Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 röpöttää ja nostelee kierroksia itsekseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    M50 röpöttää ja nostelee kierroksia itsekseen

    Signaturessa mainittu auto kyseessä.

    Tänään töistä lähtiessä annoin vähän reippaammin kenkää kylmälle koneelle risteyksestä lähtiessä, ja about 20 metriä sen jälkeen moottori alkoi rykiä ja potkia eikä vastannut kaasuun kunnolla. Pysäytin ja huomasin, että kierrokset veivaa kolmeen tonniin, vaikka kytkin on pohjassa enkä koskenut kaasuun ollenkaan. Sammutin, käynnistin uudelleen, ja sama jatkui: kierrokset 1500-3000 tyhjäkäynnillä ja järkyttävä röpötys.

    Olenkohan ihan hakoteillä, jos sanon, että vika voisi olla tyhjäkäyntimoottorissa, joka on oireillut jo pidemmän aikaa (lähinnä epätasainen tyhjäkäynti ja kierrosten humppaaminen kun kytkimen painaa pohjaan) tai kaasuläppäanturissa? Kaasuläppäanturinkin toiminnan mittasin yleismittarilla viikko sitten ja se oli ihan ok lukemissa, joten ainoaksi vaihtoehtoksi jäänee auki juminut icv? Imuvuotoja ei pitäisi olla, kaikki letkut on tutkittu. Aiheuttaako mikään muu tuollaista oireilua?

    Autoon on ihan äskettäin vaihdettu kampuran anturi (Laakkoselta), venakopan tiiviste ja tulpat.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Lambdasta ensimmäisenä johto irti, ja toiminnan testaus liitin irroitettuna.

    Tyhjäkäyntimoottorin ilmakanava on pieni verrattuna kaasuläppään, eikä sen toiminta näinollen pysty vaikuttamaan suuresti toimintaan yhtään suuremmilla kuormituksilla.

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Lambda irrotettu --> ei vaikutusta.

      Hirveä vihellys sieltä konehuoneesta aina kuuluu ennen kuin kierrokset hyppää. Vetelee aivan omiaan ja sammuu sitten, eikä oireen ollessa päällä vastaa kaasuun lainkaan. Järkyttävä imuvuoto jossain, ehkä?

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Kv1984 View Post
        Lambda irrotettu --> ei vaikutusta.

        Hirveä vihellys sieltä konehuoneesta aina kuuluu ennen kuin kierrokset hyppää. Vetelee aivan omiaan ja sammuu sitten, eikä oireen ollessa päällä vastaa kaasuun lainkaan. Järkyttävä imuvuoto jossain, ehkä?
        Kannattaa tarkistaa se kyllä.

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Sanoisin että haitariputki rikki tai siitä alas lähtevä huohotusletku irti/poikki. Nm kokemusta on
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Scitso View Post
            Sanoisin että haitariputki rikki tai siitä alas lähtevä huohotusletku irti/poikki. Nm kokemusta on
            Haitariputki ja siihen liittyvät letkut on ehjiä ja kunnolla kiinni. Sehän tässä hämmentääkin. Selkeä imuvuoto, mutta mistä?

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Mites auto käyttäytyy ilman ilmamassamittaria? Tarkista myös ettei ole tulppat ole lähteny irti.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Scitso View Post
                Mites auto käyttäytyy ilman ilmamassamittaria? Tarkista myös ettei ole tulppat ole lähteny irti.
                IMM irti, ei mitään vaikutusta. Tulpat on vaihdettu viikko sitten ja ne tuli kaikki kyllä kunnolla kiinni.

                Outoa on myöskin että vika ei ole päällä koko ajan. Tänäänkin pääsin kauppaan ja kotiin ilman ongelmia, tosin moottori tuntuu pikkuisen nykivän ja tyhjäkäynnillä välillä kierrokset tipahtaa.

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • Kv1984
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2013
                  • 584
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Taispa selvitä vika. Kampiakselin anturin piuha oli jätetty roikkumaan irralleen ja vesipumpun hihnapyörä oli hangannut sen lähes poikki. Kyseinen piuha veti sitten välillä maihin hihnapyörään ja sekoitti pakan ihan täysin.

                  En kyllä vittu anna kenenkään kaverin tai kaverinkaverin koskea mun autoon enää, saakeli. Kaikki korjaukset teen tästä lähin itse tai teetän ammattitaitoisella korjaamolla. Täytyy vaan toivoa ettei ecu ottanut kovin hirveästi damagea tuosta.

                  E34 518i Jet Black (ex)
                  E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                  E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                  E38 M52B28 Oxfordgrün

                  Comment

                  • hjenkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 577
                    • JKL

                    #10
                    joo eipä se paljon muuta tarvitse. itellä oli yhdessä E39:ssä vastaavanlainen tapaus, juuri ennen kauppoja oli anturi vaihdettu ja ei mennyt kuin hetki siitä niin alkoi auto oireilemaan kun oli hinkannut johdon kuoren rikki. savolaiset ei vaan osaa. :think
                    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                    Vs1400 Intruder

                    Ex:
                    F11 530dA xDrive
                    E60 523iA
                    E39 520i Sedan
                    E39 530dA Touring
                    E39 528iA Sedan
                    E46 318i Sedan
                    E39 523i Sedan
                    E36 316i Sedan x2

                    Comment

                    • Kv1984
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 584
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by hjenkka View Post
                      itellä oli yhdessä E39:ssä vastaavanlainen tapaus, juuri ennen kauppoja oli anturi vaihdettu ja ei mennyt kuin hetki siitä niin alkoi auto oireilemaan kun oli hinkannut johdon kuoren rikki. savolaiset ei vaan osaa. :think
                      Mitä oireita sulla oli siinä autossa?

                      Itse edelleen mietin että voiko tuo anturin johdon maadoittuminen väärään paikkaan todella aiheuttaa moottorin ryntäilyä, ja jos voi, niin millä perusteella. :think

                      E34 518i Jet Black (ex)
                      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                      E38 M52B28 Oxfordgrün

                      Comment

                      • hjenkka
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 577
                        • JKL

                        #12
                        Originally posted by Kv1984 View Post
                        Mitä oireita sulla oli siinä autossa?

                        Itse edelleen mietin että voiko tuo anturin johdon maadoittuminen väärään paikkaan todella aiheuttaa moottorin ryntäilyä, ja jos voi, niin millä perusteella. :think
                        alkoi röpöttämään ja käymään todella huonosti, vikakoodia antoi kampuran tunnistimesta.

                        ja vikalöytyikin tunnistimen johdosta joka oli hankautunut hihnapyörää vasten.

                        vika halvaannutti auton täysin.
                        Last edited by hjenkka; 11-05-2018, 19:53.
                        "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                        Vs1400 Intruder

                        Ex:
                        F11 530dA xDrive
                        E60 523iA
                        E39 520i Sedan
                        E39 530dA Touring
                        E39 528iA Sedan
                        E46 318i Sedan
                        E39 523i Sedan
                        E36 316i Sedan x2

                        Comment

                        • Kv1984
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2013
                          • 584
                          • Jyväskylä

                          #13
                          No niin. Nyt menee mystikseksi!

                          Yritin hakea autoa korjaamolta, jossa kampuran anturi vaihdettiin. Pääsin sata metriä eteenpäin, ja sitten rupesi taas kierrokset seilaamaan. Tyhjäkäynniltä pariin tonniin ja takaisin, kolmeen tonniin ja sitten jo kiihdyteltiinkin ihan omin päin, vaikken hipaissutkaan kaasupoljinta. Vein auton takaisin. En tiedä mitä ne tällä kertaa löytävät.

                          Mistä helvetin ihmeestä voi johtua, että vaijerikaasulla varustettu auto kiihtyy itsestään, vaikka kaasuvaijeri ei liiku? Voiko kaasuläppä liikkua muutoinkin kuin sillä vaijerilla?

                          E34 518i Jet Black (ex)
                          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                          E38 M52B28 Oxfordgrün

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 10970
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Kv1984 View Post
                            No niin. Nyt menee mystikseksi!

                            Yritin hakea autoa korjaamolta, jossa kampuran anturi vaihdettiin. Pääsin sata metriä eteenpäin, ja sitten rupesi taas kierrokset seilaamaan. Tyhjäkäynniltä pariin tonniin ja takaisin, kolmeen tonniin ja sitten jo kiihdyteltiinkin ihan omin päin, vaikken hipaissutkaan kaasupoljinta. Vein auton takaisin. En tiedä mitä ne tällä kertaa löytävät.

                            Mistä helvetin ihmeestä voi johtua, että vaijerikaasulla varustettu auto kiihtyy itsestään, vaikka kaasuvaijeri ei liiku? Voiko kaasuläppä liikkua muutoinkin kuin sillä vaijerilla?
                            Tyhjäkäynti venttiili. (Tai paha imuvuoto).

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Kv1984
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2013
                              • 584
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Tyhjäkäynti venttiili. (Tai paha imuvuoto).
                              Imuvuotoa epäilin itsekin, mutta eikö vian pitäisi silloin olla koko ajan päällä eikä vain satunnaisesti, kuten se nyt on? :think Saako se sieltä tyhjäkäyntimoottorin kautta hörpättyä niin paljon ilmaa, että vauhti kiihtyy tasakaasulla?

                              E34 518i Jet Black (ex)
                              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                              E38 M52B28 Oxfordgrün

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎