E34 käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    E34 käsijarru

    Käsijarru ottaa heikosti... Mitäs sille pitäisi tehdä? Katsastus edessä kohta ja varmasti napsahtaa siitä.
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Säädä, jos ei auta avaa ja katso mikä vikana ja korjaa!
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      Käsijarru ottaa heikosti... Mitäs sille pitäisi tehdä? Katsastus edessä kohta ja varmasti napsahtaa siitä.
      Korjata.

      Se on kovin yksikertainen systeemi, rumpujarru. Sitä voi säätää tiukemmalle ottamalla yhden pyöränpultin pois ja sitten tähystämällä milloin säätö hammasratas osuu kohdalle. Siitä tökkii tiukemmalle kunnes tuntee että ottaa vähän kiinni. Sitten vaan 6-8 pykälää löysemmälle...

      Voi sinne kengätkin vaihtaa, ei ole vaikeaa.

      Pyörä takaa pois, satula irti, levy irti. Sitten ihmettelee missä kunnossa jarrulevyn rumpu on ja katsoo jarrukenkien kunnon. Säätää tarvittaessa tiukemmalle säätöpalasta.

      t.Ville

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by DiisseliKiisseli
        Käsijarru ottaa heikosti... Mitäs sille pitäisi tehdä? Katsastus edessä kohta ja varmasti napsahtaa siitä.
        Kai ne pitäis sitten säätää, älä suotta irroita jarrusatulaa ja levyä niinkuin tuossa ohjeessa. Jos ei säätö auta niin katsotaan sitten uudelleen...
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Käsijarrukaapelin vaihto?

          Vaihdoin käsijarrukengät (+levyt ja palat). Kasatessa huomasin että oikean puoleinen käsijarrukaapeli on aivan jumissa. Levittäjään tuleva kaapelin pää ei liikkunut sisään eikä ulos. No kiristin kjarrukahvasta säädöt oikealta puolelta tappiin ja kokeilin josko sitä liikettä alkaisi pikkuhiljaa näkymään - kaapeli poikki.

          Onkohan kuinka ikävä vaihtaa, eli onko jollain käytännön kokemusta? TIS:n mukaan pitää purkaa pakoputki ja kardaani pois tieltä??
          e61 535d

          Comment

          • Vee-eit
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 709
            • Turku

            #6
            No, ikävä ja ikävä vaihtaa, jos miettii työtä niin on, jos miettii säästyviä €uroja niin ei ole. Pyörän puoleinen pää irtoaa vetämällä tai lyömällä. Toinen pää on siellä pakoputken, lämpösuojan ja kardaanin takana. Ihan kaikkea ei tarvitse ottaa pois, jos vaijeri irtoaa vetämällä. Pienikätinen saa kyllä pujotettua uuden vaijerin paikalleen. Jos vaijeri ei lähde vetämällä, joutuu purkamaan enemmän, jotta pääsee hakkaamaan / vääntämään sen irti. Itse vaijeri maksaa alta parikymppiä. Kaupasta mäyräkoira apulaiseksi ja auton alle makailemaan, sieltä se selviää...
            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

            Comment

            • Kimmo_M
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 507
              • Suomi

              #7
              e32

              Onnistuukohan e32 kans tuo käsijarrun kiristäminen tuolta pyöränpultin kautta vai pitääkö irrottaa koko rumpu?

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Kime
                Onnistuukohan e32 kans tuo käsijarrun kiristäminen tuolta pyöränpultin kautta vai pitääkö irrottaa koko rumpu?
                Samalla tavalla käsijarru säädetään E32/E34:ssa.

                Edit: Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin: "älä suotta irroita jarrusatulaa ja levyä niinkuin tuossa ohjeessa." Eli onnistuu.
                Last edited by Leka; 23-09-2005, 16:15.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Vee-eit
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 709
                  • Turku

                  #9
                  Onnistuu pyöränpultin kautta.
                  Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                  Comment

                  • DiisseliKiisseli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 550
                    • Uusimaa

                    #10
                    Kiristin ainoastaan niitä ruuveja siitä käsijarrun päästä, katsastusmies oli tyytyväinen.

                    Comment

                    • peinooo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 93

                      #11
                      Meneekö auto katsastuksesta läpi jos käsi jarru kahva pitää vetää lähes ylös ennen kuin ottaa? Soralla pyörät lukkiutuvat, mutta kahva pitää vetää todella ylös.

                      Comment

                      • DiisseliKiisseli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 550
                        • Uusimaa

                        #12
                        Se taitaa olla jotenkin niin että kunhan sen jarrun saa päälle kohtuullisella voimalla niin silloin se on kunnossa. Siis sillain että emäntäkin sen saa vedettyä päälle.

                        Mutta mikä on lähes ylös asti? Jos joutuu jarrua 90 asteen kulmaan kiskomaan niin luulisin että tulee sanomista :-)

                        Comment

                        • Sickness
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 1923
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by DiisseliKiisseli
                          Se taitaa olla jotenkin niin että kunhan sen jarrun saa päälle kohtuullisella voimalla niin silloin se on kunnossa. Siis sillain että emäntäkin sen saa vedettyä päälle.

                          Mutta mikä on lähes ylös asti? Jos joutuu jarrua 90 asteen kulmaan kiskomaan niin luulisin että tulee sanomista :-)
                          Mulle ainakin inssi huomautti, että kahva nousee liian ylös. Toisaalta kässärihiluista oli pelkkä muisto jäljellä kun sitten rupesin hommaa tarkistamaan, joten paha sanoa olisiko huomauttanut kahvasta jos olisi tarrannut kunnolla kiinni.

                          Peinoo: Eikö sitä saa säädöillä ottamaan alempaa?
                          E39 520iA -02

                          Comment

                          Working...
                          X