Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525ix -92 5-v automaatti ravistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

    E34 525ix -92 5-v automaatti ravistaa

    Oireet siis ovat: automaatti ravistaa vaihtaessaan kakkoselle (tai siinä vaihdon yhteydessä, en osaa sanoa onko juuri vaihtamisen aikana vai ennen/jälkeen). Oikeammin se on sellainen sekunnin-kahden mittainen jyrinä, joka tuntuu kyllä takapuolessa. Ei paha, mutta huomaa sen ja se ärsyttää. Ilmenee vain lämpimänä, ainakin 50 km saa ajaa ennenkuin ilmaantuu. Kylmänä toimii mainiosti, kuten myös kaikki muut vaihteet lämpimänäkin. Laatikko on 5-vaihteinen automaatti, pitänee nostaa värkkiä hieman ja katsoa tyyppinumero. Eli onko kellään kokemuksia moisesta, mitä pitäisi tehdä?

    -AR
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

    #2
    5HP18 on tyyppi.

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #3
      Originally posted by aryhanen
      Oireet siis ovat: automaatti ravistaa vaihtaessaan kakkoselle (tai siinä vaihdon yhteydessä, en osaa sanoa onko juuri vaihtamisen aikana vai ennen/jälkeen). Oikeammin se on sellainen sekunnin-kahden mittainen jyrinä, joka tuntuu kyllä takapuolessa. Ei paha, mutta huomaa sen ja se ärsyttää. Ilmenee vain lämpimänä, ainakin 50 km saa ajaa ennenkuin ilmaantuu. Kylmänä toimii mainiosti, kuten myös kaikki muut vaihteet lämpimänäkin. Laatikko on 5-vaihteinen automaatti, pitänee nostaa värkkiä hieman ja katsoa tyyppinumero. Eli onko kellään kokemuksia moisesta, mitä pitäisi tehdä?
      -AR
      Luultavasti joku tiiviste päästää lämpimänä ohi, kun öljy on notkeampaa. Eli kytkinpakkaan ei tule tarpeeksi nopeasti painetta, tai paine ohjautuu väärään paikkaan---> yrittää kahta vaihdetta päälle hetkellisesti. Vika on joko itse laatikossa tai venttiilikoneistossa. Tai sitten jos se on jo sähköohjattu laatikko niin ohjauboxissa voi olla häiriö. Mutta kuulostaa mekaaniselta vialta. Onko aikaisemmista öljynvaihdoista tietoa? Ja kilometreistä? Jarkko S. varmaan pystyy kertomaan vielä paremmin kyseisestä laatikkotyypistä, itsellä on kokemusta lähinnä 4HP18: sen vioista ja korjaamisesta.
      Ajaminen ei välttämättä tee hyvää. Laatikko voi hajota kunnolla tai kestää vielä tuhansia km. Että sen suhteen on vaikea sanoa mitään.
      Last edited by 525TDS Touring; 17-07-2005, 14:03.
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • aryhanen
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 69

        #4
        Nonni. Historia: ml. 174 tkm, tuontivärkki. Kunnon perusteella voisi ollakin totta, mutta mistäpä sitä tietää.
        Viime talvena tehty laatikkoremontti, pakki oli hävinnyt ja joku O-rengas tms vaihdettu (entisen omistajan aikaan, tarkemmin en tiedä). Tein niinkuin tuolla http://www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf käsketään, eli lämpötila oikeaksi, vaihteet läpi, P:lle ja tyhjäkäynnille AC päällä. Avasin täyttökorkin (taaempi, 17 mm:n kuusiokolokanta) ja sieltä tuli öljyä. Tähän mennessä sitä on tullut n. litra, mutta vielä valuu. Lämpötila nousi yli 50:n, eli nyt olen jäähdyttelytauolla. Auto on suorassa pukeilla (tai lankut renkaiden alla, suoruus riittänee...).
        Eli laatikossa oli paljon liikaa öljyä tai sitten teen jotakin väärin. Mitäpä sanotte tähän?
        (Jarkko S on näköjään Kuopiosta ja minä Iisalmesta, ei olisi pitkä matka expertin luo... Miten mieheen saa yhteyden?)

        -AR

        Comment

        • aryhanen
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 69

          #5
          Näyttääpi olevan http://www.konehuolto.vze.com/

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by aryhanen
            Nonni. Historia: ml. 174 tkm, tuontivärkki. Kunnon perusteella voisi ollakin totta, mutta mistäpä sitä tietää.
            Viime talvena tehty laatikkoremontti, pakki oli hävinnyt ja joku O-rengas tms vaihdettu (entisen omistajan aikaan, tarkemmin en tiedä). Tein niinkuin tuolla http://www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf käsketään, eli lämpötila oikeaksi, vaihteet läpi, P:lle ja tyhjäkäynnille AC päällä. Avasin täyttökorkin (taaempi, 17 mm:n kuusiokolokanta) ja sieltä tuli öljyä. Tähän mennessä sitä on tullut n. litra, mutta vielä valuu. Lämpötila nousi yli 50:n, eli nyt olen jäähdyttelytauolla. Auto on suorassa pukeilla (tai lankut renkaiden alla, suoruus riittänee...).
            Eli laatikossa oli paljon liikaa öljyä tai sitten teen jotakin väärin. Mitäpä sanotte tähän?
            (Jarkko S on näköjään Kuopiosta ja minä Iisalmesta, ei olisi pitkä matka expertin luo... Miten mieheen saa yhteyden?)

            -AR
            Ihmetyttää vähän että miten sinne on saatu litra liikaa öljyä... Ainoa tapa on kai lisäämällä sitä auton perä paljon etupäätä korkeammalla. On mahdollista että öljyjen poistulo liittyy siihen että siellä on todella jotain mekaanista vikaa, mutta jos tosiaan öljyä on ollut liikaa, voi kai sekin tuollaista häikkää aiheuttaa. Kylmänähän öljytilavuus on pienempi, se selittäisi miksi toiminta parempaa. Toivotaan että vika korjaantuu pelkällä öljymäärän korjauksella!
            e90 330d -05

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by aryhanen
              Nonni. Historia: ml. 174 tkm, tuontivärkki. Kunnon perusteella voisi ollakin totta, mutta mistäpä sitä tietää.
              Viime talvena tehty laatikkoremontti, pakki oli hävinnyt ja joku O-rengas tms vaihdettu (entisen omistajan aikaan, tarkemmin en tiedä). Tein niinkuin tuolla http://www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf käsketään, eli lämpötila oikeaksi, vaihteet läpi, P:lle ja tyhjäkäynnille AC päällä. Avasin täyttökorkin (taaempi, 17 mm:n kuusiokolokanta) ja sieltä tuli öljyä. Tähän mennessä sitä on tullut n. litra, mutta vielä valuu. Lämpötila nousi yli 50:n, eli nyt olen jäähdyttelytauolla. Auto on suorassa pukeilla (tai lankut renkaiden alla, suoruus riittänee...).
              Eli laatikossa oli paljon liikaa öljyä tai sitten teen jotakin väärin. Mitäpä sanotte tähän?
              (Jarkko S on näköjään Kuopiosta ja minä Iisalmesta, ei olisi pitkä matka expertin luo... Miten mieheen saa yhteyden?)
              -AR
              Nyt kannattais selvittää missä se remontti on tehty, koska ainakin täällä Kangasalla vaikuttaa yksi ihan kädetön "automaattiexpertti". nim. kokemusta on. Laatikkoon saa liikaa öljyä kun se ei ole lämminnyt tarpeeksi ja ruuvaa ropun kiinni kun alkaa tulla yli, esim. talvella käy niin helposti jos on viilee paikka missä vaihtaa öljyjä. Toi on kans aika vaikee tietää koska laatikko on oikeassa lämpötilassa, millä konstilla sait mitattua? Mutta jos lämmöt oli sen 50 astetta, niin älä anna enempää tulla pois. Oliko öljyn väri ja läpikuultavuus millainen, entäpä väri? Ja äläkä heitä sitä ulos tullutta öljyä pois jos käyt sen Jarkon juttusilla, saat näyttää sitä sille.
              Tee haku missä haet threadeihin vastaajien nimimerkkejä sillai täältä parhaiten löydät Jarkon, ja sitten laitat sille privaviestiä, ellei se satu sitten jo vastaamaan tähän ketjuun.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • aryhanen
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 69

                #8
                Joo, homma kunnossa. Vähensin hieman öljyä laatikosta, ei ravista enää (ainakaan vielä). Kiitokset Jarkko S:lle!

                Comment

                • Jarkko S
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 595
                  • Käärmelahti/Maaninka

                  #9
                  Originally posted by aryhanen
                  Joo, homma kunnossa. Vähensin hieman öljyä laatikosta, ei ravista enää (ainakaan vielä). Kiitokset Jarkko S:lle!
                  Ole hyvä vaan

                  Puhelimessa haasteltiinkin asiasta. Itseasiassa mehän sinne laitettiinkin extraöljyä aikoinaan, litra oli ylimääräistä. Sekin siksi koska uudemmassa 5Hp18:ssa öljymäärä on n. litran isompi ja sakemannitkin liruttavat vähän ylimääräistä.

                  Mutta jos nyt pelittää niin ei muuta kun sopivan varovaista ajoa etenkin kuoppaisella tiellä
                  E60 530d M-Sport
                  E53 X5 3.0d Sport
                  E53 X5 3.0d Sport Paku
                  E93 330d
                  E61 535d M-Sport
                  E61 520d
                  E46 320i

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #10
                    Originally posted by aryhanen
                    Joo, homma kunnossa. Vähensin hieman öljyä laatikosta, ei ravista enää (ainakaan vielä). Kiitokset Jarkko S:lle!
                    No hyvä että asia korjaantu, ja nyt ei tarvi epäillä etteikö laatikkoremonttia olisi tehty kunnolla.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • hopeanuoli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 211
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Jarkko S
                      Ole hyvä vaan

                      Puhelimessa haasteltiinkin asiasta. Itseasiassa mehän sinne laitettiinkin extraöljyä aikoinaan, litra oli ylimääräistä. Sekin siksi koska uudemmassa 5Hp18:ssa öljymäärä on n. litran isompi ja sakemannitkin liruttavat vähän ylimääräistä.

                      Mutta jos nyt pelittää niin ei muuta kun sopivan varovaista ajoa etenkin kuoppaisella tiellä
                      Öljymäärän suhteen nuo laatikot ovat kyllä tarkkoja, se on huomattu. Itseäni on vaivannut jo pitempään sellainen pieni riesa, että kierrokset pääsevät joskus hieman nousemaan kun laatikko vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Useimmiten tuo vaihto sujuu sulavasti, mutta joskus kierrokset tosiaan nousevat jonkin verran. Muuten laatikko pelaa mainiosti. Auttaisikohan tuohon lievä ylitäyttö? Huolestuttaa tuo pieni luistaminen, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole pahentunutkaan enkä ole sen vuoksi vienyt vielä laatikkoa avattavaksi.
                      e90 330d -05

                      Comment

                      • Jarkko S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 595
                        • Käärmelahti/Maaninka

                        #12
                        Originally posted by hopeanuoli
                        Auttaisikohan tuohon lievä ylitäyttö? Huolestuttaa tuo pieni luistaminen, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole pahentunutkaan enkä ole sen vuoksi vienyt vielä laatikkoa avattavaksi.
                        Kannattaisihan tuota kokeilla, etenkin jos oire tulee mutkaisen tien jälkeen/aikana tai jyrkissä mäissä.

                        Ja muutenkin, vakiona se öljymäärä on aika vähäinen, tai enemminkin öljynpinta on aika alhaalla.

                        Se uudemman 5HP18:n öljyntäyttöproppu on ~2cm korkeampi, joten siitä voi päätellä miten paljon litkua menee enemmän kun miettii öljypohjan pinta-alaa.
                        E60 530d M-Sport
                        E53 X5 3.0d Sport
                        E53 X5 3.0d Sport Paku
                        E93 330d
                        E61 535d M-Sport
                        E61 520d
                        E46 320i

                        Comment

                        • hopeanuoli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 211
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Jarkko S
                          Kannattaisihan tuota kokeilla, etenkin jos oire tulee mutkaisen tien jälkeen/aikana tai jyrkissä mäissä.

                          Ja muutenkin, vakiona se öljymäärä on aika vähäinen, tai enemminkin öljynpinta on aika alhaalla.

                          Se uudemman 5HP18:n öljyntäyttöproppu on ~2cm korkeampi, joten siitä voi päätellä miten paljon litkua menee enemmän kun miettii öljypohjan pinta-alaa.
                          Tyypillisesti tuo 2->3 vaihto luistaa hieman kun kiihdyttää todella varovasti ja laatikko on "kädenlämpöinen". Mutta pitää kokeilla lisätä sinne vaikka puoli litraa lientä aluksi ja katsoa meneekö parempaan suuntaan. Mielenkiintoista jos uudemmissa versioissa täyttöpropun reuna on tosiaan noin paljon korkeammalla, kyllähän tuo jo öljymäärässä tuntuu jos pohjan rakenne on muuten sama.
                          e90 330d -05

                          Comment

                          • hopeanuoli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 211
                            • Helsinki

                            #14
                            Laatikon toiminta tosiaan parani kun lisäsin öljyä siten että siellä on nyt 0.5 litran ylitäyttö. Enää nousee kierrokset 2->3 vaihdossa todella harvoin, oikeastaan vain jos alamäkeen kiihdyttää todella kevyellä pintakaasulla. Tuntuisi siltä kuin öljynpaine ei vaihdon tapahtuessa pienillä kierroksilla olisi riittävä. Nyt herää tietty kysymys että voisiko sinne pistää vieläkin lisää lientä, jos vaikka tuo häikkä korjaantuisi kokonaan...? Eli uskaltaako sinne pistää vaikka vajaan litran ylitäytön, vai onko riski että sieltä pullahtaa joku stefa ulos lämpimällä kelillä...
                            e90 330d -05

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎