memebuy23buy

E34 etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jay73
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 24

    E34 etupää kolisee

    Olis tommonen vika että vähän kovemmissa montuissa kolisee toi etupää. Ns. koiranluut on jo vaihdettu, eli ei johdu niistä. Äkkiseltään ei näyttäis puslatkaan olevan mitenkään hirmusen väljiä. Katsastuksessa ei ainakaan mainittu mitään. Oliskos jotain vinkkejä, mistä toi vois johtua?
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #2
    Missäs kunnossa iskarit on?
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • P_KASA
      Newbiemmer
      • Dec 2004
      • 15

      #3
      Mul on ihan sama homma ! Ja mistään en oo löytäny väljää.
      Pimpanos Los Poslinos

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Taannoin täällä oli juttua että iskareitten yläpään kiinnitys välijistyy, ja sieltä löytyisi syy? Kokeile searchia, en muista ihan tarkkaan mikä osa sieltä kuluu.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • 525tds
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 491
          • Leppäkoski

          #5
          Mulla ei katsastuksesa puhuneet mitään vaikka eturengas jousti taakse aika rajusti kun se väänteli sitä,eli oli reaktiotangon puslat silloin väljät!
          "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

          Comment

          • Nelikko
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 60

            #6
            Tutulta kuulostaa. Tässä lista mun kolinoista ja korjausten jälkeen menee kuin sukkasillaan.
            Vasen alatukivarren pallonivel väljä. Koko tukivarsi uusiksi, koska ei erillistä alapalloniveltä, vaan kysymyksessä elementti.Molempien tukivarsien sisemmät pallonivelet väljät. Molempien alatukivarsien puslat väljät. Molemmat koiranluut väljät.
            Järkyttävintä mun tapauksessa on se, ettei merkkiliikkeen määräaikaishuollossa näitä vikoja ole todettu, vaikka kolahtelusta mainitsin huoltoon viedessäni. En voi muuta ajatella, antoivat vaivan olla kun tiesivät, että tauti kovenee. Vainoharha alkaa vaivata.
            Mulla on neliveto ja osat vähän erilaiset kuin takavetoisessa, mutta näistä ripustuksista luulisin sunkin auton kolinat olevan peräisin.
            Ammattimieht ja merkkiliikkeet näyttäis olevan eri asia. Ainakin mun kokemusten perusteella.

            Comment

            • Hevimies
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1456
              • Savonlinna

              #7
              Itsellä kolisi kallistuksenvakaajan pää. Sanoivat merkkihuollossa että kyseistä osaa osaa menee kuin leipää. Maksoi muutaman kympin.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by jay73
                Olis tommonen vika että vähän kovemmissa montuissa kolisee toi etupää. Ns. koiranluut on jo vaihdettu, eli ei johdu niistä. Äkkiseltään ei näyttäis puslatkaan olevan mitenkään hirmusen väljiä. Katsastuksessa ei ainakaan mainittu mitään. Oliskos jotain vinkkejä, mistä toi vois johtua?
                Iskarin yläpään kiinnitys, iskari, alatukivarren pallonivel, tuossa yleisimmät kolinan aiheuttajat. Koiranluiden (kallistuksenvakaajan niveltanko) väsähtämisen erottaa parhaiten siitä että se kilisee terävissä töyssyissä esim. kun ajaa mukulakivikatua. Pallonivel pitää matalamman kumauksen kun se on väljä.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  #9
                  Kannattaa tarkistaa myös raidetanko. Mulla kolisi raidetangon keskitangon väljyydestä samalla tavalla kuin koiranluun ollessa väljä. Raidetangon väljyyden huomasi selvästi vasta kun sen irrotti.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by alspe
                    Kannattaa tarkistaa myös raidetanko. Mulla kolisi raidetangon keskitangon väljyydestä samalla tavalla kuin koiranluun ollessa väljä. Raidetangon väljyyden huomasi selvästi vasta kun sen irrotti.
                    Väljää niissä kääntövarren ja apusimpukan nivelissä ilmeisesti?
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      #11
                      niin eihän siinä keskitangossa muita liikkuvia(kuluvia) osia ole kuin kaksi palloniveltä, taisi olla väljempi kääntövarren päästä.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by alspe
                        niin eihän siinä keskitangossa muita liikkuvia(kuluvia) osia ole kuin kaksi palloniveltä, taisi olla väljempi kääntövarren päästä.
                        Niin on ollut ne pari keskitankoa joita olen tutkiskellut tuosta kääntövarren nivelestä väljiä, eli ilmeisesti tuon apusimpukan pallonivel ei mene niin herkästi vaan se apusimpukan hela menee ensin.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • rööpeli
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2003
                          • 73

                          #13
                          Mul kolis kans kallistuksenvakaajat mut jos oot jo vaihtanu ni tuskin niist sit johtuu!

                          Comment

                          • dunez
                            Bimmer Rookie
                            • May 2005
                            • 36
                            • Vantaa

                            #14


                            Sama homma mulla, iskarit on vaihdettu pari päivää sitten, mutta tuntuu että kolina vaan lisääntyy. Joka töyssystä kuulee kolinaa, eli nyt tämmösellä talvikelillä kun körröttelee niin melkeen koko ajan kolisee.. Mistä lie johtuu?

                            Comment

                            • Beef
                              Newbiemmer
                              • Dec 2005
                              • 27

                              #15
                              Btw. saako ne yläpään tukilaakerit vaihdettua ilman että irrottaa iskarin alakiinnikkeet ?
                              530iA '88-> 735iA '89 -> 528iA touring '97 & A4 Avant 2.0 TDI Quattro -09 -> Abarth 500 '11 -> 320d xdrive F34 '14 & S3 '00

                              Comment

                              Working...
                              X