Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525-540 ja m5 taka-akseliston erot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    e34 525-540 ja m5 taka-akseliston erot

    525 lähtien kaikissa e34 on sama osanumero taka-apurungolla. M5:ssä se kuitenkin on eri numerolla, kaikkien muiden apurugon osien kuitenkin ollessa samat. Mitä ero todellisuudessa näillä on? Kiinnitysten sijainti, vai löytyykö m5:stä eri malliseksi vingutetut kiinnitysreiät säätöjä varten?

    Itse "kynkkä" on myös eri varaosanumerolla, mutta miten se eroaa m5:ssä muuten, kuin sen osalta, että m5:ssä on laakerit siinä missä muissa puslat ja epäkeskopultit vakiona siinä missä muihin on saatavilla epäkeskopuslat. Onko kynkkä eri geometrialla?

    Etupäässä kaikki olikin samaa palikkaa, joten ei ihmettelyä sen osalta.

    Kyseessä 01/90 m5 johon vertailin, eli saman ikäinen kuin oma 535. Pitäisi takapäätä vähän parannella löysien puslien ja päin honkia olevien kulmien takia, joten miksei sitten kerralla tekisi kunnolla.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • M5 talviautona
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 242
    • Kokkola

    #2
    apurunko..

    m5sen apurungossa on semmonen eroavaisuus että siinä pystyy auraukset säätää epäksekopulitlla, eli siinä täytyy olla ovaalit reiät.. Sen olen ainakin huomannut kun vertaan entiseen 535seeni täkäpäätä.
    Ja sit "kynkkä" tai ripustus hässäkkä mikä lie nyt onkaan? Niin eroavaisuus on ehkä siinä mistä se tulee apurunkoon kiinni. Eli en ole varma onko puslien koko eri? 535sessa on muistaakseni 44millinen pusla ja m5sesta ei ole varmuutta? puslat myydään eri varaosanumerolla, ja soveltuvuus m5sesta ei käynnyt etkn mukaan mihinkään muuhun.? Itse ajattelin vaihtaa ne 535sen puslat koska siinä sais sääjettyä sitten kampperia? Niin väitti bemari huolto että siinä on useampi reikä tai sit yks reikä joka on toisessa laidassa? Mutta en tohtinut ostaa puslia koska en ollut varma että sopiiko ne m femmaan?
    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

    325e 2,7 e30
    318i e30
    535ia e34
    m5 e34
    525 e34
    316i e30
    524td e28 = Ei savua ilman tulta
    Viimesin bemari 316i e36
    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Epäkeskopultit löytyy joo, sen näkee etk:stakin. Kuten sanoin, m5:n ripustus on kiinni laakereilla, 535:ssä on puslat. 535 (ja siis samat osat edelleen 525 lähtien) saa normaalia ja epäkeskopuslaa. Kai M5:ssä nyt camberin säätö on? Mitä kiinnitystä muuten pitää muuttaa jotta camber muuttuu, ei pää pelaa nyt vaikka miten ajattelee.

      Olisi hyvä jos joku olisi päässyt noita kunnolla vertaamaan keskenään, tai tietäisi esim. tehtaan dokumenteista asiasta jotain.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • M5 talviautona
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 242
        • Kokkola

        #4
        ei tietääkseni ole..

        Ei minun mielestä mfemassa ole campperin säätö mahdollisuutta vakiona.. Vaan aurausta pystyy säätää.. En ole kyllä ole ronkkaa irrottanut vielä ja katsonut onko siellä säätömahdollisuutta campperille.. Mutta tuskin on jos sielllä kerran laakeri on? Ois se aika hankala tehä sellanen laakeri joka on epäkesko/ovaali/soikea.. tai minkä muotonen sen nyt pitääkään olla? (tai onnistuuhan se jos se on jonkun puslan sisällä ja laakeri upotettu toiseen laitaan)
        Ja jos campperia haluaa säätää niin minun mielestä ronkkien sisäpäätä(se puoli mikä on lähes keskellä autoa) niin sitä pitää saaja nostettua karvan ylöspäin ja sit sitä ulommaista(kyljen puolimmaista) sitä pitää taas vastaavasti laskea jotta renkaat saadaan madalluksen jälkeen suoraan. Olenko oikeassa? Joku viisas voisi vielä varmentaa?
        Voishan sinne tieten ite viilata pikkusen isommat reiät ja ja tehä kunnon säätömahdollisuudet? Mutta miten se lukitus sitten? Voi olla hankalaa saaja pysyyn kulmat kohallaan jos pystyy campperin ja auraukset säätään yhtä aikaan? Pitäis tehä sit varmaan uus epäkesko pultti? tai sit hitsata samalla jokku prikat sinne sillonku tarkistetaan kulmat...
        Vois olla viisainta hommata semmoset puslat millä pystyy campperin säätämään, mutta ku auto pitää viedä ropottiin että saa molempien kulmat just kohdalleen, en kyllä lähtis sumassa kokeilemaan ite? Tulee maksaan niin pirusti ku joku muu vaihtaa ne puslat..
        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

        325e 2,7 e30
        318i e30
        535ia e34
        m5 e34
        525 e34
        316i e30
        524td e28 = Ei savua ilman tulta
        Viimesin bemari 316i e36
        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎