Jopas jotain 525 tds. Huomasin että akku tyhjenee tuosta vaan ja selvisi että joku surisee tuolla löpösäiliössä. Eli siirtopumppuhan se, joka pitää omaa kivaa siellä aina kun vain on akun navat kiinni.
En löytänyt ETM sähkökaavioista ihme kyllä mistään kytkentäkaaviota miten pumppujen johdotukset menevät, mutta releitä läpi käymällä löytyi vielä pumpun rele konepellin alta ohjausboksien vierestä. Tämän testaukseen oli ohjeet haynesin kirjassa, tosin bensavehkeelle, mutta sama rele. Rele ohjaa ilmeisesti sekä siirtopumppua että polttoainepumppua. Mittasin mitä jännitteitä releen koiville tulee ja tosiaan siellä on koko ajan +12v siinä nastassa, joka kytkee releen päälle. Siis jos vaan akun pistää kiinni, eikä edes käännä avainta.
Tuossa mustassa releessä on 5 nastaa, eli kaksi releen magneetille, 2 parille joka kytketään auki/kiinni ja lisäksi pieni viides jalka, joka kaavion mukaan on myös releen magneetissa kiinni. Ihmettelen vähän että mikä tämän virka mahtaa olla, voisiko siitä tulla pieni ohjausjännite, jolla ohjauselektroniikka ohjaa relettä. Testaamalla relettä paristolla (9,5v) totesin kyllä, että rele vetää heti ja pikkunastan kytkemisellä jännitteeseen ei ollut vaikutusta. Releen vieressä oleva kytkentäkaavio kertoi, että sekä pikkunastan että magneetin jännitenastan perässä on molemmissa diodi, joka sitten on kytketty magneettiin.
Eli näyttää siltä että rele on kunnossa. Myös jos akku on kiinni ja relettä painaa rasiaan, niin se heti naksahtaa päälle. (tietty kun sen juuressa on koko ajan jännite).
Jostain siis vuotaa tuolle nastalle koko ajan 12v, joka vetää tuon releen päälle. Voisiko ohjainboksi olla kärvähtänyt, mutta sitä en ymmärrä, koska eihän se varmaan saa mitään kummempia virtoja silloin kun avainta ei käännetä??
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin koko tuon siirtopumpun ohjauksen? Jossain saatoin lukea, että siirtopumppua ohjataan kytkemällä se maahan, siis ei kytkemällä sille käyttöjännitettä. Siinä tapauksessa sille pitäisi olla vielä jokin toinenkin rele jossain?
Siirtopumpusta tosiaan kuulee, että se surisee. Haynesin mukaan tuo sama rele ohjaa kai myös polttoainepumppua, mutta mitään siihen liittyvää surinaa en kuule mielestäni konepuolelta. Eikös sen pitäisi pitää ääntä yhtä lailla, vai onko se jossain niin piilossa ettei sitä kuule?
No, nyt olen ajellut niin että siirtopumpun liitin takatilassa on otettu irti, eli ilman siirtopumpun apua. Startti kestää vähän tavallista pidempään mutta käynnistyy. Samoin tuon tankin olen pitänyt tarpeeksi täynnä, ettei ala oikuttelemaan jos on alle 20 l löpöä. Samasta liittimestä tulee myös signaali polttoainemittarille, että se sitten näyttää tyhjää koko ajan.
Sen verran tarinalle taustaa, että auto lepäsi puoli vuotta tallissa koneenvaihdon takia ja sinä aikana jotkin maaliittimet hapettuivat ja vaikeuttivat starttia. Nyt kuitenkin kaikki muu toimii kiltisti, jos ei lasketa laturin valoa, joka ei palanut vaikka laturi oli sökö. (muuten tuosta Haynes kertoi vanhempiin malleihin liittyen, että palanut lamppu estää latauksen toiminnan!)
En löytänyt ETM sähkökaavioista ihme kyllä mistään kytkentäkaaviota miten pumppujen johdotukset menevät, mutta releitä läpi käymällä löytyi vielä pumpun rele konepellin alta ohjausboksien vierestä. Tämän testaukseen oli ohjeet haynesin kirjassa, tosin bensavehkeelle, mutta sama rele. Rele ohjaa ilmeisesti sekä siirtopumppua että polttoainepumppua. Mittasin mitä jännitteitä releen koiville tulee ja tosiaan siellä on koko ajan +12v siinä nastassa, joka kytkee releen päälle. Siis jos vaan akun pistää kiinni, eikä edes käännä avainta.
Tuossa mustassa releessä on 5 nastaa, eli kaksi releen magneetille, 2 parille joka kytketään auki/kiinni ja lisäksi pieni viides jalka, joka kaavion mukaan on myös releen magneetissa kiinni. Ihmettelen vähän että mikä tämän virka mahtaa olla, voisiko siitä tulla pieni ohjausjännite, jolla ohjauselektroniikka ohjaa relettä. Testaamalla relettä paristolla (9,5v) totesin kyllä, että rele vetää heti ja pikkunastan kytkemisellä jännitteeseen ei ollut vaikutusta. Releen vieressä oleva kytkentäkaavio kertoi, että sekä pikkunastan että magneetin jännitenastan perässä on molemmissa diodi, joka sitten on kytketty magneettiin.
Eli näyttää siltä että rele on kunnossa. Myös jos akku on kiinni ja relettä painaa rasiaan, niin se heti naksahtaa päälle. (tietty kun sen juuressa on koko ajan jännite).
Jostain siis vuotaa tuolle nastalle koko ajan 12v, joka vetää tuon releen päälle. Voisiko ohjainboksi olla kärvähtänyt, mutta sitä en ymmärrä, koska eihän se varmaan saa mitään kummempia virtoja silloin kun avainta ei käännetä??
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin koko tuon siirtopumpun ohjauksen? Jossain saatoin lukea, että siirtopumppua ohjataan kytkemällä se maahan, siis ei kytkemällä sille käyttöjännitettä. Siinä tapauksessa sille pitäisi olla vielä jokin toinenkin rele jossain?
Siirtopumpusta tosiaan kuulee, että se surisee. Haynesin mukaan tuo sama rele ohjaa kai myös polttoainepumppua, mutta mitään siihen liittyvää surinaa en kuule mielestäni konepuolelta. Eikös sen pitäisi pitää ääntä yhtä lailla, vai onko se jossain niin piilossa ettei sitä kuule?
No, nyt olen ajellut niin että siirtopumpun liitin takatilassa on otettu irti, eli ilman siirtopumpun apua. Startti kestää vähän tavallista pidempään mutta käynnistyy. Samoin tuon tankin olen pitänyt tarpeeksi täynnä, ettei ala oikuttelemaan jos on alle 20 l löpöä. Samasta liittimestä tulee myös signaali polttoainemittarille, että se sitten näyttää tyhjää koko ajan.
Sen verran tarinalle taustaa, että auto lepäsi puoli vuotta tallissa koneenvaihdon takia ja sinä aikana jotkin maaliittimet hapettuivat ja vaikeuttivat starttia. Nyt kuitenkin kaikki muu toimii kiltisti, jos ei lasketa laturin valoa, joka ei palanut vaikka laturi oli sökö. (muuten tuosta Haynes kertoi vanhempiin malleihin liittyen, että palanut lamppu estää latauksen toiminnan!)
Comment