Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Lasinpesuri pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E34 Lasinpesuri pätkii

    Tuli tuossa pari viikkoa sitten vaihdettua etuvilkut valkoisiin, ja hanttarin puolen vilkkua asennettaessa oli pakko irroittaa tuo lasinpesunesteen tankki. Vilkut sain varsin helposti vaihdettua kunhan vain löysin kiinnitysruuvien sijainnit

    Anyway... muutamaa päivää asennuksen jälkeen tuli tarvetta ruikkia hieman pesunestettä lasille, jolloin huomasin että vesiruisku "pätkii". Eli aiemmin pesunestettä ruiskusi tasaisesti niin kauan kuin viiksestä veti, mutta nyt viiksestä yhtämittaisesti vetäessä käy suunnilleen näin: Ensin ei tapahdu noin sekuntiin mitään, sitten suuttimista tulee nestettä ~vajaan sekunnin verran, jonka jälkeen pieni paussi ja jälleen nestettä lentää noin sekunnin. Tämän jälkeen ei tule mitään vaikka viikseä pitäisi ohjaamon puolella edelleen "pohjassa". Vapauttamalla viiksen ja aktivoimalla pesuruiskun uudelleen ei myöskään enää tapahdu mitään. Kun tämän jälkeen odottelee jonkin aikaa (>5min) saa lasille taas ruiskutettua vettä edellisen kaavan mukaan, jonka jälkeen ruisku jälleen vaikenee...

    Tsekkasin pesurin pumpun liittimet ja pintapuolisin pitäisi ainakin olla hyvin paikoillaan. Myöskään letkut eivät ole lytyssä mistään. Pumppu sökönä vai mistä voisi kiikastaa?

    Toinen juttu liittyy tuohon pienempään pesunestetankkiin siinä isomman tankin kyljessä. Eli kyseessä on ilmeisesti joku tehopesutankki? Noh, sinänsä ihan järkevää, mutta satuin koittamaan tehopesua niin, että nyppäsin tehopesun tankin pumpusta virrat pois, ja silti pesunestettä ruiskusi ikkunalle!? Ja neste tuli täysin samalla tavalla "pätkien" kuin tavallinen pesuneste. Eli eikö tuo tehopesu ole omassa autossani käytössä, vai mitä? Ja miten on mahdollista että tuo tehopesun tankki löytyy pumppuineen konetilasta, jos kerran ohjaamosta tehopesua painaessa signaali menee suoraan tuon tavallisen pesunestetankin pumpulle?
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 787
    • Suodenniemi

    #2
    Tehopesu toimii silloin kun painat pyyhkijänviikseä sisäänpäin, eli suoraan ratinakselia kohti. Ohjekirjasta löytyy lisää tietoa, kannattaa tutustua
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4339
      • Turku

      #3
      Sehän ruiskuttaa ensin tehopesunestettä hetken ja sen jälkeen tavallista pesunestettä päälle.
      Kokeilepa niinpäin, että otat tuon ison säiliön pumpun liitin irti ja jätät tehopesun pumpun liitin kiinni. Sitten kokeilet tehopesua, niin näet toimiiko tehopesun pumppu.

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by bemari320mies
        Tehopesu toimii silloin kun painat pyyhkijänviikseä sisäänpäin, eli suoraan ratinakselia kohti. Ohjekirjasta löytyy lisää tietoa, kannattaa tutustua
        Juu, tiedossa on. Ja juuri noin sitä tehopesua olen käyttänytkin...
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by jani73
          Sehän ruiskuttaa ensin tehopesunestettä hetken ja sen jälkeen tavallista pesunestettä päälle.
          Kokeilepa niinpäin, että otat tuon ison säiliön pumpun liitin irti ja jätät tehopesun pumpun liitin kiinni. Sitten kokeilet tehopesua, niin näet toimiiko tehopesun pumppu.
          Pitänee koittaa noin... Tässä tänään voisi vähän säätää vielä tuon kanssa.

          Mitenkäs muuten, onko kenelläkään mitään vinkkejä tuohon tavallisen pesurin kenkkuiluun liittyen?
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • Madfexx
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3646
            • Lempäälä

            #6
            Hetken tuossa kerkesin tuota syynäämään, kunnes taivaalta alkoi heittää vettä Tein kuten jani73 neuvoit, ja huomasin että tuo tehopesun letku on murtunut tuosta konepellin taitekohdasta, ja siitä pääsi kaikki (?) ruiskutetut nesteet pihalle. Pitänee vaihtaa letku... mahtaako tuohon käydä ihan joku metritavarana saatava yleisletku?

            Edelleenkin on mysteerinä tuo tavallisen pesurin "pätkiminen". Eli voisikohan paskana oleva pumppu oireilla noin? Kummallista vain on että nuo pätkivät vesisuihkut tulee joka kerralla täysin identtisesti ja täysin samoilla aikaväleillä.
            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4339
              • Turku

              #7
              Originally posted by Madfexx
              Pitänee vaihtaa letku... mahtaako tuohon käydä ihan joku metritavarana saatava yleisletku?

              Edelleenkin on mysteerinä tuo tavallisen pesurin "pätkiminen". Eli voisikohan paskana oleva pumppu oireilla noin?
              ETK antoi letkun reiälle halkaisijan 4,6mm. Mut eiköhän siihen mene joku tavallinen kirkas letkukin.

              Niin, pumpun toimivuuden saat testattua siten, että kytket sen isomman säiliön pumpun liittimen tehopesun pumppuun, jos johdot antaa myöten-tosin ne murtuneet letkut vie nesteet pihalle.
              Taikka sitten vaihdat pumput päittäin säiliöihin.

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by jani73
                ETK antoi letkun reiälle halkaisijan 4,6mm. Mut eiköhän siihen mene joku tavallinen kirkas letkukin.

                Niin, pumpun toimivuuden saat testattua siten, että kytket sen isomman säiliön pumpun liittimen tehopesun pumppuun, jos johdot antaa myöten-tosin ne murtuneet letkut vie nesteet pihalle.
                Taikka sitten vaihdat pumput päittäin säiliöihin.
                Jeps, tuo kuulostaa järkevälle. Pitänee vähän kikkailla noiden johtojen ja pumppujen kanssa

                Vaihtaakseni nuo letkut pitänee irroittaa tuo konepellin sisäpinnan vaimennuspahvi/elementti, joka on ainakin parillakymmenellä muoviruuvi+proppu yhdistelmällä kiinni. Noin pikaisella testilla kolmesta kiinnikkeestä kahden ruuvi ei kiertynyt kovin suosiolla auki, vaan pyöri paikallaan. Taitaa tulla vielä epätoivoisia hetkiä vastaan tuota irroittaessa
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • Madfexx
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3646
                  • Lempäälä

                  #9
                  Noniin... tuli vaihdeltua noita liittimiä ja tuolla tehopesun liittimellä tuo tavallisen pesunesteen pumppu tuntui ruiskivan pätkimättä, tosin vain tuon ~sekunnin ajan mitä tuo tehopesu normaalistikin ruiskii.

                  Eli tuossa tavallisen pesurin pumpun liittimessä/johdossa on jotain vikaa. Onko ideoita? Kummastuttaa tosiaan tuo tapa miten tuo ruisku pätkii... tuo pätkiminen kun tapahtuu joka kerralla täysin identtisesti.

                  Ideoita?
                  Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                  Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎