Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: Digikello/lämpötilanäyttö analogisen kellon tilalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E34: Digikello/lämpötilanäyttö analogisen kellon tilalle

    Tuli ostettua tuon analogisen kellon tilalle tuollainen palikka josta löytyy tuo digikello sekä ulkolämpötilan näyttö - ilmeisesti pieneksi ajotietokoneeksikin tuota kutsutaan. Palikan mukana tuli myös se keskipaneelin kehys, mutta sitä en tarvinnut koska tuo meni heittämällä analogikellon tilalle.

    Anyway, näyttöön ilmestyi numerot ja valotkin toimivat niinkuin piti. Numerot olivat luonnollisesti nollia, ja erotinpilkku vilkkui ajan muuttamisen merkiksi, mutta... en pystynyt asettamaan kellonaikaa "h/DAT" ja "min/DAT" näppäimillä

    Tuolta takaa löytyvästä liittimestä löytyy tällä hetkellä vain ne analogiselle kellolle tyypilliset 3-4 piuhaa, mutta liitin on siis se 26pin vihreä malli. Eikös nuo analogisen kellon toimintaan vaadittavat piuhat riitä myös tuolle digikellolle? Lämpötilanäyttö ei toki toimi (vielä), mutta kai tuo toimii myös pelkkänä kellona?

    Ja sitten tuosta lämpötila-anturista. Eli sen paikka on ilmeisesti etuhelmassa sumarin vieressä, mutta meneekö tuon "pienen ajotietokoneen" ja anturipaikan välillä mitään valmiita piuhoja? Eli pitääkö minun vetää piuhat koko matkan sisältä etuhelmaan? Jos näin, niin onnistuuko homma sillä tavalla, että vedän kaksi piuhaa sisältä lämpötilanäytön liittimestä ulos etuhelmaan, ja liitän ostamani lämpötila-anturin johtojen toiseen päähän?

    Kokemukset tai tieto asiasta ovat enemmän kuin kaivattuja, mutu-arvailulla ja vinkeilläkin voisin päästä eteenpäin.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • cool10
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 239
    • Stadi

    #2
    Katsoppa tämä.
    EX: 730i -89

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      #3
      Juu, lueskeltu on, mutta en löytänyt tuosta suoranaista vastausta näihin meikäläisen juttuihin. Tuossakin käsitellään pääosin tuon ison ajotietokoneen asentamista...
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Vastatkaa tosiaan tähän jos joku oikeasti tietää, täällä toinen samassa operaatiossa. On se kumma jos kelloa ei saa toimimaan niillä sähköpiuhoilla joilla analoginen kello toimii.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by alspe
          Vastatkaa tosiaan tähän jos joku oikeasti tietää, täällä toinen samassa operaatiossa. On se kumma jos kelloa ei saa toimimaan niillä sähköpiuhoilla joilla analoginen kello toimii.
          Niin siis onko sinullakin tuo digikello jo kiinni, eikä ajan asettaminen onnistu?
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Juu on ollu digikello/lämpötilanäyttö kiinni toimimattomana jo puoli vuotta , ei ole kiinnostanut, kunhan kojetaulu näyttää uudenaikaisemmalta
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by alspe
              Vastatkaa tosiaan tähän jos joku oikeasti tietää, täällä toinen samassa operaatiossa. On se kumma jos kelloa ei saa toimimaan niillä sähköpiuhoilla joilla analoginen kello toimii.
              kyllä sinne kaikki tarvittavat johdot pitäisi mennä. oottehan koittanu asettaa sitä aikaa virrat päällä? samoin ulkolämpötilan anturille on johto valmiina-> uusi palikka kojetauluun+anturi paikalleen=valmis.
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Mä joskus luin täältä semmoisen ohjeen, että pitäisi joku sulake (rasiassa) kytkeä jollakin hyppylangalla tms. jotta se kello "heräisi". Ja onko varmasti johto sumarin viereen kaikissa e34:issa? Pitää alkaa tarkastelemaan...
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • kapa25
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 5
                  • Finland

                  #9
                  Multifunction clock

                  Muuan vuosi sitten vaihdoin E34:n analogisen kellon tilalle ns. pienen ajotietokoneen.
                  Eli digit. kello + ulkolämpötilan näyttö.

                  Ulkoläpötilan anturista joutui mustaakseni vetämään johdon kellolle.
                  Jos haluaa äänimerkin kuulumaan alle +3 aseteessa joutuu laittamaan gongin ja piuhat sille.

                  Kellolle täytyy myös vetää lisävirtapiuha. Alkuperäisestä liittimestä ei tule kaikkiin tarvittaviin paikkoihin virtoja.


                  Tuolta löytyy kytkentä kaava kohta multifunction clock



                  T. Kari
                  drugstore-onlinecatalog.com

                  Comment

                  • Madfexx
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3646
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by kapa25
                    Muuan vuosi sitten vaihdoin E34:n analogisen kellon tilalle ns. pienen ajotietokoneen.
                    Eli digit. kello + ulkolämpötilan näyttö.

                    Ulkoläpötilan anturista joutui mustaakseni vetämään johdon kellolle.
                    Jos haluaa äänimerkin kuulumaan alle +3 aseteessa joutuu laittamaan gongin ja piuhat sille.

                    Kellolle täytyy myös vetää lisävirtapiuha. Alkuperäisestä liittimestä ei tule kaikkiin tarvittaviin paikkoihin virtoja.
                    Eli jouduit vetämään piuhan koko matkan etuhelmasta sisälle? Luin jostain sellaista että ainakin joistain E34:sta on löytynyt lämpöanturille valmis piuha jäähdyttimen ja maskin välistä, mutta silloin sieltä kojetaulun liittimestäkin löytyisi varmaankin riittävästi piuhoja. Tuon gongijutun tiesinkin jo.

                    Eli kellolle lisävirtapiuha - se voisi olla tässä nyt se ratkaiseva tekijä tuon kellon toimintakuntoon saattamisessa. Ryöstitkö sen vain jostain tavallisesta 12V linjasta? On sisänsä kyllä kummallista että pelkkä kello tarvitsee useamman virtapiuhan toimiakseen, mutta kait se menee niin koska myöskään alspella ei tuo ajan asettaminen onnistu.

                    Originally posted by ankkuli
                    kyllä sinne kaikki tarvittavat johdot pitäisi mennä. oottehan koittanu asettaa sitä aikaa virrat päällä? samoin ulkolämpötilan anturille on johto valmiina-> uusi palikka kojetauluun+anturi paikalleen=valmis.
                    Taitaapi olla tuo valmiiksi löytyvä piuha hieman malli, vuosimalli ja varustelukohtaista. Tuon kellopuolen pitäisi ainakin toimia vaikka anturi ja kongi eivät ole kiinni. Silloin se vain olettaa että ulkona on -34C ja gongi piippailee joka käynnistyksessä, oli keli mikä tahansa.

                    Täytyy vielä mennä laskeskelemaan ne liittimen johdot ja katsoa mitkä/mitä puuttuu. Voisin näpsiä samalla pari kuvaa, vaikka niistä ei tässä tapauksessa olekaan juurikaan hyötyä. En ole kyllä koittanut asettaa sitä kelloa virrat päällä...
                    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                    Comment

                    • Madfexx
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3646
                      • Lempäälä

                      #11
                      Tässä on muuten vielä toisella tavalla esitettynä mitä siihen "pienen ajotietokoneen" liittimeen pitäisi mennä:

                      Digital clock/temperature indicator:

                      pin4: ground
                      pin5: blue/red/yellow, temp sensor
                      pin8: + from fuse F1
                      pin9: + from fuse F20
                      pin18: white/blue, chimes
                      pin19: white/red, chimes
                      pin22: grey/red, light switch

                      Tämä lukee siis tuolla BMWe34.netin ohjeissa...

                      EDIT:
                      Kävin tuolla autossa möyrimässä, ja itseltä löytyy sieltä tällä hetkellä piuhat:
                      4 - maa, ruskea
                      8 - virta sulakkeelta F1, puna-keltainen
                      22 - light switch, pun/harm

                      Eli ilmeisesti sitten tuo piuha 9 sulakkeelta F20 tarvittaisiin tuon kellon toimintaan saattamiseksi. Mitenkäs osaan nyt metsästää sellaisen johdon minkä tiedän tulevan tuolta F20-sulakkeelta?
                      Last edited by Madfexx; 06-10-2005, 12:10.
                      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                      Comment

                      • kapa25
                        Newbiemmer
                        • Aug 2005
                        • 5
                        • Finland

                        #12
                        Digikello

                        Virran taisin ryöstää radion liittimestä - en muista tarviko se tulla suoraan vai virtalukon kautta.

                        T. Kari
                        drugstore-onlinecatalog.com

                        Comment

                        • Madfexx
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3646
                          • Lempäälä

                          #13
                          Selvä homma... Pitää taas möyriä tuolla autossa kun on aikaa, jos vaikka sais selville jotain uutta Kokemukset ja vinkit ovat edelleen tervetulleita... Luulisi että näitä pieneen ajotietokoneeseen siirtyneitä olis enemmänkin
                          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4320
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Madfexx
                            Luin jostain sellaista että ainakin joistain E34:sta on löytynyt lämpöanturille valmis piuha jäähdyttimen ja maskin välistä, mutta silloin sieltä kojetaulun liittimestäkin löytyisi varmaankin riittävästi piuhoja. Tuon gongijutun tiesinkin jo.
                            No, mulla oli anturi valmiina, sekä piuha anturilta polkimien yläpuolella oleviin liittimiin asti, eli kyllä se johdotus voi hyvinkin löytyä sieltä.
                            Anturin signaalipiuha tulee todennäköisimmin valkoiseen 12-napaisen liittimen pinniin 2 siinä vasemmalla polkimien yläpuolella. Johdon väritys sin/pun/kelt...voi toki olla muunkin värinen.

                            Edit:Obc:n pinniin 9 tulevassa piuhassa pitäisi olla virta koko ajan-F20 Hot at all times.
                            Last edited by jani73; 06-10-2005, 19:15.

                            Comment

                            • Madfexx
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3646
                              • Lempäälä

                              #15
                              Originally posted by jani73
                              No, mulla oli anturi valmiina, sekä piuha anturilta polkimien yläpuolella oleviin liittimiin asti, eli kyllä se johdotus voi hyvinkin löytyä sieltä.
                              Anturin signaalipiuha tulee todennäköisimmin valkoiseen 12-napaisen liittimen pinniin 2 siinä vasemmalla polkimien yläpuolella. Johdon väritys sin/pun/kelt...voi toki olla muunkin värinen.

                              Obc:n pinniin 9 tulevassa piuhassa pitäisi olla virta koko ajan-F20 Hot at all times.
                              Joo-o, tuo ysijohto pitäisi vetää ainakin ensitilassa että saisi tuon kellon toimimaan. Ilmeisesti juuri tuon virtapiuhan puuttumisen takia sitä kellonaikaa ei saa asetettua tällä hetkellä. Ei janilta löytyisi mitään vinkkejä miten tuota F20 sulakkeen alle kuuluvaa johtoa kannattaisi etsiä? Tuon samaisen sulakkeen alta menee sulakeboksin listauksen mukaan virrat muuallekin kojetaulun osiin, joten et osaisi sanoa minkä väristä johtoa pitäisi etsiä?
                              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎