin käydä hakemassa pumpun, mutta niitäkin kuulemma kahdenlaisia. Jäi senkin tarkka malli tarkastamatta. Haluaisin hyviä veikkauksia, kumpi pumppu voisi olla -94 525i touringissa. Ja millainen se rele tarkalleen on pinnijärjestykseltään? Voisi senkin varalta ostaa. Jos vaikka sattuisi oikeat osat kerralla.Last edited by Violin; 10-10-2009, 14:08.
Comment
-
Comment