Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ilmastoinnin jälkiasennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 981
    • Rovaniemi

    E34 ilmastoinnin jälkiasennus

    Elikkäs, tuohon karvalakkiin pitäs saada ilmastointi hommattua. Osat ois tiedossa, mietin vain, et miten paha homma se on laittaa tohon? Osat olis siis 525 24v -91 autosta ja oma auto on 520 24v -91. Autoliikkeessä myyjä epäili, et sähköjen kans voi tulla ongelmia. Jos joku osais sanoa, että mitä kaikkea pitää vaihtaa tuohon, niin olisin hyvin kiitollinen. Mahdolliset ongelmakohdat olis myös hyvä tietää. Pakko saada jotain hienouksia tuohonki roppeloon prkl. Kyseessä on siis manuaali-ilmastointi.
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins
  • tumppu86
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 900
    • E-pohjanmaa

    #2
    Sama kiinnostaisi minuakin!

    Comment

    • t0103138
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 45

      #3
      Asennutin omaani 320i E36 -91 ilmastoinnin, kun ostin kolariautosta osat luulin tietäväni/saaneeni kaikki tarvittavat anturit ym. laitteet. Vaan toisin kävi osia piti etsiä aika monesta paikasta. Se millä päästiin alkuun oli sähkökaavio jonka saimme BMW:ltä, sitten piti osata lukea kaaviota ja senperusteella ETK:sta etsimme tarvittavat osat ja eritoten lämpötila-anturit ja ohjainyksikkö.
      F31 320i xdrive -13
      E91 330 XD -06

      Ex.
      E46 330XD -01
      E46 325Xi -01
      E30 325 IX -91
      E36 320 -91
      E30 324 TD -88
      E30 324 D -86
      E30 323i -85
      E21 323i -79
      E21 320 -78
      E10 2002 -75

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 981
        • Rovaniemi

        #4
        Oisko sulla pistää jotain listaa nuista osista, niin tietää purkaa kaikki tarpeelliset. Eikö tossa 320:sessä ole kummiski melko pitkälle sama tekniikka kuin 520:sessäkin.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • t0103138
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 45

          #5
          Minulla oli hukassa!

          - lämpötila-anturi, joka piti asentaa ylävesiletkuun sinne piti vetää myös sähköjohdot.

          - ohjainyksikkö, löytyi hansikaslokerosta (kuva säätöyksikkö).

          - sisätilan lämpötila-anturi, kuljettajan jalkatilan yläosassa, näytti pieneltä kaiuttimelta.

          - Lämpötilan säätöyksikkö E36:ssa ilman ilmastointia yksiosainen eli yksiosainen lämmityslaitteen kenno, ilmastoidussa kaksiosainen kuten kennokin. (kuva lämmönsäätö)

          E36 :ssa piti vaihtaa koko lämmitys laiteyksikkö joka sisälsi loput kolme lämpötila-anturia.

          Kuvat ovat linkistä www.realoem.com main group 64/18 ja 64/45


          Täällä on myynnissä muutama ilmastointi jotka on M3:sta niissä on kompressorin kiinnitys erilainen, joten itse hylkäsin ne koska en tiennyt saako niitä kiinni, olisivat toki olleet halvempia.

          Mikko
          Last edited by t0103138; 15-02-2008, 17:30.
          F31 320i xdrive -13
          E91 330 XD -06

          Ex.
          E46 330XD -01
          E46 325Xi -01
          E30 325 IX -91
          E36 320 -91
          E30 324 TD -88
          E30 324 D -86
          E30 323i -85
          E21 323i -79
          E21 320 -78
          E10 2002 -75

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 981
            • Rovaniemi

            #6
            Jeps, ei tuo pahalta näytä. Tuosta viissatasesta löytyy valmiina nuo lämpöanturit jalkatiloista. Tuo ilmastointilaite olis ihan 525:sesta, joten tuskin mikään ongelma kiinnityksissä, kun vielä vuosimallikin ja konemallikin on sama. Lämmönsäätöhässäkkä on tuossakin kaksiosainen (oikea ja vasen) Pitänee tutkia etk:ta ja katsella siitä kaikki osat mitä tarvitsee irroittaa ilmastoinnin asennusta varten. Sitten viikonloppuna noutaa posiolta kamat ja iskiä paikalleen. Pitänee varmaan ottaa kaikki mitä siihen lämppäriin liittyy irti ja sitten kasata se suoraan tonne.
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4339
              • Turku

              #7
              Jollei sun autosta löydy ajotietokoneen johdotusta, mutta luovuttaja-autosta löytyisi, niin sinuna laittaisin sen samassa rempassa.


              Juttu alkoi e36 ajotietokoneesta, mutta se kääntyi hyvin äkkiä e34 ajotietokoneeseen.

              Comment

              • Laakeri
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 981
                • Rovaniemi

                #8
                Pitää kyllä ottaa se, kattoa jos tuo budjetti riittää sen ajotietokoneenkin ostoon. Sähkölasitkin pitäis saada, mutta nämä opiskelijan kesätyötulot tahtoo vähän rajoittaa menoa

                t0103138, btw. jouduitko laittamaan freonit uusiksi sinne sen asennuksen jälkeen?
                E34 S38B38
                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                2gen RAM 5.9 cummins

                Comment

                • t0103138
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 45

                  #9
                  Jouduin, piti laittaa ne vanhemmat aineet, kopressorin kyljestä näkyy mitkä

                  aineet ko. kompuraan käy. Uudempi aine on kuulemma vaihtunut -93 tai

                  jotain sinnepäin.

                  Mikko
                  F31 320i xdrive -13
                  E91 330 XD -06

                  Ex.
                  E46 330XD -01
                  E46 325Xi -01
                  E30 325 IX -91
                  E36 320 -91
                  E30 324 TD -88
                  E30 324 D -86
                  E30 323i -85
                  E21 323i -79
                  E21 320 -78
                  E10 2002 -75

                  Comment

                  • Kreuzotter
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 145

                    #10
                    Tuli aikanaan näpättyä omasta ilmastoinnin asennusprojektista muutama. Excel filessä on lyhyt selitys kuvista.
                    Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 981
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Kreuzotter
                      Tuli aikanaan näpättyä omasta ilmastoinnin asennusprojektista muutama. Excel filessä on lyhyt selitys kuvista.
                      http://koti.mbnet.fi/iimm/BMW/
                      Yhtiö kiittää kuvista Nuista on apua purkutouhuissa ja asennustouhuissa. Muistatko vielä tarkan listan osista, joita piti vaihtaa/lisätä? Millasia ongelmia oli asennuksessa, esim sähköjen kanssa? Mietin tuota yhtä ac:n vesiletkua(ac_water_pipe kuvat), joka menee tuolta askin vierestä, mikä on sen merkitys ja onko se pakko sinne tunkea? Mulla kun tuossa on koko tekniikka paikallaan, niin voi tehdä ahdasta siellä. Kaikkia apu on tässä tarpeen, ennen kun ei ole myyjä eikä ostajakaan asentanut ilmastointia autosta toiseen.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • Kreuzotter
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 145

                        #12
                        Viemäröinti tarvitaan kondenssiveden poistoa varten. Ilman jäähtyessä höyrystimessä kosteus tiivistyy ja valuu noita putkia pitkin pois.

                        Lisäsin Exceliin osalistan (ne osat jotka tältä istumalta muistin). (Jostain syystä mulla toinen sivu ei näy jos taulukon avaa suoraan selaimesta.)
                        Sähköistys muistaakseni ei ollut kamalan hankala, jos sähköflektin kytkentöjä ei huomioida. Mulla kävi lopulta niin, että jätin flektin pois koska se oli rikki. Musta A/C rele täytyy kikkailla sulakerasiaan vaikka flektiä ei laittaisikaan.

                        Keskusyksikkö on aika näppärä ja kompakti paketti johdotuksineen. Konehuoneen puolelta ei juuri tarvitse muuta kuin irrottaa vesiletkut ja 5 ruuvia. Puhallinta tms. ei tarvitse kaivaa esiin.

                        Kaikki O-renkaat pitää uusia ja varmistaa, että ne on tarkoitettu käytettävälle kylmäaineelle. Omassa -92 mallissa oli jo uudempaa R143a ainetta. Liitosten kanssa kannattaa olla huolellinen ettei aineet heti karkaa.

                        Uuden kuivaimen suojatulpat irroitetaan juuri ennen putkien kiinnittämistä. Muuten pönttö imppaa itteensä kosteutta ilmasta. Mulla ei ole tietoa mitä tapahtuu jos käyttää vanhaa kuivainta. Tietääkö joku?

                        Järjestelmästä pitää imeä ilma pois ennen kylmäaineen laittamista. Kannattaa siis pajalla mainita, että putket ovat olleet auki eikä kyseessä ole vain aineen lisääminen. Kyseisessä palvelussa on paljon hintaeroja eli kannattaa kysellä eri firmoista.
                        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          useimmissa e34:ssa johdotus ilmastoinnille on valmiina ,eikä oo muutakin törkkiä liittimet kiinni.
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • Laakeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 981
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Kiitos, tosta listasta on helkkaristi apua kun lähtee purkamaan sitä toista autoa. Pitää ottaa paljon kuvia etk:sta ja tuo lista jne. niin tietää sitten mitä purkaa sieltä. Vaatiiko tuo takamatkustajien suutin uuden keskikonsolin takaosan vai meneekö se suutin suoraan siihen? Mikä tuon kuivaimen merkitys on ja mitähän se mahtaa maksaa? Paljonko kannattaa pulittaa sen järjestelmän freonien laitosta sitten?
                            E34 S38B38
                            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                            2gen RAM 5.9 cummins

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4339
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Laakeri
                              Vaatiiko tuo takamatkustajien suutin uuden keskikonsolin takaosan vai meneekö se suutin suoraan siihen?
                              Suutin sopii vanhaan keskikonsoliin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎