Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m20b20 surkea tyhjäkäynti kuntoon?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cyrbanen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 66
    • Helsinki

E34 m20b20 surkea tyhjäkäynti kuntoon?

Päästöarvot ovat vähän persiillään ja tyhjäkäyntikin on kaikkea muuta kuin tasaista.
    Lisäksi ajossa olen huomannut että reilumpi kaasupolkimen painaminen tuntuu saavan moottorin mietteliääksi kun taas maltillisempi painaminen saa auton kiihtymään paremmin. Asian huomaa hyvin kun kiihdyttää isoimmalla vaihteella vaikkapa kaasu pohjassa ja päästäessäni kaasun vaikkapa 2/3-asentoon tuntuu moottori kiihdyttävän vasta sitten kunnolla...

Päätin ottaa ilmanputsarikotelon irti. Purin sen hässäkän ja irroitin Bosch-merkkisen ilmamäärämittarin(?) ja laitoin sen suoraan kiinni siihen imuilman haitariputkeen.

(tommonen siellä on)

Laitoin koneen käymään ja edelleen se kävi tyhjäkäynnillä todella surkeasti. Kokeilin sitten painaa sitä läppää hieman sisäänpäin noin sentin verran ja kas kummaa, tyhjäkäynti oikeni ja moottori alkoi käymään tasaisesti!

Mitäs tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa; käykö auto liian laihalla? Pitääkö mun säätää jotain ilmamäärämittarin jousta johonkin suuntaan tms? Jotkut hyvät ohjeet olis nyt tarpeen.

Onko sillä ilmamäärämittarin "CO-säätöruuvilla" mitään tekemistä tämän jutun kanssa? Kokeilin ruuvailla sitä about 180 astetta molempiin suuntiin mutta ei se ainakaan käyntiin vaikuttanut; jätin sen sitten siihen asentoon missä olikin.

Kiitos etukäteen avusta!
    Last edited by Cyrbanen; 24-08-2005, 17:31.
    Sitä se on.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

Originally posted by Cyrbanen
    Päästöarvot ovat vähän persiillään ja tyhjäkäyntikin on kaikkea muuta kuin tasaista.
    Mitäs tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa; käykö auto liian laihalla? Pitääkö mun säätää jotain ilmamäärämittarin jousta johonkin suuntaan tms? Jotkut hyvät ohjeet olis nyt tarpeen.
    ET pysty säätämään tuota itse. Vie auto korjaamolle päästötestiin ja pyydä että säätävät kohdalleen. Voi vaatia vähän ilmamäärämittarin säätämistä, jos se on kovin kulunut.

Suosittelisin lisäksi putsaamaan sen "tyhjäkäynninsäätimen" se on se sähkömoottori joka on sen paksun kumiputken vieressä ohuemmissa ilmaletkuissa kiinni. ...Bensalla putsailet ja sitten kiinni -> voipi kone saada paremmin säädettyä käyntiä.

t.Ville

Comment

• Cyrbanen
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 66
      • Helsinki

Kiitos vinkistä mutta tyhjäkäyntimoottorissa ei ole mitään uutta. Se on itse asiassa jo kertaalleen vaihdettukin tuloksetta ja olen sitä putsaillutkin jo kyllästymiseen asti...

Mä nyt sitten avasin sen mustan muovikannen. Merkkasin alkuperäisen kohdan jossa pyörä oli, ja sitten siirsin levyä kaksi 'napsua' vastapäivään, löysentääkseni jousta.
      Seuraavaksi menenkin katsomaan miten se vaikuttii... >>
      Sitä se on.

Comment

• Cyrbanen
        Bimmer Rookie
        • Feb 2003
        • 66
        • Helsinki

Hahaaa!

No niin... testaaminen on ohi ja valitettavasti täytyy sanoa että SE TOIMI!
        - tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi ja moottorissa tuntuisi olevan aavistuksen verran paremmin voimaa n. 2000 kierroksen paikkeilla = lähtee jouheammin liikkeelle

Ajelin autolla tovin Kehä III:lla jotta sain moottorin kuumaksi ja ajoin sitten parkkiin
        - tyhjäkäynnissä on kuumana vielä häviävän pieni epätasaisuus silloin tällöin

Veikkaan että yksi napsu vastapäivään korjaa tuon kuuman moottorin käymisenkin vielä kuntoon. Sen tosin teen myöhemmin.

Päästöt on nyt sitten vielä katsottava jossain vaiheessa näillä seoksilla; ei ne nyt ainakaan huonompaan suuntaan ole voineet mennä...
        Sitä se on.

Comment

• Thing
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 26
          • Espoo

Kuullostaa tyypilliseltä ilmavuodolta. Tosin kone pitäisi silloin käydä melkein hyvin suurella kaasulla, mikä ei tässä tilanteessa tunnu olevan.

No jokatapauksessa tutkisin ensimmäisenä sitä kumista kulmaletkua kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välistä. Jos siinä ei ole halkeamia niin seuraavaksi voisi kokeilla puristaa alipaineletkut jarrutehostimelle kasaan (jos jarrutehostin vuotaa). Tilapäisesti voisi kokeilla myös tukkia kampikammion huohotinletku.
          Noi pitäis olla yleisimmät vuotosyyt, tossa järjesytksessä.

Toi ilmamäärämittarin säätäminen/painaminen tukisi teoriaa että koneessa on ilmavuoto.
          CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
          Pihatilanne: ~1250hp

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎