Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: alatukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    E34: alatukivarsien vaihto

    Tarkoitus olis vaihtaa alatukivarret kun auto nuljuu sillä tavalla sivuttain edestä. Reaktiotangot puslineen on vaihdettu, iskarit uudet, yläpään laakerit uudet, kaikki raidetangon päät vaihdettu. Ei tunnu väljää keskitangossa, joten en oikein muuta enää keksi kun noi alatukivarret.

    Joten, millanen homma on vaihtaa noi alatukivarret? Onko tiukassa? Meinaan vaan että lähenkö itse yrittää vai vienkö pajalle.

    Biltemassa 34 euroa / kokonainen tukivarsi, uskaltaisko laittaa..Vuoden takuu :-)

    kl-varaosat:
    3077 alatukivarsi vasen TERÄS Hinta: 71,00 EUR
    2600 alatukivarren sisäpään kumihela edellisiin Hinta: 15,00 EUR
    eli 86 euroa / tukivarsi + joutuu prässäämään

    BMW: 250 euroa / tukivarsi, ei oikeen kiinnosta
  • Kaasuttaja
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 211
    • Rajalla

    #2
    Search toi seuraavan vastauksen:



    Ja Search:lla asiasta lisää.
    Pitää olla veekasi

    Comment

    • zewiz
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 62
      • vantaa

      #3
      Motonetistä teräksiset noin 50e

      Comment

      • DiisseliKiisseli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 550
        • Uusimaa

        #4
        Olen mä ton ohjeen nähny joo. Mutta jos joku ton on itse oikeasti tehny niin vois kertoo, että miten meni... Ja searchilla ei todellakaan löydy asiasta sen enempää, mä en ainakaan ole löytänyt. (kokemuksia reaktiotangoista, jotka joskus on niin "#¤#&¤# tiukassa.)

        Noissa Motonetin tukivarsissa ei taida olla puslaa/helaa...? Motonetin tukitankoa eli btcf:n reaktiotankoa saa kyllä helalla, mutta tukivartta ei kai:

        500s E34 Alatukivarsi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . 17-1543 54.00 ???
        500s E34 Tukitanko oikea (ei M5). . . . . . . . . . . . . . 17-2253 59.90 ???
        Tukitanko yleensä VIHREÄllä helalla: uusi vahvistettu "HD"

        E34 89--96 Alatukivarren sisähela. . . . . . . . . . . . . 18-1219 14.00 ???
        Last edited by DiisseliKiisseli; 16-09-2005, 12:57.

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3310
          • Kajjjaani

          #5
          Ei se mahdoton tehtävä ole. Jos sulla on paikka missä voit rauhassa askarrella ja mielellään joku vielä vänkäriksi ja tietty kunnon kalupakki niin anna mennä. Tehtiin joskus vuonna nakki kaverin kanssa toi homma 520i:n. Meni siinä ensikertalaisilla about pari tuntia tai jotain mutta tuli tehdyksi ja säästyi jokunen satanen silloista rahaa. Vaikein(?) homma tuossa on sen alapallonivelen irroittaminen, saattaa olla aika tiukassa. Mutta itse en veisi tuon homman takia autoa pajalle jos vaan löytyy lämmin tila missä ton voi tehdä.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • kole
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 506
            • Joensuu

            #6
            Noin puoli tuntia kun on ulosvetäjä pallolle, eli ei ole paha homma.

            Comment

            • zewiz
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 62
              • vantaa

              #7
              Kyllä ainakin omissani oli helat kiinni.

              Comment

              • ankkuli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 938
                • Hyvinkää

                #8
                tosta on aika monta juttua jo, mutta laitetaan nyt tähänki.

                omani (E32) ostin ebaysta: alatukivarsi reaktiotanko molemmissa oli helat kiinni.
                hinta ei ollut paha, ja tilasin samalla muutakin osaa. valitettavasti ei tullu ekassa lähetyksessä (2vkoa tilauksesta) kun puolet osista, ja vieläkin on jotain jälkitoimituksessa, joten käuheen kireellä aikataululla ei kande osia odottaa.

                vaihtelin omaan autoon noi, sekä vakaajan "koiranluut" ja kumiset tukihelat, sekä pistin samalla etujarrut kokonaan uusiksi, vaihtelin jarruletkuja, putsailin takajarrut, säädin käppärin jnejne, jolloin aikaa meni koko viikonloppu ja maanantaipäivä. vähän vaikeustasoa tuli, kun pultteja katkesi avausvaiheessa yhteensä 3kpl (2x koiranluun pultti ja yksi jousijalan alapultti) ja kasausvaiheessakin napsahti jarrusatulan kiinnityspultti poikki jo pitkälti ennen suositusmomenttia (materiaalivika??). vähintään laadukas hylsysarja on syytä olla käsillä, sillä yksi monet remontit kestänyt hylsy halkesi ja jotain pulttia koitin auki halpissarjan T-vääntimellä kun semmoinen sattui käteen ja sehän taipui kun onkivapa.

                pelkästään alatukivarsien vaihtoon menee ehkä pari tuntia kaikkine tunkkailuineen ja ihmettelyineen, jos ei tarvitse montaa pulttia rälläkällä irroittaa. jos kerran on uudet alatukivarret pallonivelineen odottamassa, niin ei kannata suotta sääliä, vaan paukauttaa pallot irti siitä jousijalan alalevystä murtohaarukalla.

                isän E34:ään on tarkoitus vaihtaa huomenna reaktiotangot+koiranluut koska auto vapisee jarrutuksessa ja kolisee kuopissa. tukivarret onki jo uudet. katotaan kuinka lujaa on kiinni tällä kertaa.

                toi kuvassa näkyvä osakasa makso postikuineen n. 220€, ja ajettavuus parani sen verta paljon, että kyllä kannatti E34:n reaktiotangot on ~25€ pari halvemmat.
                Last edited by ankkuli; 16-09-2005, 14:29.
                Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                Comment

                • pave69
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 31

                  #9
                  mulla löytys uudet oik. ja vasen alatukivarsi e34:n.ostin motonet:istä elokuussa, mut enpä tarvinnukkaan.
                  hintaan 85,- eur yhteensä.

                  040-8316786

                  Comment

                  • DiisseliKiisseli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 550
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by ankkuli
                    isän E34:ään on tarkoitus vaihtaa huomenna reaktiotangot+koiranluut koska auto vapisee jarrutuksessa ja kolisee kuopissa. tukivarret onki jo uudet. katotaan kuinka lujaa on kiinni tällä kertaa.

                    Yks paikka mikä kannattaa katsoa: Mulla aiheutti kolinaa toisen puolen raidetangon päiden välissä olevan putken väljyys. Kun otin toisen puolen putken irti, siis sen missä on molemmissa päissä raidetangon päät, huomasin ihan selvän välyksen siinä. Välyksen saa pois ku kiristää ne pultit putken päästä jolloin jengat pureutuu tiivimmin vastakkain. Tuskin mulla oli edes raidetangon päissä mitään vikaa mutta tulipahan samalla vaihdettua. Saikohan tosta selvää...

                    Reaktiotangot vaihdoin myös. Kolinat on tiessään, enää toi nuljuminen pitäis siirtää historiaan.

                    Mun mielestä jos koiranluita kuluu niin vika ei ole ite niissä luissa vaan jossain syvemmällä. Niillä voi saada tilapäistä apua kun ne hieman tukevoittavat tota etupään rakennetta, mutta muualta tulevat tutinat ja kolinat syö uudet luut nopeasti loppuun.

                    Comment

                    • DiisseliKiisseli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 550
                      • Uusimaa

                      #11
                      Tässä linkissä ei puhuta jousien tai jarrujen irroittamisesta. Eikö niitä tarvi irroittaa? Tossa kuvassa ei kyllä jousta tai jarrua näy.

                      Comment

                      • kole
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 506
                        • Joensuu

                        #12
                        Ei tarvitse irroittaa. Tolpan alapää lähtee irti.

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by kole
                          Ei tarvitse irroittaa. Tolpan alapää lähtee irti.
                          Aivan... Tuossa muutama kuva kuinka homma menee. Al-alatukivarteen ei voi vaihtaa puslaa, mutta teräksiseen voi. Muista kiristää alatukivarren puslat lopullisesti vasta kun auto on pyörillään.
                          Last edited by Leka; 16-09-2005, 20:47.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • DiisseliKiisseli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 550
                            • Uusimaa

                            #14
                            Hyvä linkki, kiitos! Saas nähdä miten homma sujuu.

                            Comment

                            • ankkuli
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 938
                              • Hyvinkää

                              #15
                              ja e34:ää on ropattu:

                              tänään vaihdoin sitte reaktiotangot ja koiranluut, sekä kiristin ohjausakselin mutterin (siellä jalkatilassa). jarrutusvapinat hävisi, samoin ohjauksessa ollu väljä eli ajettavuus on nyt ok. raidetangon keskiosaa ja alapalloja koitin väännellä. oikean puoleinen tukivarsi onki vaihdettu jo aikasemmin ja vaikutti kaikki olevan kunnossa, mutta se perkeleen romu kolisee edelleen. tuntuis tulevan oikealta puolen... kolaus kuuluu selvästi muttei tunnu esim. ratissa, joten epäilyt kohdistuu vakaajan koriheloihin. olis pitäny vaihtaa samalla, kun ne ei edes maksa juuri mitään.

                              kattelin että vuos sitte on äijä teettäny remppaa merkkiliikkeessä (Hyvinkäällä Veikkarissa). laskuu syntyny 550€ vaikkei vaihdettu ku toinen raidetangon pää, yks alatukivarsi, jarrulevyt ja palat eteen. aika kallista sanosin...

                              alatukivarsi 127€
                              jarrulevyt 79€/kpl
                              jarrupalat 68€
                              raidetangon pää 68€
                              työt+kulmien säätö ~160€
                              + jotain pikkusälää

                              laskeskelin että motonet/eBay hintoihin oli osissa 200-240€ ilmaa... työvelotus nyt on mitä on.

                              e: kaikki osat muuten lähti ns. vittuilematta (auto on -91 ja 190tkm vanha). todella paljon helpommin kun omasta (-89 ja 365tkm). rälläkkää tai jatkovarsia ei tarvittu.
                              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎