memebuy23buy

M5 e34 omistajat ja muut asiantuntijat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 518i 86
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 126

    M5 e34 omistajat ja muut asiantuntijat

    Koeajoin e34 M5 vm.94 viisivaihteisella laatikolla.

    Ensimmäinen kysymys koskien lämpenemistä. Öljyt lämpesivät n.10min kuluttua vesien tultua lämpimiksi. Kuuluuko M5 lämpenemiseen kulua näin kauan? Tässä tapauksessa ei ehdi muuta kuin hissutella työmatkat :(.
    Miten paljon moottori kestää kierrättämistä kylmänä? Kestääkö moottori mahdolliset koeajot kylmällä moottorilla? Vaikea arvailla malttaako kaikki odottaa lämpenemistä kun tullaan ämmää koeajamaan...

    Öljyjen ollessa lämpimät piti koittaa miten M5 lähtee. Alle 3000rpm ei mitään merkittävää eroa tuntunut olevan verrattuna m40b18 moottoriin. Runsaan 3000rpm jälkeen alkoikin tapahtua. Kaikki puhelevat mahtavasta alaväännöstä, mutta itseäni se ei vakuuttanut. Odotin "dieselmäistä" alavääntöä.

    Meno oli erittäin eleetöntä eikä mitään potkua tuntunut tulevan missään vaiheessa. Hieman niskassa tuntui kiihtyminen, jonka vain huomasi mittarista. 160km\h oops.

    Nesteet eivät olleet sekaisin, mutta huomio kiinnittyi paisuntasäiliöön. Säiliöstä kuului pihinää. ja tarkempi tarkastelu näytty syyläristä juoksevan vettä paisuntasäiliöön.

    Päljon kysymyksiä, mutta kai se johtuu kun sai ensimmäistä kertaa kokeilla Mvitosta. Hieman laimea tunnelma jäi autosta. Odotin sen olevan "räjähtävämpi", mutta kai tämä johtuu tasaisesta tehokäyrästä ja vaparista. Ja tietty oli paljon ennakkoluuloja.


    Kiitos tietäjille etukäteen.

    Jos kaikki menee nappiin, niin clubilla on mahdollisesti yksi onnellinen M5 omistaja lisää...
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #2
    Originally posted by 518i 86
    Koeajoin e34 M5 vm.94 viisivaihteisella laatikolla.

    Ensimmäinen kysymys koskien lämpenemistä. Öljyt lämpesivät n.10min kuluttua vesien tultua lämpimiksi. Kuuluuko M5 lämpenemiseen kulua näin kauan? Tässä tapauksessa ei ehdi muuta kuin hissutella työmatkat :(.
    Miten paljon moottori kestää kierrättämistä kylmänä? Kestääkö moottori mahdolliset koeajot kylmällä moottorilla? Vaikea arvailla malttaako kaikki odottaa lämpenemistä kun tullaan ämmää koeajamaan...

    Öljyjen ollessa lämpimät piti koittaa miten M5 lähtee. Alle 3000rpm ei mitään merkittävää eroa tuntunut olevan verrattuna m40b18 moottoriin. Runsaan 3000rpm jälkeen alkoikin tapahtua. Kaikki puhelevat mahtavasta alaväännöstä, mutta itseäni se ei vakuuttanut. Odotin "dieselmäistä" alavääntöä.

    Meno oli erittäin eleetöntä eikä mitään potkua tuntunut tulevan missään vaiheessa. Hieman niskassa tuntui kiihtyminen, jonka vain huomasi mittarista. 160km\h oops.

    Nesteet eivät olleet sekaisin, mutta huomio kiinnittyi paisuntasäiliöön. Säiliöstä kuului pihinää. ja tarkempi tarkastelu näytty syyläristä juoksevan vettä paisuntasäiliöön.

    Päljon kysymyksiä, mutta kai se johtuu kun sai ensimmäistä kertaa kokeilla Mvitosta. Hieman laimea tunnelma jäi autosta. Odotin sen olevan "räjähtävämpi", mutta kai tämä johtuu tasaisesta tehokäyrästä ja vaparista. Ja tietty oli paljon ennakkoluuloja.


    Kiitos tietäjille etukäteen.

    Jos kaikki menee nappiin, niin clubilla on mahdollisesti yksi onnellinen M5 omistaja lisää...
    Kerrassaan loistavaa sanan säilää , kyllä nyt kannattaa tosissaan harkita ammattia esim. toimittajana.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • JiiP
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1734
      • Tampere

      #3
      Lämpemeneminen kestää kyllä hiukan, minuutteja en kyllä kattonu. Mutta tuohon kestämiseen.. luulisi, että myyjä nyt ei anna porukan kenkiä autoa kylmänä?? Eri asia tietty jos autoliikkeestä napattu ajoon.

      Ittellä ainakin tuo 3.8 lähti tasasen mukavasti, ei mitään räjähtävää iskua tullu missään vaiheessa. Itekki kyllä ku ensimmäisiä kiihdyttelyjä tein ni olin hiukan pettynyt tuohon suorituskykyyn, juuri jostain pikkunopeuksista.. auton vahvuus onkin jossain vähän suuremmissa nopeuksissa. Ohitukset on aika eleettömiä. Esimerkiksi BP Tampere-Kalajoki reissulla tuli kokeiltua useampaan otteeseen, sori siellä perässä seuranneille.
      Official member of BTCF-Sauna Team
      E46 316i -03
      Ex:
      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19180
        • -

        #4
        Kyllä öljyjen lämpiäminen noin 80-90 asteiseksi kestää todella kauan! Varsinkin Suomen olosuhteissa tähän aikaan vuodesta. Mutta kyllä kesälläkin kestää aika pitkää ajella. Siis useita kilometrejä ja joku 10 minsaa varmaan ainakin.

        Ei kannata revitellä missään nimessä kylmillä öljyillä! Ihan minimissään 50-60 astetta, että vähän enemmän kierrättää ja vähintään 70 asteiset öljyt, ennenkuin alkaa antamaan kunnolla löylyä.

        Oliko koeajamasi 3,5 vai 3,8 litrainen? Huonoihin alavääntöihin voi olla syynä esim. viallinen lambda-anturi yms.. Ja paras teho koneissa tulee vasta yläkierroksilla ihan ehjänäkin. Siis joskus 4000-5000 kierroksen jälkeen.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11738
          • Kouvola

          #5
          Nii ja pitää ottaa myös auton koko huomioon...E34 tarjoaa jo sen verran hyvät kyydit, ettei se vauhti tunnu läheskään yhtä kovalta ku jossain vanhassa E30:ssä!

          Silloin tulee helposti just tota "V*ttu tää tunnu lähtevän mihinkään ja hups sulla onkin pari markkaa lasissa"

          eikö toi -94 ole jo 3.8 koneella...

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2772
            • Espoo, HML

            #6
            Tuossa nyt suurin osa tulikin jo esille. Eli öljyjen lämpiäminen kestää n. 10min / 10km ennen, kun on yli 80.

            Kylmillä öljyillä kannattaa ajella rauhallisesti. Max. 4000rpm.

            Tosiasia on, että ei noissa ole sellaista repäisevää teho kuten esim. saman tehoisessa turboautossa.
            Mutta todella mukavia laitteita ja kerää tasaisen ripeästi sitä nopeutta yli sakkorajojen.
            Kyllä siellä silti pitäisi alhaalla olla tuntuvasti enemmän vääntöä tuohon kuvailemaasi verrattuna.
            Myös penkkiin luulisi hieman painavan täyskiihdytyksessä. Riippuu mihin olet tottunut.
            Auton koko vie tosiaan osan kiihtyvyyden tunteesta.

            Paisuntasäiliö tuskin aiheuttaa murheita. Tarkasta siitä lähtevien letkujen kiinnitykset.
            Hieman löysällä oleva liitin aiheuttaa helposti tuollaista ääntä.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Tuohon sivustoon kannattaa E34 M5:n omistajien/ostoa harkitsevien tutustua.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • M5 talviautona
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 242
                • Kokkola

                #8
                Näköjään täällä muutkin on tullu siihen tulokseen että hieman ylimainostettu tehojen puolesta..? Kyllä siihen lämpenemiseen 20 asteen lämpötilassa kuluu about 5minsaa niin kone on normaali lämpönen, mutta öljyjen lämpenemiseen hieman kauemmin. Jos taas on likellä nollaa niin ajan saa tuplata.. Lyhyttä työ matkaahan ei kanattas autolla muutenkaan ajella? Niin olen kuullut että se sotkee vaan alakerran ja huohottimiin tulee sitä linnun maitoa kuiru sittiä..? Joku tietää varmaan paremmin jolla on kokemusta Ainaku kun autolla ajaa niin eikö se pitäis ajaa niin lämpimäx että öljyt on normaali lämpöset 80-100c? Viisaampi korjatkoon..
                ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                325e 2,7 e30
                318i e30
                535ia e34
                m5 e34
                525 e34
                316i e30
                524td e28 = Ei savua ilman tulta
                Viimesin bemari 316i e36
                Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                Comment

                • 518i 86
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 126

                  #9
                  Originally posted by Juhis
                  Oliko koeajamasi 3,5 vai 3,8 litrainen? Huonoihin alavääntöihin voi olla syynä esim. viallinen lambda-anturi yms.. Ja paras teho koneissa tulee vasta yläkierroksilla ihan ehjänäkin. Siis joskus 4000-5000 kierroksen jälkeen.
                  3,8 litrainenhan tuo. Eikös viallinen lambda tee ongelmia pakokaasutesteissä? Auto katsastettu hiljattain. Toki lambda voi hajota sen jälkeenkin.


                  Originally posted by M5 talviautona
                  Näköjään täällä muutkin on tullu siihen tulokseen että hieman ylimainostettu tehojen puolesta..? Kyllä siihen lämpenemiseen 20 asteen lämpötilassa kuluu about 5minsaa niin kone on normaali lämpönen, mutta öljyjen lämpenemiseen hieman kauemmin. Jos taas on likellä nollaa niin ajan saa tuplata.. Lyhyttä työ matkaahan ei kanattas autolla muutenkaan ajella? Niin olen kuullut että se sotkee vaan alakerran ja huohottimiin tulee sitä linnun maitoa kuiru sittiä..? Joku tietää varmaan paremmin jolla on kokemusta Ainaku kun autolla ajaa niin eikö se pitäis ajaa niin lämpimäx että öljyt on normaali lämpöset 80-100c? Viisaampi korjatkoon..

                  Työmatka kestää runsas 10 minuuttia.

                  Originally posted by Leka
                  Tuohon sivustoon kannattaa E34 M5:n omistajien/ostoa harkitsevien tutustua.
                  On luettu ulkoa sana sanalta.


                  Jos verrataan moottoria m60b40 ja m30b35 moottoreihin niin onko näissä parempi alavääntö? Entäs paremmat ominaisuudet "normaaliajossa"? Näitäkin kehuttu melkoisiksi vääntömoottoreiksi.



                  Kiitos vastauksista. Täytyy tutkia autoa vielä tarkemmin.

                  Comment

                  • M5 talviautona
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 242
                    • Kokkola

                    #10
                    Työmatka kestää runsas 10 minuuttia.



                    Jos talvella ajaa noin lyhyen ajan/matkan niin kone ei kyllä tykkää.. Eihän se ees lämpene normaaliin vielä tuossa ajassa..? Mää miettisin kyllä jotain muuta kulkuneuvoa noin lyhyelle matkalle. Onko sulla ees 10km työmatkaa? Eikös se linnunmaito shitti tuu sinne huohottimiin just tommosen lyhyen/kaupunki "ja tai kylmä" ajon takia? Öljyjä pitäs varmasti vaihtaa useemmin tommosen matkan takia?
                    En oo 100 varma vastauksistani, mutta näin olen kuullut ja havainnut mitä noita pommeja joutunut ruuvaamaan..
                    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                    325e 2,7 e30
                    318i e30
                    535ia e34
                    m5 e34
                    525 e34
                    316i e30
                    524td e28 = Ei savua ilman tulta
                    Viimesin bemari 316i e36
                    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                    Comment

                    • Leba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2101
                      • Espoo

                      #11
                      Jep,

                      Paljon tulikin jo neuvoja. Tosiaan kannattaa ajella ne öljyt lämpimäksi ennenkuin antaa happea. Itse ajan aina vähintään 80 'c asteiseksi ennenkuin kierrätän yli 4000 rpm.

                      Tuosta kulkupuolesta oli hieman kovemmat odotukset, lähinnä siinä "perstuntumassa." Pitää kuitenkin ottaa huomioon auton koko ja paino. Samat tehot esim e36:ssa tuntuu jo aika raketilta

                      Itse ainakin tykkään ajaa kyseisellä autolla. Varsinkin alusta on mielestäni todella hyvä. Oliko koeajamassasi autossa Nürburgring:n kittiä? Todennäköisesti oli.. alusta toimii ainakin omaan makuun hyvin ja autoa on yllättävän "ihanteellista" viedä mutkateilläkin ottaen huomioon painon.
                      Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                      Comment

                      • 518i 86
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 126

                        #12
                        Originally posted by M5 talviautona
                        Onko sulla ees 10km työmatkaa? Eikös se linnunmaito shitti tuu sinne huohottimiin just tommosen lyhyen/kaupunki "ja tai kylmä" ajon takia? Öljyjä pitäs varmasti vaihtaa useemmin tommosen matkan takia?
                        Runsas 10km. Lämpeneekö muissa moottoreissa öljyt nopeammin? Luulisi linnunmaitoa tulevan muistakin moottoreista samanlaisessa ajossa? Toki esim. viikonloppuna voi ajella koneen huolella lämpimäksi ja vaikka hieman enemmänkin...


                        Originally posted by Leba
                        Oliko koeajamassasi autossa Nürburgring:n kittiä?
                        Olihan siinä. Ihan mukavalta tuntui.
                        Last edited by 518i 86; 09-10-2005, 21:07.

                        Comment

                        • bmwjack
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 138
                          • Tampere

                          #13
                          Onkos M;mäläisessä erikseen öljynlauhdutin? Kannattas varmaa vähän tukkia sitä suomen kylmissä keleissä, lämpenis nopeemmin ja pysys lämpimänä. Öljynlauhduttimissa kun ei yleensä ole termostaatteja.

                          Comment

                          • 535_M5
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 221
                            • Masku

                            #14
                            Originally posted by bmwjack
                            Onkos M;mäläisessä erikseen öljynlauhdutin? Kannattas varmaa vähän tukkia sitä suomen kylmissä keleissä, lämpenis nopeemmin ja pysys lämpimänä. Öljynlauhduttimissa kun ei yleensä ole termostaatteja.
                            Ei taida henkilöautoissa öljynlauhduttimia olla, minunkin autossa on ihan tavallinen öljynjäähdytin ja hyvin pelaa! ;-)
                            PS.
                            Lauhduttimen tehtävä on poistaa kaasusta lämpöenergia. Kaasu jäähdytetään ensiksi lauhtumislämpötilaansa. Lämmönluovutuksen jatkuessa höyry muuttaa olomuotoaan ja nesteytyy.
                            Last edited by 535_M5; 09-10-2005, 23:17.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11738
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by 535_M5
                              Ei taida henkilöautoissa öljynlauhduttimia olla, minunkin autossa on ihan tavallinen öljynjäähdytin ja hyvin pelaa! ;-)
                              PS.
                              Lauhduttimen tehtävä on poistaa kaasusta lämpöenergia. Kaasu jäähdytetään ensiksi lauhtumislämpötilaansa. Lämmönluovutuksen jatkuessa höyry muuttaa olomuotoaan ja nesteytyy.
                              eiköhän tossa ollu se inhimillinen erehdys, että porukka sekottaa lauhduttimen ja jäähdyttimen keskenään

                              kyllähän ne öljyt varmasti ilman jäähdytintä nousisi nopeammin, mutta mihin lämpötilaan asti ni se on toinen juttu...voi hyvinkin olla mahdollista, että nousisi ihan liikaakin

                              melkein ennemmin suosittelisin topicin aloittajalle M5:n sijaan esim 540i manuaalina tai tomaattina...suorituskyky lähes sama kone ei olisi niin altis lyhyelle työmatkalle. Toki mikä tahansa moottori harstottuu aina nopeasti jos ajetaan vaan tollasta lyhyttä väliä hiljakseen. kyllähän 10km menee fillarillakin ihan mukavasti vielä
                              Last edited by Esko; 10-10-2005, 08:20.

                              Comment

                              Working...
                              X