Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 lambdaongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    M50B25 lambdaongelma

    Tuo saakelin räyskä hajottaa lambda-antureita yhtenään. Just meni kolmas vuoden sisään.

    Ilmeisesti näissä koneissa on jonkinlaista termosokkiongelmaa, johon on maahantuoja aikoinaan tehnyt korjaussoftaakin. Mutta mistä tiedän onko ecuun ajettu tuo päivitetty softa? Näkeekö sen testerillä esim. ohjelmiston versionumerosta? Kun pitäisi nyt saada selville, että johtuuko jatkuva lambdan rikkoutuminen johto-ongelmista vai ecusta.

    Kaikki lambdat on olleet Boscheja. Oireina röpöttävä tyhjäkäynti, kengurubensa-efekti ja todella laiska kaasuun vastaaminen. Delphin ohjelmisto antaa joka kerta vikakoodit 13 (Happitunnistin) ja 201 (happitunnistin, säätö) ja lambdan volttilukemat on kuin sydänpysähdyspotilaalla: suoraa viivaa. Anturin pää ei ole karstainen. Kun anturin vaihtaa uuteen, pääsee parhaimmassa tapauksessa puolisen vuotta eteenpäin ennen kuin pitää taas ostaa uusi. Hitusen verran kyrsii tämä.

    Autoon on vaihdettu suunnilleen kaikki seokseen vaikuttavat sähkönippelit bensapumppua myöten, imuvuodot on tutkittu ja tukittu, ja yhä vaan happiantureita paukkuu. Just kesällä pistin vaihtoon laturin, akun ja hihnat siinä toivossa, että huono laturi olisi tehnyt virtapiikkejä. No ei auttanut sekään, vaikka muuten meno paranikin.

    Mitäs tässä nyt pitäisi tehdä? :think

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #2
    Katoppa että kaasuläpän asentoanturi toimii just eikä melkeen.

    Tai sen voisi vaihtaa uuteen kokeilumielessä.

    Meneekö kulutusmittari heti nollaan kun kaasun nostaa?
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Katoppa että kaasuläpän asentoanturi toimii just eikä melkeen.

      Tai sen voisi vaihtaa uuteen kokeilumielessä.

      Meneekö kulutusmittari heti nollaan kun kaasun nostaa?
      Kaasuläppäanturi on vaihdettu pari vuotta sitten uuteen (ei orkkis, muistaakseni merkki oli Vemo), ja se on mitattu viime syksynä yleismittarilla että toimii. Kulutusmittari tippuu nollaan kun kaasun nostaa.

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Kyllä se taitaa tuossa olla se ECU:n chipin ohjelmointiongelma, joka tuota tekee.

        Käsittääkseni asiaa on valmistajan piikkiin aikanaan korjattu tietyillä numeroilla varustettuihin ecuihin.

        Päällimmäinen muutos ohjelmassa käsittää happitunnistimen lämmityksen viivästämisen kylmäkäynnistyksessä tietyllä ajalla, jolloin pahin kosteus ehtii putken alkupäästä haihtumaan, ennenkuin sensoria ruvetaan lämmittämään.

        Se, mistä tuollaisen korjatun, valmistajan chipin enää saisi, on aivan kysymysmerkki.

        Ilmeisesti osa on onnistunut korjaamaan tätä ongelmaa ns. virityslastulla, joka on poistanut tuon lambdojen rikkoutumisen listalta, tämä kokeilu olisi verrattain halpa sinällään, ja kun noista aftermarket - lastuista ei koskaan voi täysin tietää, olisi myös helppo palauttaa tilanne ennalleen.

        EDIT : ongelma on käsittääkseni pahin pätkäajossa olevassa autossa, kun taas pitkää matkaa, etenkin maantietä, taittavat autot ovat siltä paremmin turvassa.

        Pätkäajossa putkeen kertyy paljon vettä, joka on siellä aivan pisaramuodossa. Kun tämä vesi pääsee tippoina suoraan kuumaan anturiin, rikkoo tämä toistuva nopea jäähtyminen sensorin ennenaikojaan.
        Last edited by Klasu-; 04-01-2018, 13:55.

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          Kiitos vastauksesta, Klasu-.

          Kysymys kuuluukin että mistä tiedän, onko autoni ecuun ajettu jo se päivityssofta/asennettu lastu? Mulla on sellainen kutina, että ainakin joku lastu sinne on joskus laitettu. Pitääkö koko purkki aukaista ja katsoa sisälle?

          Tarkoititko ecun numerolla sitä Boschin numerosarjaa siinä purkin kyljessä, ja onko tietoa, mikä se tehdaskorjatun ecun numerosarja olisi?

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Numerosarjoista minulla ei valitettavasti ole tietoa.

            Valmistajan toimesta on käsittääkseni vaihdeltu lastuja purkkien sisälle, ei niinkään itse purkkeja.

            Lastu on aina periaatteessa purkkikohtainen, eli sisälle laitettava lastu tulee olla tilattu sen purkin kyljessä olevan numerosarjan perusteella.

            Comment

            • ooopeee
              BTCF Member
              • Dec 2011
              • 2108
              • Kouvola

              #7
              Katso boxin 3 viimeistä numeroa ja sen perusteella uutta lastua sisään. youtubesta Löytyy vaihto-ohjetta.

              Esim tommonen numero niissä on

              Last edited by ooopeee; 05-01-2018, 11:47.
              VW passat 1.9tdi 4motion
              E36 "328" cabrio

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Kiitos vinkistä.

                Miten tuo lambdan ohitus toimii noin käytännössä? Tuleeko siitä harmia päästöjen kanssa, tai lisääkö bensankulutusta? Tai rasittaako tehonlisäys moottoria liikaa, kun tuolla katiskalla on kuitenkin jo joku 350 000 km takana?

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • ooopeee
                  BTCF Member
                  • Dec 2011
                  • 2108
                  • Kouvola

                  #9
                  Päästöt näissä aina vähä mitä sattuu, konttorilla en ainakaan niitä koskaan ota

                  Kyllähän niitä turbojakin lyyään enempi ajettujen koneitten kupeeseen.

                  Mainostavat että matkassa tippuis bensankulutus joillakin laistuilla. tiedä sitten.

                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29812

                  häneltä voisi kysyä chippiä
                  Last edited by ooopeee; 05-01-2018, 11:53.
                  VW passat 1.9tdi 4motion
                  E36 "328" cabrio

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Niin, siis:

                    -Lambdaa ei ohiteta, sen lämmitystä pitäisi vain viivästää tovi, jotta tuo thermoshock - ilmiö olisi epätodennäköisempi. Paras olisi lastu, joka on 1:1 vakion kanssa, mutta lambdan lämmitystä kylmäkäynnistyksissä viivästetty.
                    Näitä vaan ei taida olla missään tarjolla enää.

                    -Käytännössä et saa juuri mitään tehohyötyä tuosta, korkeintaan optimoitu nykyajan vähän paremmille polttoaineille, jollon sytytysennakoilla ym. saatu ehkä muutamia hevosvoimia lisää, ehkä.
                    Näinollen se ei myöskään rasita moottoria merkityksellisesti enempää.

                    -Päästöt ja kulutus todennäköisesti pysyy aikalailla entisissä lukemissa niinikään.

                    Comment

                    • Kv1984
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 584
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Ok, kiitos infosta.

                      Entä onko vielä jotain muuta, mikä voisi rikkoa lambdaa koko ajan, paitsi boksiongelmat?

                      E34 518i Jet Black (ex)
                      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                      E38 M52B28 Oxfordgrün

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Kv1984 View Post
                        Entä onko vielä jotain muuta, mikä voisi rikkoa lambdaa koko ajan, paitsi boksiongelmat?
                        Syttyhäiriöt, suutinvuoto, onhan noita mahdollisuuksia paljonkin.

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #13
                          Sytytyspuoli, etenkin se korkeajännite - osuus pelaa kyllä suurta roolia kaiken toimintaan liittyvän osalta.

                          Siellä pieninkin epämääräisyys voi johtaa ihmeellisiin ongelmiin, jotka on satunnaisia, riippumattomia ympäristö/ajo-olosuhteista, ja joita on vaikea diagnosoida.


                          Kai ne tulpankolot nyt on täysin puhtaita öljystä/vedestä, ja puolien kumitutit niinikään ehjät, ja kuivat kaikesta rasvasta/kosteudesta?

                          Comment

                          • Kv1984
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 584
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Klasu- View Post
                            Kai ne tulpankolot nyt on täysin puhtaita öljystä/vedestä, ja puolien kumitutit niinikään ehjät, ja kuivat kaikesta rasvasta/kosteudesta?
                            Kumitutit on ehjät. Muutamassa tulpankolossa on liraus öljyä, kun venakopan tiiviste vuotaa. (Pitäisi vaihtaa, tiedän.) Mutta kun vaihdoin tiivisteen ekan kerran, öljyä oli tulpankoloissa tuplasti enemmän, eikä silloin ollut mitään käymisongelmia.

                            Kävin tänään vaihdattamassa lambdan. Taas kerran. Vanha anturi oli ihan märkä ja haiskahti mekaanikon mielestä hiukan pakkasnesteellekin. Kondensiovettä ja ehkä pakkasnestettä putkessa siis, ja ihan reippaasti olikin. Mutta mistä sinne voi pakkasnestettä päästä, kun auto ei hävitä nesteitä?

                            Porattiin myös pieni reikä takapönttöön, josta liika vesi pääsee valumaan pois. Toivottavasti tämä auttaa, jospa tuolla uudella lambdalla pääsisi ainakin vuoden eteenpäin...

                            E34 518i Jet Black (ex)
                            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                            E38 M52B28 Oxfordgrün

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Toi öljy tulpankoloissa on todella ongelmien kerjäämistä, ja sillä voi ihan oikeasti olla osaa tähän lambdojen rikkoutumiseen.

                              Korjaus tuohon on osien puolesta senverran edullinen, että kannattaa aivan ehdottomasti suorittaa alta pois asap.

                              Työni puolesta törmään näihin aika usein, misfireä, ja vastaavissa designeissä löytyy ihan hitunen vaan öljyä tulpankolosta, joka kapilaarisesti on kulkeutunut tulpan posliinin ja kumispärdärin väliin.

                              Pakkasnestettä se ei ole, jos sitä ei häviä. Putkeen kertyvä vesi nyt haisee ihan kaikelle palamistuotteelle, sen perusteella ei juuri kannata mitään analysoida.
                              Välillä kun jotain isompaa kattilaa käyttelee lämpimäksi hallissa, letku pyrstössä, niin siinä ulostulon alla voi olla iso lätäkkö kondenssia pelkästä tyhjäkäynnistä, ihan normaalia.

                              M50 ei ole kansipahvivammainen millään tapaa designin puolesta, noissa kansi/kansitiivisteongelmat on todella harvinaisia edelleen, vaikka autot on jo iäkkäitä. Monesta pamahtaa pahvi paljon helpommin väärinkäytöstä ja iästä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎