Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 kolahtelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lajitoveri
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 53
    • Pori

    e34 kolahtelu

    Auto on -88 520i. Mikähän mahtaa olla paskana, kun usein ellei miltei aina, kun kytkintä käyttää, niin kuuluu väljyydestä kertova kolahdus. Missä on niin paljon väljyyttä? Missä voi olla? Eikö kytkin irrota tarpeeksi? Onko jossain väljäksi kuluvia niveliä? Liittyy kuitenkin voimansiirtoon.
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Yks mahdollinen on vetarit ja niistä se vänkärin puoleinen. Omasta 520i -88 meni aikoinaan vetoakseli. Oireili jonkin aikaa antamalla ihmeellistä kolahtavaa ääntä. Lopulta irtisanoi työn ehtosopimuksen kokonaan. On helppo vaihtaa itse jos tarvetta tulee.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • jangstar
      Newbiemmer
      • Oct 2003
      • 9

      #3
      Tarkasta ensimmäisenä kardaanin risti nivelet, kannatin laakeri ja perä kannatin kumit. Todennäköisesti vika siellä!

      Comment

      • Tommi
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 289
        • Kajaani

        #4
        Mulla itellä on saman lainen pirssi mutta 89. Ite oon tullu siihen johtopäätökseen että toi "kolahtelu" kuuluu perästä ku se on aika väljä. Kytkin ja paineasetelma on uusia eli en usko että se kytkimestäkään johtuu.
        Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
        Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
        e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #5
          Tuleeko se ääni mistä? Kytkimestä, takaa? Jysähtääkö koriin sellainen pamaus kun hiljaisessa vauhdissa painaa tai nostaa kytkimen? Jos tuntuu korissa, silloin ehkä takakelkan isotpuslat.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Lajitoveri
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 53
            • Pori

            #6
            Noniinno...asiaa tutkiskelin aikani kuluksi. Autolla on melkoisen luotettava tausta ja kilometrejä 215 000 kertynyt.

            Takakelkan puslat ja moottorin tyynyt vaihdettu kuittien mukaan 2000. Eli ne tuskin ovat syyllisiä tähän ongelmaan.

            Mutta mutta...kun vaikkapa pienessä vauhdissa vaihtelee vaihteita niin lonksuu kovin mieluusti. Ja sitten, kun päästää kaasusta ja lisää huolimattomasti, niin klonks. Jossain on jotain paskana. Ei laatuauto tollasta tee normaalisti.

            Ja sitten. Oikeastaan aina kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan vaihtaakseen vaihdetta niin naks/klonks taas. Mikä helvetti se on?

            Pienessä vauhdissa kokeilin ykkösellä tahallani klonksuttaa sitä. Ja kyllä sillä testillä huomasi, että jossain on todellakin väljää.

            Paljonko kulunut ristinivel voi vaikuttaa? Ainakin kardaanin ja vaihteiston välinen kiinnitys on ehjä.

            Nyt on siis luultavasti ainakin se tuentavika pois pyyhitty.

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3310
              • Kajjjaani

              #7
              Katteleppa se vänkärinpuoleinen vetoakseli. Siinä on ne "poskilaakerit" lliitokset toiset renkaan puolella ja perässä. Ne on kiinni muistaakseni 6:lla kuusiokolo mutterilla. Lähtee irti niin ettei tarte edes peräöljyjä poistaa. Siellä vetarin päissä on sitten suojakumien alla akselissa boorit ja epäilen, että sulta on menny ne jo osittain suoraks. Vastaavanlainen äänähtely oli myös omassa 520i:ssä epöilin kytkintä, pärää, kardaania ja lopulta vika löytyi tuosta vetoakselista. Saatais olla sama vika sulla.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Ville-325
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 213

                #8
                Mulla kolahteli E36 samaan tyyliin, vika löytyi löystyneestä perän kiinnikkeen kumityynyn pultista. Eli tarkista onko kumityynyn pultteja löysällä.

                Comment

                • artsi520i
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 301
                  • siuntio

                  #9
                  Originally posted by Lajitoveri
                  Auto on -88 520i. Mikähän mahtaa olla paskana, kun usein ellei miltei aina, kun kytkintä käyttää, niin kuuluu väljyydestä kertova kolahdus. Missä on niin paljon väljyyttä? Missä voi olla? Eikö kytkin irrota tarpeeksi? Onko jossain väljäksi kuluvia niveliä? Liittyy kuitenkin voimansiirtoon.
                  veikkaisin perä murikan kiinnitystä

                  Comment

                  • bemu-freak
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 277
                    • Kerava

                    #10
                    Minulla kuuluu vastaavaa metelöintiä. Tutkiskelin asiaa ja menin auton alle ja pyörittelin käsin kardaania. Kolahtelua kuuluu ja ainakin minun tapauksessani ääni kuuluu mielestäni vaihdelaatikosta. Mikä siellä voisi olla vikana? Ajattelin kyllä,että laatikon vaihto saa jäädä niin kauaksi aikaa, kunnes se lopullisesti hajoaa.

                    Luulisi, että jos kardaanin nivelissä on jotain vikaa, niin se ravistelisi aika pahasti.
                    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                    Comment

                    • Lajitoveri
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 53
                      • Pori

                      #11
                      No niin. Nyt on vika korjattu.

                      Kolahtelun ja väljyydentunteen aiheutti toinen pyöränpuoleinen vetonivel. Se oli kertakaikkiaan tuhoutunut. Kardaanista kun pyöritteli niin toinen vetoakseli liikkui.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎