Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 (E34) sähköpeilit -faceliftaus ja muuta-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    E32 (E34) sähköpeilit -faceliftaus ja muuta-

    alusta asti ollut vika: oikea ulkopeili ei toimi kunnolla. havaintoni imukaan on kyllä lämminnyt talvella tähän asti ja liikkunut sivusuunnassa. tosin siten, että kun vääntää ohjausnamiskasta alas, liikkuu peili vasempaan ja vasempaan käännettäessä oikealle. vasen peili on toiminut ok.

    haeskelin searchilla vanhoja threadeja ja niissä veikkailtiin käyttökytkimen tai johtosarjan vikaa. kokeeksi nappasin vasemman peilin irti ja laitoin oikeanpuoleiseen liittimeen kiinni ja vastoin odotuksia säätö toimi moitteettomasti. lämpiämistä en saanu testattua.

    eniten ihmetyttää johdotus:

    ovessa olevissa liittimissä on vain neljä johtoa: ruskea, sini-valkoinen, sini-vihreä ja sini-musta.

    samoin vasemmassa peilissä on neljä johtoa: musta, ruskea, sininen ja valkoinen.

    mutta mutta: oikeassa peilissä johtoja onkin jo 8 vai peräti kymmenen kappaletta.

    liittimet on molemmissa samannäköiset ja sopii hienosti paikalleen. peilin lasille menee molemmissa musta ja ruskea johto. peilien sisällä moottorit on erinäköset ja oikeanpuoleinen näyttäs silmämääräsesti vähän uudemmalta. Leka oli joskus postannu tommosen: http://www.carsoft.ru/avtorepair/bmw...6.0/index.html

    onko joku tietonen saako tuota peiliä toimimaan jollain yksinkertasella kytkennällä... tai jos jollakulla on tommonen neljällä piuhalla oleva oikeanpuoleinen peili niin saa tarjota. saa olla ilman lasia, koppa naarmuilla tai halki yms. kunha moottorit toimii. ehkä niistä sais kasattua yhden ehjän

    e: ja onkos havaintoa missä kotteroissa olis samanlaiset moottorit/ kytkennät, kun ei e32 peiliä kuitenkaan löydy mistään..

    e2: kattelin että e32 -92 mallissa oli sitte enempi noita piuhoja. mulla ainaki nyrjähtää pää kun koittaa miettiä miten noi 9 piuhaa pitää kytkeä neljään siten että lopputulos on haluttu. ja miten neljällä piuhalla ylipäänsä saa aikaseks neljä säätösuuntaa ja lämmityksen
    Last edited by ankkuli; 03-09-2007, 22:04.
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Onkos sulla sähköjakkarat muistilla? Tuossa yksinkertainen (ei muistilla) E34:n sähköpeilien kytkis.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Leka
      Onkos sulla sähköjakkarat muistilla?
      kiitos, hyvä huomio. ei jostain syystä toiminu tuo linkki, mutta toi edelläpostattu lienee samanlainen...

      autossa ei ole sähköjakkaroita (oliski ), mutta peili ilmeisesti on kotoisin muistillisesta värkistä. johtoja siinä on schaltplanin mukaan 9kpl.

      ja nyt sitten tarvitsisi siis yhdistellä nuo johdot jotenkin järkevästi. kaavioista käy ilmi että tossa mun monijohtoisessa peilissä lämmitys on selkeesti oma piirinsä (2 johtoo)ja loput 7 sitten muistille ja peilinvääntelylle. "muistittoman" peilin lämmitys on jotenkin naimisissa säädön kanssa.

      pystyisiköhän joku kertomaan seuraaviin arvoituksiin vastauksia:

      - kertooko tuo oheinen kuva ihan suoraan miten systeemi toimii? virtakynällä vähän syynäilin ja yksi ovesta tuleva karva on "kuuma" kunnes vääntelee säätöä ylös tai oikealle. muihin tulee sähkö aina kahteen suuntaan väännellessä (kahteen suuntaan sit ei). ja sähköthän pitäs olla ok, koska toinen peili pelitti ihan ok. ruskea löytyy molemmista peileistä ja johtosarjasta ja sehän on bemussa aina maa...

      - ekassa postauksessa on kuva muistipeilin kytkiksestä. mitenköhän tuo eroaa (vai eroaako mitenkään) muistittoman kytkennästä jos katsoo vain moottoreita eikä lämmitystä ollenkaan.

      - kuuluuko lasin lämmitykselle tulla aina virta? miten se kytkeytyy päälle? muistan lukeneeni juttua jostain bi-metallikytkimistä. onkos ne siinä peililasissa kiinni vai tuleeko virta/ohjaus jostain muualta?

      - onko myös muistittomassa peilissä toiminto, joka "tilttaa" säädön alas kun peruutusvaihde kytketään?

      edit: pakkohan se oli avata ja jos se ei ennen ollu toimimaton ni nyt on ainaki. ei suostunu purkaantumaan se moottoripaketti ilman vaurioita ja tarttis tinata että sais kasaan. paree ostaa toinen peili, kun tinat maksaa enempi kun toimiva osa...
      Last edited by ankkuli; 20-07-2005, 21:04.
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Kyllä tuo mun laittama kytkis näkyy IE:llä ja FF:llä... Niin vähän arvelinkin että sun peili on muistilla olevasta. Peilin lämmitykselle tulee virta II ja start asennoissa ja kytkeytyy päälle ulkolämpötilan mukaan ja se "kytkin" on siinä peilissä. Ainakaan mun muistittomissa peileissä ei ole tuota parkkitilttausta.

        Pitikö se peili nyt mennä purkamaan... Noh, Suomalainen ei usko ennenkuin näkee
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Hammurab
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 146

          #5
          Kyseleppä josko Felkellä purussa olevassa e32:sessa ois peilit vielä tallessa
          E32 750iA

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            leka: rikkihän se oli joka tapauksessa eikä moottorit surahtanu kun vaakatasoon kun koitin niitä (ennen purkua) 12v tasavirran kanssa herätellä. toi peilinlämmityski on nyt vihdoin selvä ja 7er.comista ja jostain vanhasta mainoksesta lueskelin että parkkitiltti on vakiona seiskassa. (saa muuten kytkettyä pois laittamalla peilin säädön "vaihtonamiskan" oikeelle ennen peruuttelua).

            hammurab: kyllähän sitä felkeltäkin vois, mutta mieluummin sillä samalla hinnalla ostan vaikka merkkiliikkeestä uuden. on meinaan ko. putiikin hinnoittelu vähän poskellaan: naarmuinen kuskinovi 250€ (sain muualta 4ovee ja takaluukun samaan rahaan), lämppärin vesikierron moottori 80€ (uus maksaa ~110€) ja esim. jotkut fordin osat käytettynä maksaa enempi ku uutena... palvelu on kyllä asiantuntevaa ja melkeen kaikkee löytyy mitä mieli halajaa mutta silti

            edit: homma ratkesi; foorumin kautta löytyi muistittoman peilin runko. kiitokset avustaneille.

            edit2: lisättäköön vielä, että muistillisen ja muistittoman version peilit on erilaiset myös rungoltaan. muistiton moottoripaketti on kiinni neljällä- ja muistillinen kolmella ruuvilla. näyttäisi myös siltä että muisti vs. muistiton johtosarjat ovissa ovat erilaiset ainakin mallissa e32. muistipenkillisestä ja muistipenkittömästä ei käy ristiin kuin pelkkä lasi, ja niitäkin on lämmitettyjä ja lämmittämättömiä.
            Last edited by ankkuli; 24-04-2006, 18:31.
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #7
              lisää peileistä:

              tuli hankittua E34 facelift peilit, ja kun en kellään muulla ole nähny seiskassa, muutenkin miellyttää uudempi peili silmää, niin ajattelin pajattelin tyrkätä kiinni. väri on väärä, mutta romu on muutenki menossa maalarille.

              - liitin erilainen, pikku kolvaushomma siis.

              - oveen kiinni tuleva taustalevy on hiukan erilainen, näyttäisi siltä, että alareunassa jää hiukan rakoa ikkunan alalistaan. lisäksi pari kohdistustappia on sen verran eri kohdassa, että joutuu patentoimaan

              kymysys: eikö E32 ja E34 malleissa olekkaan sama peili, niin kuin luulin, vai onko E34 faceliftissa erilainen oven ikkunalista kuin pre-faceliftissa?
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • cool10
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 239
                • Stadi

                #8
                Originally posted by ankkuli
                kymysys: eikö E32 ja E34 malleissa olekkaan sama peili, niin kuin luulin, vai onko E34 faceliftissa erilainen oven ikkunalista kuin pre-faceliftissa?
                Erilaiset ovet e32:ssa ja e34:ssa. Jos katot ETK:sta pre-facelift peilejä niin antaa e34:selle ja e32:selle eri osanumerot.
                EX: 730i -89

                Comment

                • ankkuli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 938
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by cool10
                  Erilaiset ovet e32:ssa ja e34:ssa. Jos katot ETK:sta pre-facelift peilejä niin antaa e34:selle ja e32:selle eri osanumerot.
                  juu, niinhän tuo näkyy. lisäksi E34:n ovilista on näemmä sama sama pre- ja faceliftissa. mittailin tuossa, että E32 peilikolmio on noin sentin lyhyempi ja vajaan sentin korkeampi, mutta näkyis kumminkin siedettävästi istuvan muotoihin. yhden ohjuritapin paikka on väärä, eli vähän saa askarrella muutenki. laitanpa nuo kiinni, ja katson häiritseekö silmää.
                  Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                  Comment

                  • cool10
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 239
                    • Stadi

                    #10
                    Originally posted by ankkuli
                    laitanpa nuo kiinni, ja katson häiritseekö silmää.
                    Laita sitten ihmeessä kuvia. Itellä kaatui homma juurikin tuohon kolmioiden erilaisuuteen, ei tullut kuitenkaan koskaan luonnossa testattua. Yleinen mielipidekin tuntui olevan, että vanhemmat on paremman näköset. Eipähän ainakaan sitten hevin tule seiskaa facelift-peileillä vastaan, aivan kuin siitä muuten suuri vaara olisi
                    EX: 730i -89

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      tonne toiseen topikkiin jo pistin kuvat mutta pannaan tähänkin vielä:

                      sovitusta:
                      1 2 3 4

                      eli menee paikoilleen, kun katkaisee yhden ohjuritapin, ja passaa käsin suoraan ennen ruuvin kiristämistyä. muut tapit on kohdallaan. liittimen otin vanhoista peileistä, ja säädöt toimii ok, lämmöstä ei ole tietoa. omaan silmään noi on ihan ok, vaikka peilikolmio ei ihan 100% istukkaan: alareunasta irvistää listaan nähden, ja yläkulma nousee vähän liian ylös. lisäksi peilien kärjet näyttäis osottavan miedosti yläviistoon, sen huomaa paremmin auton sisällä istuessa. katotaan noihin keksisi jonkun ratkaisun vielä, mutta toistaseksi saa olla noin, kun auto on muutenkin jatkuvasti vaiheessa. ja on ne ainakin 10x nätimmät kun M3-spiegelit
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎